abonnement Unibet Coolblue
pi_181879380
Ik ben op een idee gekomen.
Soms vraag ik me af waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen in het verkeer.
Dus ik dacht: waarom vraag ik het ze gewoon niet?
Als ik dat op straat doe, krijg ik vaak een grote bek. Dus open ik hier een topic met vragen die ons Fok!kers bezig houden over fietsers.

Dus iedereen: ga je gang en graag verwacht ik antwoord van onze fietsers. Ik ben zeer benieuwd.
Dit kan natuurlijk opgevolgd worden door topics aan vrachtwagenchauffeurs, motorrijders en Golfrijders.

TS trapt af:

Fietsers, waarom rijden jullie zo vaak zonder licht in het donker? Is dat om tof te doen? Waarom doen jullie dat? En beseffen jullie je wel hoe gevaarlijk dat is voor jezelf?

Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 13 september 2018 @ 14:40:44 #2
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_181879437
Toen ik vroeger nog veel fietste deed ik dat ook atlijd zonder licht. Lampjes gingen snel stuk en van die klik lampjes werden snel gejat en ik had geen zin om steeds weer nieuwe te kopen..

Pas sinds ik een auto heb besef ik hoe gevaarlijk dat was en hoe slecht je fietsers zonder licht kan zien, zeker als het een beetje regend.
#KICKOUTZP
pi_181879592
Ik fiets praktisch nooit maar ik weet van vroeger dat je als fietser zelf voldoende zicht heb zonder licht, er is dus niet echt direct nut voor de verlichting. Feit blijft dat het voor auto's een heel ander verhaal is en dat je als fietser onzichtbaar bent. Maar ik denk juist doordat je als fietser er zelf niet direct een nadeel van merkt je minder snel geneigd bent met licht te rijden. Daarnaast, vroeger, had je zo'n dynamo die je op je wiel klikte waardoor je super zwaar moest trappen.
pi_181880035
En het hangt ook van mijn route af. Op de stukjes waar automobilisten 'last' van me hebben, ben ik altijd extra voorzichtig en kijk ik extra of ze me gezien hebben. Zeg maar : ik ben me bewust van mijn slechte zichtbaarheid.

Moet wel zeggen dat ik voorlicht heb en dat ik dat het belangrijkste vind. Achterlicht boeit me niet zoveel (maar dat is me een keer tegengesproken door oom agent ('het hebben van achterlicht is belangrijker dan voorlicht') , waarbij ik nog steeds niet snap wat daar de gedachte achter is)
Somebody that I used to know
pi_181880080
Fietsers, waarom bellen jullie met oortjes in? Dat ziet er zo raar uit :iemand die in zichzelf gekeerd aan het praten is. Heb je zelf niet door dat dat raar overkomt?
Somebody that I used to know
pi_181880216
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:10 schreef Postbus100 het volgende:
En het hangt ook van mijn route af. Op de stukjes waar automobilisten 'last' van me hebben, ben ik altijd extra voorzichtig en kijk ik extra of ze me gezien hebben. Zeg maar : ik ben me bewust van mijn slechte zichtbaarheid.

Moet wel zeggen dat ik voorlicht heb en dat ik dat het belangrijkste vind. Achterlicht boeit me niet zoveel (maar dat is me een keer tegengesproken door oom agent ('het hebben van achterlicht is belangrijker dan voorlicht') , waarbij ik nog steeds niet snap wat daar de gedachte achter is)
Hoezo snap je dat niet? Als ik als fietser zonder achterlicht aan de rechterkant van de weg rijdt is de kans groot dat een auto van achteren op me knalt omdat hij me niet ziet.

Alles wat van de voorkant komt rijdt aan de andere kant van de weg. Behalve bij kruispunten maar dan nog zie ik van voren al het afslaand verkeer aankomen waardoor ik op tijd kan remmen.

Zelf fiets ik altijd met licht. Maar als puber biet altijd ondat ik niet doorhad hoe slecht je zichtbaar bent. Zeker met een donkere jas aan. Of het was gemakzucht voor een klein stukje waarvan ik vond dat de weg al goed verlicht was.
pi_181880342
als het goed is heb je achterop ook een reflector. Daardoor zou je toch ook goed zichtbaar moeten zijn voor auto's.

Niet dat ik het zonder (achter)licht fietsen goedpraat, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Overigens werd je er vroeger ook gewoon op aangesproken door politie als je zonder licht fietste. NU is er vrijwel geen politie meer op straat, dus gebeurd dat ook niet meer
Het is wat.......
pi_181880364
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:20 schreef wcborstel het volgende:

[..]

Hoezo snap je dat niet? Als ik als fietser zonder achterlicht aan de rechterkant van de weg rijdt is de kans groot dat een auto van achteren op me knalt omdat hij me niet ziet.

A) je hebt een reflector (een niet brandend achterlicht reflecteert ook)
B) auto's rijden niet strak tegen de stoep aan, dus rijden langs je heen.
C) verkeer uit zijwegen is een stuk gevaarlijker, omdat je dat niet ziet /hoort aankomen.
Somebody that I used to know
pi_181880435
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:28 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

A) je hebt een reflector (een niet brandend achterlicht reflecteert ook)
B) auto's rijden niet strak tegen de stoep aan, dus rijden langs je heen.
C) verkeer uit zijwegen is een stuk gevaarlijker, omdat je dat niet ziet /hoort aankomen.
Reflector is verre van optimaal.

Fietsers willen nog wel eens slingeren en ook in smalle straten moet ik regelmatig inhouden om er veilig langs te komen. Dus ik denk dat de kans best groot is dat ze van achteren worden geraakt.

En uit zijwegen zie je als fietser zelf ook, waardoor je ook kan anticiperen.iig beter dan op auto's die van achteren komen.

Zelf heb ik in de auto vaker last van een gebrek aan achterlicht dan aan voorlicht moet ik zeggen.
  Moderator donderdag 13 september 2018 @ 15:32:19 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_181880457
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 14:37 schreef Sigaartje het volgende:
Ik ben op een idee gekomen.
Soms vraag ik me af waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen in het verkeer.
Dus ik dacht: waarom vraag ik het ze gewoon niet?
Als ik dat op straat doe, krijg ik vaak een grote bek. Dus open ik hier een topic met vragen die ons Fok!kers bezig houden over fietsers.

Dus iedereen: ga je gang en graag verwacht ik antwoord van onze fietsers. Ik ben zeer benieuwd.
Dit kan natuurlijk opgevolgd worden door topics aan vrachtwagenchauffeurs, motorrijders en Golfrijders.

TS trapt af:

Fietsers, waarom rijden jullie zo vaak zonder licht in het donker? Is dat om tof te doen? Waarom doen jullie dat? En beseffen jullie je wel hoe gevaarlijk dat is voor jezelf?

Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden.
Het is FOK!kers.

En ik fiets niet zonder licht in het donker.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:12 schreef Postbus100 het volgende:
Fietsers, waarom bellen jullie met oortjes in? Dat ziet er zo raar uit :iemand die in zichzelf gekeerd aan het praten is. Heb je zelf niet door dat dat raar overkomt?
En ik bel niet op de fiets. Fietsbel uitgezonderd.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_181880566
Ik fiets zonder licht omdat ik een luie donder ben en het is maar een klein stukkie.
pi_181881239
Het succes van mijn topic verrast me enorm!
Ik zie antwoorden die ik nooit had verwacht.

Deze vond ik het meest schokkend:

quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:10 schreef Postbus100 het volgende:
Achterlicht boeit me niet zoveel (maar dat is me een keer tegengesproken door oom agent ('het hebben van achterlicht is belangrijker dan voorlicht') , waarbij ik nog steeds niet snap wat daar de gedachte achter is)
Dit geeft zo weinig betrokkenheid met het verkeer weer, dat ik er van schrik.
Het woord boeiend ken ik in deze context niet. Het doet me denken aan een jongen die aangesproken werd in de trein door een ander omdat hij met de voeten op de bank tegenover hem zat,
"Je weet dat dat niet mag"
Antwoord: "Nou, boeiend zeg".

Het geeft een soort egoisme weer waar ik van sta te kijken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181881429
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:12 schreef Postbus100 het volgende:
Fietsers, waarom bellen jullie met oortjes in? Dat ziet er zo raar uit :iemand die in zichzelf gekeerd aan het praten is. Heb je zelf niet door dat dat raar overkomt?
is toch hetzelfde als je loopt, of in de auto zit?
pi_181881667
Als automobilist schrik je je kapot als je plotseling een donkere fietser op ziet duiken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181881744
Nog een vraag: waarom kunnen jullie niet wachten met whatsappen tot je gearriveerd bent of waarom stop je niet even?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181882230
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 16:41 schreef Sigaartje het volgende:
Nog een vraag: waarom kunnen jullie niet wachten met whatsappen tot je gearriveerd bent of waarom stop je niet even?
Ja ho ff. Dit is een vraag die natuurlijk precies zo aan automobilisten gesteld wordt. Het moeten wel vragen zijn die specifiek op tweewieleraars van toepassing zijn toch?
Op de fiets whatsappen is potentieel minder dodelijk (voor anderen) dan in de auto slingerend over de A2 met je mobiel in de hand.

Daarom:
scholieren, waarom rijden jullie overal 4 breed op en zegt het begrip "tegenligger" jullie iets?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_181882406
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 17:06 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ja ho ff. Dit is een vraag die natuurlijk precies zo aan automobilisten gesteld wordt. Het moeten wel vragen zijn die specifiek op tweewieleraars van toepassing zijn toch?
Op de fiets whatsappen is potentieel minder dodelijk (voor anderen) dan in de auto slingerend over de A2 met je mobiel in de hand.

Daarom:
scholieren, waarom rijden jullie overal 4 breed op en zegt het begrip "tegenligger" jullie iets?
Nee niks, dit is een vraag aan fietsers. Hoe jij reageert is als een roker: dat de luchtvervuiling veel erger is dan een sigaret.

Draai mijn topic niet de nek om makker.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  donderdag 13 september 2018 @ 18:01:49 #18
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_181883265
Waarom wanen jullie je onschendbaar? Jullie leven alleen maar dankzij de oplettendheid van andere weggebruikers, als je iemand treft die met de zelfde betrokkenheid achter stuur zit ben je gewoon dood. Waarom neem je dat risico?
pi_181883283
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2018 16:37 schreef Sigaartje het volgende:
Als automobilist schrik je je kapot als je plotseling een donkere fietser op ziet duiken.
Want negers fietsen niet?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_181883559
quote:
7s.gif Op donderdag 13 september 2018 18:01 schreef Mano_ het volgende:
Waarom wanen jullie je onschendbaar? Jullie leven alleen maar dankzij de oplettendheid van andere weggebruikers, als je iemand treft die met de zelfde betrokkenheid achter stuur zit ben je gewoon dood. Waarom neem je dat risico?
En de autobestuurder moet plotseling met de herinnering van dodelijk ongeluk de rest van zijn leven doen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181883630
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 15:28 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

A) je hebt een reflector (een niet brandend achterlicht reflecteert ook)
B) auto's rijden niet strak tegen de stoep aan, dus rijden langs je heen.
C) verkeer uit zijwegen is een stuk gevaarlijker, omdat je dat niet ziet /hoort aankomen.
Reflectors zie je van een afstand niet. Rode achterlichten wel. Terwijl je autorijdt zijn je hersens voortdurend de hele situatie aan het opnemen en slaan op waar andere weggebruikers zich bevinden rond de auto. Als een reflector opduikt, is het te laat.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181884326
Met een beetje pech mag je de platgereden fiets + crematie ook nog betalen aan de familie.... door de zwakke verkeersdeelnemer wet. :(
pi_181884731
Even voor de goede orde : ome agent zei dat tegen mij toen ik puber was.

Inmiddels ben ik rond de dertig, een stuk verantwoordelijker, en een autorijbewijs rijker. Maar ik heb onvoldoende rijervaring in het donker om te kunnen zeggen dat ik last heb van fietsers zonder licht. Dus ik onderzoek nog steeds de stelling van ome agent.
Somebody that I used to know
  donderdag 13 september 2018 @ 19:43:56 #24
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_181885160
Om even in te gaan op het 'fietsen zonder licht'-gebeuren:

Ik heb eigenlijk altijd voor werkend licht op m'n fiets gezorgd en me dan ook vaak genoeg gestoord aan fietsers die denken dat zonder licht rijden 'geen probleem' is.

Ik ben sinds 2,5 jaar buschauffeur en ik zou iedere fietser die ik in het donker (bijna niet) zie m'n bus in willen slepen, op mijn stoel zetten en laten zien hoe ontzettend moeilijk zichtbaar ze zijn. Als het regent is het helemaal een hel; ik (en vele collega's met mij) hebben in de herfst en winter bijna dagelijks onoplettende en door rood rijdende fietsers onder onze bus. Je bent echt gewoon bijna niet zichtbaar; is een setje lampjes van een paar euro nou echt zo'n hindernis dat je je leven ervoor in de waagschaal stelt?

Zelfde geldt voor deze vraag aan fietsers: waarom denken jullie altijd en overal maar door rood te kunnen fietsen?
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_181885312
Ik fiets alleen zonder licht als de batterijen weer eens leeg zijn.
En ik gebruik mijn mobiel niet op de fiets

Gr
Fietser
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')