abonnement Unibet Coolblue
pi_180623312
Haijo Boomsma Oud-EZ-ambtenaar: Rutte III heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. Nederland is wel vaker de mist in gegaan met te hoge, onrealistische streefcijfers.

Het was het ‘groenste regeerakkoord ooit’, zeiden coalitiepartners D66 en ChristenUnie toen in oktober het kabinet-Rutte III aantrad. Eindelijk ging Nederland echt werk maken van klimaatbeleid. Het doel: bijna een halvering van de uitstoot in 2030. Dinsdag komen de eerste onderhandelingsresultaten naar buiten. Nu al laten betrokkenen doorschemeren dat een akkoord dat die schone doelen gaat verwezenlijken nog ver weg is.

quote:
De eerste resultaten van de onderhandelingen aan de zogeheten ‘klimaattafels’ worden dinsdag aangeboden aan het kabinet. Er worden nog geen harde afspraken verwacht over hoe de uitstoot van CO2 in 2030 gehalveerd moet zijn.
Voor ambtenaar Haijo Boomsma is het een bekend tafereel. Twintig jaar werkte hij aan duurzame energie bij het ministerie van economische zaken. Dit voorjaar verscheen zijn boek Duurzame energie in Nederland over de moeizame opkomst van duurzame energie en de politieke keuzes die daaraan ten grondslag lagen.

Een teken aan de wand: een ‘groenste regeerakkoord ooit’ was er ook al in 2007, toen CDA, PvdA en ChristenUnie samen gingen regeren. „Qua intenties was het kabinet Balkenende IV (2007-2010) groener dan Rutte III.” Dat kabinet zou zijn duurzame ambities niet waarmaken.

Die regering wilde de CO2-uitstoot 30 procent verminderen in 2020.

„En ook rond duurzame energie was er een ambitieuze doelstelling, van 20 procent. Nu zitten we volgens de laatste cijfers op 6,6 procent.

„Ik kan me herinneren dat Balkenende heel enthousiast deed. Nederland zou vooroplopen. De plannen gingen verder dan wat Europa vroeg. De atmosfeer was aansprekend en positief. En er werd ook veel tot stand gebracht, vooral door mensen zoals Jacqueline Cramer [minister van VROM, red]. Maar achteraf gezien zijn er toen idiote doelstellingen geformuleerd. Het voornemen van 20 procent duurzame energie is onder het volgende kabinet, Rutte I, direct verdwenen.”

Stel dat u advies mocht geven aan het volgende kabinet. Wat zou u zeggen?

„Ik zou aandacht vragen voor de manier waarop je doelstellingen bepaalt. Voortdurend is er de neiging om te willen vooruitlopen. Nederland stelt zichzelf nu een doel van 49 procent CO2-reductie in 2030 – dat staat ook in de nieuwe Klimaatwet. Dat gaat verder dan de Europese doelstelling van 40 procent. Ik vraag me af hoe je dat gaat vasthouden, als blijkt dat het niet lukt om andere Europese landen mee te krijgen. De publiciteit rond de Klimaatwet wekt bij mij de indruk dat Nederland het allemaal alleen doet. Maar het mondiale klimaatprobleem is alleen in internationaal verband op te lossen.”

49 procent CO2-reductie is wel wat nodig is vanwege het klimaatakkoord van Parijs. Is het dan niet toch verstandig dat Nederland verder gaat dan Europa?

„De voorbeeldfunctie speelt een rol. Maar als je kijkt naar de ervaring van de afgelopen twintig jaar, zou je zeggen: het is niet verstandig. In het verleden heeft Nederland ook hogere doelstellingen gekozen, maar die hadden in de praktijk geen betekenis. Als enig land hogere doelen kiezen, is niet effectief en niet zinvol.”

Hoe dacht u zelf over de ontwikkeling van duurzame energie, toen u ermee begon in 1995?

„We zaten toen op minder dan 1,5 procent duurzame energie. Er stonden her en der kleine windmolens, er waren huizen met houtkachels... Het officiële doel was toen 10 procent in 2020. Dat leek zoveel, dat konden we ons eigenlijk niet voorstellen. Het draagvlak was ook niet groot, duurzame energie zat erg in de geitenwollensokkensfeer. Toen de Hoofdafdeling Duurzame energie bij EZ in 1995 begon, was er een afdelingshoofd met drie medewerkers. Een voor biomassa, een voor windenergie – dat was ik – en een derde deed zonne-energie. Vrij snel kwam er een vierde bij: de man van de warmtepompen.”

Warmtepompen? In de jaren negentig?

„Er werd toen veel van warmtepompen verwacht. In 1995 dachten we dat de bijdrage ervan in 2020 groter zou zijn dan van windenergie. Maar dat liep heel anders. De subsidies gingen van 2000 tot 2010 alleen naar duurzame elektriciteit, vanwege een Europese richtlijn. Duurzame warmte kreeg alleen steun in onderzoeksprojecten, met als doel de kostprijs te verlagen,

„Met windenergie, zeker op zee, liep Nederland wel voorop. In 2007 draaide het eerste project op zee, bij Egmond. Binnen het ministerie deed ik dit project, van de eerste studies in 1996 tot de productie. Dat was heel bijzonder.”

Waarom is Nederland de aanvankelijke voorsprong kwijtgeraakt?

„Dat kwam vooral door de eerste kabinetten Balkenende (2003-2007). Subsidies voor windprojecten op zee werden stopgezet, en de aandacht ging naar onderzoek. Andere landen gingen wel door met de bouw van nieuwe windparken op zee. Nederland kwam tijdens Rutte II weer helemaal terug. Er worden nu parken voorbereid zonder subsidie. Je vraagt je bijna af hoe het mogelijk is.”

Ondanks de nieuwe windprojecten en het bredere draagvlak is het de vraag of we niet opnieuw een doel gaan missen: 14 procent duurzame energie in 2020.




„Ja, dat is inderdaad de vraag, terwijl het een belangrijke Europese doelstelling is. De groei van duurzame energie valt jaar na jaar tegen. Eind 2017 was het 6,6 procent. In drie jaar moeten we naar 14 procent. Het lijkt me praktisch niet haalbaar. Het is geen ramp – we zullen worden gekapitteld door Brussel en we krijgen waarschijnlijk een boete. En het is een geweldige afgang. Dat weegt het zwaarst, denk ik.”

https://www.nrc.nl/nieuws(...)niet-lukken-a1609231

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2018 02:30:02 ]
pi_180623525
Net of dat ook maar iets boeit zo een klein landje in China hebben ze ondertussen 450 nieuwe koolmijnen geopend
Ik zwaai naar dieren.
pi_180623904
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 02:50 schreef Geerd het volgende:
Net of dat ook maar iets boeit zo een klein landje in China hebben ze ondertussen 450 nieuwe koolmijnen geopend
Maar China krijgt geen boete van Brussel.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_180623950
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 03:50 schreef Hathor het volgende:

[..]

Maar China krijgt geen boete van Brussel.
Maakt toch niet uit...wij betalen wel _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
  † In Memoriam † zaterdag 21 juli 2018 @ 04:06:14 #5
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_180623986
Wat schieten we er mee op al zouden 'we' die doelen wel halen?
Carpe Libertatem
  zaterdag 21 juli 2018 @ 04:09:19 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_180623995
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 04:06 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat schieten we er mee op al zouden 'we' die doelen wel halen?
Niks, je zal er flink welvaart voor in moeten leveren
pi_180624015
En ondertussen is India is 1 grote vuilnisbelt die nog steeds groeit op het zo snel mogelijk vervuilen van het klimaat :')

Jongens, het klimaat stopt niet bij de grens. Ga eerst eens lobbyen bij china en india als je echt een verschil wil maken.
There are only 151 Pokémon.
pi_180624052
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 04:14 schreef Eenskijken het volgende:
En ondertussen is India is 1 grote vuilnisbelt die nog steeds groeit op het zo snel mogelijk vervuilen van het klimaat :')

Jongens, het klimaat stopt niet bij de grens. Ga eerst eens lobbyen bij china en india als je echt een verschil wil maken.
Mooi he
Ik zwaai naar dieren.
pi_180624088
Als we erin slagen om deze doelen te halen, geven we hiermee een signalen af dat het mogelijk is.
Dus voor deze landen kan veel van ons leren. Mooi toch. Dat betekent een nieuwe economische kansen voor beiden landen.

Het betekent wel dat Rutte uiteindelijk Als eerste stap moet maken. Anders missen we de trein.
Tot nu toe wijst Rutte alsmaar naar ons en bedrijven..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  † In Memoriam † zaterdag 21 juli 2018 @ 04:37:50 #10
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_180624090
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 04:14 schreef Eenskijken het volgende:
En ondertussen is India is 1 grote vuilnisbelt die nog steeds groeit op het zo snel mogelijk vervuilen van het klimaat :')

Jongens, het klimaat stopt niet bij de grens. Ga eerst eens lobbyen bij china en india als je echt een verschil wil maken.
Ondertussen zijn allemaal klimaatmutsen hier intens gelukkig dat ze papier en plastic van elkaar scheiden.

Klimaatverandering hier is vooral voor eigenwaarde. Jezelf goedvoelen omdat je 'iets' doet voor de natuur. Impact is natuurlijk nihil. Mooi ook het nieuws dat alleen R'dam centraal gescheiden afval doet en de rest het gewoon op een hoopje gooit ookal hebben ze verschillende bakken voor kranten/papier en de rest. Ik heb zelf drie bakken, maar zolang ik steeds meer moet betalen gaat het netjes in de vuilsniszak als restafval. Beloon mij maar voor het scheiden, dan gaan we praten. Als ik steeds meer moet betalen en meer moeite moet doen gaat het niet gebeuren.
Carpe Libertatem
pi_180624156
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 04:14 schreef Eenskijken het volgende:
En ondertussen is India is 1 grote vuilnisbelt die nog steeds groeit op het zo snel mogelijk vervuilen van het klimaat :')

Jongens, het klimaat stopt niet bij de grens. Ga eerst eens lobbyen bij china en india als je echt een verschil wil maken.
China maakt er nu wel in rap tempo werk van. En ook met de botte bijl. Hele fabrieken worden er gesloten als ze hun zaakjes niet op orde hebben. Maar er is nog een lange weg te gaan. Als wij in Nederland vandaag nog stoppen met autorijden en 100% klimaatneutraal gaan leven heeft dat 0,0 effect zolang er in China en India niets verandert.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_180624222
Alles dat verbonden wordt met klimaatregelingen heeft niets te maken met het milieu, maar met het veilig stellen van de belastingen die de overheid incasseert mbt het milieu.

Stel je eens voor dat er morgen bekend gemaakt gaat worden dat het milieu gered is, dan kunnen die miljoenen grote en kleine overheden die milieubelastingen niet meer heffen.

Ze zijn dan zelf financieel failliet, gelet op het enorme aantal heffingen en op de geld hoogte van die aanslagen van die heffingen. En het is bekend dat 80% van deze ambtenaren politiek gezien aan de linker kant van de maatschappij staan.Oftewel baantjesgevaar...

Het milieu mag niet gered worden. Absoluut niet !


- Ieder jaar 25 miljard bij de burger weghalen: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)m-25-miljard-euro-op

- Onderzoek 2008: nog geen 1% van de milieubelastingen worden aan het milieu besteed: https://eenvandaag.avrotr(...)-belastingverhoging/
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 21 juli 2018 @ 07:06:04 #13
186611 Haags
pi_180624308
Boeie
Zonder wrijving geen glans
pi_180624397
Hier heeft de gemeente een ecotaxi na 2 jaar van de weg getrokken wegens de enorme onderhoudskosten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_180625930
Misschien niet de bomen elders omhakken om hier groen te verbranden, ook een idee om de kortingen voor grootverbruik af te schaffen, groen aanplanten ipv asfalteren, de uitstoot van Pernis verdelen over Europa, doen we immers ook met de brandstoffen.
Openbaar vervoer gratis, we subsidiëren ze toch al flink. juist kleinverbruikers belonen, ipv 60% belasten.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_180626392
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 06:19 schreef cempexo het volgende:
- Ieder jaar 25 miljard bij de burger weghalen: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)m-25-miljard-euro-op

- Onderzoek 2008: nog geen 1% van de milieubelastingen worden aan het milieu besteed: https://eenvandaag.avrotr(...)-belastingverhoging/
wow.. gewoon wow...
Het viel me al op dat ik al tientallen jaren in Duitsland het aantal zonnepanelen zag groeien. Ik dacht: "dat lijkt me ook wel wat".
En dan heeft Nederland een lullig subsidiebudgetje waar een paar honderd huishoudens naar mag "opteren" en dan is het weer op voor dit jaar, een soort loterij.
Dan nòg moest je aan zóveel voorwaarden voldoen en liepen de kosten zo hoog op dat alleen welgestelde eigenhuisbezitters er economisch voordeel bij hadden.
Ik heb het idee maar van de tafel geschoven. En nu, 25 jaar later moeten we opeens van het gas af, lekker gespeeld beste overheid! Waar is mijn 25 jarige donatie aan energiebelasting gebleven?
Racist
pi_180626678
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 10:51 schreef Toga het volgende:

[..]

wow.. gewoon wow...
Het viel me al op dat ik al tientallen jaren in Duitsland het aantal zonnepanelen zag groeien. Ik dacht: "dat lijkt me ook wel wat".
En dan heeft Nederland een lullig subsidiebudgetje waar een paar honderd huishoudens naar mag "opteren" en dan is het weer op voor dit jaar, een soort loterij.
Dan nòg moest je aan zóveel voorwaarden voldoen en liepen de kosten zo hoog op dat alleen welgestelde eigenhuisbezitters er economisch voordeel bij hadden.
Ik heb het idee maar van de tafel geschoven. En nu, 25 jaar later moeten we opeens van het gas af, lekker gespeeld beste overheid! Waar is mijn 25 jarige donatie aan energiebelasting gebleven?
Iedere vorm van -milieu- investering door een particulier zal door de overheid met een vergrootglas worden gevolgd.
Immers als de belastingontvangsten door die investeringen bij die overheid daardoor teruglopen, dan zullen ze onmiddellijk die belastingen op die investeringen gaan verhogen.

Jouw investeringen in deze zin van het woord is volstrekt zinloos.

Men komt achteraf hijgend met een rekening bij je. Een opgeklopte rekening, want het verlies van de laatste jaren moet worden gecompenseerd.

Wat denkt die burger wel niet zeg....

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 21-07-2018 11:20:18 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_180626688
Niet mijn probleem
pi_180626926
We zijn onderweg, dat we het niet op tijd halen boeit niet.

Vergelijkbaar met andere ambitieuze overheidsprojecten die altijd uitlopen en duurder uitvallen als eerder begroot. ^O^
pi_180627111
Het is weer iedere keer een theoretisch geneuzel van de politiek waarbij de praktische kant compleet onderschat word.
pi_180627857
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 04:14 schreef Eenskijken het volgende:
En ondertussen is India is 1 grote vuilnisbelt die nog steeds groeit op het zo snel mogelijk vervuilen van het klimaat :')

Jongens, het klimaat stopt niet bij de grens. Ga eerst eens lobbyen bij china en india als je echt een verschil wil maken.
Als je wilt lobbyen is het wel handig dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Ondertussen is Nederland de slechtste van de EU wat duurzame energie betreft.

Verder is het wel lekker makkelijk natuurlijk om naar andere landen te wijzen die ook vervuilen.
Feit blijft dat Nederland slecht bezig is en door de onbetrouwbaarheid van de politiek met steeds wisselende regelingen (bv. Zonnepanelen) geen grote stappen zal maken.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 12:24:42 #22
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_180627938
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 06:19 schreef cempexo het volgende:
Alles dat verbonden wordt met klimaatregelingen heeft niets te maken met het milieu, maar met het veilig stellen van de belastingen die de overheid incasseert mbt het milieu.

Stel je eens voor dat er morgen bekend gemaakt gaat worden dat het milieu gered is, dan kunnen die miljoenen grote en kleine overheden die milieubelastingen niet meer heffen.

Ze zijn dan zelf financieel failliet, gelet op het enorme aantal heffingen en op de geld hoogte van die aanslagen van die heffingen. En het is bekend dat 80% van deze ambtenaren politiek gezien aan de linker kant van de maatschappij staan.Oftewel baantjesgevaar...

Het milieu mag niet gered worden. Absoluut niet !

- Ieder jaar 25 miljard bij de burger weghalen: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)m-25-miljard-euro-op

- Onderzoek 2008: nog geen 1% van de milieubelastingen worden aan het milieu besteed: https://eenvandaag.avrotr(...)-belastingverhoging/
Zo ervaarde ik het al heel lang :Y a
pi_180630156
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 04:09 schreef the-eye het volgende:

[..]

Niks, je zal er flink welvaart voor in moeten leveren
Alleen sommigen natuurlijk, degenen die de warmtepompen gaan instaleren zullen lekker rijk worden.

All people are equal, but some are more equal than others!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180630270
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180630318
En dat filmpje is niet van Nederlandse bodem....dus hoe willen WII hier iets aan doen=
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')