abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:01:40 #151
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181525673
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:58 schreef Infection het volgende:
Wanneer wordt dat vaticaan nou eens opgeheven? Je wilt niet weten wat er allemaal aan het licht komt wanneer daar eens een doorzoeking plaats zou vinden...
Zolang er mensen zijn die het sprookje als zoete koek slikken, zal er weinig veranderen.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_181532235
quote:
17s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:52 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Droom zacht.
Zou een mooie droom zijn ipv al die nachtmerries.
pi_181532263
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 18:55 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Dat laatste zou ik wel denken, ja. :7
Goedgelovig voor sprookjes sowieso.
pi_181533335
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 15:55 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Een kerkelijke organisatie bestaat immers vanwege het geloof. ;)
Alleen pakt dat institutionaliseren in de praktijk niet altijd even goed uit. Typerend ook dat je niet meer inhoudelijk reageert.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:25:15 #155
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181533389
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 22:49 schreef Oriente het volgende:

[..]

Zou een mooie droom zijn ipv al die nachtmerries.
Spreekt hier misschien ook een ervaringsdeskundige? :o Zo ja, in dat geval, tja.. :{

Nog even voor de goede orde: dat het traumatisch en buitengewoon vreselijk is voor hen die door verkeerde geestelijken zijn getroffen, indirect naasten, staat natuurlijk volledig buiten kijf. Als roomsen onder de Haarlemmers vinden wij het gebeurde welgemeend verschrikkelijk en bijzonder verwerpelijk.

quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 22:50 schreef Oriente het volgende:

[..]

Goedgelovig voor sprookjes sowieso.
Meh.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181533455
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:25 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Spreekt hier misschien ook een ervaringsdeskundige? :o Zo ja, in dat geval, tja.. :{

Nog even voor de goede orde: dat het traumatisch en buitengewoon vreselijk is voor hen die door verkeerde geestelijken zijn getroffen, indirect naasten, staat natuurlijk volledig buiten kijf. Als roomsen onder de Haarlemmers vinden wij het gebeurde welgemeend verschrikkelijk en bijzonder verwerpelijk.

[..]

Meh.
Tja, dat klinkt een beetje makkelijk als je het systematisch handelen van de kerk als institutie blijft verdedigen.
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:28:59 #157
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181533487
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Alleen pakt dat institutionaliseren in de praktijk niet altijd even goed uit. Typerend ook dat je niet meer inhoudelijk reageert.
Wat wilt u graag horen dan? Het is over het algemeen helaas niet altijd mogelijk om naar eenieders wens te kunnen reageren. Ik hoop dat u zich dat ook realiseert.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:38:21 #158
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181533736
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Alleen pakt dat institutionaliseren in de praktijk niet altijd even goed uit. Typerend ook dat je niet meer inhoudelijk reageert.
Goed.

Incidenteel pakte het inderdaad niet altijd even goed uit, en dat geven wij ruiterlijk toe, maar dat was wereldwijd slechts een druppel op een gloeiende plaat. Verreweg in de meeste gevallen was er geen vuiltje aan de lucht.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181533742
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:28 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Wat wilt u graag horen dan? Het is over het algemeen helaas niet altijd mogelijk om naar eenieders wens te kunnen reageren. Ik hoop dat u zich dat ook realiseert.
Wat ik niet begrijp is hoe de kerk, feitelijk, als institutie hier eigenlijk (al meerdere decennia) heeft bewezen totaal niet goed of constructief met slachtoffers van misbruik en het voorkomen er van om te gaan. En dan nog zijn er legio gelovigen die vervolgens allerlei zaken verzinnen om kritiek te deflecteren door te wijzen op homoseksualiteit of 'het waren maar individuen'. Dat wekt toch de indruk dat we nog een hele lange weg hebben te gaan.

Waarom die neiging om het institutionele te beschermen? Er worden geen uitspraken gedaan over het geloof zelf, geen oordelen over 'goede priesters', er word je niet gevraagd om afstand te doen van je geloof, niks. Maar toch is er die drang om het alsnog met de sluier der liefde te bedekken terwijl er weinig aan valt te ontkennen.

En als het om Jehova's Getuigen gaat weet je ineens wel kritisch te zijn op bepaalde interne structuren en het omgaan met misbruik.

Ik vind het allemaal op z'n zachtst gezegd bijzonder.
pi_181533822
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:38 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Goed.

Incidenteel pakte het inderdaad niet altijd even goed uit, en dat geven wij ruiterlijk toe, maar dat was wereldwijd slechts een druppel op een gloeiende plaat. Verreweg in de meeste gevallen was er geen vuiltje aan de lucht.
Het was niet incidenteel. Het was systematisch.

Slachtoffers en bewindslieden werden zwijggeld aangeboden, afgeraden om aangifte te doen. Priesters werden in een ander, naastgelegen district ingezet. En dat allemaal terwijl diverse kardinalen op de hoogte waren, van de ins en outs. Ze bedreigden zelfs figuren die daarmee naar media stapten.

En dat is niet de lijn die we alleen zien in bijvoorbeeld Frankrijk. Over de hele wereld is hetzelfde patroon te zien.

Hoe durf je dat incidenteel te noemen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Xa1pt op 28-08-2018 23:48:44 ]
  dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:53:26 #161
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_181534090
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het was niet incidenteel. Het was systematisch.

Slachtoffers en bewindslieden werden zwijggeld aangeboden, afgeraden om aangifte te doen. Priesters werden in de ander district ingezet. En dat allemaal terwijl diverse kardinalen op de hoogte waren, van de ins en outs. Ze bedreigden zelfs figuren die daarmee naar media stapten.

En dat is niet de lijn die we alleen zien in bijvoorbeeld Frankrijk. Over de hele wereld is hetzelfde patroon te zien.

Hoe durf je dat incidenteel te noemen?
Wel, hmm..

Het valt niet te ontkennen dat de meeste dingen van deze strekking best op waarheid zullen berusten. Ik wil dit alles niet zozeer bagatelliseren, maar in bepaalde gevallen is de media soms het grootste kwaad waarbij bepaalde gebeurtenissen vaak sterk worden overdreven.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_181534174
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:53 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Wel.

Het valt niet te ontkennen dat de meeste dingen van deze strekking best op waarheid zullen berusten. Ik wil dit alles niet zozeer bagatelliseren, maar in bepaalde gevallen is de media soms het ergste monster waarbij bepaalde gebeurtenissen vaak sterk worden overdreven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ok, ok, wat precies overdrijven ze sterk?

En je negeert het punt. Je doet alsof het incidenteel is, maar dat is het dus niet.
  † In Memoriam † dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:58:15 #163
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181534201
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:53 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Wel.

Het valt niet te ontkennen dat de meeste dingen van deze strekking best op waarheid zullen berusten. Ik wil dit alles niet zozeer bagatelliseren, maar in bepaalde gevallen is de media soms het grootste kwaad waarbij bepaalde gebeurtenissen vaak sterk worden overdreven.
Tuurlijk, het zijn de homo's, de media, de ongelovigen, iedereen heeft schuld, behalve het instituut waar zulke praktijken schering en inslag zijn.
Man, man, man. :')
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_181534213
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:58 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Tuurlijk, het zijn de homo's, de media, de ongelovigen, iedereen heeft schuld, behalve het instituut waar zulke praktijken schering en inslag zijn.
Man, man, man. :')
Het is de media!

Droevig om te zien wel.

"Nee jongens, er zaten allicht wel wat priesters met hun handen aan de geslachtsdelen van jonge jongetjes, daar zit wel een kern van waarheid in, maar dat was goed bedoeld. En dat zwijggeld, tja, dat klopt ook wel, maar ja, hè, je wil natuurlijk niet dat de media er mee aan de haal gaan.

Journalisten bedreigen en lasteren? Ja, nou ja, dat zijn dan ook gewoon monsters.

Kardinalen die er van op de hoogte waren? Tja, die hebben niet zoveel zeggenschap en kunnen natuurlijk niet voorkomen dat er soms wel eens een enkeling aan kleine kinderen zit. Bovendien, dat gebeurt overal ter wereld wel."

Ziek, hoe dit goedgepraat wordt.
pi_181534251
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Dat wekt toch de indruk dat we nog een hele lange weg hebben te gaan.
Ben je er ook bij ja?

De lange weg die nog bewandeld kan worden kan ik van velen hier zeggen. NOS geeft in de berichtgeving onwaarheden door. Complotdenken is soms geoorloofd als het om de Kerk gaat blijkt maar weer. Onwaarheden worden zonder moeite verspreid. De veranderingen die concreet zijn doorgevoerd op seminaries, cultuurveranderingen binnen de algehele samenleving, paradigma-verschuivingen et cetera et cetera. Er wordt moedwillig met een bepaalde blik gekeken. Alsof mensen er genoegen in hebben om over zaken als misbruik is wat afschuwelijk is hun gram proberen te halen. En dan is het al helemaal wrang als mensen het over 'we' hebben.
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2018 @ 00:00:57 #166
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181534259
quote:
9s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is de media!

Droevig om te zien wel.
Je zou er haast kwaad om willen worden, maar dat heeft waarschijnlijk ook weinig zin.
De plank voor de kop is bij zulke lui gewoon veel te dik.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_181534319
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:00 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Ben je er ook bij ja?

De lange weg die nog bewandeld kan worden kan ik van velen hier zeggen. NOS geeft in de berichtgeving onwaarheden door. Complotdenken is soms geoorloofd als het om de Kerk gaat blijkt maar weer. Onwaarheden worden zonder moeite verspreid. De veranderingen die concreet zijn doorgevoerd op seminaries, cultuurveranderingen binnen de algehele samenleving, paradigma-verschuivingen et cetera et cetera. Er wordt moedwillig met een bepaalde blik gekeken. Alsof mensen er genoegen in hebben om over zaken als misbruik is wat afschuwelijk is hun gram proberen te halen. En dan is het al helemaal wrang als mensen het over 'we' hebben.
Welk complotdenken heb je het over? En welke veranderingen zijn er doorgevoerd?

Want "paradigma-verschuivingen" en "een cultuurverandering" klinkt wel heel leuk, maar wat houdt het concreet in?

En sorry hoor, maar er zijn de laatste jaren vernietigende rapporten geschreven waarin uitgebreid en goed onderbouwd wordt aangetoond hoe de kerk als institutie dit systematisch heeft toegestaan en slachtoffers verdrukte en daders de hand boven het hoofd houdt. Vind je het heel gek dat mensen daar toch wat moeite mee hebben? Of 'moeten we er niet zo negatief instaan', ofzo? Want het valt allemaal wel mee?
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2018 @ 00:07:12 #168
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181534374
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Welk complotdenken heb je het over? En welke veranderingen zijn er doorgevoerd?

Want "paradigma-verschuivingen" en "een cultuurverandering" klinkt wel heel leuk, maar wat houdt het concreet in?
Afleidingsmanoeuvre.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_181534384
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 12:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Niets rechtvaardigt seksueel misbruik. Ongeacht waar en door wie het gepleegd wordt. Het is altijd fout.
Dat een pastoor zich aan een kind vergrijpt, maakt misbruik niet erger, dan wanneer het opa was.

Dat de kerk 'foute priesters' in bescherming heeft genomen is echt niet goed te praten. Daar is uitgebreid onderzoek noodzakelijk. Ik denk dat dit ook wel gaat gebeuren.

Echter, je kunt niet de werkgever verantwoordelijk stellen voor de misdaden van een werknemer. Ook niet binnen de kerk.
Kan in dit geval prima.
"Pools are perfect for holding water"
pi_181534413
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:08 schreef probeer het volgende:

[..]

Kan in dit geval prima.
Alleen het gebeurt niet omdat de kerk zoveel macht heeft. Als het om een motorbende ging was het allang verboden.

Oh nee, da's weer complotdenken.
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2018 @ 00:10:31 #171
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181534428
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:08 schreef probeer het volgende:

[..]

Kan in dit geval prima.
Het wordt gewoon als dekmantel gebruikt.
En als ontkennen echt niet meer lukt dan gooien ze het op het individu en staat het volkomen los van de kerk, te walgelijk voor woorden.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_181534440
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 15:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je betrekt het bij deze discussie alsof het een legitieme factor is of een aandeel heeft in de totstandkoming van misbruik. De implicatie daarvan is dat je daarmee zegt dat als mensen maar lang genoeg geen seks hebben ze vanzelf overgaan tot misbruik, en dat de kans daarop groter is bij homo's want die zijn wat losbandig. Dat is lachwekkend en triest tegelijk.

Misbruik draait niet zozeer om seks maar om macht. Zolang dit soort fabeltjes de ronde doen heeft de kerk nog een lange weg te gaan.

En door de bal zo bij de homoseksuele geaardheid neer te leggen maakt het er ook niet echt beter op. Daar heeft het namelijk niets mee van doen, het is een laffe, verzonnen uitvlucht.

[..]

Ik ben heel benieuwd naar de anekdotische verhalen van priesters die een homoseksuele geaardheid hebben en zich vervolgens vergrijpen aan kinderen omdat ze niet aan hun trekken konden komen.

[..]

En dat de kerk hen daarin in systematische wijze gefaciliteerd heeft.

Overigens vind ik 'over de schreef gaan ook wel een opmerkelijke en ongelukkige woordkeuze, alsof het een misstapje was of een verkeersovertreding betreft.

[..]

Ja, laten we weer net doen alsof het slechts enkele individuen betrof. Nee, nogmaals, dit misbruik bestaat juist bij de gratie van de cultuur van schaamte. Pastors en priesters die hun machtspositie keihard uitbuiten en daarin de hand boven het hoofd wordt gehouden door het systeem. Er werd niet over het algemeen geadviseerd om aangifte te doen. Slachtoffers werd zwijggeld betaald, priesters werden elders ingezet zonder represailles, inzage werd veelal geweigerd, et cetera, et cetera. Dit kun je echt niet meer af doen als "die paar priesters die zich te buiten gingen". Juist het systeem waarin ze opereerden maakte ze machtig en slachtoffers weerloos.

[..]

Ja, leuk verhaal maar we zien ook hier weer het verdedigingsmechanisme van de katholiek pur sang. Alles deflecteren op individuele priesters.

:R
Precies dit. Hartstikke goede post.
"Pools are perfect for holding water"
  † In Memoriam † woensdag 29 augustus 2018 @ 00:12:49 #173
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_181534464
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:11 schreef probeer het volgende:

[..]

Precies dit. Hartstikke goede post.
Ik sluit mij hierbij aan.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_181534468
quote:
2s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 00:10 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Het wordt gewoon als dekmantel gebruikt.
Dat vind ik dan weer een iets te harde bewoording omdat dat impliceert dat misbruik het primaire of eigenlijke doel is. Dat is niet aan de orde, maar hoe kritiek wordt weggemoffeld is wel vrij stuitend om te zien.

Het is niet de kerk als institutie, maar:
- de media
- homo's
- mensen die er met een bepaalde blik naar kijken
- etc.
pi_181534477
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 augustus 2018 23:53 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Wel, hmm..

Het valt niet te ontkennen dat de meeste dingen van deze strekking best op waarheid zullen berusten. Ik wil dit alles niet zozeer bagatelliseren, maar in bepaalde gevallen is de media soms het grootste kwaad waarbij bepaalde gebeurtenissen vaak sterk worden overdreven.
:') ^ :')

Dat is anders echt precies wat je in de daar op volgende zin doet.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')