abonnement Unibet Coolblue
pi_181245559
Mijn standpunt: Nederlanders die in het Engels zingen zijn niet echt.
Je kunt nu eenmaal niet authentiek zijn via een andere taal dan je moedertaal.
Het is en blijft een act, hoe goed de zang ook is.
Een toneelstukje.

Neem iemand als Waylon. De man kan zingen daar zijn we het allemaal wel over eens maar het is niet echt.
Hij heet Willem en wil Amerikaan zijn, maar dat is hij niet.

Engels mag dan de wereldtaal zijn en in de muziekwereld maak je het pas als je het in de USA maakt maar kun je niet beter jezelf blijven?
Zelf ben ik geen fan van Nederlandstalige muziek maar iemand als Hazes sr. was wel zichzelf, dat hoor je en dat voel je.
Het is puur.

Wij Nederlanders lachen toch ook als er een Amerikaan (laten we hem Hank noemen) in het Nederlands gaat staan te zingen en zichzelf Hans noemt?

Geen enkele Amerikaan zit te wachten op een Nederlander die doet wat ze zelf allemaal tig keer beter kunnen.
Keer op keer komen ze met de staart tussen de benen terug, voorbeeld Anouk.
Is het ze dan echt alleen maar om commercie te doen en iets willen zijn wat ze niet zijn?
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 04:56:44 #2
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_181245599
Zo'n optreden is een en al theater. Acteren hoort erbij. Snap niet waarom je alleen in je moerstaal authentiek zou kunnen zijn. Qua taal zijn de meeste liedjes vrij simpel, dus als je snapt waar een tekst over gaan, dan kan je die gewoon met net zoveel gevoel zingen als een Nederlandstalig nummer.

Je zegt dat je geen fan bent van Nederlandstalige muziek. Waarom kan je dan als Nederlander wel geraakt worden door Engelstalige muziek? Is toch niet je moerstaal? :')
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 05:10:07 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181245625
Ik zie de stem als instrument. Taal maakt niet uit, betekenis nauwelijks. Zie MAM (Ontwik) of Sigur Rós.
Wel jammer dat typisch Nederlandse klanken zelden worden gezongen.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 07:31:39 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_181246226
Zelden zo'n bullshittopic gelezen. En hoe durf je als Nederlander naar buitenlandse muziek te luisteren :r :r :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_181246440
Persoonlijk vind ik alleen Herman van Veen en Henk Westbroek mooie Nederlandstalige nummers schrijven.
Je hebt her en der nog wel een leuk nummer maar dan houdt het ook op.
pi_181246978
Terechte klacht. Zanger Rinus. _O_
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181247031
Moet gewoon authentiek blijven, ja toch. Ben geen Bertha nummer 3.

Grgr

Willie
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_181247454
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 08:41 schreef oranjevogel1 het volgende:
Terechte klacht. Zanger Rinus. _O_
doe nou eens een keer gewoon dropveter
Juin uit Eigen Tuin!
pi_181247475
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 09:16 schreef Symphonic het volgende:

[..]

doe nou eens een keer gewoon dropveter
:{w Ik doe nu al gek genoeg. Kamelenbultsprinkhaankoevleermuis
:P
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_181247490
Omdat dan minder opvalt dat hun tekstuele vaardigheden niet meer zijn dan gebroddel in de marge.
pi_181248651
Niet mee eens.

Waar ik nog een beetje in kan komen, is dat je als Nederlandse artiest (of ook in het algemeen) je één taal kiest. Of Nederlands, of Engels (of een andere taal).

Maar als je bijvoorbeeld Dotan, Kensington of vroeger Di-rect neemt (of het nu je smaak is of niet staat er los van), dan vind ik wel authentiek. In de zin van, ik wist in beginsel niet eens dat het Nederlandse artiesten waren.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_181248763
Niemand buiten Nederland gaat naar Nederlandstalige muziek luisteren. In mijn oren klinken die juist heel nep. André Hazes, hahahaha! Jan Smit _O-
pi_181249221
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Niemand buiten Nederland gaat naar Nederlandstalige muziek luisteren. In mijn oren klinken die juist heel nep. André Hazes, hahahaha! Jan Smit _O-
Wij gaan toch ook geen Turkse muziek luisteren, of Deense muziek?
Non argument.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:57:36 #14
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_181249240
Omdat het kan.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:27:52 #15
39237 crew  H_T
2733
pi_181249782
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:56 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Wij gaan toch ook geen Turkse muziek luisteren, of Deense muziek?
Non argument.
Soms wel

Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:40:33 #16
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_181250034
Onze popmuziek is natuurlijk Engels, daarom is dat de taal waarin nog steeds veel gezongen wordt.

In Frankrijk hebben ze al vanaf het begin van de popmuziek ingezet op eigen taal en dat zie je ook. Ook in Duitsland is die markt groot, maar dat heeft ook met het veel grotere taalgebied te maken. Er spreken zo'n 25 miljoen mensen Nederlands, terwijl er miljarden zijn die Engels spreken.

Uiteindelijk is de taal slechts een vervoermiddel van de boodschap, of in veel soorten van popmuziek slecht de overdracht van de melodie.Om een beroemd cultuurfilosoof te citeren (Paskal Jacbos): Nederlandstalig is geen genre. Dat geldt wat mij betreft ook voor Engels. Het is wat je wilt overdragen.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_181250164
Waarom is het een probleem dat optreden een act is :')
News flash.... optreden IS een act.
pi_181250218
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 04:20 schreef Bracha020 het volgende:
Zelf ben ik geen fan van Nederlandstalige muziek maar iemand als Hazes sr. was wel zichzelf, dat hoor je en dat voel je.
Het is puur.

Daarnaast was bijna ieder nummer van Hazes een cover van een buitenlands nummer. Net zoals Marco Borsato diverse Italiaanse nummers gecoverd heeft. Dus zo puur is het allemaal niet.

Lekker belangrijk ook verder. Wat leuk klinkt, is leuk. In welke taal dan ook.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:49:36 #19
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_181250243
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:56 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Wij gaan toch ook geen Turkse muziek luisteren, of Deense muziek?
Non argument.
Waarom niet?

Ik heb wel bepaalde Zweedse of Franse artiesten, die ik regelmatig luister, ondanks dat ik de taal niet goed kan volgen.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:52:16 #20
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_181250303
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Niemand buiten Nederland gaat naar Nederlandstalige muziek luisteren. In mijn oren klinken die juist heel nep. André Hazes, hahahaha! Jan Smit _O-
Nederlandstalige muziek heb je natuurlijk in alle soorten en maten, van Nederhop tot punk en smartlappen. Het gaat uiteindelijk om de vorm van de muziek die je speelt.



Niets mis mee. ;)
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_181250436
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:56 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Wij gaan toch ook geen Turkse muziek luisteren, of Deense muziek?
Non argument.
Het is toch duidelijk? Als je internationaal wil doorbreken kun je het niet bij Nederlands laten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2018 12:01:09 ]
pi_181250476
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:52 schreef belsen het volgende:

[..]

Nederlandstalige muziek heb je natuurlijk in alle soorten en maten, van Nederhop tot punk en smartlappen. Het gaat uiteindelijk om de vorm van de muziek die je speelt.



Niets mis mee. ;)
Nu we het toch hebben over soort Nederlands muziek denk ik gelijk aan Doe Maar. Ik denk dat dat wel de enige Nederlandstalige groep is die ik wel leuk vind.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:01:07 #23
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_181250479
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:58 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het is toch duidelijk? Als je internaal wil doorbreken kun je het niet bij Nederlands laten.
Nee, dat hebben de 3J's wel bewezen. :D

Maar internationaal gezien is Nederlands gewoon een buitenbeentje met vreemde klanken, dan gaat men liever voor Engels, Frans en Spaans, die vriendelijker in de oren klinken en een veel groter taalgebied beslaan.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:02:27 #24
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_181250503
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:00 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nu we het toch hebben over soort Nederlands muziek denk ik gelijk aan Doe Maar. Ik denk dat dat wel de enige Nederlandstalige groep is die ik wel leuk vind.
Dat is ook een band die heel bewust Engelse muziek heeft gekoppeld aan Nederlandstalige teksten.

Overigens is de reggae van Doe Maar ook aardig ver-Nederlandst.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_181250681
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:49 schreef belsen het volgende:

[..]

Waarom niet?

Ik heb wel bepaalde Zweedse of Franse artiesten, die ik regelmatig luister, ondanks dat ik de taal niet goed kan volgen.
Ja maar dat is het punt niet. Over het algemeen (zeker als je het over mainstream poppy Jantje Smit hebt) luistert alleen een Nederlander die. En luisteren wij niet naar de Kazaachse Jantje Smit.
pi_181250698
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:58 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Het is toch duidelijk? Als je internationaal wil doorbreken kun je het niet bij Nederlands laten.
Dat willen velen niet. Laat ze lekker, ik luister die bagger niet.
Klangstof doet het wel aardig btw.
pi_181250717
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:00 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nu we het toch hebben over soort Nederlands muziek denk ik gelijk aan Doe Maar. Ik denk dat dat wel de enige Nederlandstalige groep is die ik wel leuk vind.
Vier weken van Van Dik Hout nog steeds een prima album.
pi_181256455
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 07:31 schreef Dven het volgende:
Zelden zo'n bullshittopic gelezen. En hoe durf je als Nederlander naar buitenlandse muziek te luisteren :r :r :')
Iek loester nao det waat iek wiel heuren.
pi_181256839
Je kunt prima authentiek zijn in een andere taal dan je moedertaal, zolang je maar voldoende taalvaardigheid bezit en een goede, zinnige songtekst in elkaar kunt zetten.

En Nederlanders zingen in het Engels omdat vrijwel niemand ter wereld de Nederlandse taal snapt. Zingen in het Engels betekent dat je een veel grotere markt hebt. Talloze Nederlandse artiesten met internationaal succes kunnen daar over meepraten.
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:49:56 #30
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')