abonnement Unibet Coolblue
pi_180981464
Hallo

Ik rij met een daf xf euro 6 en wil hier graag wat extra werkverlichting bijplaatsen.

Nu heb ik bij de daf dealer geïnformeerd en deze vragen ongeveer 250 euro excl de lampen. Dit vind ik erg veel geld aangezien ik zelf voor een grote truck onderdelen leverancier rijdt. Hier heb ik 20 lampen en 50 meter kabel voor die 250 euro. Dus daarom wil ik dit zelf gaan doen.

Ik had zelf in gedachte om zowel op de trekker als op de oplegger in totaal 8 lampen bij te plaatsen voor verlichting rondom. Ik weet dat als deze geschakeld zijn met de achteruitrijlichten dat deze voorzien moeten zijn van een r32 codering. Maar dat hoeft voor mij niet. Ik wil ze gewoon handmatig aan kunnen zetten aangezien het voornamelijk om het manoeuvreren gaat.

Nu dacht ik zelf om 2 relais te gaan gebruiken.

1 op de trekker waar ook het stuurstroomsignaal vanaf komt. En 1 op de oplegger die met het zelfde stuurstroomsignaal wordt aangestuurd vanuit de cabine.

Kan iemand mij vertellen of dit zo gaat werken? Of dat dit misschien beter op een andere manier gedaan kan worden?

Graag zie ik de reacties tegemoet.

Mvg pascal
  maandag 6 augustus 2018 @ 14:14:39 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180981745
Volgens mij verkloot je de garantie op elektra als je er zelf aan gaat klooien, even goed nakijken.

En TVM wrijft zich ook in de handjes als zou blijken dat een afgefikte wagen ondeugdelijke elektra aan boord heeft.
And so is the past
pi_180981787
Daarom wil ik extra zeker van mn zaak zijn.
  maandag 6 augustus 2018 @ 14:28:11 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180982035
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:16 schreef pascalb112 het volgende:
Daarom wil ik extra zeker van mn zaak zijn.
Elektra weet ik verder niets van helaas. Toen ik nog op de weg zat waren werkgevers er al huiverig voor, zal tegenwoordig nog erger zijn met al die bakken elektronica aan boord.

Mijn advies blijft dat je het beter kunt laten doen.

Trouwens is acht ook wel overkill, praten we over gewoon aandokken?
And so is the past
pi_180982382
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:28 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Elektra weet ik verder niets van helaas. Toen ik nog op de weg zat waren werkgevers er al huiverig voor, zal tegenwoordig nog erger zijn met al die bakken elektronica aan boord.

Mijn advies blijft dat je het beter kunt laten doen.

Trouwens is acht ook wel overkill, praten we over gewoon aandokken?
Zoals ik het bedacht had zou het moeten kunnen lijkt mij. Alle draden aangemeten op lengte en amperage wat erdoor heen moet. Blijft alleen het feit dat ik niet zeker weet of de originele werklamp aangestuurd wordt via het canbus systeem aangezien deze uitgaat bij een bepaalde snelheid.

Het gaat om nachtdistributie op zeer slecht verlichte plekken waardoor er nog weleens paaltjes enzovoort over het hoofd gezien worden ondanks dat we er al jaren komen.

8 lampen leek mij wel een mooi aantal.

2 in de instaptrede aan beide zijde.
2 op de balken van de trekker onder de trailer
2 op de onderrijdbeveiliging
En 2 stuks op de achterzijde.

Bij de slangen hoeft van mij geen werklamp te zitten aangezien wij nauwelijks koppelen. En altijd de zelfde oplegger hebben.
  FOK!fotograaf maandag 6 augustus 2018 @ 16:53:37 #6
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180985131
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:50 schreef pascalb112 het volgende:
Het gaat om nachtdistributie op zeer slecht verlichte plekken waardoor er nog weleens paaltjes enzovoort over het hoofd gezien worden ondanks dat we er al jaren komen.
Lijkt mij iets voor je baas? Die kan het vervolgens ook weer aftrekken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 6 augustus 2018 @ 17:13:03 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180985484
Er werkt niks zonder CAN.

en maak er toch maar eentje bij de koppelbalk; je zal maar eens een lek handje of iets hebben.. sta je een keer in de stromende zeikregen met een zaklampie tussen je tanden te tobben om een scheurtje in een rubbertje te vinden :+

Ik vind dat bedrag niet zo hoog trouwens hoor.. je gaat nog wel merken hoeveel werk het is om het allemaal netjes en goed ^O^ te doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180985753
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 16:53 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Lijkt mij iets voor je baas? Die kan het vervolgens ook weer aftrekken.
Ja is ook iets voor de baas. Alleen mijn collega en ik dachten hierop te kunnen besparen door t zelf te doen.
pi_180985780
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:13 schreef Sounddragon het volgende:
Er werkt niks zonder CAN.

en maak er toch maar eentje bij de koppelbalk; je zal maar eens een lek handje of iets hebben.. sta je een keer in de stromende zeikregen met een zaklampie tussen je tanden te tobben om een scheurtje in een rubbertje te vinden :+

Ik vind dat bedrag niet zo hoog trouwens hoor.. je gaat nog wel merken hoeveel werk het is om het allemaal netjes en goed ^O^ te doen.
Ik vind het bedrag vrij hoog voor 4 draadje trekken naar beide treeplanken.

Terwijl ik op een zaterdag allebei de auto's voor elkaar heb.
  FOK!fotograaf maandag 6 augustus 2018 @ 17:27:41 #10
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180985783
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:26 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Ja is ook iets voor de baas. Alleen mijn collega en ik dachten hierop te kunnen besparen door t zelf te doen.
Je kost een paar duizend euro per maand, zo'n trekker kost in de tienduizenden, wellicht honderdduizend euro en je probeert links en rechts een tientje te besparen? Waarschijnlijk bespaar je met je rijstijl aanpassen meer dan dat je ooit met die lampen zelf monteren zou kunnen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 6 augustus 2018 @ 17:28:18 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180985798
CAN helemaal vergeten inderdaad.

En over het aantal, klinkt alsof twee achter en
twee ter hoogte van kingpin voldoende moet zijn. En die achter de trekker kan ook handig zijn zoals SD aanhaalt.
And so is the past
  maandag 6 augustus 2018 @ 17:33:43 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180985904
Al eens een nachtbril geprobeerd? Scheelt best veel met verbeterd contrast s'nachts.
And so is the past
pi_180986878
Lampen op bewegende voertuigen maken is vaak wel lastig als het vaak erg krap is. Het is wel leuk voor een paar jaar maar als je het niet goed aanlegt gooit corrosie en slijtage binnen enkele jaren roet in het eten.
Dat is mijn ervaring, ik heb al een paar keer werklampen op bedrijfswagens gemaakt.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  maandag 6 augustus 2018 @ 19:18:36 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180987820
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:27 schreef pascalb112 het volgende:

[..]

Ik vind het bedrag vrij hoog voor 4 draadje trekken naar beide treeplanken.

Terwijl ik op een zaterdag allebei de auto's voor elkaar heb.
'een zaterdagje' is ook gewoon 600 euro in arbeid, dus 300 per stuk.

Je investeert ook tijd he. of werk jij op vrijwillige basis? ;)

En een dealer moet er garantie op geven, moet het volgens specificatie bladiefrabrikantbla doen..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 6 augustus 2018 @ 19:24:56 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180987937
En.... lampen is 25% van de oplossing.. de ékte oplossing is gewoon leren sturen en rijden natuurlijk :+

Neh, kidding :P Ik rijd zelf vaak zat met groot spul, en een beetje licht kan nooit kwaad.

En maak alsjeblieft effe een heel opvallend lampje op je dash dat het brandt, want het is niet grappig voor je medeweggebruikers als je vergeet om 200watt aan LED werklampen uit te zetten ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180989868
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:33 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Al eens een nachtbril geprobeerd? Scheelt best veel met verbeterd contrast s'nachts.
Heb daar inderdaad ook weleens naar gekeken maar geeft nog onvoldoende zicht op de stukken zonder verlichting.
pi_180989926
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:27 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Je kost een paar duizend euro per maand, zo'n trekker kost in de tienduizenden, wellicht honderdduizend euro en je probeert links en rechts een tientje te besparen? Waarschijnlijk bespaar je met je rijstijl aanpassen meer dan dat je ooit met die lampen zelf monteren zou kunnen.
Elke euro die ik zo kan besparen is weer extra inkomsten voor mijn werkgever waar ik uiteindelijk ook van profiteer. Dus zowel aan zuinig rijden als extra lampen om schades te voorkomen werk ik graag mee.
pi_180990072
quote:
14s.gif Op maandag 6 augustus 2018 19:24 schreef Sounddragon het volgende:
En.... lampen is 25% van de oplossing.. de ékte oplossing is gewoon leren sturen en rijden natuurlijk :+

Neh, kidding :P Ik rijd zelf vaak zat met groot spul, en een beetje licht kan nooit kwaad.

En maak alsjeblieft effe een heel opvallend lampje op je dash dat het brandt, want het is niet grappig voor je medeweggebruikers als je vergeet om 200watt aan LED werklampen uit te zetten ;)
De zaterdag wil ik er best aan investeren met mn collega aangezien wij er uiteindelijk zelf voordelen aan hebben.


Het sturen komt ooit wel ene keer goed als ik groot ben ;)

De manier die ik bedacht had met 2 relais 1 voor de trekker en 1 voor de trailer. Daarmee kan ik het originele draad van daf gebruiken als stuurstroom en gaat de werklamp uit op het moment dat je(Ik geloof) boven de 20km/h uitkomt.

Daarmee hoef ik ook niet veel extra draden te trekken en wordt t vele malen beter verdeeld over de kabels. Het is misschien iets meer werk als dat een daf dealer zou doen. Alleen qua materialen zijn we vele malen goedkoper uit via de leverancier waar wij voor rijden.
  dinsdag 7 augustus 2018 @ 06:44:12 #19
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_180996233
Lekker laten doen en het bedrijf het laten betalen. Je werkt al hard genoeg. Tenzij je zin hebt om het weekend erna weer bezig te zijn omdat er iets verkeerd ging, en een maandje later om een gebroken draadje te vervangen. Kan je baas jou ook nergens de schuld van geven.

Man of Steal.
pi_181097434
Ik ben handig zat met elektronica, maar dit besteed ik ook liever uit. Dit heeft gewoon te maken met verantwoordeljkheden en aansprakelijkheid. Gewoon laten doen. Is beter voor de garantie en je hebt geen gezeik achteraf.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_181286983
Iedereen bedankt voor de reacties. We gaan het toch via de daf en man dealer doen. Zij maken de aansluiting voor ons en wij leveren de lampen via de leverancier waar wij voor rijden. Dit alles voor nog geen 100 euro per auto.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')