abonnement Unibet Coolblue
pi_180941016
Mijn opa en oma zijn beiden 85 geworden met hun hele leven aardappels, groente en een gehaktbal of een ander stuk vlees. Mijn moeder heeft dat waarschijnlijk in haar opvoeding meegekregen en heeft nooit onnodige ingrediënten toegevoegd aan het eten toen ik klein was en ik vond het eten altijd heerlijk.

Nu ik op mezelf woon en ik bak paprika's, champignons, aardappels, een stuk vlees of wat dan ook dan doe ik er geen zout, peper of sauzen bij. Zelfde met vis. Het liefst geen kruiden of saus erbij. Als het eten van zichzelf goed smaakt kan je de smaak verpesten met overbodige ingrediënten.

Hoe denken jullie hier over?
pi_180941041
Dat je jezelf tekort doet.
pi_180941090
je verward ingrediënten toevoegen met overbodige ingrediënten toevoegen.

doe de groetjes aan je opa en oma.
pi_180941177
Pakjes en zakjes zelden, kruiden wel.
pi_180941245
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:35 schreef fespo het volgende:
je verward ingrediënten toevoegen met overbodige ingrediënten toevoegen.

doe de groetjes aan je opa en oma.
Opa is sinds 2010 dood en oma is dement en denkt dat ik een enge vent ben als ik op bezoek kom.

Maar effe serieus. Als ik bv. een broodje frikandel haal (wat ik 1x per jaar doe nu ik erover denk) dan wil ik geen saus of boter erbij hebben. Zelfde met haring, daar wil ik geen broodje bij en al helemaal geen uitjes.
pi_180941257
Dat simpel heel lekker kan zijn ben ik met je eens. Maar een beetje complexiteit aan je smaak toevoegen vind ik wel vaak de moeite.

Geen zout vind ik wel ver gaan, maar ik gebruik zelf ook weinig zout en dat kan prima.

Maar als je ui, champignons, paprika hebt, hoef je verder niets meer toe te voegen bij een biefstuk. Beetje zout en peper vind ik dan wel zo lekker, maar verder is dat genoeg smaak.

Ik vind zelf dat je moet opletten als je meer dan 5 smaken/ingrediënten (ex peper en zout) gebruikt in een los gerecht. Het kan best lekker zijn, maar je kunt ook een karakterloze mengelmoes krijgen.

Je kunt natuurlijk wel 2 losse bereidingen op een bord leggen met in totaal meer ingrediënten.
Whatever...
pi_180941300
Over smaak valt niet te twisten.
pi_180941370
quote:
9s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:44 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Opa is sinds 2010 dood en oma is dement en denkt dat ik een enge vent ben als ik op bezoek kom.

Maar effe serieus. Als ik bv. een broodje frikandel haal (wat ik 1x per jaar doe nu ik erover denk) dan wil ik geen saus of boter erbij hebben. Zelfde met haring, daar wil ik geen broodje bij en al helemaal geen uitjes.
dus wel een broodje bij een frikandel? o|O
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:54:37 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180941385
ik hoef bij jou niet te eten. Als je zelfs nog geen zout gebruikt. Brrrrrr.

Je gaat zeker ook nooit uit eten? Want dat moet je dan wel smerig vinden.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:58:20 #10
256666 leeell
I know you're lonely
pi_180941430
Zoutloos koken is echt smerig.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_180941537
quote:
9s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:44 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Opa is sinds 2010 dood en oma is dement en denkt dat ik een enge vent ben als ik op bezoek kom.

Maar effe serieus. Als ik bv. een broodje frikandel haal (wat ik 1x per jaar doe nu ik erover denk) dan wil ik geen saus of boter erbij hebben. Zelfde met haring, daar wil ik geen broodje bij en al helemaal geen uitjes.
Boter bij een broodje frikandel?
Sometimes when I close my eyes, I can't see.
pi_180941546
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:53 schreef fespo het volgende:

[..]

dus wel een broodje bij een frikandel? o|O
Broodje bij een frikandel vind ik lekker, ja. Zal ook wel met nostalgie te maken hebben. Toen ik vroeger op voetbal zat at je standaard een broodje frikandel.
pi_180941553
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:06 schreef Already_in_use het volgende:

[..]

Boter bij een broodje frikandel?
Vroeger deden ze dat vaak.
pi_180941568
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:58 schreef leeell het volgende:
Zoutloos koken is echt smerig.
Ik denk vooral dat mensen gewend zijn geraakt aan de smaak van zout en suiker wat ze overal aan toevoegen en het daardoor vies vinden als er minder of niks in zit.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2018 16:07:56 ]
pi_180941571
Ik vind mayo bij de patat /gebakken aardappels eerlijk gezegd ook steeds vaker de smaak verpesten. Maar ik vind het wel lekker romig erbij.
Somebody that I used to know
pi_180941592
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:54 schreef RobinOok het volgende:
ik hoef bij jou niet te eten. Als je zelfs nog geen zout gebruikt. Brrrrrr.

Je gaat zeker ook nooit uit eten? Want dat moet je dan wel smerig vinden.
Jij hoeft ook niet bij mij te eten. Dit is niet mijn eerste account en ik heb vaker je berichten gelezen.

Ik ga inderdaad nooit uit eten.
pi_180941675
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:07 schreef Postbus100 het volgende:
Ik vind mayo bij de patat /gebakken aardappels eerlijk gezegd ook steeds vaker de smaak verpesten. Maar ik vind het wel lekker romig erbij.
Mayo lust ik niet maar moet eerlijk zeggen dat als ik een patatje haal dat ik een goede pindasaus erbij wel lekker vind.
pi_180941734
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:13 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Mayo lust ik niet maar moet eerlijk zeggen dat als ik een patatje haal dat ik een goede pindasaus erbij wel lekker vind.
dus eigenlijk voeg je zo nu en toe van alles toe :')
pi_180941798
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:16 schreef fespo het volgende:

[..]

dus eigenlijk voeg je zo nu en toe van alles toe :')
Nou ja, "van alles". Ik haal 1x per jaar een patatje en dan vraag ik er pindasaus bij. Heb zelf geen frituur.

Ik zal wel een vreemde eend in de bijt zijn maar ik eet ook gewoon diepvriesspinazie zonder iets erbij verder. Dat vind ik heerlijk.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:25:26 #20
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180941900
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:20 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Nou ja, "van alles". Ik haal 1x per jaar een patatje en dan vraag ik er pindasaus bij. Heb zelf geen frituur.

Ik zal wel een vreemde eend in de bijt zijn maar ik eet ook gewoon diepvriesspinazie zonder iets erbij verder. Dat vind ik heerlijk.
Is het ook maar die is meestal niet zoutloos bereid, vandaar.
And so is the past
pi_180942031
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:25 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Is het ook maar die is meestal niet zoutloos bereid, vandaar.
ook niet zonder suiker gok ik.
pi_180942045
Ken je nagaan, die honden gooien overal zout en suiker bij.
pi_180942086
Ik ben sinds twee jaar bezig gezonder te eten en zit nu (op papier) op een gezond gewicht maar moet me echt worstelen door de supermarkt met alle klerezooi die ze verkopen.

Vind het verder allemaal prima. Ik ga niet lopen prediken dat je dit of dat moet eten. Maar persoonlijk eet ik het liefst zo min mogelijk zout/ suiker en vettigheid.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 16:35:35 #24
256666 leeell
I know you're lonely
pi_180942092
Stel je niet zo aan man. Past allemaal prima in een fatsoenlijk dieet. Zolang je het een beetje gevarieerd doet hoef je echt niet zo'n spartaans kut leven te lijden met je smakeloze brij elke dag.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_180942111
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:35 schreef leeell het volgende:
Stel je niet zo aan man. Past allemaal prima in een fatsoenlijk dieet. Zolang je het een beetje gevarieerd doet hoef je echt niet zo'n spartaans kut leven te lijden met je smakeloze brij elke dag.
Daar verschillen we van mening. Ik heb gistermiddag drie rode paprika's gesneden en gebakken zonder iets erbij. Had ik er iets bij gedaan dan had ik de smaak verpest.
pi_180942354
Beetje zout kan de smaak van het product ook versterken. Champignons vind ik daar een goed voorbeeld van. Zeker als ze zijn gebakken in roomboter :9~
Somebody that I used to know
pi_180942412
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:06 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Vroeger deden ze dat vaak.
Okay. Dat wist ik niet. Gewoon een mopje mayo erbij 8-)
Sometimes when I close my eyes, I can't see.
pi_180942872
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:54 schreef Already_in_use het volgende:

[..]

Okay. Dat wist ik niet. Gewoon een mopje mayo erbij 8-)
Sterker nog, als ik vroeger bij de voetbalclub na de wedstrijd een broodje frikandel bestelde kreeg je er standaard boter bij. Ik heb dat nooit begrepen.

Wat betreft de andere reacties. Ik ben helemaal niet tegen het toevoegen van smaak maar persoonlijk wil ik het liefst zo weinig mogelijk op mijn eten. Als je bv. een lekkere biefstuk hebt gehaald bij de slager snap ik niet dat mensen er allerlei klerezooi overheen gooien.
pi_180943254
Je bent niet tegen toevoegen van smaak maar je hebt het wel over klerezooi overheen gooien.
Smaken verschillen he. Maar om het nou klerezooi te noemen....
pi_180943337
Zout zit in bijna elk voedsel. Zelfs in ijs. Anders is het volstrekt smaakloos.
Zelf gebruik ik nooit zout. Wel kruiden en specerijen. Sommigen versterken de smaak van het stukje vlees of soep of wat dan ook.
pi_180943351
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 17:34 schreef Cici het volgende:
Je bent niet tegen toevoegen van smaak maar je hebt het wel over klerezooi overheen gooien.
Smaken verschillen he. Maar om het nou klerezooi te noemen....
Ik heb het over klerezooi die ze verkopen in de supermarkt kwa gezond eten. Er is niks mis met je eten op smaak brengen.
pi_180944105
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 16:36 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Daar verschillen we van mening. Ik heb gistermiddag drie rode paprika's gesneden en gebakken zonder iets erbij. Had ik er iets bij gedaan dan had ik de smaak verpest.
in een droge koekenpan?
wat een rare snuiter ben jij.
zelf geen zout toevoegen aan je paprika's, want dat verpest de smaak. Maar wel spinazie lekker vinden als er zout in is verwerkt. (zonder dat je het wist)
pi_180944402
Wat eet je dan elke avond? Hoe maak je een soep, pastasaus, rijstgerecht of whatever?
pi_180945272
Je kan gewoon niet koken
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:52:20 #35
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_180945346
Ik ben een vleesliefhebber. Ik eet mijn vlees het liefst naturel.

Als ik ergens een schijthekel aan heb zijn het wel mensen die kruiden met vlees eten in plaats van vlees met kruiden. Laatst had ik een barbecue. Lekkere kipsatétjes waren er. Ik had er echt zin in. Ik nam een hap, ZOUT! Jezus te paard. Ik vroeg zo wat het was en dan krijg je jaa dat is de marinade dat is echt lekker. Ik proef geen kip meer. Kon net zo goed varken zijn of wat dan ook.

Hetzelfde geldt trouwens voor gehakt en hamburgers. Ik vind die smaak ook gewoon lekker, beetje peper en zout erbij heerlijk. Maar als het echt volledig verzopen is in de kruiden zodat het een andere kleur heeft vind ik het niet meer te vreten.

Dus ik ben het wat dat betreft best met TS eens.
Man of Steal.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:02:26 #36
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180945612
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 18:52 schreef SuperNeger het volgende:
Ik ben een vleesliefhebber. Ik eet mijn vlees het liefst naturel.

Als ik ergens een schijthekel aan heb zijn het wel mensen die kruiden met vlees eten in plaats van vlees met kruiden. Laatst had ik een barbecue. Lekkere kipsatétjes waren er. Ik had er echt zin in. Ik nam een hap, ZOUT! Jezus te paard. Ik vroeg zo wat het was en dan krijg je jaa dat is de marinade dat is echt lekker. Ik proef geen kip meer. Kon net zo goed varken zijn of wat dan ook.

Hetzelfde geldt trouwens voor gehakt en hamburgers. Ik vind die smaak ook gewoon lekker, beetje peper en zout erbij heerlijk. Maar als het echt volledig verzopen is in de kruiden zodat het een andere kleur heeft vind ik het niet meer te vreten.

Dus ik ben het wat dat betreft best met TS eens.
Dat komt, normale mensen worden schijtziek van elke dag kip of gehakt.
Waarom zou je geen kruiden mogen proeven? Waarom mogen die nooit eens shinen?
Wat heeft die kip gepresteerd dat die altijd voorrang krijgt?
Ik wil godverdomme koriander proeven!
En morgen chili!
En overmorgen nootmuskaat.
Altijd maar die kip die er bovenuit smaakt. Opzouten!
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:04:19 #37
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_180945677
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 19:02 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Dat komt, normale mensen worden schijtziek van elke dag kip of gehakt.
Waarom zou je geen kruiden mogen proeven? Waarom mogen die nooit eens shinen?
Wat heeft die kip gepresteerd dat die altijd voorrang krijgt?
Ik wil godverdomme koriander proeven!
En morgen chili!
En overmorgen nootmuskaat.
Altijd maar die kip die er bovenuit smaakt. Opzouten!
Ik wil gewoon de kip kunnen herdenken bij elke hap. Die lieve kip die zich heeft opgeofferd en stierf zodat ik mijn buikje kon vullen en haar eiwitten kon omzetten naar spiermassa. Lieve kip dat het was, bij elke hap die ik neem, bij elke kaakbeweging wil ik hieraan herinnerd worden godverdomme. Ik zal je nooit vergeten lieve kip van me ik hou van je :'( :'(

Als ik bladeren wil proeven dan werd ik wel vegetariër. :{w
Man of Steal.
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:12:19 #38
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180945893
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 19:04 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Ik wil gewoon de kip kunnen herdenken bij elke hap. Die lieve kip die zich heeft opgeofferd en stierf zodat ik mijn buikje kon vullen en haar eiwitten kon omzetten naar spiermassa. Lieve kip dat het was, bij elke hap die ik neem, bij elke kaakbeweging wil ik hieraan herinnerd worden godverdomme. Ik zal je nooit vergeten lieve kip van me ik hou van je :'( :'(

Als ik bladeren wil proeven dan werd ik wel vegetariër. :{w
De koriander is ook gestorven hoor.
pi_180946168
Dit topic doet mij een beetje denken aan mijn moeder. Een lieve dame die een gezonde kerel op de wereld heeft gezet. Ondanks dat wordt broccoli tot moes gekookt, de gebakken aardappels worden nooit bruin en kan ik het maar beter niet in mijn hoofd halen om te vragen of ze even een slasausje in elkaar kan improviseren. Veel verder dan suikerwater komt ze namelijk niet. Ze kan niet koken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2018 19:23:44 ]
pi_180946737
Domme theorie met je oma
  zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:48:06 #41
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180946751
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 19:22 schreef Stratotanker het volgende:
Dit topic doet mij een beetje denken aan mijn moeder. Een lieve dame die een gezonde kerel op de wereld heeft gezet. Ondanks dat wordt broccoli tot moes gekookt, de gebakken aardappels worden nooit bruin en kan ik het maar beter niet in mijn hoofd halen om te vragen of ze even een slasausje in elkaar kan improviseren. Veel verder dan suikerwater komt ze namelijk niet. Ze kan niet koken.
Probleem is waarschijnlijk dat überhaupt niemand in zijn omgeving kan koken.
Als ik moest kiezen tussen gewone kipfiltetlapjes of van die oranje, voorgemarineerde, dan had ik ook liever pure.
pi_180950108
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 18:17 schreef Myraela het volgende:
Wat eet je dan elke avond? Hoe maak je een soep, pastasaus, rijstgerecht of whatever?
Ik eet heel gevarieerd. Sinds ik twee jaar geleden bij een dietiste ben geweest ben ik zeer bewust geworden van alles wat ik binne krijg. Ik at veel te veel vlees, zout, suiker en al dat soort dingen.

Wat mensen eten moeten ze zelf weten. Ik ben geen orakel. Vrijheid blijheid.
pi_180952182
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:58 schreef leeell het volgende:
Zoutloos koken is echt smerig.
Dat is maar wat je gewend bent, tegenwoordig kook ik steeds minder met zout. Je went er van zelf aan, uiteindelijk proef je dat bv een aardappel smaakvol genoeg is als je het zonder zout kookt.

Als ik nu namelijk ern knor wereld gerecht eet, vind ik het echt extreem zout, terwijl ik dit een jaar of 2 geleden gewoon prima vond smaken.
pi_180954229
Topic opgeschoond. Op zich niks mis met een topic over koken zonder smaakmakers, maar svp zonder te laten ontsporen met onzinposts, TS en de rest. Alvast dank voor de medewerking! :Y)
Let me see you stripped down to the bone
  zondag 5 augustus 2018 @ 08:57:30 #45
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180954658
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:15 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dat is maar wat je gewend bent, tegenwoordig kook ik steeds minder met zout. Je went er van zelf aan, uiteindelijk proef je dat bv een aardappel smaakvol genoeg is als je het zonder zout kookt.

Als ik nu namelijk ern knor wereld gerecht eet, vind ik het echt extreem zout, terwijl ik dit een jaar of 2 geleden gewoon prima vond smaken.
Ik kook best royaal met zout en vind die pakjes ook aan de zoute kant eerlijk gezegd.

Aan de andere kant, die zout- en suikerloze versies van bijvoorbeeld witte bonen in tomatensaus zijn ook weer niet te hachelen. Je moet gewoon een balans weten te vinden.
And so is the past
  Moderator zondag 5 augustus 2018 @ 10:22:32 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180955661
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 00:15 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dat is maar wat je gewend bent, tegenwoordig kook ik steeds minder met zout. Je went er van zelf aan, uiteindelijk proef je dat bv een aardappel smaakvol genoeg is als je het zonder zout kookt.
Ooit gehoord van osmose? Als je aardappels kookt zonder zout, worden ze smaaklozer.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180955680
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 10:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ooit gehoord van osmose? Als je aardappels kookt zonder zout, worden ze smaaklozer.
ik heb nog nooit aardappelen met zout gekookt
  zondag 5 augustus 2018 @ 11:23:02 #48
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180956644
Ik vind het oprecht sneu dat mensen zich zo gek laten maken door de gezondheidsmaffia. Eerst maakten ze mensen fobisch voor vet, nu suiker en zout. Vlees is ook al slecht. We aten in Nederland altijd al karig, maar nu nog smakeloos ook.

Koken is nu echt gedegradeerd tot voedsel warm maken. Oh wee als het ergens naar smaakt, dan zal het wel ongezond zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door RobinOok op 05-08-2018 12:13:27 ]
  zondag 5 augustus 2018 @ 11:39:51 #49
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180956875
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 11:23 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind het oprecht sneu dat mensen zich zo gek laten maken door de gezondheidsmaffia. Eerst maakten ze mensen fobisch voor vet, nu suiker en zout. Vlees is ook al slecht. We aten in Nederland altijd al karig, maar nu nog smakeloos ook.

Koken is nu echt gedegradeerd tot voedsel warm maken. Oh wee als het ergens naar smaakt,mdan zalmteelt wel ongezond zijn.
Jouw autocorrect heeft ook al spatjes zie ik. :D.

Maar je hebt natuurlijk 100% gelijk.
And so is the past
  zondag 5 augustus 2018 @ 12:13:42 #50
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180957544
quote:
14s.gif Op zondag 5 augustus 2018 11:39 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Jouw autocorrect heeft ook al spatjes zie ik. :D.

Maar je hebt natuurlijk 100% gelijk.
stomme ipad ja. :o
pi_180957737
Ik snap echt niet waarom je 99,9% van wat de wereld aan voedingsmiddelen te bieden heeft zou bestempelen als per definitie verpestend voor je eten.

Om verdrietig van te worden. Geen knoflook, komijn, peterselie, citroensap ;(
Spoilers!
  zondag 5 augustus 2018 @ 15:39:20 #52
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180960707
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 12:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik snap echt niet waarom je 99,9% van wat de wereld aan voedingsmiddelen te bieden heeft zou bestempelen als per definitie verpestend voor je eten.

Om verdrietig van te worden. Geen knoflook, komijn, peterselie, citroensap ;(
Aziaten gooien altijd zoveel door hun eten en het is is lekker :9
  zondag 5 augustus 2018 @ 15:48:21 #53
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180960880
quote:
6s.gif Op zondag 5 augustus 2018 15:39 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Aziaten gooien altijd zoveel door hun eten en het is is lekker :9
Terwijl msg volstaat. ;).
And so is the past
pi_180964160
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 11:23 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind het oprecht sneu dat mensen zich zo gek laten maken door de gezondheidsmaffia. Eerst maakten ze mensen fobisch voor vet, nu suiker en zout. Vlees is ook al slecht. We aten in Nederland altijd al karig, maar nu nog smakeloos ook.

Koken is nu echt gedegradeerd tot voedsel warm maken. Oh wee als het ergens naar smaakt, dan zal het wel ongezond zijn.
Gezondheid gaat het me niet om. Het is puur een kwestie van smaak. Als ik kookprogramma´s kijk denk gvd allemaal onnodige zooi die ze toevoegen. Ik zeg niet dat ik het niet lust of niet lekker kan vinden. Maar wel dat ik het lekkerder vind zonder dingen erbij.

Op de middelbare school at ik altijd bruin brood zonder iets er op en een fles water. De opmerkingen die ik kreeg `daar zit toch geen smaak aan´ en ´waarom zit er geen smaakje in je drinken´. Wel, omdat ik het op die manier lekker vind? Waar bemoeien mensen zich mee?
pi_180964233
quote:
9s.gif Op zaterdag 4 augustus 2018 15:44 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Opa is sinds 2010 dood en oma is dement en denkt dat ik een enge vent ben als ik op bezoek kom.

Maar effe serieus. Als ik bv. een broodje frikandel haal (wat ik 1x per jaar doe nu ik erover denk) dan wil ik geen saus of boter erbij hebben. Zelfde met haring, daar wil ik geen broodje bij en al helemaal geen uitjes.
Bah. Bij een goed stuk vlees kan ik er nog inkomen maar een frikandel. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_180964277
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 18:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Bah. Bij een goed stuk vlees kan ik er nog inkomen maar een frikandel. ;(
Is allemaal smaak he. :P

Ik ga hier verder niet over door zoals gisteravond. Maar zou mensen toch willen aanraden om eens een goede biefstuk bij de slager te halen zonder na het bakken kruiden, zout, peper of wat dan ook erbij te doen. De smaak van zichzelf is al heerlijk.

(ik zeg niet dat het moet voordat er weer een shitstorm ontstaat maar probeer het eens)
  zondag 5 augustus 2018 @ 23:01:55 #57
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_180970423
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 18:54 schreef -Ondskapt- het volgende:

Ik ga hier verder niet over door zoals gisteravond. Maar zou mensen toch willen aanraden om eens een goede biefstuk bij de slager te halen zonder na het bakken kruiden, zout, peper of wat dan ook erbij te doen. De smaak van zichzelf is al heerlijk.

Genoeg geprobeerd, maar niet te vreten zonder peper en zout. We in echte boter gebakken en niet in rommel met bijsmaak als Croma.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 5 augustus 2018 @ 23:07:06 #58
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180970570
Goed vlees heeft op zich wel smaak maar dat lullige snufje zout en peper maakt het zoveel beter.
And so is the past
  zondag 5 augustus 2018 @ 23:08:19 #59
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_180970593
Buiten dat, beetje zout en peper staat in mijn boek onder simpel.
And so is the past
  zondag 5 augustus 2018 @ 23:38:21 #60
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180971511
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 18:54 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Is allemaal smaak he. :P

Ik ga hier verder niet over door zoals gisteravond. Maar zou mensen toch willen aanraden om eens een goede biefstuk bij de slager te halen zonder na het bakken kruiden, zout, peper of wat dan ook erbij te doen. De smaak van zichzelf is al heerlijk.

(ik zeg niet dat het moet voordat er weer een shitstorm ontstaat maar probeer het eens)
Wel eens gehad als ik vergeten was zout erover te gooien :r
  zondag 5 augustus 2018 @ 23:45:42 #61
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180971664
Vlees gebakken zonder zout is per definitie minder lekker dan vlees gebakken met zout. Dat is niet eens een kwestie van smaak, dat is een aantoonbaar, bewijsbaar feit.
  maandag 6 augustus 2018 @ 00:15:46 #62
371137 Sardu
Sardumasochism
pi_180972351
Niks mis met je eten op smaak brengen door middel van kruiden en specerijen. Er zit nog een wereld van verschil tussen niks op je eten mieteren en de supermarkt pakjes. Als je dit niet begrijpt heb je -in mijn ogen- niets van koken begrepen.

Smaken verschillen, maar smaken proeven kan iedereen.

Tevens zou ik liever bij RobinOok aanschuiven dan bij TS.
I love coffee in a cup,
little fuzzy pups,
bourbon in a glass,
and grass!
  maandag 6 augustus 2018 @ 00:17:57 #63
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180972425
Ja, bedankt.
pi_180972530
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 18:54 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Is allemaal smaak he. :P

Ik ga hier verder niet over door zoals gisteravond. Maar zou mensen toch willen aanraden om eens een goede biefstuk bij de slager te halen zonder na het bakken kruiden, zout, peper of wat dan ook erbij te doen. De smaak van zichzelf is al heerlijk.

(ik zeg niet dat het moet voordat er weer een shitstorm ontstaat maar probeer het eens)
Ergens zal je misschien wel een punt hebben, met mooie producten alleen vind ik een frikandel weer een anti-voorbeeld. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 6 augustus 2018 @ 00:29:12 #65
371137 Sardu
Sardumasochism
pi_180972729
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 00:17 schreef RobinOok het volgende:
Ja, bedankt.
Doe je wel boter op een frikandelbroodje? :9
I love coffee in a cup,
little fuzzy pups,
bourbon in a glass,
and grass!
  maandag 6 augustus 2018 @ 00:33:10 #66
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180972809
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2018 00:29 schreef Sardu het volgende:

[..]

Doe je wel boter op een frikandelbroodje? :9
Ik doe bijna nooit boter op mijn brood. Sorry!
Maar wel heel veel saus. Liefst een combinatie van sauzen, zodat je niet meer weet wat je proeft, *O*
  maandag 6 augustus 2018 @ 00:34:17 #67
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180972830
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 00:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ergens zal je misschien wel een punt hebben, met mooie producten alleen vind ik een frikandel weer een anti-voorbeeld. :P
Ik zou bv nooit saus over mijn biefstuk gooien :N zout en peper is prima :9

tenzij ik ergens zou eten en het is een schoenzool :')
pi_180973110
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2018 00:34 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Ik zou bv nooit saus over mijn biefstuk gooien :N zout en peper is prima :9

tenzij ik ergens zou eten en het is een schoenzool :')
Ah vind ik wel lekker. Geen mayo maar even wat rode wijn ui en mosterd in de pan waarin je biefstuk hebt gebakken vind ik lekker. :9
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 6 augustus 2018 @ 00:48:47 #69
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_180973167
Veel kruiden hebben juist allerlei gezondheidsvoordelen. Vooral met zout en suiker moet je een beetje rustig aan doen.
pi_180974534
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 23:45 schreef RobinOok het volgende:
Vlees gebakken zonder zout is per definitie minder lekker dan vlees gebakken met zout. Dat is niet eens een kwestie van smaak, dat is een aantoonbaar, bewijsbaar feit.
Hahahaha. Jij bent ook niet helemaal goed wijs.

Ga jij nou voor andere mensen bepalen wat zij lekker vinden? 😂
pi_180974606
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2018 10:22 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ooit gehoord van osmose? Als je aardappels kookt zonder zout, worden ze smaaklozer.
Zou kunnen, maar voor mij zit er genoeg smaak aan aardapels als ik ze zo kook
  maandag 6 augustus 2018 @ 07:38:21 #72
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180974672
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 07:00 schreef Mariocash het volgende:

[..]

Hahahaha. Jij bent ook niet helemaal goed wijs.

Ga jij nou voor andere mensen bepalen wat zij lekker vinden? 😂
d
Nee, dat doen ze zelf.
Maar dan wel dubbelblind getest.
pi_180975116
Ik vind aardappels alleen maar lekkerder als ik jus heb.
Vind biefstuk lekkerder worden met saus (champignon/peper/blauwe kaas).
Bij mij geeft het juist meer smaak maar ik ben dan ook wel veel smaak gewend aan eten.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_180977688
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 18:48 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Gezondheid gaat het me niet om. Het is puur een kwestie van smaak. Als ik kookprogramma´s kijk denk gvd allemaal onnodige zooi die ze toevoegen. Ik zeg niet dat ik het niet lust of niet lekker kan vinden. Maar wel dat ik het lekkerder vind zonder dingen erbij.

Op de middelbare school at ik altijd bruin brood zonder iets er op en een fles water. De opmerkingen die ik kreeg `daar zit toch geen smaak aan´ en ´waarom zit er geen smaakje in je drinken´. Wel, omdat ik het op die manier lekker vind? Waar bemoeien mensen zich mee?
Waarom was je te dik en at je teveel zout en suiker dan?
pi_180982041
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 11:02 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Waarom was je te dik en at je teveel zout en suiker dan?
Ik ben mijn hele leven zeer slank geweest totdat ik Olanzapine (anti-psychotica) ging slikken. De meest mensen die die pillen slikken komen binnen 1 jaar tientallen kilo's aan. Bij mij was het - gelukkig - niet zo erg. Maar wel een tijd te dik geweest. Zit nu weer op een gezond gewicht sinds ik let op wat ik eet.
pi_180982099
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 23:45 schreef RobinOok het volgende:
Vlees gebakken zonder zout is per definitie minder lekker dan vlees gebakken met zout. Dat is niet eens een kwestie van smaak, dat is een aantoonbaar, bewijsbaar feit.
Dat is geen feit. Iedereen heeft een andere smaak en voorkeur. Het lijkt er op dat jij er niet mee om kan gaan dat ik op een andere manier van eten hou dan jij.

Geldt voor meerdere mensen in dit topic. Ik heb dit topic niet geopend om mensen de les te lezen. Daarentegen krijg ik een berg bagger over me heen omdat het vaste kliekje alles veel en veel beter weet.
pi_180982136
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 23:01 schreef golfer het volgende:

[..]

Genoeg geprobeerd, maar niet te vreten zonder peper en zout. We in echte boter gebakken en niet in rommel met bijsmaak als Croma.
Ik denk dan dat de biefstuk niet lekker was als je de smaak moet camoufleren met zout en peper?

Zelfde met haring. Ik snap niet dat mensen vaak uitjes erbij willen. Verpest de hele smaak van een goede haring.
pi_180982160
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2018 23:45 schreef RobinOok het volgende:
Vlees gebakken zonder zout is per definitie minder lekker dan vlees gebakken met zout. Dat is niet eens een kwestie van smaak, dat is een aantoonbaar, bewijsbaar feit.
Smaak is subjectief dacht ik, hoe zit dit?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 6 augustus 2018 @ 14:38:00 #79
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_180982172
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:35 schreef -Ondskapt- het volgende:

Ik denk dan dat de biefstuk niet lekker was als je de smaak moet camoufleren met zout en peper?
Prima kwaliteit biefstuk, zelfs Wagyu-beef is zonder zout en peper niet te hachelen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_180982186
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:38 schreef golfer het volgende:

[..]

Prima kwaliteit biefstuk, zelfs Wagyu-beef is zonder zout en peper niet te hachelen.
Dan verschillen we van mening, prima. Ik geef niks om zout en peper.
pi_180982201
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Smaak is subjectief dacht ik, hoe zit dit?
Haar mening is de absolute waarheid.
  maandag 6 augustus 2018 @ 14:44:54 #82
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180982293
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Smaak is subjectief dacht ik, hoe zit dit?
Als 99% van de mensen bij een dubbelblindproef eten bereid met zout lekkerder vindt dan eten bereid zonder zout is het gewoon wetenschappelijk bewezen dat mensen eten bereid met zout lekkerder vinden. Zout werkt ook als smaakversterker. Het is dus niet alleen zouter, het eten wordt smakelijker. Dat verschil proef je en zal iedereen lekkerder vinden. Waarschijnlijk zelfs TS.

Moeilijker zal het worden om vast te stellen hoeveel zout. Dat zal van persoonlijke en culturele voorkeuren afhangen.
pi_180982390
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:44 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Als 99% van de mensen bij een dubbelblindproef eten bereid met zout lekkerder vindt dan eten bereid zonder zout is het gewoon wetenschappelijk bewezen dat mensen eten bereid met zout lekkerder vinden. Zout werkt ook als smaakversterker. Het is dus niet alleen zouter, het eten wordt smakelijker. Dat verschil proef je en zal iedereen lekkerder vinden. Waarschijnlijk zelfs TS.

Moeilijker zal het worden om vast te stellen hoeveel zout. Dat zal van persoonlijke en culturele voorkeuren afhangen.
Je snapt dus geen fuck van statistiek, wetenschappelijk onderzoek en vooral smaak.
  maandag 6 augustus 2018 @ 14:54:01 #84
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_180982440
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:50 schreef -Ondskapt- het volgende:

Je snapt dus geen fuck van statistiek, wetenschappelijk onderzoek en vooral smaak.
En jij hebt moeite met begrijpend lezen?

Wat snap je niet aan: "Als 99% van de mensen bij een dubbelblindproef eten bereid met zout lekkerder vindt dan eten bereid zonder zout is het gewoon wetenschappelijk bewezen dat mensen eten bereid met zout lekkerder vinden."
Wat is met die statistiek of dat onderzoek mis?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_180982475
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:35 schreef -Ondskapt- het volgende:
Ik denk dan dat de biefstuk niet lekker was als je de smaak moet camoufleren met zout en peper?
Het is geen smaken camoufleren, het is juist smaken versterken. Je kan je haring trouwens wel zonder ui eten, maar die geweldige smaak van de haring zonder ui, is er ook omdat hij gezouten is.
  maandag 6 augustus 2018 @ 14:59:35 #86
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180982537
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:55 schreef Myraela het volgende:

[..]

Het is geen smaken camoufleren, het is juist smaken versterken. Je kan je haring trouwens wel zonder ui eten, maar die geweldige smaak van de haring zonder ui, is er ook omdat hij gezouten is.
:D
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:08:13 #87
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180982702
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:50 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Je snapt dus geen fuck van statistiek, wetenschappelijk onderzoek en vooral smaak.
Sure.
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:09:09 #88
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_180982720
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:55 schreef Myraela het volgende:

maar die geweldige smaak van de haring zonder ui, is er ook omdat hij gezouten is.
:D
Touché!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:12:24 #89
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_180982790
TS kan dus niet zo goed koken, is ook allemaal prima. Persoonlijk zou ik er gewoon niet zo interessant over proberen te doen op een forum.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_180982797
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:35 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Ik denk dan dat de biefstuk niet lekker was als je de smaak moet camoufleren met zout en peper?

Zelfde met haring. Ik snap niet dat mensen vaak uitjes erbij willen. Verpest de hele smaak van een goede haring.
1. Ui heeft zelf aardig veel smaak en kan daadwerkelijk smaak maskeren met de heftige rauwe uiensmaak.
2. Zout is een smaakversterker met een eigen basissmaak. We hebben er aparte receptoren voor in onze mond. Dit komt omdat natrium in de natuur redelijk zeldzaam is, behalve aan zee. Kalium, daar zitten planten vol mee, dat smaakt ook enigzins zout, maar ook een beetje bitter (vinden we minder lekker).
3. Je went aan zoutgehaltes, dus als je zoutloos eet, dan vind je iets met een kleine hoeveelheid Out al aardig zout.
4. Bijna iedereen vindt een beetje zout lekker, dit vanwege die receptoren en de smaakversterkers werking. In de praktijk kun je dus best stellen dat mensen eten met een beetje zout lekkerder vinden. Is ook best wat onderzoek naar gedaan. Net zoals iedereen chips met smaakversterkers lekkerder vindt. Pringles zijn zo lekker door de ribonucleotides die worden toegevoegd.

Je kunt de smaak van biefstuk niet echt camoufleren met zout. Voor jou kan een lage dosis zout wellicht ook al een sterk effect geven. Daarom valt het jou op, anderen niet (meer). Of iets te zout is, heeft te maken waaraan je gewend bent. Maar over het algemeen vinden mensen een dosis zout in het eten dus lekker.

Ik ben het trouwens niet eens dat biefstuk zonder zout vies is ofzo. Goed vlees is ook zonder zout of met weinig zout lekker. Echter ook ik houd van een tikje zout erop, niet te veel overigens, want ik ben blijkbaar een gevoelige 'proever'. Geldt ook voor andere smaken.

Uiteraard gaan enkelen hier er met gestrekt been in, omdat ze nu eenmaal niet anders kunnen. Beetje jammer, ben ik wel met je eens.

Maar zelf neem.je een aardig extreme stelling in, die de wetenschap niet ondersteunt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK50958/


Antipsychotica kunnen je smaakbeleving aardig veranderen trouwens.

De reden dat mensen zoveel aankomen met olanzapine is omdat je hersenen je veel.meer belonen voor eten dan normaal. Dus lekker wordt extreem lekker. En daarmee ga je dan dus veel meer eten.

Hoe dat precies voelt weet jij beter dan ik. Ik kan slechts vinden dat de dopamine pathways feel sterker worden gestimuleerd door eten.
Whatever...
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:13:18 #91
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180982802
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:12 schreef Fretwork het volgende:
TS kan dus niet zo goed koken, is ook allemaal prima. Persoonlijk zou ik er gewoon niet zo interessant over proberen te doen op een forum.
Ik denk eerder dat TS zijn smaakpapillen totaal niet ontwikkeld zijn
pi_180982814
Dat vind ik een beetje raar :)
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:14:30 #93
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_180982818
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:13 schreef Friday12 het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat TS zijn smaakpapillen totaal niet ontwikkeld zijn
Daarom denk ik dat hij niet kan koken. Kan hij ingrediënten gaar krijgen, vast wel, maar of hij daardoor kan koken, nee.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:18:25 #94
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180982875
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:14 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Daarom denk ik dat hij niet kan koken. Kan hij ingrediënten gaar krijgen, vast wel, maar of hij daardoor kan koken, nee.
:Y

Ik zeg ook niet dat er een hele bak zout op moet maar een beetje is al genoeg om smaken te versterken. Kijk naar recepten met chocolade(zoet) waar je een snufje zout in gooit om het nog lekkerder te maken :9
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:31:53 #95
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_180983101
quote:
6s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:18 schreef Friday12 het volgende:

[..]

:Y

Ik zeg ook niet dat er een hele bak zout op moet maar een beetje is al genoeg om smaken te versterken. Kijk naar recepten met chocolade(zoet) waar je een snufje zout in gooit om het nog lekkerder te maken :9
Ja maar het gaat niet om zout alleen. Ook kruiden, sauzen en überhaupt andere ingrediënten ergens bij doet hij niet.

Nogmaals, prima, maar dat doet wel wat af aan je kookkunst.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_180983205
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:44 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Als 99% van de mensen bij een dubbelblindproef eten bereid met zout lekkerder vindt dan eten bereid zonder zout is het gewoon wetenschappelijk bewezen dat mensen eten bereid met zout lekkerder vinden. Zout werkt ook als smaakversterker. Het is dus niet alleen zouter, het eten wordt smakelijker. Dat verschil proef je en zal iedereen lekkerder vinden. Waarschijnlijk zelfs TS.

Moeilijker zal het worden om vast te stellen hoeveel zout. Dat zal van persoonlijke en culturele voorkeuren afhangen.
Ah ja naar grote waarschijnlijkheid wel dan ja. Moet zeggen dat ik volgens mij nooit biefstuk zonder zout geprobeerd heb. :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 6 augustus 2018 @ 15:40:00 #97
194233 Friday12
Originele kloon
pi_180983241
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:31 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Ja maar het gaat niet om zout alleen. Ook kruiden, sauzen en überhaupt andere ingrediënten ergens bij doet hij niet.

Nogmaals, prima, maar dat doet wel wat af aan je kookkunst.
Dat sowieso :P

Mijn hele keukenkastje puilt uit van kruiden en specerijen
pi_180983273
Ik at ooit in een restaurant een toetje: 3x mango op een verschillende manier. Er zat een blaadje munt bij. Die liet ik eerst links liggen (is toch maar garnering, lekker belangrijk) en at het toetje op. Mijn broer vroeg: waarom eet je dat blaadje munt niet? Die hoort er ook bij. Ik : mwah, lijkt me niet zo lekker. Maar toen toch maar gegeten op aanraden van mijn broer. Oef, wat een aanvulling! Werd helemaal omver geblazen door de smaaksensatie, echt. Die mango alleen was eigenlijk te zoet en saai, die munt gaf de zoete smaak echt een tegenwicht. Nog nooit zo sterk ervaren als bij dat gerecht.

Kortom : kruiden kunnen zeker wel wat toevoegen.
Somebody that I used to know
pi_180983321
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:41 schreef Postbus100 het volgende:
Ik at ooit in een restaurant een toetje: 3x mango op een verschillende manier. Er zat een blaadje munt bij. Die liet ik eerst links liggen (is toch maar garnering, lekker belangrijk) en at het toetje op. Mijn broer vroeg: waarom eet je dat blaadje munt niet? Die hoort er ook bij. Ik : mwah, lijkt me niet zo lekker. Maar toen toch maar gegeten op aanraden van mijn broer. Oef, wat een aanvulling! Werd helemaal omver geblazen door de smaaksensatie, echt. Die mango alleen was eigenlijk te zoet en saai, die munt gaf de zoete smaak echt een tegenwicht. Nog nooit zo sterk ervaren als bij dat gerecht.

Kortom : kruiden kunnen zeker wel wat toevoegen.
moet je er een volgende keer ook wat rode peper bij doen, weet je helemaal niet wat je overkomt
pi_180983384
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:43 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

moet je er een volgende keer ook wat rode peper bij doen, weet je helemaal niet wat je overkomt
Bang dat de scherpte van de peper mijn smaakzintuig lamlegt :{
Somebody that I used to know
  maandag 6 augustus 2018 @ 16:22:23 #101
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180984305
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:45 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Bang dat de scherpte van de peper mijn smaakzintuig lamlegt :{
Limoenrasp dan! :P :9

  Moderator / Miss SHO maandag 6 augustus 2018 @ 16:27:39 #102
22592 crew  Ole
pi_180984465
ik vind vaak eten in restaurants veel te zout. Gebruik zelf niet zoveel. van huis meegekregen want vader mocht niet veel zout. Net zoiets als pittig. hou er wel van maar voor mij is een drupje sambal al heel pittig. is gewoon wat je gewend bent
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_180985997
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 14:54 schreef golfer het volgende:

[..]

En jij hebt moeite met begrijpend lezen?

Wat snap je niet aan: "Als 99% van de mensen bij een dubbelblindproef eten bereid met zout lekkerder vindt dan eten bereid zonder zout is het gewoon wetenschappelijk bewezen dat mensen eten bereid met zout lekkerder vinden."
Wat is met die statistiek of dat onderzoek mis?
Wat snap je niet aan het idee van smaak? Al vind 99,99 procent iets lekkerder, dan is het nog geen vaststaand feit dat het lekkerder is en zeker niet wetenschappelijk. Je kan kwa smaak niet spreken over feiten.

Typisch dat het hele kliekje van CUL zich hier als een stel strontvliegen met het topic komt bemoeien.
pi_180986016
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

1. Ui heeft zelf aardig veel smaak en kan daadwerkelijk smaak maskeren met de heftige rauwe uiensmaak.
2. Zout is een smaakversterker met een eigen basissmaak. We hebben er aparte receptoren voor in onze mond. Dit komt omdat natrium in de natuur redelijk zeldzaam is, behalve aan zee. Kalium, daar zitten planten vol mee, dat smaakt ook enigzins zout, maar ook een beetje bitter (vinden we minder lekker).
3. Je went aan zoutgehaltes, dus als je zoutloos eet, dan vind je iets met een kleine hoeveelheid Out al aardig zout.
4. Bijna iedereen vindt een beetje zout lekker, dit vanwege die receptoren en de smaakversterkers werking. In de praktijk kun je dus best stellen dat mensen eten met een beetje zout lekkerder vinden. Is ook best wat onderzoek naar gedaan. Net zoals iedereen chips met smaakversterkers lekkerder vindt. Pringles zijn zo lekker door de ribonucleotides die worden toegevoegd.

Je kunt de smaak van biefstuk niet echt camoufleren met zout. Voor jou kan een lage dosis zout wellicht ook al een sterk effect geven. Daarom valt het jou op, anderen niet (meer). Of iets te zout is, heeft te maken waaraan je gewend bent. Maar over het algemeen vinden mensen een dosis zout in het eten dus lekker.

Ik ben het trouwens niet eens dat biefstuk zonder zout vies is ofzo. Goed vlees is ook zonder zout of met weinig zout lekker. Echter ook ik houd van een tikje zout erop, niet te veel overigens, want ik ben blijkbaar een gevoelige 'proever'. Geldt ook voor andere smaken.

Uiteraard gaan enkelen hier er met gestrekt been in, omdat ze nu eenmaal niet anders kunnen. Beetje jammer, ben ik wel met je eens.

Maar zelf neem.je een aardig extreme stelling in, die de wetenschap niet ondersteunt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK50958/

Antipsychotica kunnen je smaakbeleving aardig veranderen trouwens.

De reden dat mensen zoveel aankomen met olanzapine is omdat je hersenen je veel.meer belonen voor eten dan normaal. Dus lekker wordt extreem lekker. En daarmee ga je dan dus veel meer eten.

Hoe dat precies voelt weet jij beter dan ik. Ik kan slechts vinden dat de dopamine pathways feel sterker worden gestimuleerd door eten.
Eindelijk een genuanceerde reactie. Dank daarvoor.
pi_180986090
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 15:31 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Ja maar het gaat niet om zout alleen. Ook kruiden, sauzen en überhaupt andere ingrediënten ergens bij doet hij niet.

Nogmaals, prima, maar dat doet wel wat af aan je kookkunst.
Nog 1 ding. Ik woon op mezelf en ik kook zelf. Als ik eten bereid op de manier hoe ik het het liefst wil hebben anderen daar niks mee te maken. Al die vreemde aannames dat ik niet kan koken? Echt, waar bemoeien jullie je mee?

Ik verkondigd mijn mening toch niet als absolute waarheid? Wat snappen mensen niet aan dit topic?
  maandag 6 augustus 2018 @ 17:46:05 #106
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_180986156
Neem je pilletjes op tijd in en kalmeer. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_180986246
quote:
12s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:46 schreef golfer het volgende:
Neem je pilletjes op tijd in en kalmeer. :+
Elke keer als ik terugkom op dit forum word ik strontchagrijnig van mensen die geen fuck van dingen snappen. Ik heb in dit topic geen oordeel geveld over wie dan ook, ik post slechts hoe ik eten het lekkerst vind. Het is altijd hetzelfde riedeltje hier en ik geef toe dat ik er te veel in mee ga maar wat halen mensen hier het bloed onder mijn nagels vandaan.
  maandag 6 augustus 2018 @ 17:56:37 #108
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_180986335
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:42 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Nog 1 ding. Ik woon op mezelf en ik kook zelf. Als ik eten bereid op de manier hoe ik het het liefst wil hebben anderen daar niks mee te maken. Al die vreemde aannames dat ik niet kan koken? Echt, waar bemoeien jullie je mee?

Ik verkondigd mijn mening toch niet als absolute waarheid? Wat snappen mensen niet aan dit topic?
JIJ vraagt hoe mensen denken over je uitspraak, ik geef daarover mijn mening.

Ik geloof echt wel dat je iets gaar krijgt en het lekker vindt, maar op basis van alle uitspraken hier denk ik dat je niet in de categorie "goede koks" valt.
Als ik een tosti warm krijg, alleen maar tosti eet en dit super lekker vind is dat hartstikke fijn voor me, maar het maakt me geen goede kok.

En als je vindt dat mensen zich hier onnodig ergens mee bemoeien en er niks mee te maken hebben, blijf dan lekker van de nieuw topic knop af.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_180986336
Acht jaar geleden hadden ze bij Lays chips besloten er voortaan 30 procent minder zout in de chips te doen. 1 grote shitstorm op internet "er zit geen smaak meer aan en ik vreet het nooit meer". Na een paar weken was iedereen er aan gewend en nu hoor je er niemand meer over.

Heb wel eens gehad dat ik ongezouten noten op tafel had gezet toen er visite langskwam. Klagen, klagen dat er geen smaak aan zat. Terwijl als je goede noten hebt de smaak juist beter tot zijn recht komt zonder zout.

Nogmaals vrijheid blijheid. Ik eet mijn eten op mijn manier en heb geen zin meer in discussie verder, zeker niet met alle persoonlijke onzin.
pi_180986357
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]

JIJ vraagt hoe mensen denken over je uitspraak, ik geef daarover mijn mening.

Ik geloof echt wel dat je iets gaar krijgt en het lekker vindt, maar op basis van alle uitspraken hier denk ik dat je niet in de categorie "goede koks" valt.
Als ik een tosti warm krijg, alleen maar tosti eet en dit super lekker vind is dat hartstikke fijn voor me, maar het maakt me geen goede kok.

En als je vindt dat mensen zich hier onnodig ergens mee bemoeien en er niks mee te maken hebben, blijf dan lekker van de nieuw topic knop af.
Heb ik gezegd dat ik een goede kok ben? Hel, heb ik uberhaupt gezegd dat ik goed kan koken? Ben je serieus zwakzinnig of wat?
  maandag 6 augustus 2018 @ 17:59:24 #111
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_180986384
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:58 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Heb ik gezegd dat ik een goede kok ben? Hel, heb ik uberhaupt gezegd dat ik goed kan koken? Ben je serieus zwakzinnig of wat?
Nee, maar kennelijk was je boos over de aanname. Ik denk, het minste wat ik kan doen is die jongen een uitleg geven.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_180986430
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2018 17:59 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Nee, maar kennelijk was je boos over de aanname. Ik denk, het minste wat ik kan doen is die jongen een uitleg geven.
Ik ben boos omdat het altijd hetzelfde riedeltje is op dit forum. Zoals ik eerder zei het is ook mijn fout om hier te reageren, het zijn altijd dezelfde users die alles beter weten en elkaar kont likken.

Er hangt hier zo'n elitair sfeertje van users die precies weten wat je wel of niet moet eten. Zie ook de topics van Sigaartje. Ik vind het niet raar dat users uit dit forum verdwijnen.
pi_180986501
Je post iets wat 99 procent van de wereld raar vindt en dan ga je moeilijk doen als 99 van de users je raar vinden?

Bijzonder.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  maandag 6 augustus 2018 @ 18:07:28 #114
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_180986524
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2018 18:02 schreef -Ondskapt- het volgende:

[..]

Ik ben boos omdat het altijd hetzelfde riedeltje is op dit forum. Zoals ik eerder zei het is ook mijn fout om hier te reageren, het zijn altijd dezelfde users die alles beter weten en elkaar kont likken.

Er hangt hier zo'n elitair sfeertje van users die precies weten wat je wel of niet moet eten. Zie ook de topics van Sigaartje. Ik vind het niet raar dat users uit dit forum verdwijnen.
Persoonlijk vind ik niet dat er een elitair sfeertje hangt, maar dat kan natuurlijk je mening zijn. Volgens mij is dit een prima niveau voor een culinair forum.

En reacties zijn volgens mij niet gek als je op een culinair forum een topic opent met als strekking "Ik kook enkel met zo min mogelijk ingrediënten/kruiden omdat die je eten verpesten, wat jullie? ".
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_180986539
Punten wel gemaakt denk ik en topic blijft ontsporen. We stoppen er even mee, okee? :W
Let me see you stripped down to the bone
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')