abonnement Unibet Coolblue
pi_181921980
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:16 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is dan jouw gebrek aan voorstellingsvermogen helaas.
Ja kijk, ik vind dit raad-spelletje wel leuk hoor. Maar je mag ook wel gewoon zelf uitleggen wat je denkt / vindt.

Dus ... leg uit aub? Dan heb ik wellicht nog wat aan dit gesprek.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 15 september 2018 @ 17:19:47 #52
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181921992
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:19 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja kijk, ik vind dit raad-spelletje wel leuk hoor. Maar je mag ook wel gewoon zelf uitleggen wat je denkt / vindt.

Dus ... leg uit aub? Dan heb ik wellicht nog wat aan dit gesprek.
Ik word in surveys ook wel eens gevraagd in wat voor categorie mijn inkomen zit.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181922046
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik word in surveys ook wel eens gevraagd in wat voor categorie mijn inkomen zit.
Dat is dus mijn hele punt.

Als het respondenten zijn, kan je die mensen dit soort dingen (economische status, etniciteit) gewoon vragen.

Deze onderzoekers willen dat etniciteit geregistreerd wordt, zodat ze er niet meer onder respondenten naar hoeven te vragen. Waarom dan niet ook al die andere factoren die bewezen impact hebben op iemands keuze voor criminaliteit?

Omdat dit onderzoek blijkbaar alleen maar gaat over etniciteit van criminelen met een migratieachtergrond.

Wat het onderzoek nogal beperkt maakt wanneer het ingezet wordt ter bevordering van die gerichte aanpak / dat gerichte beleid. Dan zal je namelijk met heel wat meer op de proppen moeten komen dan alleen etniciteit.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 15 september 2018 @ 17:26:24 #54
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181922078
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat is dus mijn hele punt.

Als het respondenten zijn, kan je die mensen dit soort dingen (economische status, etniciteit) gewoon vragen.

Deze onderzoekers willen dat etniciteit geregistreerd wordt, zodat ze er niet meer onder respondenten naar hoeven te vragen. Waarom dan niet ook al die andere factoren die bewezen impact hebben op iemands keuze voor criminaliteit?
Ik zeg toch al dat dat ook best kan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181922081
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:26 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik zeg toch al dat dat ook best kan.
Ok. Hoe? En laten we dan als voorbeeld socio-economische status nemen.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 15 september 2018 @ 17:27:07 #56
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181922090
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:26 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok. Hoe?
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik word in surveys ook wel eens gevraagd in wat voor categorie mijn inkomen zit.
Zo dus. Gewoon vragen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181922095
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

Zo dus. Gewoon vragen.
Waarom dan alleen de etniciteit verplicht registreren? Kan toch ook gewoon in hetzelfde survey naar gevraagd worden?
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 15 september 2018 @ 17:28:04 #58
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181922105
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:27 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom dan etniciteit verplicht registreren? Kan toch ook gewoon in hetzelfde survey naar gevraagd worden?
Welke survey :?? Volgens mij haal je nogal wat dingen door elkaar.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181922127
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:28 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Welke survey :??
Dezelfde vragenlijst als waar gevraagd wordt naar al die andere factoren.

Waarom kan een vraag over etniciteit daar niet bij, maar moet specifiek dat verplicht door justitie geregistreerd worden?
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 15 september 2018 @ 17:30:07 #60
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181922136
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:29 schreef probeer het volgende:

[..]

Dezelfde vragenlijst als waar gevraagd wordt naar al die andere factoren.

Waarom kan een vraag over etniciteit daar niet bij, maar moet specifiek dat verplicht door justitie geregistreerd worden?
Je haalt nogal wat dingen door elkaar geloof ik, er is geen touw aan vast te knopen :').

Opnieuw. Ik zeg dat als etniciteit geregistreerd wordt dat ook gedaan kan worden met economische status, omdat jij dat voorstelde.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_181922165
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:30 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je haalt nogal wat dingen door elkaar geloof ik, er is geen touw aan vast te knopen :').

Opnieuw. Ik zeg dat als etniciteit geregistreerd wordt dat ook gedaan kan worden met economische status, omdat jij dat voorstelde.
En ik vraag: Hoe dan?

Jij zegt: Door er naar te vragen.

Ik zeg: Waarom zou justitie dan (buiten de medewerking van de respondent om) etniciteit wel moeten gaan registreren? Daar kan in dezelfde vragenlijst aan de respondent dan toch door de onderzoekers naar gevraagd worden?
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 15 september 2018 @ 17:32:52 #62
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_181922178
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:32 schreef probeer het volgende:

[..]

En ik vraag: Hoe dan?

Jij zegt: Door er naar te vragen.

Ik zeg: Waarom zou justitie dan (buiten de medewerking van de respondent om) etniciteit wel moeten gaan registreren? Daar kan in dezelfde vragenlijst aan de respondent dan toch door de onderzoekers naar gevraagd worden?
Waar komen die onderzoekers en die vragenlijst ineens vandaan :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 15 september 2018 @ 17:34:01 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181922203
Het tegen het registreren van etniciteit van verdachten zijn is een teken van een racistisch zijn van de tegenstanders ervan. Immers, men wil blijkbaar niet dat blijkt dat er een correlatie is.
Als je registreert en objectief de data analyseert kom je achter de waarheid, wat die ook is. Verder kan je ook aantonen dat mensen met een Bep etniciteit vaker verdacht worden zonder dat ze vaker crimineel zijn, dan toon je racisme bij het OM en de `politie aan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181922464
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:32 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom komen die onderzoekers en die vragenlijst ineens vandaan :').
De onderzoekers uit de OP willen onderzoek doen naar de etniciteit van veroordeelden, en vinden dat die etniciteit door justitie geregistreerd moet worden.

Omdat ze vinden dat dat verplicht geregistreerd moet worden, hebben ze er klaarblijkelijk nogal moeite mee om die data zelf op grote schaal te verzamelen. Ze willen immers alleen bij justitie hoeven aankloppen voor die data. Begrijpelijk, want als je als onderzoeker alleen maar al beschikbare data hoeft te verwerken en analyseren, kan je onderzoeksgroep veel groter zijn dan wanneer je elk individu in die groep eerst nog eens van alles moet vragen.

Vervolgens zeg ik dat een onderzoek naar etniciteit en criminaliteit een heel erg beperkt beeld van criminelen gaat geven, wat op zichzelf absoluut ongeschikt is om als basis te dienen voor 'een gerichte aanpak'. Voor een gerichte aanpak heb je veel meer factoren nodig dan alleen etniciteit. Bijvoorbeeld informatie over de socio-economische achtergrond.

Hoe komen onderzoekers dan aan die data over socio-economische achtergrond? Ze willen er blijkbaar niet rechtstreeks bij de veroordeelden naar vragen (getuige het willen registreren door justitie van etniciteit). Dan zal er dus veel meer door justitie geregistreerd moeten worden dan alleen die etniciteit.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181922683
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Het tegen het registreren van etniciteit van verdachten zijn is een teken van een racistisch zijn van de tegenstanders ervan. Immers, men wil blijkbaar niet dat blijkt dat er een correlatie is.
Als je registreert en objectief de data analyseert kom je achter de waarheid, wat die ook is. Verder kan je ook aantonen dat mensen met een Bep etniciteit vaker verdacht worden zonder dat ze vaker crimineel zijn, dan toon je racisme bij het OM en de `politie aan.
'Men' is er inderdaad wellicht wat huiverig voor dat mensen een correlatie voor een causaliteit aanzien.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181923470
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:54 schreef Toga het volgende:

[..]

Wordt nog leuker als ze man/vrouw al niet meer gaan registreren.
Straks hond/kat ook niet meer en zijn we weer allemaal "dier".

Maarre, ik zou zeggen; kijk eens een aflevering opsporing verzocht of doe een bezoekje aan een gevangenis, er is helemaal geen onderzoek naar nodig.
Want op basis van opsporing verzocht weten we precies de afkomst, socio-economische status (incl opleiding, baan/salaris, etc) van de criminelen?
Krekker is de bom!
  zaterdag 15 september 2018 @ 18:54:45 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_181923593
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:58 schreef probeer het volgende:

[..]

'Men' is er inderdaad wellicht wat huiverig voor dat mensen een correlatie voor een causaliteit aanzien.
Ook als er een causaliteit is moet je daar niet voor weg willen kijken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_181923642
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Het tegen het registreren van etniciteit van verdachten zijn is een teken van een racistisch zijn van de tegenstanders ervan. Immers, men wil blijkbaar niet dat blijkt dat er een correlatie is.
Als je registreert en objectief de data analyseert kom je achter de waarheid, wat die ook is. Verder kan je ook aantonen dat mensen met een Bep etniciteit vaker verdacht worden zonder dat ze vaker crimineel zijn, dan toon je racisme bij het OM en de `politie aan.
Maar wat registreer je nou precies? Ras? Geboorteland ouders?
Krekker is de bom!
  zaterdag 15 september 2018 @ 18:58:44 #69
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_181923675
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2018 10:05 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Ook kunnen statistieken natuurlijk weer leiden tot een self fulfilling prophecy: "ik ben ook (xyz) dus het is normaal/te verwachten dat ik (123)."
Mja, ik geloof dat vooral 'jij bent ook xyz dus het is te verwachten dat jij ook 123' een ongewenst mogelijk gevolg is voor xyz's die niet 123
  zaterdag 15 september 2018 @ 19:02:55 #70
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_181923763
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:58 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Mja, ik geloof dat vooral 'jij bent ook xyz dus het is te verwachten dat jij ook 123' een ongewenst mogelijk gevolg is voor xyz's die niet 123
Ja daar schijnen ze nu ook al last van te hebben. Het registreren zou juist aan kunnen tonen (hypothetisch dan :P ) dat het etnisch profileren ten onrechte gebeurt.
pi_181930892
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:57 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Maar wat registreer je nou precies? Ras? Geboorteland ouders?
Dan mogen ze inderdaad het fenomeen cultuur ook nog gaan definiëren en onderling onderscheiden, om vervolgens individuen daar binnen correct te categoriseren.

En zelfs dan is je onderzoek totaal ongeschikt voor gericht beleid, daar je alleen naar etniciteit hebt gekeken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181931232
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ook als er een causaliteit is moet je daar niet voor weg willen kijken.
Ja, ik moet de eerste crimineel nog tegen komen die beweert dat hij crimineel is geworden 'omdat hij etniciteit x heeft'. Alsof zijn afkomst bepaalt dat hij crimineel is. (causaliteit tussen etniciteit en criminaliteit)

Waar een veel logischere hypothese zou zijn dat mensen met een migratieachtergrond of van de norm afwijkende etniciteit meer te maken hebben met integratieproblematiek, identiteitsproblematiek en meer van dat soort gezeik waar je tegen aan loopt wanneer je opgroeit met 2 (soms tegenstrijdige) culturen. Waardoor ze meer last hebben van een verlaging/verslechtering van hun socio-economische status, wat weer leidt tot een verhoogde kans op crimineel gedrag. (correlatie tussen etniciteit en criminaliteit)

En voor zo'n onderzoek heb je dus heel wat meer data nodig dan alleen etniciteit.

Maar je toont met je verwarring tussen causaliteit en correlatie al wel weer mooi aan hoe zo'n onderzoek door populistisch rechts totaal verkeerd geïnterpreteerd gaat worden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181934393
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 18:48 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Want op basis van opsporing verzocht weten we precies de afkomst, socio-economische status (incl opleiding, baan/salaris, etc) van de criminelen?
Sinds wanneer valt socio-economische status (incl opleiding, baan/salaris, etc) onder etniciteit? Of ben je straks ook racist als je iemand bouwvakker noemt?
Racist
  zondag 16 september 2018 @ 07:06:14 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181934399
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 september 2018 16:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Etniciteit is niet hetzelfde als nationaliteit of afkomst v/d ouders.

Ik ben sowieso benieuwd hoe met de etniciteit wil bepalen, op basis van ras, zoals in sommige landen, op basis geboorteland ouders (zegt niks over 3e generatie), geboorteland grootouders, nog verder? Wordt op een gegeven moment een hele lijst. En wat als de persoon niet van elke opa/oma weet waar deze geboren is?
Ik vraag me dit inderdaad ook af. Vooral omdat ik mensen hen die zich identificeren als Woudfries, of als Saksisch (etnisch in de Achterhoek). Ken er ook een die Klingon is (leeft volgens de cultuur van dat volk uit Star Trek voor zover mogelijk in Duitsland). Krijg je een lijst met etniciteiten waar je uit kan kiezen? Wie bepaalt die lijst?
Hoe ga je om met mensen met een migratieachtergrond die zeggen tot een etniciteit te behoren waar we hier nooit van hebben gehoord?
  zondag 16 september 2018 @ 07:10:04 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181934400
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2018 17:26 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok. Hoe? En laten we dan als voorbeeld socio-economische status nemen.
Die status kun je opvragen uit verschillende databases (o.a. belastingdienst), maar etniciteit staat nog in geen enkele database van de overheid geregistreerd. Zelfs een afgeleide ervan, zoals land van herkomst van grootouders is niet geregistreerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')