abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_180420386
registreer om deze reclame te verbergen
Hoi

Na een discussie op het werk over de kosten van een leaseauto deze vraag. Een werknemer rijdt tegenwoordig elektrisch, want dat scheelde hem 18% bijtelling (logisch), maar dat was voor de werkgever toch ook echt voordeliger (nieuwwaarde van de vorige auto was ca 30% van de huidige). Hoe is dit dan goedkoper voor de werkgever?

Wat betaald een werkgever aan een leaseauto? Ik ging er van uit dat deze gewoon de volledige leasekosten betaald. Auto van ¤50.000 + benzine + leasekosten + etc )/4jaar = ¤xx.xx /maand? Of werkt dit niet zo?
  donderdag 12 juli 2018 @ 11:44:13 #2
469637 VleesLollie
Vogeltjesdans:I am your father
pi_180420612
leasemaatschappij vraagt x bedrag voor de auto per maand, dat moet het bedrijf betalen.

die kosten mogen ze natuurlijk wel van de belasting aftrekken, of de medewerker nu in een hummer van rijdt of volledig op elektriek, als de maand kosten gelijk zijn maakt dat voor de werkgever niet uit
It is nice to be important, but it's more important to be nice!
Respect to the man in the ice cream van!
pi_180420771
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:34 schreef boerjanssen1 het volgende:
Hoi

Na een discussie op het werk over de kosten van een leaseauto deze vraag. Een werknemer rijdt tegenwoordig elektrisch, want dat scheelde hem 18% bijtelling (logisch), maar dat was voor de werkgever toch ook echt voordeliger (nieuwwaarde van de vorige auto was ca 30% van de huidige). Hoe is dit dan goedkoper voor de werkgever?

Wat betaald een werkgever aan een leaseauto? Ik ging er van uit dat deze gewoon de volledige leasekosten betaald. Auto van ¤50.000 + benzine + leasekosten + etc )/4jaar = ¤xx.xx /maand? Of werkt dit niet zo?
Nee, zo werkt dat niet. De WG betaalt niet 50.000 euro auto plus leasekosten.
  donderdag 12 juli 2018 @ 12:22:57 #4
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_180421367
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:50 schreef Black_Baron het volgende:

[..]

Nee, zo werkt dat niet. De WG betaalt niet 50.000 euro auto plus leasekosten.
Dit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_180421455
(nieuwwaarde auto - restwaarde auto) / maanden
+
rente nieuwwaarde
+
verzekering + wegenbelasting
+
onderhoud
+
benzine (+ eventueel stroom)
+
administratiekosten
+
winst leasemaatschappij


Omdat de restwaarde van een auto ook bepalend is voor de leaseprijs is een Audi met eenzelfde aanschafprijs dus voordeliger in de lease dan een Hummer. (los van de geschatte onderhoudskosten natuurlijk)

[ Bericht 15% gewijzigd door Speekselklier op 12-07-2018 12:34:43 ]
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_180440259
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 12:29 schreef Speekselklier het volgende:
(nieuwwaarde auto - restwaarde auto) / maanden
+
rente nieuwwaarde
+
verzekering + wegenbelasting
+
onderhoud
+
benzine (+ eventueel stroom)
+
administratiekosten
+
winst leasemaatschappij

Omdat de restwaarde van een auto ook bepalend is voor de leaseprijs is een Audi met eenzelfde aanschafprijs dus voordeliger in de lease dan een Hummer. (los van de geschatte onderhoudskosten natuurlijk)
Ok. Ik was misschien een beetje kort door de bocht maar zoiets bedoelde ik wel. Ik begrijp dat van sommige auto's de restwaarde na x jaar hoger is, maar dan vind ik het hard te geloven dat een auto van 100k op het eind van de rit minder kost dan een auto van 40k (voor de werkgevert dan..) Bedankt voor de uitleg :)
pi_180441590
registreer om deze reclame te verbergen
Los daarvan kost electrisch rijden na belastingvoordelen maar een kwart van benzine... Benzine motor heeft een efficientie van ongeveer 25%, een electromotor een efficientie van 99%. Los daarvan als de auto wordt opgeladen op eigen terein kost stroom inkoop rond de 4/5 cent per kwh.

Ik tank mijn plugin hybride auto vol voor 80 cent, en kan dan 55-60 km rijden. Red dat maar is met benzine :)
pi_180441652
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2018 11:34 schreef boerjanssen1 het volgende:
Hoi

Na een discussie op het werk over de kosten van een leaseauto deze vraag. Een werknemer rijdt tegenwoordig elektrisch, want dat scheelde hem 18% bijtelling (logisch), maar dat was voor de werkgever toch ook echt voordeliger (nieuwwaarde van de vorige auto was ca 30% van de huidige). Hoe is dit dan goedkoper voor de werkgever?

Wat betaald een werkgever aan een leaseauto? Ik ging er van uit dat deze gewoon de volledige leasekosten betaald. Auto van ¤50.000 + benzine + leasekosten + etc )/4jaar = ¤xx.xx /maand? Of werkt dit niet zo?
betaalt

en wie heeft jou wijsgemaakt dat het voor de werkgever goedkoper is?
die collega? zo ja dan is dit topic useless en gebaseerd of onwaarheden.
5 Ferrari's op videoband!
  vrijdag 13 juli 2018 @ 10:24:09 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180442225
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 09:46 schreef jcdenboer het volgende:
Los daarvan kost electrisch rijden na belastingvoordelen maar een kwart van benzine
Dit, plus voor elektrische auto's zijn er belastingvoordeeltjes, o.a. de MIA. In dit geval is het een lease auto, maar ik heb begrepen dat sommige lease maatschappijen de MIA gebruiken en dan het voordeel (wellicht gedeeltelijk) aan de klant doorgeven.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180442288
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 09:46 schreef jcdenboer het volgende:
Los daarvan kost electrisch rijden na belastingvoordelen maar een kwart van benzine... Benzine motor heeft een efficientie van ongeveer 25%, een electromotor een efficientie van 99%. Los daarvan als de auto wordt opgeladen op eigen terein kost stroom inkoop rond de 4/5 cent per kwh.

Ik tank mijn plugin hybride auto vol voor 80 cent, en kan dan 55-60 km rijden. Red dat maar is met benzine :)
Misschien zit daar de 'goedkoper' in. Betreft in dit geval een wissel van een plugin naar volledig elektrische wagen. Ik begrijp dat het voor de werknemer goedkoper is, maar zag niet in hoe dit voor werkgever ook goedkoper kan zijn maar dit zou wel eens iets kunnen schelen...
pi_180453259
Die elektrische auto van 100k wordt in elk geval geen MRB voor betaald. Ook zijn de onderhoudskosten in principe stukken lager, een brandstofmotor is een behoorlijk ingewikkeld en slijtage gevoelig stuk techniek. Beide voordelen zal de leasemaatschappij doorberekenen in het leasetarief.

Daarnaast heeft de elektrische auto fors lagere 'brandstofkosten'.

Afschrijving zal wat hoger zijn, maar omdat een aanbod aan tweedehands elektrische auto's nog vrijwel volledig ontbreekt en er best vraag naar zal ontstaan, kan het best zijn dat de leasemaatschappij rekening houdt met een relatief lage afschrijving.

MRB op een lease diesel van 1200kg is bijvoorbeeld al 100 euro per maand. Voor een volledig elektrische auto is dat voorlopig 0 euro. Daarmee alleen al compenseer je dus al 4800 euro afschrijving over 4 jaar.

Brandstof:
Diesel 1 op 20, ¤1,40 per liter bij 30.000 kilometer per jaar. Dan is er 1500 liter diesel nodig, totale kosten 2100 euro per jaar.
elektrisch:
20kWh per 100 kilometer a 6 cent per KWh (groot bedrijf met laadpalen op eigen terrein). Totaal 6000kWh nodig per jaar. Totale kosten 360 euro.
(Bij laden tegen particulier stroomtarief koste het ongeveer 3,5 maal zoveel, 1260 euro. Nog steeds fors voordeliger dan brandstof inkopen)

Aan brandstofkosten bespaart de werkgever met laadpalen op eigen terrein dus ruim 1700 per jaar, 6800 euro over 4 jaar!

Dus als die diesel over 4 jaar 20k afschrijft en die vol elektrische auto 30k afschrijving heeft, is er bijna gegarandeerd nog voordeel voor de werkgever die een dure elektrische leaseauto ter beschikking stelt aan zijn werknemer, in plaats van een diesel. In elk geval voor medewerkers die relatief veel kilometers maken.
pi_180453811
Een auto van 100k is nier goedkoper dan 1 van 40k
pi_180453983
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 09:46 schreef jcdenboer het volgende:
Los daarvan kost electrisch rijden na belastingvoordelen maar een kwart van benzine... Benzine motor heeft een efficientie van ongeveer 25%, een electromotor een efficientie van 99%. Los daarvan als de auto wordt opgeladen op eigen terein kost stroom inkoop rond de 4/5 cent per kwh.

Ik tank mijn plugin hybride auto vol voor 80 cent, en kan dan 55-60 km rijden. Red dat maar is met benzine :)
De efficientie van een elektromotor is ook ongeveer 25% :)
pi_180456087
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 20:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De efficientie van een elektromotor is ook ongeveer 25% :)
Nou nee. De efficiëntie van de energieketen wanneer je de elektriciteit opwekt met fossiele brandstoffen komt dan wel weer rond de 25-30 procent. Wat dat betreft is een elektrische auto nog niet heel veel milieuvriendelijker dan eentje met een brandstofmotor
pi_180458363
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 19:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Die elektrische auto van 100k wordt in elk geval geen MRB voor betaald. Ook zijn de onderhoudskosten in principe stukken lager, een brandstofmotor is een behoorlijk ingewikkeld en slijtage gevoelig stuk techniek. Beide voordelen zal de leasemaatschappij doorberekenen in het leasetarief.

Daarnaast heeft de elektrische auto fors lagere 'brandstofkosten'.

Afschrijving zal wat hoger zijn, maar omdat een aanbod aan tweedehands elektrische auto's nog vrijwel volledig ontbreekt en er best vraag naar zal ontstaan, kan het best zijn dat de leasemaatschappij rekening houdt met een relatief lage afschrijving.

MRB op een lease diesel van 1200kg is bijvoorbeeld al 100 euro per maand. Voor een volledig elektrische auto is dat voorlopig 0 euro. Daarmee alleen al compenseer je dus al 4800 euro afschrijving over 4 jaar.

Brandstof:
Diesel 1 op 20, ¤1,40 per liter bij 30.000 kilometer per jaar. Dan is er 1500 liter diesel nodig, totale kosten 2100 euro per jaar.
elektrisch:
20kWh per 100 kilometer a 6 cent per KWh (groot bedrijf met laadpalen op eigen terrein). Totaal 6000kWh nodig per jaar. Totale kosten 360 euro.
(Bij laden tegen particulier stroomtarief koste het ongeveer 3,5 maal zoveel, 1260 euro. Nog steeds fors voordeliger dan brandstof inkopen)

Aan brandstofkosten bespaart de werkgever met laadpalen op eigen terrein dus ruim 1700 per jaar, 6800 euro over 4 jaar!

Dus als die diesel over 4 jaar 20k afschrijft en die vol elektrische auto 30k afschrijving heeft, is er bijna gegarandeerd nog voordeel voor de werkgever die een dure elektrische leaseauto ter beschikking stelt aan zijn werknemer, in plaats van een diesel. In elk geval voor medewerkers die relatief veel kilometers maken.
Hoe komt die laadpaal op het terrein bij de werkgever? Momenteel zijn er voor elke auto 2 laadpalen nodig; indien je optimaal gebruik wil maken van een elektrische auto. Dat betekent 1 laadpaal bij kantoor en 1 laadpaal thuis. Een gemiddelde laadpaal kost al snel ¤2.000. Dus daarmee vervalt het geschetste voordeel al behoorlijk snel!

Overigens klopt je voorbeeld sowieso niet, want een elektrische auto is niet mogelijk in combinatie met 30.000 kilometer. Als je een elektrische auto optimaal wil gebruiken (lees: enkel en alleen elektrisch laden) moet je de auto overdag én ‘S nachts opladen. Uit onderzoeken is gebleken dat het dan qua tijd en actieradius onmogelijk is om 30.000 km elektrische per jaar te rijden.
pi_180458487
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 23:01 schreef saviola9 het volgende:

[..]

Hoe komt die laadpaal op het terrein bij de werkgever? Momenteel zijn er voor elke auto 2 laadpalen nodig; indien je optimaal gebruik wil maken van een elektrische auto. Dat betekent 1 laadpaal bij kantoor en 1 laadpaal thuis. Een gemiddelde laadpaal kost al snel ¤2.000. Dus daarmee vervalt het geschetste voordeel al behoorlijk snel!

Overigens klopt je voorbeeld sowieso niet, want een elektrische auto is niet mogelijk in combinatie met 30.000 kilometer. Als je een elektrische auto optimaal wil gebruiken (lees: enkel en alleen elektrisch laden) moet je de auto overdag én ‘S nachts opladen. Uit onderzoeken is gebleken dat het dan qua tijd en actieradius onmogelijk is om 30.000 km elektrische per jaar te rijden.
Dat laatste wat jij zegt kan niet kloppen. Nachts laden en wanneer je 9 tot 5 op kantoor zit, bij kantoor opladen. Dan staat het ding toch constant te laden op 2 uren per dag na oid? Daarmee kun je toch wel 200km per dag mee rijden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tenninetyfive op 13-07-2018 23:18:26 ]
Ook geen 38
pi_180460237
De bijtelling verhoogd het fiscaal loon van de medewerker. Daarover betaalt de werkgever premies. Dus een lagere bijtelling betekent ook lagere lasten voor de werkgever. Dus elektrische auto vs niet-elektrisch bij dezelfde cataloguswaarde scheelt geld.
Eerst denken, dan typen
pi_180462875
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 23:01 schreef saviola9 het volgende:

[..]

Hoe komt die laadpaal op het terrein bij de werkgever? Momenteel zijn er voor elke auto 2 laadpalen nodig; indien je optimaal gebruik wil maken van een elektrische auto. Dat betekent 1 laadpaal bij kantoor en 1 laadpaal thuis. Een gemiddelde laadpaal kost al snel ¤2.000. Dus daarmee vervalt het geschetste voordeel al behoorlijk snel!

Overigens klopt je voorbeeld sowieso niet, want een elektrische auto is niet mogelijk in combinatie met 30.000 kilometer. Als je een elektrische auto optimaal wil gebruiken (lees: enkel en alleen elektrisch laden) moet je de auto overdag én ‘S nachts opladen. Uit onderzoeken is gebleken dat het dan qua tijd en actieradius onmogelijk is om 30.000 km elektrische per jaar te rijden.
2 laadpalen nodig voor een volledig elektrische auto? Wat een onzin. Het gaat hier over een elektrische auto van 100.000 euro, dus waarschijnlijk een Tesla of iets dergelijks met een daadwerkelijke actieradius van 400 kilometer.

30.000 kilometer per jaar is 'maar' 133 kilometer per werkdag. Je hoeft dan dus niet eens elke dag op te laden.

Of je gaat wel elke dag laden en dan bijvoorbeeld 's ochtends een paar uurtjes laden en 's middags bijvoorbeeld klanten bezoeken. Thuis hoeft de auto dan vrijwel nooit aan de stekker.

20kWh/100 kilometer is dus per dag 27kWh voor nodig bij 133 kilometer per dag. Een 3x16A lader voor volledig elektrische voertuigen kan laden met 10,5kW. Dat is niet 'dag en nacht aan de lader', maar gemiddeld slechts 2 uur en 40 minuten per dag.

Maar de praktijk is nog anders, want de werknemer uit het voorbeeld betaalt bijtelling en zal dus ook de auto privé gebruiken. Dat betekent dat er gemiddeld nog geen 83 kilometer per dag gereden wordt. En dat bij dagelijks laden met de lader op de zaak na 1 uur en 45 minuten de accu al vol is. Alleen op maandag duurt het 3X zo lang wanneer thuis in het weekend niet geladen wordt.
pi_180463721
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 07:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

2 laadpalen nodig voor een volledig elektrische auto? Wat een onzin. Het gaat hier over een elektrische auto van 100.000 euro, dus waarschijnlijk een Tesla of iets dergelijks met een daadwerkelijke actieradius van 400 kilometer.

30.000 kilometer per jaar is 'maar' 133 kilometer per werkdag. Je hoeft dan dus niet eens elke dag op te laden.

Of je gaat wel elke dag laden en dan bijvoorbeeld 's ochtends een paar uurtjes laden en 's middags bijvoorbeeld klanten bezoeken. Thuis hoeft de auto dan vrijwel nooit aan de stekker.

20kWh/100 kilometer is dus per dag 27kWh voor nodig bij 133 kilometer per dag. Een 3x16A lader voor volledig elektrische voertuigen kan laden met 10,5kW. Dat is niet 'dag en nacht aan de lader', maar gemiddeld slechts 2 uur en 40 minuten per dag.

Maar de praktijk is nog anders, want de werknemer uit het voorbeeld betaalt bijtelling en zal dus ook de auto privé gebruiken. Dat betekent dat er gemiddeld nog geen 83 kilometer per dag gereden wordt. En dat bij dagelijks laden met de lader op de zaak na 1 uur en 45 minuten de accu al vol is. Alleen op maandag duurt het 3X zo lang wanneer thuis in het weekend niet geladen wordt.
Ik heb het ook niet verzonnen hoor, maar het is een voorwaarde die iig de meeste leasemaatschappijen aan een elektrische auto stellen. 2 laadpalen en anders kan/mag je geen volledig elektrische auto.
Vele leasemaatschappijen hanteren daarbij ook een max kilometrage van 20.000/25.000 per jaar..
pi_180467276
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 09:22 schreef saviola9 het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet verzonnen hoor, maar het is een voorwaarde die iig de meeste leasemaatschappijen aan een elektrische auto stellen. 2 laadpalen en anders kan/mag je geen volledig elektrische auto.
Vele leasemaatschappijen hanteren daarbij ook een max kilometrage van 20.000/25.000 per jaar..
Wat een onzin, als jij die maandelijkse leaseprijs kan betalen, zal het de leasemij geen moer uitmaken wat je ermee doet. Als dat ding 4 jaar lang in de garage staat nog beter, verkopen ze hem straks weer zo goed als nieuw.

Maar voor de TS: Naast alle belastingvoordelen: Hij tankt niet meer, wat denk je wat dat scheelt voor de werkgever.
.
pi_180471987
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 21:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nou nee. De efficiëntie van de energieketen wanneer je de elektriciteit opwekt met fossiele brandstoffen komt dan wel weer rond de 25-30 procent. Wat dat betreft is een elektrische auto nog niet heel veel milieuvriendelijker dan eentje met een brandstofmotor
uiteraard moet je wel eerlijk zijn en van beiden uitgaan van de energie input. Dat is fossiel, omdat je bij een verbrandingsmotor altijd gebonden bent aan fossiel.
Maar ook als je bij de elektrische auto zonlicht als invoer neemt, dan nog is de efficientie van energie input naar beweging ongeveer gelijk bij beiden.

Eerlijk zijn is wel moeilijk in de groene energie beweging, omdat dan in 1x alles toch niet zo goed blijkt als men wil.
pi_180475669
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2018 09:22 schreef saviola9 het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet verzonnen hoor, maar het is een voorwaarde die iig de meeste leasemaatschappijen aan een elektrische auto stellen. 2 laadpalen en anders kan/mag je geen volledig elektrische auto.
Vele leasemaatschappijen hanteren daarbij ook een max kilometrage van 20.000/25.000 per jaar..
Ik heb een Tesla geleased en heb geen laadpaal (laad op straat ‘s nachts en zelden onderweg - niemand die mij tegenhoudt 30k+ per jaar te rijden op deze manier

[ Bericht 0% gewijzigd door Underdoggy op 14-07-2018 21:12:25 ]
pi_180484076
In principe is de MIA en het ontbreken van MRB in de leaseprijs verwerkt, hierdoor is het leasetermijn vaak lager ondanks de hogere aanschafwaarde van een elektrische auto. Daarnaast heeft de werknemer maar 4% bijtelling waardoor hij een hogere eigen bijdrage zou kunnen betalen. En de werkgever heeft natuurlijk stukken minder brandstofkosten.

Ik heb de rekensom voor mijn werknemer ook gemaakt. Hij reed een Kia Rio, 1 op 12 en zo'n 30.000 km per jaar. 30.000 / 12 * 1,60 = ¤4000 brandstofkosten, ¤333 per maand. Stroom is niet gratis, maar als hij niet veel openbaar laadt (vooral op kantoor voor circa 10 cent per kwh) dan is ¤1000 per jaar haalbaar. Daar bespaar je al ¤250 p/m.

Werknemer betaalt geen 22% over ¤20.000 maar 4% over ¤35.000 (bij een Ioniq, Leaf, E-golf etc). Dat is ¤3000 minder bijtelling per jaar, dat is ¤250 p/m, dat is netto iets van ¤100 p/m verschil (en dan heb je een veel dikkere auto). Je kan bijv. dus ¤100 p/m eigen bijdrage vragen aan werknemer. Zo bespaar je als werkgever al ¤350 p/m. Ik betaal voor een Ioniq EV ¤515 (incl. btw) per maand bij 30.000 km per jaar. Zit je met een Golfje ook al gauw met wat opties.
When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
pi_180484687
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2018 20:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De efficientie van een elektromotor is ook ongeveer 25% :)
De pure efficiëntie van een elektromotor is zo'n 90%, in een elektrische auto (waar meer in zit dan alleen een motor). Na opladen / ontladen en terugwinning remenergie (!) zit je op zo'n 75% rendement. Dus op zichzelf heeft een elektrische auto een zeer hoog energetisch rendement. Daar zit de discussie ook niet.

Als je bij de opwekking van de stroom met een kolencentrale en het verlies in kabels meerekent dan zakt dat rendement uiteraard fors en kan dat zelfs lager uitvallen dan een benzine-auto.

Kan je thuis overdag's opladen met je eigen zonnestroom dan stijgt dat rendement juist weer (en dat is met mijn 3-fase omvormers zeker mogelijk).

Benzine zal je op de huidige schaal hoe dan ook uit aardolie moeten winnen. Elektrisch kan op meerdere manieren opgewekt worden en met de groei van het aantal wind- en zonneparken, uitbreiding van internationale grids (waardoor je minder kans hebt op pieken of dalen in de opwekking), buffering van niet gebruikte stroom in accu's, vullen van stuwmeren, omzetten naar waterstof zal het rendement onder de streep niet toenemen maar wordt het wel schoner en meer CO2 neutraal.

Rendement is niet altijd het sleutelwoord voor alles, het gaat er ook om hoe je het opwekt en wat de invloed is.
pi_180508281
Thanks voor de uitleg allen :) misschien schuilen er toch wat voordeeltjes aan het rijden van volledig elektriek :)
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')