Nee, zo werkt dat niet. De WG betaalt niet 50.000 euro auto plus leasekosten.quote:Op donderdag 12 juli 2018 11:34 schreef boerjanssen1 het volgende:
Hoi
Na een discussie op het werk over de kosten van een leaseauto deze vraag. Een werknemer rijdt tegenwoordig elektrisch, want dat scheelde hem 18% bijtelling (logisch), maar dat was voor de werkgever toch ook echt voordeliger (nieuwwaarde van de vorige auto was ca 30% van de huidige). Hoe is dit dan goedkoper voor de werkgever?
Wat betaald een werkgever aan een leaseauto? Ik ging er van uit dat deze gewoon de volledige leasekosten betaald. Auto van ¤50.000 + benzine + leasekosten + etc )/4jaar = ¤xx.xx /maand? Of werkt dit niet zo?
Dit.quote:Op donderdag 12 juli 2018 11:50 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat niet. De WG betaalt niet 50.000 euro auto plus leasekosten.
Ok. Ik was misschien een beetje kort door de bocht maar zoiets bedoelde ik wel. Ik begrijp dat van sommige auto's de restwaarde na x jaar hoger is, maar dan vind ik het hard te geloven dat een auto van 100k op het eind van de rit minder kost dan een auto van 40k (voor de werkgevert dan..) Bedankt voor de uitlegquote:Op donderdag 12 juli 2018 12:29 schreef Speekselklier het volgende:
(nieuwwaarde auto - restwaarde auto) / maanden
+
rente nieuwwaarde
+
verzekering + wegenbelasting
+
onderhoud
+
benzine (+ eventueel stroom)
+
administratiekosten
+
winst leasemaatschappij
Omdat de restwaarde van een auto ook bepalend is voor de leaseprijs is een Audi met eenzelfde aanschafprijs dus voordeliger in de lease dan een Hummer. (los van de geschatte onderhoudskosten natuurlijk)
betaaltquote:Op donderdag 12 juli 2018 11:34 schreef boerjanssen1 het volgende:
Hoi
Na een discussie op het werk over de kosten van een leaseauto deze vraag. Een werknemer rijdt tegenwoordig elektrisch, want dat scheelde hem 18% bijtelling (logisch), maar dat was voor de werkgever toch ook echt voordeliger (nieuwwaarde van de vorige auto was ca 30% van de huidige). Hoe is dit dan goedkoper voor de werkgever?
Wat betaald een werkgever aan een leaseauto? Ik ging er van uit dat deze gewoon de volledige leasekosten betaald. Auto van ¤50.000 + benzine + leasekosten + etc )/4jaar = ¤xx.xx /maand? Of werkt dit niet zo?
Dit, plus voor elektrische auto's zijn er belastingvoordeeltjes, o.a. de MIA. In dit geval is het een lease auto, maar ik heb begrepen dat sommige lease maatschappijen de MIA gebruiken en dan het voordeel (wellicht gedeeltelijk) aan de klant doorgeven.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 09:46 schreef jcdenboer het volgende:
Los daarvan kost electrisch rijden na belastingvoordelen maar een kwart van benzine
Misschien zit daar de 'goedkoper' in. Betreft in dit geval een wissel van een plugin naar volledig elektrische wagen. Ik begrijp dat het voor de werknemer goedkoper is, maar zag niet in hoe dit voor werkgever ook goedkoper kan zijn maar dit zou wel eens iets kunnen schelen...quote:Op vrijdag 13 juli 2018 09:46 schreef jcdenboer het volgende:
Los daarvan kost electrisch rijden na belastingvoordelen maar een kwart van benzine... Benzine motor heeft een efficientie van ongeveer 25%, een electromotor een efficientie van 99%. Los daarvan als de auto wordt opgeladen op eigen terein kost stroom inkoop rond de 4/5 cent per kwh.
Ik tank mijn plugin hybride auto vol voor 80 cent, en kan dan 55-60 km rijden. Red dat maar is met benzine
De efficientie van een elektromotor is ook ongeveer 25%quote:Op vrijdag 13 juli 2018 09:46 schreef jcdenboer het volgende:
Los daarvan kost electrisch rijden na belastingvoordelen maar een kwart van benzine... Benzine motor heeft een efficientie van ongeveer 25%, een electromotor een efficientie van 99%. Los daarvan als de auto wordt opgeladen op eigen terein kost stroom inkoop rond de 4/5 cent per kwh.
Ik tank mijn plugin hybride auto vol voor 80 cent, en kan dan 55-60 km rijden. Red dat maar is met benzine
Nou nee. De efficiëntie van de energieketen wanneer je de elektriciteit opwekt met fossiele brandstoffen komt dan wel weer rond de 25-30 procent. Wat dat betreft is een elektrische auto nog niet heel veel milieuvriendelijker dan eentje met een brandstofmotorquote:Op vrijdag 13 juli 2018 20:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De efficientie van een elektromotor is ook ongeveer 25%
Hoe komt die laadpaal op het terrein bij de werkgever? Momenteel zijn er voor elke auto 2 laadpalen nodig; indien je optimaal gebruik wil maken van een elektrische auto. Dat betekent 1 laadpaal bij kantoor en 1 laadpaal thuis. Een gemiddelde laadpaal kost al snel ¤2.000. Dus daarmee vervalt het geschetste voordeel al behoorlijk snel!quote:Op vrijdag 13 juli 2018 19:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Die elektrische auto van 100k wordt in elk geval geen MRB voor betaald. Ook zijn de onderhoudskosten in principe stukken lager, een brandstofmotor is een behoorlijk ingewikkeld en slijtage gevoelig stuk techniek. Beide voordelen zal de leasemaatschappij doorberekenen in het leasetarief.
Daarnaast heeft de elektrische auto fors lagere 'brandstofkosten'.
Afschrijving zal wat hoger zijn, maar omdat een aanbod aan tweedehands elektrische auto's nog vrijwel volledig ontbreekt en er best vraag naar zal ontstaan, kan het best zijn dat de leasemaatschappij rekening houdt met een relatief lage afschrijving.
MRB op een lease diesel van 1200kg is bijvoorbeeld al 100 euro per maand. Voor een volledig elektrische auto is dat voorlopig 0 euro. Daarmee alleen al compenseer je dus al 4800 euro afschrijving over 4 jaar.
Brandstof:
Diesel 1 op 20, ¤1,40 per liter bij 30.000 kilometer per jaar. Dan is er 1500 liter diesel nodig, totale kosten 2100 euro per jaar.
elektrisch:
20kWh per 100 kilometer a 6 cent per KWh (groot bedrijf met laadpalen op eigen terrein). Totaal 6000kWh nodig per jaar. Totale kosten 360 euro.
(Bij laden tegen particulier stroomtarief koste het ongeveer 3,5 maal zoveel, 1260 euro. Nog steeds fors voordeliger dan brandstof inkopen)
Aan brandstofkosten bespaart de werkgever met laadpalen op eigen terrein dus ruim 1700 per jaar, 6800 euro over 4 jaar!
Dus als die diesel over 4 jaar 20k afschrijft en die vol elektrische auto 30k afschrijving heeft, is er bijna gegarandeerd nog voordeel voor de werkgever die een dure elektrische leaseauto ter beschikking stelt aan zijn werknemer, in plaats van een diesel. In elk geval voor medewerkers die relatief veel kilometers maken.
Dat laatste wat jij zegt kan niet kloppen. Nachts laden en wanneer je 9 tot 5 op kantoor zit, bij kantoor opladen. Dan staat het ding toch constant te laden op 2 uren per dag na oid? Daarmee kun je toch wel 200km per dag mee rijden.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 23:01 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Hoe komt die laadpaal op het terrein bij de werkgever? Momenteel zijn er voor elke auto 2 laadpalen nodig; indien je optimaal gebruik wil maken van een elektrische auto. Dat betekent 1 laadpaal bij kantoor en 1 laadpaal thuis. Een gemiddelde laadpaal kost al snel ¤2.000. Dus daarmee vervalt het geschetste voordeel al behoorlijk snel!
Overigens klopt je voorbeeld sowieso niet, want een elektrische auto is niet mogelijk in combinatie met 30.000 kilometer. Als je een elektrische auto optimaal wil gebruiken (lees: enkel en alleen elektrisch laden) moet je de auto overdag én ‘S nachts opladen. Uit onderzoeken is gebleken dat het dan qua tijd en actieradius onmogelijk is om 30.000 km elektrische per jaar te rijden.
2 laadpalen nodig voor een volledig elektrische auto? Wat een onzin. Het gaat hier over een elektrische auto van 100.000 euro, dus waarschijnlijk een Tesla of iets dergelijks met een daadwerkelijke actieradius van 400 kilometer.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 23:01 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Hoe komt die laadpaal op het terrein bij de werkgever? Momenteel zijn er voor elke auto 2 laadpalen nodig; indien je optimaal gebruik wil maken van een elektrische auto. Dat betekent 1 laadpaal bij kantoor en 1 laadpaal thuis. Een gemiddelde laadpaal kost al snel ¤2.000. Dus daarmee vervalt het geschetste voordeel al behoorlijk snel!
Overigens klopt je voorbeeld sowieso niet, want een elektrische auto is niet mogelijk in combinatie met 30.000 kilometer. Als je een elektrische auto optimaal wil gebruiken (lees: enkel en alleen elektrisch laden) moet je de auto overdag én ‘S nachts opladen. Uit onderzoeken is gebleken dat het dan qua tijd en actieradius onmogelijk is om 30.000 km elektrische per jaar te rijden.
Ik heb het ook niet verzonnen hoor, maar het is een voorwaarde die iig de meeste leasemaatschappijen aan een elektrische auto stellen. 2 laadpalen en anders kan/mag je geen volledig elektrische auto.quote:Op zaterdag 14 juli 2018 07:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
2 laadpalen nodig voor een volledig elektrische auto? Wat een onzin. Het gaat hier over een elektrische auto van 100.000 euro, dus waarschijnlijk een Tesla of iets dergelijks met een daadwerkelijke actieradius van 400 kilometer.
30.000 kilometer per jaar is 'maar' 133 kilometer per werkdag. Je hoeft dan dus niet eens elke dag op te laden.
Of je gaat wel elke dag laden en dan bijvoorbeeld 's ochtends een paar uurtjes laden en 's middags bijvoorbeeld klanten bezoeken. Thuis hoeft de auto dan vrijwel nooit aan de stekker.
20kWh/100 kilometer is dus per dag 27kWh voor nodig bij 133 kilometer per dag. Een 3x16A lader voor volledig elektrische voertuigen kan laden met 10,5kW. Dat is niet 'dag en nacht aan de lader', maar gemiddeld slechts 2 uur en 40 minuten per dag.
Maar de praktijk is nog anders, want de werknemer uit het voorbeeld betaalt bijtelling en zal dus ook de auto privé gebruiken. Dat betekent dat er gemiddeld nog geen 83 kilometer per dag gereden wordt. En dat bij dagelijks laden met de lader op de zaak na 1 uur en 45 minuten de accu al vol is. Alleen op maandag duurt het 3X zo lang wanneer thuis in het weekend niet geladen wordt.
Wat een onzin, als jij die maandelijkse leaseprijs kan betalen, zal het de leasemij geen moer uitmaken wat je ermee doet. Als dat ding 4 jaar lang in de garage staat nog beter, verkopen ze hem straks weer zo goed als nieuw.quote:Op zaterdag 14 juli 2018 09:22 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet verzonnen hoor, maar het is een voorwaarde die iig de meeste leasemaatschappijen aan een elektrische auto stellen. 2 laadpalen en anders kan/mag je geen volledig elektrische auto.
Vele leasemaatschappijen hanteren daarbij ook een max kilometrage van 20.000/25.000 per jaar..
uiteraard moet je wel eerlijk zijn en van beiden uitgaan van de energie input. Dat is fossiel, omdat je bij een verbrandingsmotor altijd gebonden bent aan fossiel.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 21:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nou nee. De efficiëntie van de energieketen wanneer je de elektriciteit opwekt met fossiele brandstoffen komt dan wel weer rond de 25-30 procent. Wat dat betreft is een elektrische auto nog niet heel veel milieuvriendelijker dan eentje met een brandstofmotor
Ik heb een Tesla geleased en heb geen laadpaal (laad op straat ‘s nachts en zelden onderweg - niemand die mij tegenhoudt 30k+ per jaar te rijden op deze manierquote:Op zaterdag 14 juli 2018 09:22 schreef saviola9 het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet verzonnen hoor, maar het is een voorwaarde die iig de meeste leasemaatschappijen aan een elektrische auto stellen. 2 laadpalen en anders kan/mag je geen volledig elektrische auto.
Vele leasemaatschappijen hanteren daarbij ook een max kilometrage van 20.000/25.000 per jaar..
De pure efficiëntie van een elektromotor is zo'n 90%, in een elektrische auto (waar meer in zit dan alleen een motor). Na opladen / ontladen en terugwinning remenergie (!) zit je op zo'n 75% rendement. Dus op zichzelf heeft een elektrische auto een zeer hoog energetisch rendement. Daar zit de discussie ook niet.quote:Op vrijdag 13 juli 2018 20:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De efficientie van een elektromotor is ook ongeveer 25%
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |