abonnement Unibet Coolblue
pi_180275510
SOESTERBERG - Wagenziekte kan zich massaal gaan voordoen op de Nederlandse autowegen zodra de volledig zelfrijdende auto zijn intrede doet. Dat stelt bewegingswetenschapper prof. dr. Jelte Bos van TNO in Soesterberg.

TNO verwacht dat zo’n 60 procent van de inzittenden van ’de auto van de nabije toekomst’ last kan krijgen van wagenziekte, van wie 30 procent te maken krijgt met braken. Dit omdat passagiers in een automatisch rijdende auto met heel ándere dingen bezig zullen zijn – vooral met virtueel vermaak.

„Dat wil zeggen”, voegt de vooraanstaande onderzoeker daaraan toe, „áls er geen oplossingen gevonden zouden worden voor dit immense probleem. Want dat wordt het!” Op verzoek van een grote autofabrikant is de Nederlandse Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek bezig onderzoek te doen naar de effecten van beweging op de menselijke desoriëntatie in relatie tot de zelfrijdende auto.

Cybersickness

Verminderde oriëntatie dreigt, zodra de autobestuurder zijn taak aan de auto zelf kan overlaten en (mede)passagier wordt. Een gewone inzittende, die niet op de complexiteit van het verkeer behoeft te letten, omdat de auto geprogrammeerd is om (veilig) van a naar b te rijden. Hij of zij kan in de auto rustig naar het Journaal kijken, een film volgen, een e-boek lezen of een virtual reality-bril opzetten. Het begrip wagenziekte lijkt ook plaats te moeten maken voor ’cybersickness’, een bewegingsziekte die wordt uitgelokt door bewegende kunstmatige beelden, zoals in videogames, zelfs wanneer de kijker volledig stil zit. Bos, tevens hoogleraar aan de VU, schreef dit jaar in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG): „Omdat we steeds vaker en langer aan almaar realistischer kunstmatige beelden worden blootgesteld, zullen artsen ook vaker met bewegingsziekte te maken krijgen.”

De ’ouderwetse’ wagenziekte komt nu al vrij veel voor bij kinderen en tieners, die op de achterbank met een mobiele telefoon of een iPad spelen. Vooral bij langdurende autoritten, op weg naar vakantiebestemmingen. „Dat wordt alleen maar erger.”

Jelte Bos noemt bewegingsziekte geen stoornis, „maar een normale reactie op een niet-normale omstandigheid, waarin bewegingen centraal staan, zoals rijden, varen, vliegen en virtual reality.” De TNO’er was als bewegingsonderzoeker niet alleen betrokken bij de ruimtereizen van Wubbo Ockels en André Kuipers, maar adviseert vanuit TNO ook al jaren aan defensie, de marine en de luchtvaart.

Opmerkelijk is dat mensen zonder werkende evenwichtsorganen geen last hebben van wagenziekte: „Bijna iedereen kan bewegingsziekte krijgen, vooropgesteld dat ten minste één evenwichtsorgaan functioneert. Alleen als geen van beide evenwichtsorganen werkt, blijft iemand gevrijwaard van wagenziekte, zeeziekte, luchtziekte of zelfs ’cybersickness’.”

Bron

Als je er ziek van wordt, dan ga je toch niet heel de tijd naar een schermpje turen?
Net of 60% van alle passagiers (dus niet bestuurders) in een auto op dit moment nu kotsmisselijk zijn, waarvan 30% ook nog eens vloerpizza's neerlegt :?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-07-2018 10:17:25 ]
pi_180275549
Iedereen gaat dood aan de wagenziekte.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:22:14 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_180275677
Als kind had ik altijd last van wagenziekte, dat is gewoon voorbijgegaan. Maar lezen in een rijdende auto is nog steeds niet te doen.

Ik zie het wel voor me. Op elke plek van bestemming moeten eerst de raampjes aan de binnenzijde worden schoongewist.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_180275686
quote:
"Dat wil zeggen”, voegt de vooraanstaande onderzoeker daaraan toe, „áls er geen oplossingen gevonden zouden worden voor dit immense probleem. Want dat wordt het!”
Dan doe je maar geen VR bril etc op. Wat een paniekzaaier zeg.
pi_180275750
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:22 schreef Copycat het volgende:
Als kind had ik altijd last van wagenziekte, dat is gewoon voorbijgegaan. Maar lezen in een rijdende auto is nog steeds niet te doen.

Ik zie het wel voor me. Op elke plek van bestemming moeten eerst de raampjes aan de binnenzijde worden schoongewist.
Ik had het vroeger ook. Nu nog steeds ga ik ook geen hele pagina's zitten lezen. Een film kijken daarentegen is geen probleem.

Maar goed... alsof mensen ineens massaal ingaan tegen hun lichaam dat zegt dat ze moeten stoppen met wat ze aan het doen zijn omdat ze er ziek van worden. Wat een onzin zeg. :')
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:27:33 #6
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_180275811


[ Bericht 100% gewijzigd door IkStampOpTacos op 06-07-2018 10:27:58 ]
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:28:55 #7
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_180275853
Ruitenwissers ook aan de binnenkant, opgelost.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 6 juli 2018 @ 10:31:26 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_180275919
Ik moet ook niet te lang op m'n telefoon of in een boek kijken of iets, maar de oplossing is vrij simpel: niet op m'n telefoon of in een boek kijken :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:37:14 #9
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_180276074
Wat is dit nou weer voor First World gelul. :') Als je weet dat je wagenziekte hebt, zoals ik, draai je gewoon een raampje open en kijk je naar buiten. Ga je niet als een mongool over je smartphone gebogen zitten.

Jezus Christus, neemt niemand meer verantwoordelijkheid voor zijn eigen gedrag?!
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:39:46 #10
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_180276129
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:37 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat is dit nou weer voor First World gelul. :') Als je weet dat je wagenziekte hebt, zoals ik, draai je gewoon een raampje open en kijk je naar buiten. Ga je niet als een mongool over je smartphone gebogen zitten.

Jezus Christus, neemt niemand meer verantwoordelijkheid voor zijn eigen gedrag?!
Dit dus. Rubbertegelmaatschappij.
pi_180276186
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:37 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Wat is dit nou weer voor First World gelul. :') Als je weet dat je wagenziekte hebt, zoals ik, draai je gewoon een raampje open en kijk je naar buiten. Ga je niet als een mongool over je smartphone gebogen zitten.

Jezus Christus, neemt niemand meer verantwoordelijkheid voor zijn eigen gedrag?!
Jij moet per se met een raampje open in een auto zitten? :D
pi_180276247
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:22 schreef Copycat het volgende:
Als kind had ik altijd last van wagenziekte, dat is gewoon voorbijgegaan. Maar lezen in een rijdende auto is nog steeds niet te doen.

Ik zie het wel voor me. Op elke plek van bestemming moeten eerst de raampjes aan de binnenzijde worden schoongewist.
Niet als je een zelfreinigende zelfrijdende auto hebt. En zolang je gewoon op zolder blijft is er al helemaal niks aan de hand.
pi_180276299
Ik zie een nieuw excuus opduiken als er een ongeluk gebeurd; wagenziek. :')
´
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 6 juli 2018 @ 10:55:12 #14
186611 Haags
pi_180276405
Lekker rustig een boek lezen is er dus niet bij
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:59:24 #15
117098 Hathor
Effe niet
pi_180276488
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:22 schreef Copycat het volgende:
Als kind had ik altijd last van wagenziekte, dat is gewoon voorbijgegaan. Maar lezen in een rijdende auto is nog steeds niet te doen.

Ik zie het wel voor me. Op elke plek van bestemming moeten eerst de raampjes aan de binnenzijde worden schoongewist.
Ik had dat ook, tot een jaar of 8 geloof ik. Alleen al de geur van een auto was al genoeg om me misselijk te maken, en als ie dan ook nog eens ging rijden was het binnen vijf minuten bingo en moest ie heel snel aan de kant anders zat alles onder de kots. Het was ook heel plotseling over ook. Vreemd genoeg heb ik dit nooit gehad op zee, en ik heb toch al enkele keren in stormachtige situaties gezeten en om me heen mensen zien lopen kotsen, maar mij deed het verder niks.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 11:03:01 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180276541
Gelukkig dan maar dat die zelfrijdende onzin nog heel heel ver weg is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_180276652
Maar ik trein veel en ik
lees altijd in de trein of schrijf verhalen. Nooit last gehad, behalve van schudden bij het schrijven.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 11:13:37 #18
458355 PsychoWappie
FORUM2030.NL
pi_180276724
Hipsterziekte dit!
Alles weten over agenda 2030 en meediscussiëren?
Ga nu nog naar: https://forum2030.nl en meld je aan!
pi_180276798
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 11:10 schreef Sigaartje het volgende:
Maar ik trein veel en ik
lees altijd in de trein of schrijf verhalen. Nooit last gehad, behalve van schudden bij het schrijven.
Dat zou dan wagonziekte zijn ;)
  vrijdag 6 juli 2018 @ 11:19:16 #20
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_180276800
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:41 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Jij moet per se met een raampje open in een auto zitten? :D
Niet altijd, maar wel als ik al misselijk ben geworden.

Het ligt ook aan het type auto. In een Renault word ik sneller ziek, omdat die auto anders op de weg ligt dan bijvoorbeeld een Ford of Volkswagen.
pi_180276818
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:22 schreef Copycat het volgende:
Als kind had ik altijd last van wagenziekte, dat is gewoon voorbijgegaan. Maar lezen in een rijdende auto is nog steeds niet te doen.

Ik zie het wel voor me. Op elke plek van bestemming moeten eerst de raampjes aan de binnenzijde worden schoongewist.
Ja, ik ook idd, maar vooral als de auto net nieuw was, was bij meer de geur van de nieuwe auto.
I´m back.
pi_180276849
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 11:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik ook idd, maar vooral als de auto net nieuw was, was bij meer de geur van de nieuwe auto.
Oh.. ja verdomd. Nu je het zegt. In een nieuwe auto werd ik nog sneller ziek.

Of als iemand in de auto zat te roken. :r
pi_180276857
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Ik moet ook niet te lang op m'n telefoon of in een boek kijken of iets, maar de oplossing is vrij simpel: niet op m'n telefoon of in een boek kijken :+
Spijker, kop.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 11:23:02 #24
117098 Hathor
Effe niet
pi_180276865
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 11:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik ook idd, maar vooral als de auto net nieuw was, was bij meer de geur van de nieuwe auto.
In het Engels noemen ze dit geloof ik motion sickness, alleen klopt dat eigenlijk niet helemaal, want de auto waar ik in zat hoefde niet eens in beweging te zijn om mij misselijk te krijgen. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 11:25:06 #25
286575 Roces18
Chef de party
pi_180276913
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 11:10 schreef Sigaartje het volgende:
Maar ik trein veel en ik
lees altijd in de trein of schrijf verhalen. Nooit last gehad, behalve van schudden bij het schrijven.
In de trein en vliegtuig heb je er ook geen tot weinig last van. Omdat die niet de hele tijd heen en weer gaan. Dit klinkt meer als een wegenplan probleem dan een mensenprobleem. Zorg voor soepele wegen i.p.v. 1000 rotondes en scherpe bochten.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')