abonnement Unibet Coolblue
pi_182570544
Goedemiddag,

In ons nieuwe huis moet nog een hoop gebeuren. De eerst volgende klus is het ophangen van de gordijnroeden. Deze komen met platte steunen aan het plafond te hangen. Een uitdaging aangezien het plafond bestaat uit een holle baksteen verdiepingsvloer met daaronder gipsplaten. Vanuit de woonkamer gezien van onder naar boven zit er eerst 9mm gips (met een laagje stuc), dan 22 mm loze ruimte (rachels), dan de holle bakstenen waarvan de onderkant ongeveer een cm dik is voor de holle ruimte begint en de holle ruimte dan ongeveer 5 cm hoog is (en daarboven zit nog zo'n holle ruimte).

Het is niet mogelijk de steunen te plaatsen op de plek waar een rachel zit. Het kan wel zijn dat ik toevallig in de (massieve) zijkant van een holle baksteen zit.

Ik wil de roedes aan de baktenen bevestigen, omdat ik twijfel of de gipsplaten sterk genoeg zijn (360cm roede met vitrage en overgordijn). Omdat ik van te voren niet weet of ik in een holte van de baksteen uitkom of in het massieve deel, lijkt me dat een hollewandplug of tuimelplug niet gaat werken omdat ik niet weet of er ruimte is voor de plug om uit te zetten.

Ik heb ook gedacht aan duo power pluggen, maar ben bang dat die zullen uitzetten tussen het gips en de baksteen, waardoor het gewicht alsnog aan de gipsplaten komt te hangen.

Ik heb ook gedacht aan chemische ankers. Als ik zeefhulzen van 80mm neem, weet ik zeker dat ik in de (holle) baksteen zit. Echter moet de roede van te voren aan de steunen bevestigd worden, en wordt de steun normaal met schoeven bevestigd. Hoe kan ik een schroefverbinding maken mbv een chemisch anker? De schroef (met steun en roede) kan pas bevestigd worden als het chemisch anker is uitgehard, maar dan krijg ik de schroef er waarschijnlijk niet meer in. Een draadeind gaat waarschijnlijk niet werken, omdat de steun niet heel groot is, en de moer dan zal uitsteken. Ik had iets gelezen over schroefhulzen, maar kan daar nu niets meer over vinden. Is het mogelijk een schroefhuls(?) in het chemisch anker te plaatsen waar je na uitharding een schroef in kan draaien?

Of zijn er nog andere/makkelijkere mogelijkheden?

De steunen zijn 30 x 60 mm (met in het midden een gat voor de schroef) en zijn geleverd met een standaard plug van 50 mm en een schroef van 60mm. Er komen ook nog roedes voor enkele gordijnen en daarvan zijn de steunen 20 x 30mm met dezelfde meegeleverde pluggen/schroeven.

Alvast bedankt!
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:15:40 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182571034
Ik heb in zo'n situatie eerst een houten lat op het plafond geplaatst.

Op zoek gegaan naar de rachels en ook nog verlijmt.
Toen die lat naar mijn zin zat heb ik die wit geverft.

Daar hangt nu de gordijnrails aan. Als ik iets wil veranderen kan de houten lat blijven zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 17-10-2018 14:30:55 ]
Tot nooit .......
pi_182571225
Is het niet veel makkelijker om het aan de muur te bevestigen :?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:26:24 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182571287
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:23 schreef valentijn101 het volgende:
Is het niet veel makkelijker om het aan de muur te bevestigen :?
Dan zal dit de volgende vraag worden:
"
In ons nieuwe huis moet nog een hoop gebeuren. De eerst volgende klus is het ophangen van de gordijnroeden. Deze komen met platte steunen aan het muur te hangen. Een uitdaging aangezien muur bestaat uit een holle baksteen met daarvoor isolatie en gipsplaten. Vanuit de woonkamer gezien van binnen naar buiten zit er eerst 9mm gips (met een laagje stuc), dan 22 mm isolatie en rachels, dan de holle bakstenen waarvan de voorkant ongeveer een cm dik is voor de holle ruimte begint en de holle ruimte dan ongeveer 5 cm diep is (en daarachter zit nog zo'n holle ruimte).
"

Hij wil ze aan het plafond en zoekt niet geen makkeijke oplossing om gordijnen kwijt te kunnen.
Tot nooit .......
pi_182571350
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dan zal dit de volgende vraag worden:
"
In ons nieuwe huis moet nog een hoop gebeuren. De eerst volgende klus is het ophangen van de gordijnroeden. Deze komen met platte steunen aan het muur te hangen. Een uitdaging aangezien muur bestaat uit een holle baksteen met daarvoor isolatie en gipsplaten. Vanuit de woonkamer gezien van binnen naar buiten zit er eerst 9mm gips (met een laagje stuc), dan 22 mm isolatie en rachels, dan de holle bakstenen waarvan de voorkant ongeveer een cm dik is voor de holle ruimte begint en de holle ruimte dan ongeveer 5 cm diep is (en daarachter zit nog zo'n holle ruimte).
"

Hij wil ze aan het plafond en zoekt niet geen makkeijke oplossing om gordijnen kwijt te kunnen.

Dan stel ik voor om folie op de ramen te plakken (of mat glas te nemen) en het hele gedoe met de gordijnen te vergeten. Rolluiken kunnen ook een optie zijn.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_182571672
Ik heb hier de verduisterende gordijnen in de uitbouw, zo'n 3 meter breed, met gipspluggen aan een gipsplaten plafond hangen.
Je zou met een klein boortje (3 mm, zie je uiteindelijk niks van, en anders even een beetje plamuren) gaten kunnen boren in het plafond om er achter te komen waar je uit komt, en dan zoveel mogelijk in het beton boren, en waar het niet uit komt een gipsplaat plug, die kunnen nog behoorlijk wat kilo's hebben.
pi_182571747
Voor zover bedankt voor de reacties.

Een lat aan het plafond zie ik niet zitten, omdat het raam niet over de volle breedte van de kamer koopt.

Aan de wand kan niet omdat het raam tot het plafond doorloopt (op het voorstel folie op het raam te plakken of ander glas te nemen ga ik maar even niet in)

Ik hoop nog op een reactie over de chemische ankers met schoefhulzen (als zoiets bestaat) en anders misschien toch de gipsplaatpluggen als die werkelijk zo sterk zijn... Ik hoop dat ik nog (met jullie hulp) op een betere oplissing kom.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:50:23 #8
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_182571824
Hoe zwaar zal het geheel zijn?

Wij hebben zowel shutters als overgordijnen aan gipsplaat hangen (ook hol en net niet op het hout) en dit zit nu 3 jaar met hollewand pluggen. Weegt aardig wat, maar het hangt nog steeds stevig.
pi_182571896
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:50 schreef SacreCoeur het volgende:
Hoe zwaar zal het geheel zijn?

Wij hebben zowel shutters als overgordijnen aan gipsplaat hangen (ook hol en net niet op het hout) en dit zit nu 3 jaar met hollewand pluggen. Weegt aardig wat, maar het hangt nog steeds stevig.
Tja, de vitrage zal wel mee vallen, en de overgordijnen hebben we nog niet.

Hoeveel holle wand pluggen heb je per strekkende meter gebruikt?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:56:43 #10
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_182571966
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 14:53 schreef FlatBread het volgende:

[..]

Tja, de vitrage zal wel mee vallen, en de overgordijnen hebben we nog niet.

Hoeveel holle wand pluggen heb je per strekkende meter gebruikt?
2 schuin achter elkaar per 2 meter (in iedere shutter zitten er dus 4).
Zie er ook nog eentje in het midden, dus 5 op 2 meter.

Ons zonnescherm hangt trouwens met chemisch anker :D dat is ook heel stevig, maar lijkt me niet nodig voor dit klusje.
pi_182572409
Chemisch anker is inderdaad misschien een beetje overkill. Maar daarmee ben ik wel zeker dat het gewicht aan de baksteen vloer komt te hangen i.p.v. het gipsplafond zowel als ik in het holle als het massieve deel van de baksteen uitkom.

Misschien kan ik duo power pluggen door het gips duwen, zodat ze alleen in de bakstenen zitten, dan zit het denk ik ook wel vast (zowel in hol als massief deel). Het voordeel van het chemisch anker is dat de ruimte tussen baksteen en gips ook wordt gevuld.

Die twee componenten kit van het chemisch anker wordt kei hard toch? Is daar nog in te boren/schroeven? Blijf toch nog in die richting denken...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')