quote:
Op maandag 2 juli 2018 08:56 schreef Farenji het volgende:[..]
Dat is wat overdreven. Je ziet nog genoeg normale fietsen. Bovendien haal je veel ebikers makkelijk in, zijn toch allemaal zwakke en/of luie figuren zonder conditie, dus harder dan een km of 25 rijden ze meestal niet. De scooters, brommers en speedpedalecs is natuurlijk een ander verhaal, die mogen van mij lekker op de autoweg rijden.
Het zal er aan liggen op welk traject je zit, maar gewone fietsen zijn echt in de minderheid waar ik rij.
Zwak/lui is een domme opmerking van je. Normale fietsers rijden 15 km/h gemiddeld.
25 km/h is de maximum snelheid voor snorfietsen, dat is alles met blauw kenteken, dus ook die fietsen (en de elektrische zijn niet opgevoerd). Met trapondersteuning ga je echter makkelijk sneller dan een e-snorscooter, maar minder snel dan de snorscooter op fossiele brandstof, die al snel 30-35 km/h gaat.
Er komen echter steeds meer e-fietsen met een geel kenteken, die dus 45 km/h mogen. Dat zijn snelheden die een sportieve forens op een racefiets zelden haalt, die zitten eerder rond de 30-35 km/h.
Je hebt echter ook de sportievelingen op de e-snorfiets, die trappen zo hard in combinatie met de trapondersteuning dat ze feitelijk de maximum snelheid overschrijden.
Als je op een normale fiets naar je werk gaat en je niet in het zweet wilt trappen, zit je op 15-20 km/h en wordt je voortdurend ingehaald door elektrische fietsen die eerder 25-35 km/h rijden, nog afgezien van alle gekentekende tweewielers.