abonnement Unibet Coolblue
pi_182918178
Hoi,

Ben ik weer....
Na een tijdje te hebben gereden met de gaas zag ik dat er veel vuil mee kwam nu het eindelijk weer heeft geregend (logisch) hierom besloten weer de originele bumper inserts vast te klikken.

Volgende doel: Multifunctioneel stuur inbouwen en inleren.
Ik heb altijd auto's gehad met een multi stuur en deze Audi had dat helaas niet, echt een gemis dus ben opzoek gegaan naar de mogelijkheden. Ik zag dat er veel losse sturen verkocht werden dus ben de onderdelen bij elkaar gaan zoeken.

Allereerst een sleepring die communiceert met het stuur, volgens Audi fora en internet kan mijn sleepring communiceren met een MF-stuur wanneer de auto is uitgerust met cruisecontrol en gelukkig heeft mijn Audi dat, scheelt weer wat geld.

Het volgende dat nodig is is natuurlijk het stuurwiel met knoppen zelf, nu zijn er zooooooveel sturen van S-Line Audi's en andere modellen dat ik door de bomen het bos niet meer zag, gelukkig een vriendelijke user op Audi-Forum die mij hierbij kon helpen en mij heeft geholpen een stuur te zoeken. Na lang zoeken ben er ik een in de buurt tegengekomen op een sloop, weliswaar een stuur met flippers (gedemonteerd uit een automaat) maar dat maakt voor mij niet heel veel uit.



Nu het stuur en sleepring in bezit waren dacht ik dat ik nog maar 1 ding nodig had. Een airbagkabel die opsplitst naar de multistuurmodule knoppen.. Ik kon deze zelf in elkaar solderen en knippen of een nieuwe bestellen bij de dealer voor 53,- (kabeltje van hooguit 15cm). Toch beslist om een nieuwe te bestellen, stel dat ik een aanrijding krijg heb ik de kop kapot of misschien erger nog omdat ik op dat moment te gierig was. Dealer gebeld, chassisnr doorgegeven en een airbagkabel besteld á 53,-.





Nu kon het spul in elkaar, accupolen van de accu af (in geval van plots ontploffen airbag), airbag eruit, stuurwiel los, nieuwe stuurwiel erop en airbag er weer in........... Echter ging dit niet volgens plan... Mijn nieuwe stuurwiel was uitgerust met pinnen van binnen om de airbag op z'n plek te houden en deze pinnen kwamen niet overeen met de gaten in mijn huidige airbag...





Probleem dus... nieuwe airbag aanschaffen.. Na met ik denk wel 15 sloopbedrijven en 2 dealers te hebben gesproken en niemand die mij kon vertellen wel artikelnummer van welke airbag in dit multistuur paste zag ik op een late zaterdagavond ineens een forumpost van een Engels Audiforum van iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt.. Deze gebruiker noemde een artikelnr. en volgens Onderdelenlijn.nl was er nog 1 zo'n airbag in Nijmegen.. uurtje rijden voor mij dus ik ben er met mijn stuurwiel heengegaan om te passen en.... HIJ PAST *)

Goede airbag (zie gaten naast schroefgaten)


Nu kon het inbouwen wel beginnen :).

1) Stuurwiel draaien zodat de schroeven van de airbag losgedraaid kunnen worden aan beide kanten.




2) Airbag kan uit het stuurwiel gehaald worden (voorzichtig) en kabel van airbag uit sleepring klikken door naar je toe te halen..




3) Zorg dat stuur in het stuurslot valt (makkelijker demonteren) en haal met een dikke torx het oude stuurwiel los.




4) Stuurwiel komt los en nu komt het moeilijkste gedeelte!
Het stuur moet gecentreerd worden, normaal zal een dealer hier goed gereedschap voor gebruiken maak ik beschik hier niet over. Wat ik heb gedaan is het nieuwe stuurwiel even los op de stang schuiven en zorgen dat de banden echt gecentreerd staan (even heen en weer lopen met de auto en sturen.

Hierna de sleepring waterpas centreren en het nieuwe stuurwiel op de sleepring drukken. Daarna met de hand de bout hand vast draaien en daarna met behulp van vader het stuurwiel vast draaien met de torx.







5) Daarna natuurlijk de stekkers in de sloten drukken en de schroeven op dezelfde manier vastzetten als dat ze losgehaald zijn. Niks forceren want ik wil niks kapotmaken achter de airbag.. En uiteindelijk zit het spul er dan echt in!





Het enige wat mij nu nog te doen staat is het coderen van de sleepring. De knoppen werken nog niet omdat de sleepring niet "weet" wat hij met de signalen van de toetsen moet doen. De codering heb ik gelukkig van dezelfde user van het Audi Forum meegekregen en kan ik bij hem of een garage hier in mijn stad laten doen, wordt vervolgd..... :)
pi_182926904
Grappig project, wel veel werk en gedoe haha.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_182927371
Ik zou je adviseren de auto lekker zo te laten, als je er kippengaas al achter gaat hangen krijg je al snel de ''sjonnie/stoptuning - look'' en dat is echt niet nodig.
Ik zou lekker sparen en een keertje bij een sloperij of onderdelensite kijken voor een S-Line bumper, ziet er veel beter uit.

Zonde van de auto ook....
pi_182933297
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 november 2018 22:47 schreef DieselTank het volgende:
Grappig project, wel veel werk en gedoe haha.
Ben graag bezig met dat soort dingen en projecten en leer zo m'n auto ook beter kennen :).

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 23:10 schreef Shoarmapatatje het volgende:
Ik zou je adviseren de auto lekker zo te laten, als je er kippengaas al achter gaat hangen krijg je al snel de ''sjonnie/stoptuning - look'' en dat is echt niet nodig.
Ik zou lekker sparen en een keertje bij een sloperij of onderdelensite kijken voor een S-Line bumper, ziet er veel beter uit.

Zonde van de auto ook....
Ja dat ga ik waarschijnlijk ook doen.
Wil eigenlijk de auto stukje bij stukje ombouwen tot een S-Line, heb nu beige interieur maar wil het S-Line zwart met rood hebben incl. sierlijsten en al :9
pi_183202036
Update 16-11-18.

Via Tweakers in contact gekomen met iemand die beschikt over een VAGCOM. Bij deze beste man het stuur middel VDCS aangemeld en het zooitje werkt :).

Omdat ik (helaas) nu nog beschik over een OEM Concert II radio werken de MODE en Spraakherkenning knop nog niet. Ook de flippers niet maar rijdt uiteraard in een schakelbag dus dat mag duidelijk zijn :9.



Volgende update zal waarschijnlijk interieur zijn. Ik verwacht een deze dagen een bluetooth dongel en wil het interieur van beige naar 'S-Line zwart' omtoveren :).
pi_183382669
'T is weer zondag geweest en dus weer gesleuteld :D.
Heb mijn bluetooth module van de week binnen gekregen en deze wil ik aan mijn radio gaan bevestigen. Dit apparaatje gekocht bij www.car-interface.nl. Apparaat kan zo op mijn OEM Concert II radio worden aangesloten en doet zich voor (emuleert) als een cd-wisselaar. Hiermee behoudt ik dus volledige functionaliteit van de knoppen aan mijn multistuur en op de radio!

https://www.carinterface.(...)toradios_mn-bua-vw12





Het setje gedraagt zich ook als car-kit waarmee ik hands-free kan bellen. Microfoon aansluiting en microfoon zitten erbij dus ook deze moet mooi achter het dashboard weggewerkt worden. Ik heb hiervoor het hemel lampje gedemonteerd om de kabel langs de hemel via de sierlijsten aan de zijkant achter het dashboardkastje te monteren. Veel wrikwerk, die sierlijsten zitten muurvast :D.















Nu heeft het apparaat 2 USB 3.0 poorten en nog een AUX poort naast het bluetooth gedeelte. Nu zal ik geen AUX gebruiken maar de USB is wellicht handig om in het dashboard te verwerken. Ik had nog een USB verlengkabel thuis en deze in het knopje naast de ESP knop vastgemaakt.

Ik ben niet tevreden met hoe het eruit ziet, ben uitgeschoten tijdens het vijlen waardoor het gat iets te groot is geworden :'). Volgend weekend even een rondje maken op de sloop om een paar reserve knopjes te zoeken.





Fabrieks af zat er geen CD-wisselaar in mijn auto, hierom mist dat deel van de bekabeling in de ISO stekker. Ik kon ervoor kiezen dat deel van de stekker af te zagen maar omdat ik het weer naar origineel wil kunnen zetten mocht ik de auto verkopen heb ik een verloopstekker gekocht. Ook deze heb ik aangeschaft bij Car-interface (8 euries).

https://www.carinterface.nl/kabels/yt-audi-20-pin-kabel





Als laatst nog een paar LEDjes gemonteerd. Gekocht op Wish voor 15,- en ze doen het prachtig..
https://www.wish.com/product/5a263af59a07bd2168db61c1








What is next? Ik ben op zoek naar zwart interieur het mooiste natuurlijk S-Line maar de kosten moeten leuk blijven :D. Ik bestel binnenkort een S-Line dakspoiler en ga deze laten overspuiten zodat de auto wat meer uitstraalt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2018 16:04:09 ]
pi_183626666
En weer een zondag dus update;

Niet heel veel gedaan maar wat voorbereidend werk voor komende week;

Een S3-look dakspoiler besteld bij Voorwindenparts van de week. Deze is vrijdag binnengekomen en kon pasklaar gemaakt worden. Iets bijgeschuurd en gekeken hoe deze op de klep zou komen te liggen.

https://www.voorwindenpar(...)GEAQYAiABEgIdaPD_BwE









Tevens ook even mijn multistuur gecentreerd, deze had een kleine afwijking naar links en begon me toch te storen. Gezien ik niet veel te doen had deze even gecentreerd en staat nu weer perfect in het middelpunt!

Up next: Dakspoiler naar de spuiterij die komt (denk ik) komende week weer in de lak terug. Ik heb een VAGCOM/VCDS kabel besteld en verwacht ik ook komende week om wat leuke dingen middels VCDS aan/uit te zetten :D.

Verlanglijstje: achterbumper diffuser. Ik ben aan het zoeken naar een achterbumper diffuser (zie link). Heb hem al op eBay gevonden maar vind het een beetje link om middels eBay een diffuser uit Polen te laten komen. Wellicht eerst opzoek naar ander interieur en sierlijsten..

https://www.ebay.nl/itm/122249488079?ul_noapp=true

Mag allemaal op pauze gezien de feestdagen er weer aankomen en deze waarschijnlijk ook weer een klap geld gaan kosten :').
pi_183630564
Leuk om te zien hoe enthousiast jij bent over je auto. ^O^

Maar waarom ga je de "aux" niet gebruiken? Die doet toch dienst als een soort van cd-wisselaar of begrijp ik het niet goed?

En waar is je racegaas in je voorbumper gebleven?
pi_183644097
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 20:55 schreef vannelle het volgende:
Leuk om te zien hoe enthousiast jij bent over je auto. ^O^

Maar waarom ga je de "aux" niet gebruiken? Die doet toch dienst als een soort van cd-wisselaar of begrijp ik het niet goed?

En waar is je racegaas in je voorbumper gebleven?
Thanks! :)
Het is een bluetooth module met 2x USB aansluiting, 1 voor enkel stroomtoevoer en 1 voor DATA + Stroom, deze heb ik verlengd dus ik zou bijv een USB met muziek erin kunnen prikken en afspelen. AUX doe ik niet omdat kwaliteit door de analoge kabel slechter is dan bluetooth (digitaal).

Het gaas heb ik voor de winter uit de voorbumper gehaald ivm pekel die straks weer op de weg ligt en zo overal achter gaat zitten. Deze manier houd ik het enigszins schoon achter de voorbumper :D Na de vriesperiode gaat het spul er weer in. Wellicht heb ik rond die tijd wel een S3 bumper weten te scoren :).

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2018 16:46:27 ]
pi_183646063
Wel slim om dat gaas tijdelijk te verwijderen dan. :)
pi_183765737
Kleine update;

Van m'n pa een Kenwood Navi/DVD/AUX/Bluetooth alles-in-1 speler gekregen die in zijn werkbus zat. Even gekeken of ik deze met de verloopstekkers die ik heb aan de praat kon krijgen.

Na een uurtje knippen en afplakken heb ik de unit werkend gekregen.



Dit ding ondersteund heel veel opties o.a. AV IN/OUT. Ben direct op zoek gegaan naar een achteruit rij camera en op Wish voor 20,- een leuke gevonden en besteld.

https://www.wish.com/product/5b46e6cbbc15f31d66e07bf4?source=cart
  zondag 16 december 2018 @ 16:30:19 #62
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_183766963
Leuke upgrades allemaal, wat voor blok ligt er eigenlijk in?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_183767111
quote:
7s.gif Op zondag 16 december 2018 16:30 schreef bokkepoot het volgende:
Leuke upgrades allemaal, wat voor blok ligt er eigenlijk in?
Een 1.6 FSI ( :@ ).
Fabrieks; 85Kw / 112-115PK
Nu gechipped rond de 130-135PK.
pi_183767393
Ik heb nog een set nieuwe Brembo geperforeerde remschijven (voorzijde) voor deze auto liggen.

Verkeerd opgestuurd door een leverancier. Interesse?

https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/09-9145-1X
pi_183769856
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2018 16:49 schreef pvdplanet het volgende:
Ik heb nog een set nieuwe Brembo geperforeerde remschijven (voorzijde) voor deze auto liggen.

Verkeerd opgestuurd door een leverancier. Interesse?

https://www.bremboparts.com/europe/en/catalogue/disc/09-9145-1X
Op dit moment niet, maar later wie weet..
pi_183897634
En het is weer weekend. Voetbalseizoen zit er op dus we hebben weer wat meer tijd.

Vandaag op de sloop een dubbeldin harnas + lade en klep kunnen vinden voor 20 euries (nieuw 100,-). Mooie meevaller dus!





Even op internet een sierlijst vinden die om mijn Kenwood heen past en daarna kan ik deze ook in gaan bouwen.

Ook heb ik mijn spoiler gespoten terug gekomen en deze ziet er strak uit! Snel de auto ontvetten en de spoiler vol siliconenkit smeren en op de auto plakken! Laat de auto tot volgende week dinsdag binnen staan zodat de kit hard kan worden en de spoiler echt vast zit.









Up next: Dubbeldin harnas inbouwen en Kenwood radio inbouwen.
Wishlist: Achterbumper diffuser S3 style, S3 einddemper.

Op de sloop zag ik veel donker interieur dat opzich nog in goede staat was, wellicht dat ik deze op ga halen mocht de prijs er naar zijn...

Wordt weer vervolgd :).
  zaterdag 22 december 2018 @ 16:37:12 #67
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_183898451
Ik zou voor je spoiler geen siliconen gebruiken, eerder een goede pu kit.


Maar dat is omdat ik niet zo van siliconen houdt. Laat me altijd veel te vroeg en makkelijk los.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_183901110
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 16:37 schreef bokkepoot het volgende:
Ik zou voor je spoiler geen siliconen gebruiken, eerder een goede pu kit.

Maar dat is omdat ik niet zo van siliconen houdt. Laat me altijd veel te vroeg en makkelijk los.
Ik heb siliconenkit bij de spoiler gekregen, heb daarna met zwarte carrosserie kit bij gestipt. Hij zit wel vast straks :D
pi_184239005
Zooo, feestdagen gehad dus het is weer tijd voor de auto.
Dubbeldin aangeschaft en tijd om een RNS uit te zoeken (Radio navigatie systeem).

Besloten om de RNS van m'n pa niet te houden omdat deze volledig touch is en ik dan met lelijke sierlijsten moet gaan werken. Via AliExpress een RNS gevonden op basis van Android 8.1 (met Playstore en heeeeeeeeeeeeel veel functies :D ) die precies in m'n dash past en besteld. Nu ik toch bezig ben direct een achteruitrij camera bijbesteld die in de kentekenhouder kan 8-)

https://nl.aliexpress.com(...)1.0.0.33fa4c4d9DfpLV


https://www.wish.com/product/5b46e6cbbc15f31d66e07bf4


En om al deze meuk aan te melden in m'n auto heb ik natuurlijk een VAGCOM nodig. Laatst een KKL/CAN/OBDII kabel uit China besteld en die werkt prima samen met VCDS Lite waarmee het e.e.a. aan en afgemeld kan worden in de auto :).





Zal wel even duren voor het binnen komt...
Ondertussen opzoek naar het afdekplaatje van m'n alarmlicht en non-functional knoppen. Normaliter zit deze boven de dash maar bij een dubbeldin dus in het midden en dan gaat dat sierlijstje eromheen niet passen i.v.m. de hoekjes. Weer de sloop maar af dan..

Wishlist: achterbumper diffuser S3, voorbumper spoiler/neus S3 (Vortex), zwart interieur.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2019 13:10:51 ]
pi_184239258
Komt er ook neon onder _O-
Ik was hier...
pi_184239520
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:23 schreef Nismo91 het volgende:
Komt er ook neon onder _O-
Nee.

Hoezo de " _O- " als ik vragen mag?
pi_184239760
quote:
7s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:38 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Nee.

Hoezo de " _O- " als ik vragen mag?
Jij ouwe tjoenert
Ik was hier...
  zondag 6 januari 2019 @ 14:23:36 #73
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184240439
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:51 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Jij ouwe tjoenert
optische veranderingen noemt men doorgaans 'styling'.

Misschien is het wat om je een klein beetje te verdiepen in materie voor je gaat proberen om er een plasje over te doen. Staat niet zo dom.

Just an idea

:*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184240509
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

optische veranderingen noemt men doorgaans 'styling'.

Misschien is het wat om je een klein beetje te verdiepen in materie voor je gaat proberen om er een plasje over te doen. Staat niet zo dom.

Just an idea

:*
Haha gast.
In mijn tijd noemde ze dat Tupperware tuning _O-
Ik was hier...
  zondag 6 januari 2019 @ 14:37:19 #75
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184240641
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:28 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Haha gast.
In mijn tijd noemde ze dat Tupperware tuning _O-
in jouw tijd plakte men de autostyle catalogus op auto's. Dan deed je een complete Silvia do-over inclusief bling-bling uitlaatsierstuk en raamband voor de prijs van één enkele S-line bumper.

Zielepootjes deden dan een 100NX, als je een krantenwijkie had kocht je een brakke 200SX met een rioolpijp uitlaat..

Jouw tijd is voorbij, projecteer jouw bekrompen visie niet op het topic van deze jongeman die lekker aan zijn auto wil knutselen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')