abonnement Unibet Coolblue
pi_179785587
Ik heb een aantal vraagjes over de studie economie & bedrijfseconomie aan de EUR, het zou fijn zijn als iemand deze vragen kan beantwoorden. Over paar maanden wil ik wellicht deze studie gaan doen, maar ik hoor veel nare verhalen over de wiskunde die je krijgt. Met mijn eindexamencijfer sta ik een 6.8 gemiddeld voor wis A. Zelf vind ik wiskunde heel leuk en ik denk dat ik gemakkelijk veel hoger heb kunnen staan als ik wat meer mijn best had gedaan. Ik ben nu ook de verplichte wiskunde zomercursus aan het doen voor de studie en dat gaat me redelijk makkelijk af, heel veel dingen snap ik in een keer. Denken de mensen die deze studie hebben gedaan / veel weten over deze studie dat ik de wiskunde halen, gebaseerd op deze informatie? Of is het echt heel lastig en moet ik tot diep in de nacht gaan oefenen? Ik wil namelijk wel gewoon een sociaal leven hebben en werken. Verder ben ik ook wel bereid om meer wiskunde cursussen te doen gedurende deze vakantie, omdat ik zoals ik al zei wiskunde wel leuk vind. Hebben jullie hier nog aanbevelingen voor?

Tot slot nog een vraagje: wat voor salaris kan ik na deze studie verwachten en bij wat voor functies kan ik dan zoal terecht komen (ik zou graag de master financial economics willen doen of finance and investments (advanced))? Ik heb me namelijk nog ingeschreven bij een andere technische studie en bedrijfskunde en het startsalaris na die technische studie is wel echt +¤3k. Als ik met economie dus ¤2,5k zou verdienen dan zou ik toch voor de technische studie kiezen aangezien ik beiden heel erg interessant vind.

Bedankt voor jullie hulp!!
pi_179786169
Ik heb zelf deze opleiding aan de UvA gevolgd. Wiskunde zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, als je maar bereid bent om er voldoende tijd in te steken. Het kan in hoog tempo oplopen in niveau. Zorg dat je de werkcolleges volgt en het moet wel bij te houden zijn (had zelf een 8,5 voor wisa, maar zag studiegenoten met enige worsteling er allemaal wel doorkomen).

Wat ik wel raar vind is je overweging voor een technische studie. Mijn beeld is dat je daar veel meer met wiskunde bezig bent. Ben wel benieuwd welke studie aangezien je voor veel studies wiskunde b nodig hebt.

Sowieso vind ik je afweging puur gebaseerd op een startsalaris behoorlijk kortzichtig. Daarnaast zijn er tal van richtingen binnen bedrijfseconomie (heb zelf finance gedaan), die ook verschillende mogelijkheden bieden. Ik zou eerst je studiekeuze heroverwegen, want puur op startsalaris tussen twee totaal verschillende studies kiezen, lijkt me niet verstandig.
pi_179794896
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 17:00 schreef tfgk1 het volgende:
Ik heb zelf deze opleiding aan de UvA gevolgd. Wiskunde zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, als je maar bereid bent om er voldoende tijd in te steken. Het kan in hoog tempo oplopen in niveau. Zorg dat je de werkcolleges volgt en het moet wel bij te houden zijn (had zelf een 8,5 voor wisa, maar zag studiegenoten met enige worsteling er allemaal wel doorkomen).

Wat ik wel raar vind is je overweging voor een technische studie. Mijn beeld is dat je daar veel meer met wiskunde bezig bent. Ben wel benieuwd welke studie aangezien je voor veel studies wiskunde b nodig hebt.

Sowieso vind ik je afweging puur gebaseerd op een startsalaris behoorlijk kortzichtig. Daarnaast zijn er tal van richtingen binnen bedrijfseconomie (heb zelf finance gedaan), die ook verschillende mogelijkheden bieden. Ik zou eerst je studiekeuze heroverwegen, want puur op startsalaris tussen twee totaal verschillende studies kiezen, lijkt me niet verstandig.
wat voor wiskunde krijg je vooral
is het ook meer wiskunde B

(moet ik denken aan dingen als differentiëren (en dan wss ook integreren, wat ik nog niet kan)) of is het meer goniometrie / figuren etc. (en krijg je ook weer... de rijen)
algebra spreekt mij wel aan
pi_179796956
ICT gaan studeren.
pi_179800414
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 16:39 schreef sydneyap het volgende:
Ik heb een aantal vraagjes over de studie economie & bedrijfseconomie aan de EUR, het zou fijn zijn als iemand deze vragen kan beantwoorden. Over paar maanden wil ik wellicht deze studie gaan doen, maar ik hoor veel nare verhalen over de wiskunde die je krijgt. Met mijn eindexamencijfer sta ik een 6.8 gemiddeld voor wis A. Zelf vind ik wiskunde heel leuk en ik denk dat ik gemakkelijk veel hoger heb kunnen staan als ik wat meer mijn best had gedaan. Ik ben nu ook de verplichte wiskunde zomercursus aan het doen voor de studie en dat gaat me redelijk makkelijk af, heel veel dingen snap ik in een keer. Denken de mensen die deze studie hebben gedaan / veel weten over deze studie dat ik de wiskunde halen, gebaseerd op deze informatie? Of is het echt heel lastig en moet ik tot diep in de nacht gaan oefenen? Ik wil namelijk wel gewoon een sociaal leven hebben en werken. Verder ben ik ook wel bereid om meer wiskunde cursussen te doen gedurende deze vakantie, omdat ik zoals ik al zei wiskunde wel leuk vind. Hebben jullie hier nog aanbevelingen voor?

Tot slot nog een vraagje: wat voor salaris kan ik na deze studie verwachten en bij wat voor functies kan ik dan zoal terecht komen (ik zou graag de master financial economics willen doen of finance and investments (advanced))? Ik heb me namelijk nog ingeschreven bij een andere technische studie en bedrijfskunde en het startsalaris na die technische studie is wel echt +¤3k. Als ik met economie dus ¤2,5k zou verdienen dan zou ik toch voor de technische studie kiezen aangezien ik beiden heel erg interessant vind.

Bedankt voor jullie hulp!!
Beste,


Heb jij toevallig een link naar dat startsalaris van een WO’er die op +¤3000,- begint? Het meeste ligt rond de ¤2700-¤2900???? Welke studie is dat?

Voor economie en bedrijfseconomie is het handig om je wiskunde B goed in orde te hebben. Dan kom je lekker makkelijk mee. Ga alvast oefenen met het Basisboek Wiskunde van Jan van de Craats.
Filmpjes over differentiëren en integreren staan op youtube.

Je kan eventueel nog zo’n cursus doen maar als je het allemaal snel oppikt kan je geld besparen door zelfstudie te doen aangezien je het toch leuk vind.

Succes!

Ps: ik begin in september aan WO Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Mocht je voor een technische studie kiezen moet je sowieso je wiskunde B halen + Natuurkunde.... En dat heel leuk en makkelijk vinden.
pi_179806024
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:16 schreef NATTY-CHESTBRAH het volgende:

Heb jij toevallig een link naar dat startsalaris van een WO’er die op +¤3000,- begint? Het meeste ligt rond de ¤2700-¤2900???? Welke studie is dat?

Ik snap de focus van aankomende studenten op startsalaris niet zo. Veel interessanter zijn baankansen en groeimogelijkheden in de sector waar je wilt gaan werken en de eigen motivatie en bereidheid te knokken voor carričremogelijkheden. Met een ambitieuze instelling kom je nog veel verder dan een leuk startsalaris.

Dat gezegd hebbende, bedrijven komen de laatste tijd moeilijk aan personeel. Door deze krapte op de markt kunnen (start)salarissen hoger uit gaan vallen om maar aan personeel te komen. Hoe dat er na de studie eruit ziet is niet te voorspellen. Misschien dat je over 4 jaar wel blij mag zijn als je überhaupt aan een baan kan komen in jouw sector. Zeker als WO'er zonder werkervaring is dat flink afzien. Kom je aan met je 3k, omdat dat 4 jaar geleden schijnbaar de norm was. :')
pi_179806297
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 11:16 schreef NATTY-CHESTBRAH het volgende:

[..]

Beste,

Heb jij toevallig een link naar dat startsalaris van een WO’er die op +¤3000,- begint? Het meeste ligt rond de ¤2700-¤2900???? Welke studie is dat?

Voor economie en bedrijfseconomie is het handig om je wiskunde B goed in orde te hebben. Dan kom je lekker makkelijk mee. Ga alvast oefenen met het Basisboek Wiskunde van Jan van de Craats.
Filmpjes over differentiëren en integreren staan op youtube.

Je kan eventueel nog zo’n cursus doen maar als je het allemaal snel oppikt kan je geld besparen door zelfstudie te doen aangezien je het toch leuk vind.

Succes!

Ps: ik begin in september aan WO Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Mocht je voor een technische studie kiezen moet je sowieso je wiskunde B halen + Natuurkunde.... En dat heel leuk en makkelijk vinden.
Dit is het MSc Graduate placement report van de RSM: https://www.rsm.nl/filead(...)ment_report_2018.pdf

Leef je uit.
pi_179806853
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 17:02 schreef SavageBrother het volgende:

[..]

Dit is het MSc Graduate placement report van de RSM: https://www.rsm.nl/filead(...)ment_report_2018.pdf

Leef je uit.
Niet ver genoeg gelezen.

The average salary earned by respondents to our survey in their first year of employment - across
all industry sectors and globally - is ¤3,180 gross per month, which is an increase compared to last
year when the mean was ¤2,981. Salaries range from ¤1,000 to ¤8,000 gross per month.

Startsalaris zal hier vermoedelijk inclusief vakantiegeld en dergelijke zijn. Gewoon een gokje en het is een master in je verwijzing, dus vermoedelijk ook mensen dan met een uitgebreider CV
pi_179807309
Overigens snap ik niet waarom je je nu al druk maakt om een paar ¤100,-. Ga gewoon doen wat je leuk vind. Met een MSc op zak verdien je bijna altijd wel een leuk salaris.
pi_179807318
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 17:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Niet ver genoeg gelezen.

The average salary earned by respondents to our survey in their first year of employment - across
all industry sectors and globally - is ¤3,180 gross per month, which is an increase compared to last
year when the mean was ¤2,981. Salaries range from ¤1,000 to ¤8,000 gross per month.

Startsalaris zal hier vermoedelijk inclusief vakantiegeld en dergelijke zijn. Gewoon een gokje en het is een master in je verwijzing, dus vermoedelijk ook mensen dan met een uitgebreider CV
Sorry maar hoe kun je een onderzoek vertrouwen wat claimt dat "salaries" rangen van 1000 tot 8000. Een onderzoeker die zichzelf serieus neemt had die 1000 als outlier eruit gefilterd aangezien dit de bijstandsnorm is. Geen salary te noemen dus.
Play hard, go pro.
pi_179807985
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 18:02 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Sorry maar hoe kun je een onderzoek vertrouwen wat claimt dat "salaries" rangen van 1000 tot 8000. Een onderzoeker die zichzelf serieus neemt had die 1000 als outlier eruit gefilterd aangezien dit de bijstandsnorm is. Geen salary te noemen dus.
Deze "salaries" zijn ook voor bv. chinezen. Is ook op die wijze vermeld. Ik vind het alleen jammer dat het gepresenteerd is als "net klaar" en niet, net klaar na al een halve carričre gehad te hebben.
  zaterdag 16 juni 2018 @ 01:23:49 #12
149454 GSbrder
Les extręmes se touchent
pi_179817943
Ik heb zelf Business Economics op de UvA gestudeerd (na een studie op de TU) en vond wiskunde wel meevallen. Econometrie is het enige struikelvakje dat ik heb kunnen vinden en ook daar kom je met wat wiskunde A / wiskunde B kennis wel doorheen, zeker als je de Bachelor doorloopt. Ik zou niet deze zomer gaan blokken op allerlei algebra als je straks merkt dat je vooral statistiek en econometrie nodig hebt.

Startsalaris hangt af van je interesses en de markt waar je in gaat werken. Ik zou me hier zeker niet op blindstaren (vergeet ook niet dat een technische studie op z'n minst een jaar langer duurt en zes jaar niet onwaarschijnlijk is) en je kunt voor 3.000 euro aan de slag bij een traineeship bij de overheid, maar als je dan op je 30e op 4.000 zit, was je misschien beter uitgeweest als je voor 2.750 ergens anders was begonnen met een steilere salariscurve. Startsalaris in mijn richting was zo'n 3.250, maar ik had toen wel al wat ervaring op zak en een extra MSc.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_179819522
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2018 16:39 schreef sydneyap het volgende:

Tot slot nog een vraagje: wat voor salaris kan ik na deze studie verwachten en bij wat voor functies kan ik dan zoal terecht komen (ik zou graag de master financial economics willen doen of finance and investments (advanced))? Ik heb me namelijk nog ingeschreven bij een andere technische studie en bedrijfskunde en het startsalaris na die technische studie is wel echt +¤3k. Als ik met economie dus ¤2,5k zou verdienen dan zou ik toch voor de technische studie kiezen aangezien ik beiden heel erg interessant vind.

Bedankt voor jullie hulp!!
Aan het eind van je studie kan alles anders zijn. Toen ik begon met mijn opleiding verklaarde iedereen me voor gek met mijn keuze omdat we toen in een dikke crisis zaten. Na afloop had ik de banen voor het kiezen.

Overigens vind ik techniek en economie wel 2 hele verschillende keuzes. Kijk vooral wat je leuk vind en wat de rest van je leven zou willen doen.

Staar je niet te blind op korte termijn salarissen. Je kan beter de eerste 10 jaar investeren in kennis en dan de financieele klapper maken.
pi_179886161
Ik heb economie gedaan aan de EUR. En de wiskunde valt op zich wel mee. Misschien moet je even wat blokken voor specifieke tentamens als je een matig resultaat had voor wiskunde A op het VWO, maar het zal je niet verhinderen om de studie te volbrengen.

Ik zou denken dat een technische studie veel meer van je vergt wat betreft wiskunde. En met een 7 voor Wiskunde A zou ik me toch twee keer achter de oren krabben of een technische studie wel de juiste is voor jou.

Ik kan je niet helpen met startsalarissen. In mijn ervaring zijn er duizenden verse MScs die economie gestudeerd hebben. Hoe makkelijk je een baan krijgt, en dus ook hoe veel je gaat verdienen hangt af van wat je nog te bieden hebt naast je diploma. Ik had nog een LLM en een PhD, en heb toen voor een relatief laagbetaalde baan in het buitenland gekozen, dus aan mijn ervaring heb je waarschijnlijk weinig.
pi_179911589
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2018 16:46 schreef Justinn het volgende:

[..]

Ik snap de focus van aankomende studenten op startsalaris niet zo. Veel interessanter zijn baankansen en groeimogelijkheden in de sector waar je wilt gaan werken en de eigen motivatie en bereidheid te knokken voor carričremogelijkheden. Met een ambitieuze instelling kom je nog veel verder dan een leuk startsalaris.

Dat gezegd hebbende, bedrijven komen de laatste tijd moeilijk aan personeel. Door deze krapte op de markt kunnen (start)salarissen hoger uit gaan vallen om maar aan personeel te komen. Hoe dat er na de studie eruit ziet is niet te voorspellen. Misschien dat je over 4 jaar wel blij mag zijn als je überhaupt aan een baan kan komen in jouw sector. Zeker als WO'er zonder werkervaring is dat flink afzien. Kom je aan met je 3k, omdat dat 4 jaar geleden schijnbaar de norm was. :')
Ik snap wat je bedoelt. Maar het was ook geen graai naar het meeste startsalaris scoren ofzo. Ik heb altijd in de techniek gezeten. Ik ga daar ook niet weg. Ik vond het alleen een afwijkend bedrag wat hij claimde. Dan ben ik wel benieuwd waar dat te halen valt. Dat betekent niet dat ik mij daar asap in ga schrijven.

Mij interesseert dat hele salaris gebeuren ook niet zo, ik ben meer bezig met in welke tak van sport ik later terecht ga komen. Werktuigbouwkunde is heel breed en ik neig persoonlijk naar de Robotica / Offshore engineering... Ook gevoelig voor hoog of laagconjunctuur. Maar ik vind het belangrijker om goede doorgroeimogelijkheden te hebben en veel skills op te doen. Ik ben tevreden met ¤2500 startsalaris. Geen enkel probleem.

Dat probleem wat jij beschrijft, dat het over 4 jaar ineens anders kan zijn en dat je moeilijk aan een baan kan komen? Dat kennen ze niet bij de TU Delft. Hooguit bij bouwkunde ofzo (teveel architecten) maar zeker niet bij Werktuigbouwkunde/Maritieme Techniek. Kan me voorstellen dat dat voor economische studies wel kan gelden. Met econometrie sta je dan wel het sterkst.

Ik ben straks een WO’er met 5 jaar relevante werkervaring op WO niveau. Ik heb namelijk een technische bijbaan en ik werk al bij een ingenieursbureau. Hier draai ik mee als volwaardig werknemer. Dosign engineering kan je helpen aan een studentenbijbaan in de techniek.

Daar sta je dan met je studentenvereniging/ bestuursjaar/commissiewerk :p Ik loop lichtjaren voor op de rest. Tegenwoordig wordt daar ook heel erg naar gekeken in de technische hoek. Relevante werkervaring. Ik had een bijbaantje als schoonmaker bij een schoonmaakbedrijf. Wij gingen met een heel team zo’n grote fabriek waar hele productielijnen staan schoonspuiten. Werken met chemicaliën en gevaarlijke stoffen. Dit werk was leuk en zwaar. Verdiende ¤18 netto per uur. Alleen je hebt er geen kut aan tijdens je sollicitatie naar ingenieursfuncties. Alleen die grote machines die daar staan fascineren mij wel. Ik was op een gegeven moment meer geďnteresseerd in die machines en productielijnen dan het schoonmaakwerk 😂 Daarom ben ik ook werktuigbouwkunde gaan studeren😃

Nu verdien ik ¤10 netto per uur maar ik doe ontzettend waardevolle ervaring op. Ik kan straks echte skills en ervaring op mijn CV zetten die de deuren bij bedrijven open zet. Dan heb ik het voor het uitkiezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')