abonnement Unibet Coolblue
pi_180826280
Hallo,

Ik wil graag jullie ervaringen horen over het overstappen van havo naar vwo. Ik kom zelf van het vmbo af. gebrek aan motivatie op mijn cito toets alles met 'a' heb omcirkeld, ben ik op het vmbo gezet. Nadat ik 4 jaar lang niks heb gedaan en de helft van het examenjaar niet aanwezig ben geweest ben ik uiteindelijk (cum laude) geslaagd. Gezien ik toch iets van mijn leven wil maken heb ik besloten havo te gaan doen. Ik doe nu NTNG en ben dit jaar met vijf achten en vijf negens overgegaan. (pta's ook rond de achten/negens) Ik leer overigens niet veel meer dan de gemiddelde havist. Ik heb enkel en alleen meer interesse in de vakken dan de gemiddelde havist.

Nu vraag ik mij dus af in hoeverre vwo moeilijker is dan havo. Zou het te doen zijn als ik met deze cijfers slaag? Ik zou zelf graag naar het vwo gaan omdat ik geïnteresseerd ben in natuurkunde/scheikunde/biologie/economie/wiskunde. Deze vakken zou ik graag op hoger niveau willen volgen. Ook weet ik dus niet welke vervolgstudie ik na het havo zou willen doen.

Ik zou dus graag ervaringen willen horen van mensen die overgestapt zijn van havo naar vwo en hoe zij dit hebben ervaren. Vonden jullie het moeilijk en wat was er anders?

tl;dr: ruimschoots overgegaan van havo 4 naar havo 5 en wil mogelijk de overstap maken van havo naar vwo. Enige mensen die hier dit hebben gedaan en of mij het concrete verschil in niveau kunnen aangeven. Indien je zelf de overstap hebt gemaakt: was het veel moeilijker en wat was het verschil in niveau?
pi_180826734
Heb ook beide gedaan, het lijkt erop dat havo prima voor je te doen was en met die cijfers zou je prima geschikt zijn voor het vwo. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op het vwo wel meer moest doen op de havo, wat logisch is. Maar probeer bijvoorbeeld een vwo eindexamen van de vakken die je in de OP hebt genoemd in te zien en te maken, dan heb je een beeld van het verwachtte niveau.
pi_180828365
Ik heb in 1998 een zomer doorgeleerd en ben van 5 havo naar 6 vwo doorgestroomd. Met de juiste motivatie moet het wel te doen zijn.

Ben je echt gemotiveerd? Ga ervoor :)
pi_180833104
Lijkt me een eitje met zulke cijfers. Zolang je maar echt je huiswerk blijft doen, anders heb je straks een probleem op het examen.
Je kan trouwens ook nog via het hbo proberen op de uni terecht te komen. Neem aan dat je na zoveel jaar wel eens klaar bent met de middelbare school.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 juli 2018 @ 13:19:35 #5
408813 crew  trein2000
pi_180833232
Meest betrouwbare antwoord krijg je denk ik door het gewoon eens aan een paar van je docenten te vragen...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_180834349
Ben met veel mindere cijfers dan TS overgestapt van 4 havo naar 5 vwo. Moest wel wat harder leren, maar ook weer niet zoveel. Van vrijwel niks doen naar af en toe wel iets doen. Alleen biologie vond ik een groot verschil. Maar heb t uiteindelijk gewoon gehaald.
pi_180841643
De afgelopen jaren heb ik gezien dat veel havisten de overstap met succes hebben gemaakt. Werkhouding en inzet leverden vaak zelfs een betere lijst op dan de luie vwo'er. Toch zou ik ook eens kijken op het hbo. Vaak kan je met je p doorstromen naar de uni, waardoor deze route je een jaar scheelt.
pi_180861885
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 13:14 schreef DoubleDip het volgende:
Lijkt me een eitje met zulke cijfers. Zolang je maar echt je huiswerk blijft doen, anders heb je straks een probleem op het examen.
Je kan trouwens ook nog via het hbo proberen op de uni terecht te komen. Neem aan dat je na zoveel jaar wel eens klaar bent met de middelbare school.
Ik maak mijn huiswerk altijd wel, dus dat zal wel goed zitten. Het enige waar ik tegenop zie is de (voor mij nutteloze) vakken als levensbeschouwing en ckv in vwo 5.

quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 14:13 schreef Brandaris01 het volgende:
Ben met veel mindere cijfers dan TS overgestapt van 4 havo naar 5 vwo. Moest wel wat harder leren, maar ook weer niet zoveel. Van vrijwel niks doen naar af en toe wel iets doen. Alleen biologie vond ik een groot verschil. Maar heb t uiteindelijk gewoon gehaald.
Op onze school laten ze (helaas) niemand overstappen van 4 havo naar 5 vwo. Ik leer misschien iets meer dan de gemiddelde havist, maar niet veel meer. Er zijn best dagen dat ik van 8:00 tot 21:00 bezig ben aan school (met pauzes), maar er zijn ook dagen genoeg waar ik op mijn huiswerk na niets doe. Ik vind het zelf ook niet heel erg om te leren. Lijkt wel naarmate het niveau hoger wordt de leerstof interessanter wordt.

quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 20:48 schreef tfgk1 het volgende:
De afgelopen jaren heb ik gezien dat veel havisten de overstap met succes hebben gemaakt. Werkhouding en inzet leverden vaak zelfs een betere lijst op dan de luie vwo'er. Toch zou ik ook eens kijken op het hbo. Vaak kan je met je p doorstromen naar de uni, waardoor deze route je een jaar scheelt.
Klopt, alleen weet ik nog niet wat ik ga doen. Ik wil mogelijk een opleiding doen bij Defensie. Hiervoor moet ik sowieso 19 jaar en 6 maanden volgens mij zijn. Als ik klaar ben met het vwo ben ik 20, dus dan kan ik dan of naar Defensie of naar de uni.
pi_181378892
Ik heb de overstap HAVO -> Vwo ook gemaakt. Ik had geen vreemde taal op de havo, dus heb vwo Duits in twee jaar gedaan, prima te doen. Ik had ook wi B op de havo, op het vwo is het niveau ietsjes daarvan ietsjes hoger, ik had vooral moeite met meetkunde. Maar ik heb ook wi met een voldoende afgerond terwijl ik op de havo ook maar een zes stond. Over het algemeen zou ik één cijferpunt minder rekenen met dezelfde inspanning. De overstap van vwo naar wo is iets pittiger.

Je moet het overigens alleen doen als je zeker weet dat je geen beroepsopleiding wilt gaan doen, maar een wetenschappelijke opleiding wilt gaan doen.
pi_181574207
Lijkt erop dat je vwo prima aankan! Gewoon doen zou ik zeggen, niet geschoten is altijd mis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')