abonnement Unibet Coolblue
pi_179707087
Ik bedoelde te zeggen dat de rente kan fluctueren en daarmee onbetrouwbaar is, maar dat het ook weer niet heel veel uitmaakt:
Voorbeeld:
Bij twee inkomens van ¤ 40.500 en ¤ 25.500
Rente 2% = max leenbedrag ¤ 313K
Rente 3,25% = max leenbedrag ¤309K

Voor cijfers voor gemiddelde inkomens is er Google maar vooruit: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)emeente-en-wijk-2015
pi_179707725
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 12:24 schreef adder het volgende:
En die wonen dan maar op straat? Met een beetje inkomen mag je de sociale huur niet meer in namelijk.
Ik bedoelde (onduidelijk) de groep die ooit in de sociale sector is gekomen, een riant inkomen hebben opgebouwd, maar geen huis om bovengenoemde reden durfden te kopen. En nu dus nog steeds in die negorij zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 10-06-2018 16:01:48 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 10 juni 2018 @ 15:35:19 #103
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_179709506
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 12:21 schreef adder het volgende:
De woningmarkt (in de Randstad) is oververhit. In mijn woonplaats gaan de rijtjeshuizen voor minimaal drie ton van de hand = 2x modaal inkomen nodig voor een hypotheek.

De meeste mensen die er wonen zouden hun eigen huis niet eens kunnen kopen als ze dat nu zouden moeten doen.
Wat meespeelt is dat dit soort gezinswoningen voor veel gevallen geen startershuizen zijn, maar doorstroomwoningen. Dan ben je minder afhankelijk van de LTI van de bewoners, ze hebben dan in een appartementje al een aardig ritje op de woningmarkt gemaakt en brengen die overwaarde mee naar een rijtjeshuis. Overigens, als ik twee keer een modaal inkomen invul op een website die de maximale hypotheek weergeeft, kom ik op ¤ 380k uit.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_179709837
quote:
15s.gif Op zondag 10 juni 2018 15:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat meespeelt is dat dit soort gezinswoningen voor veel gevallen geen startershuizen zijn, maar doorstroomwoningen. Dan ben je minder afhankelijk van de LTI van de bewoners, ze hebben dan in een appartementje al een aardig ritje op de woningmarkt gemaakt en brengen die overwaarde mee naar een rijtjeshuis.
Dit, plus dat het daar bovenop steeds meer gemeengoed is voor de oudere generatie om al voor de dood vermogen over te dragen aan de (volwassen) kinderen, mede gesteund door fiscale regelgeving.

Doe eens gek. Pa en moe verkopen de gezinswoning en gaan in een kleiner appartement over. Gevolg: pa en moe kunnen hypotheek vrij van hun pensioen genieten en er blijft van de overwaarde op het huis ook nog een ton over. Het pensioen is goed geregeld, er was al spaargeld. Dus besluiten pa en moe het geld te delen met hun 3 volwassen kinderen. Zelf willen ze ook nog iets overhouden, dus delen ze het bedrag in 4.

Kind heeft ooit een startershuisje of appartement gekocht, daar zit nu 50k overwaarde op die bij verkoop weer in een nieuw huis gestoken kan worden. Doe er de schenking bij van 25k en je hebt voor het huis van 3 ton een hypotheek nodig die je met een gezinsinkomen van anderhalf keer modaal rond krijgt.

Anderhalf keer modaal is niet een bijzonder hoog gezinsinkomen voor stellen van begin 30. Je hoeft er niet eens hoog opgeleid voor te zijn.

En natuurlijk krijgt niet iedereen zo'n significante schenking van 25k. Maar het is zeker geen uitzondering en het is ook niet ondenkbaar dat het geld niet via schenking maar vanuit eigen spaargeld beschikbaar is. Bijvoorbeeld omdat het stel met anderhalf keer modaal inkomen al een paar jaar samenwoont in het eerder genoemde startershuisje en daardoor elke maand aardig wat over houdt en netjes opzij heeft gezet voor de aankoop van de volgende woning.
  zondag 10 juni 2018 @ 17:20:03 #105
416931 yats
(non) Average Joe
pi_179710942
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 07:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb dit zelf ook gedaan. Terwijl ik dit deed zocht ik zelf een nieuwe woning. Wat mij opviel is dat als de potentiële koper naar een ogenschijnlijk gebrek kijkt en je hier als bewoner op kan reageren dit toch beter over komt. Net als dat je direct weet waar het lichtknopje zit. Ook neem je zelf kijkers waarschijnlijk wel serieus waar een makelaar dit bij vermogende jongeren (meestal) niet doet.

Ik wist wel direct, ik laat een makelaar nooit meer rondleidingen doen.
Vermogende jongeren? Bestaan die nog dan? Of doel je op expats met goedbetaalde banen? De meeste jongeren doe ik ken kunnen namelijk niet kopen door alle maatregelen van de afgelopen jaren en de verhitte markt.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  zondag 10 juni 2018 @ 17:25:52 #106
416931 yats
(non) Average Joe
pi_179711049
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2018 17:13 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Huurprijzen zijn helemaal niet absurd hoog hoor. Marktwerking, hoe duurder de huizen hoe hoger de huur. Sociale huurwoningen zijn zelfs goedkoop te noemen.

Enig idee wat de prijs voor een huurwoning in Scandinavië of Zwitserland is?
Woon je in de randstad? Daar zijn de huren toch echt abnormaal hoog. Ik woonde hiervoor in een huurwoning van max 50 m2 dat in een belabberde staat verkeerde (schimmel op diverse plekken, ramen die niet goed afsloten waardoor bij storm de wind en regen naar binnen lekten, slechte verwarming etc) maar moest daar gewoon bijna 900 euro per maand voor aftikken. En dat is eerder standaard dan uitzondering door het tekort aan huurwoningen...
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_179711266
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:20 schreef yats het volgende:

[..]

Vermogende jongeren? Bestaan die nog dan? Of doel je op expats met goedbetaalde banen? De meeste jongeren doe ik ken kunnen namelijk niet kopen door alle maatregelen van de afgelopen jaren en de verhitte markt.
Ik ben geen expat, zeker niet zelfs. Maar ook de twintig nog echt niet uit. Maar ze kunnen dan beter gewoon lief meespelen ipv uitgaan van "armoede".
pi_179711461
Als je een lage huur hebt en geen noodzaak om te verhuizen zou ik lekker wachten. Tenzij je afgelegen gaat wonen dan boeit t weinig.
Eerst denken, dan typen
  zondag 10 juni 2018 @ 19:22:03 #109
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_179712896
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:20 schreef yats het volgende:

[..]

Vermogende jongeren? Bestaan die nog dan? Of doel je op expats met goedbetaalde banen? De meeste jongeren doe ik ken kunnen namelijk niet kopen door alle maatregelen van de afgelopen jaren en de verhitte markt.
Referentiekader. De meeste jonge stellen die ik ken (<30 jaar) hebben een huis boven de 3 ton gekocht. Maar goed, onder de 3 ton een huis kopen in Amsterdam (met voldoende vierkante meters om elkaar niet de gordijnen in te jagen) is vrijwel niet te doen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_179713592
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 17:20 schreef yats het volgende:
Vermogende jongeren? Bestaan die nog dan? Of doel je op expats met goedbetaalde banen? De meeste jongeren doe ik ken kunnen namelijk niet kopen door alle maatregelen van de afgelopen jaren en de verhitte markt.
Ken in de medische sector, arts-echtparen die hun kinderen (meervoud) ieder zonder problemen een ton toeschuiven om een huis in Amsterdam te kopen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_179718114
quote:
12s.gif Op zondag 10 juni 2018 19:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Referentiekader. De meeste jonge stellen die ik ken (<30 jaar) hebben een huis boven de 3 ton gekocht. Maar goed, onder de 3 ton een huis kopen in Amsterdam (met voldoende vierkante meters om elkaar niet de gordijnen in te jagen) is vrijwel niet te doen.
Pure interesse, wat is een huis van 3 ton in oppervlak in Amsterdam?
pi_179719515
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Pure interesse, wat is een huis van 3 ton in oppervlak in Amsterdam?
Centrum max 45m2, daarbuiten maar binnen de ring 45-60m2 & buiten de ring 60-75 m2.
pi_179721733
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 23:08 schreef Itam het volgende:

[..]

Centrum max 45m2, daarbuiten maar binnen de ring 45-60m2 & buiten de ring 60-75 m2.
Ja. Ik zou nooit in Amsterdam gaan wonen hoor ik net 😅
  maandag 11 juni 2018 @ 07:35:36 #114
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_179721975
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2018 22:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Pure interesse, wat is een huis van 3 ton in oppervlak in Amsterdam?
Als ik de meest recente transacties tussen 275k-325k check, kom ik op 58,9 m².
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_179722245
quote:
12s.gif Op maandag 11 juni 2018 07:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als ik de meest recente transacties tussen 275k-325k check, kom ik op 58,9 m².
Dat doet je toch een bak pijn als je dan een knap huisje wilt hebben...
  maandag 11 juni 2018 @ 08:09:13 #116
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_179722276
quote:
11s.gif Op maandag 11 juni 2018 08:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat doet je toch een bak pijn als je dan een knap huisje wilt hebben...
Ligt er aan, je kunt voor 1000 euro netto per maand ook in een lang weekend je maandlasten eruit halen met Airbnb.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_179726058
quote:
1s.gif Op zondag 10 juni 2018 16:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit, plus dat het daar bovenop steeds meer gemeengoed is voor de oudere generatie om al voor de dood vermogen over te dragen aan de (volwassen) kinderen, mede gesteund door fiscale regelgeving.

Doe eens gek. Pa en moe verkopen de gezinswoning en gaan in een kleiner appartement over. Gevolg: pa en moe kunnen hypotheek vrij van hun pensioen genieten en er blijft van de overwaarde op het huis ook nog een ton over. Het pensioen is goed geregeld, er was al spaargeld. Dus besluiten pa en moe het geld te delen met hun 3 volwassen kinderen. Zelf willen ze ook nog iets overhouden, dus delen ze het bedrag in 4.

Kind heeft ooit een startershuisje of appartement gekocht, daar zit nu 50k overwaarde op die bij verkoop weer in een nieuw huis gestoken kan worden. Doe er de schenking bij van 25k en je hebt voor het huis van 3 ton een hypotheek nodig die je met een gezinsinkomen van anderhalf keer modaal rond krijgt.

Anderhalf keer modaal is niet een bijzonder hoog gezinsinkomen voor stellen van begin 30. Je hoeft er niet eens hoog opgeleid voor te zijn.

En natuurlijk krijgt niet iedereen zo'n significante schenking van 25k. Maar het is zeker geen uitzondering en het is ook niet ondenkbaar dat het geld niet via schenking maar vanuit eigen spaargeld beschikbaar is. Bijvoorbeeld omdat het stel met anderhalf keer modaal inkomen al een paar jaar samenwoont in het eerder genoemde startershuisje en daardoor elke maand aardig wat over houdt en netjes opzij heeft gezet voor de aankoop van de volgende woning.
Alleen 95% van de pa en moekes doen dat niet. Die blijven hangen in hun eensgezinswoningen. Dit blijkt uit onderzoek. Daarom stokt de doorstroming en stijgen de huizenprijzen zo hard, naast dat er te weinig wordt gebouwd. Veel oudjes wonen veel te groot eigenlijk.
pi_179726483
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2018 11:35 schreef ITrade het volgende:
Binnenkort weer een hoop praat programma's met huilende mensen op de televisie met "hoe heeft dit toch kunnen gebeuren" heet.
Kan niet wachten. Blijkbaar is er vrij weinig geleerd van 10 jaar geleden. Akkoord, het is niet dezelfde situatie, maar maximaal lenen en teveel betalen voor je huis of appartement is klaarblijkelijk normaal.

En als je ze vraagt waarom: 'Ja de prijzen gaan toch niet omlaag'. Heerlijk, kan niet wachten tot de executie verkopen waar mensen gewoon even 50 ruggen kunnen afschrijven.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_179726503
quote:
12s.gif Op zondag 10 juni 2018 19:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Referentiekader. De meeste jonge stellen die ik ken (<30 jaar) hebben een huis boven de 3 ton gekocht. Maar goed, onder de 3 ton een huis kopen in Amsterdam (met voldoende vierkante meters om elkaar niet de gordijnen in te jagen) is vrijwel niet te doen.
Ik ken er ook heel wat. Moet ik wel zeggen dat in alle gevallen pa en ma van beide kanten een ton hebben geschonken.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_179726776
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 13:43 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Kan niet wachten. Blijkbaar is er vrij weinig geleerd van 10 jaar geleden. Akkoord, het is niet dezelfde situatie, maar maximaal lenen en teveel betalen voor je huis of appartement is klaarblijkelijk normaal.

En als je ze vraagt waarom: 'Ja de prijzen gaan toch niet omlaag'. Heerlijk, kan niet wachten tot de executie verkopen waar mensen gewoon even 50 ruggen kunnen afschrijven.
Inderdaad, ik zie het met een grote glimlach tegemoet. Mensen leren nooit van het verleden. Zelf niet als die net 10 jaar geleden is en het was toen best wel goed te merken. Je kon er niet echt omheen ofzo.

Maarja dit keer is het anders, de huizen stijgen vanaf nu altijd!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_179728932
quote:
1s.gif Op maandag 11 juni 2018 13:43 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Kan niet wachten. Blijkbaar is er vrij weinig geleerd van 10 jaar geleden. Akkoord, het is niet dezelfde situatie, maar maximaal lenen en teveel betalen voor je huis of appartement is klaarblijkelijk normaal.

En als je ze vraagt waarom: 'Ja de prijzen gaan toch niet omlaag'. Heerlijk, kan niet wachten tot de executie verkopen waar mensen gewoon even 50 ruggen kunnen afschrijven.
1) de leenregels zijn strenger dan vroeger. Nu mag je niet meer dan 100% van de aankoopwaarde lenen.
2) Vergrijzing zet nog steeds door. Steeds minder eengezinswoningen, los van nieuwbouw en/of afbraak, komen beschikbaar. Minder aanbod is hogere prijzen....of geen doorstroming.
3) Er komt meer geld uit het buitenland wat o.a. in de vastgoed wordt gepompt. Hoe meer expats naar Nederland, des te hoger de prijzen, alhoewel dit erg lokaal is natuurlijk, maar je hebt wel een olievlek effect.

Nu wil ik niet zeggen dat de prijzen gaan doorstijgen, maar je ziet wel weinig aanbod en een gewoon vastgelopen markt. Je komt er niet meer tussen. Prijzen zullen alleen dalen als er een economische recessie uitbreekt.
pi_179734589
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2018 13:12 schreef Homey het volgende:

[..]

Alleen 95% van de pa en moekes doen dat niet. Die blijven hangen in hun eensgezinswoningen. Dit blijkt uit onderzoek. Daarom stokt de doorstroming en stijgen de huizenprijzen zo hard, naast dat er te weinig wordt gebouwd. Veel oudjes wonen veel te groot eigenlijk.

Ik zit zelf in een sociaal huurhuisje met tuin en daar waren schrikbarend veel reacties op.
Tja, ze wonen 'te groot'. Dat is alleen maar omdat er gewoon niet genoeg huizen zijn. Moeten zijn dan kleiner gaan wonen omdat Nederland faalt om iedereen goede woonkansen te bieden?

Of moeten ze dan hun huis met tuin verlaten om in een flat te gaan zitten... Want dat is vaak het enige alternatief voor een gezinswoning. Kleine huisjes met een tuintje zijn er bijna niet. Dat is gewoon een grote misser geweest om daar niet wat meer van te bouwen.

[ Bericht 4% gewijzigd door tstile op 11-06-2018 22:18:58 ]
pi_179738540
Probleem is onze eigen overheid, ze investeren veel te weinig in nieuwbouw. Stel als ze een miljoen huizen in 5 jaar tijd erbij bouwen en een kleine overschot als reserve bouwt, stel 2% leegstaand voor nood situaties zoals vluchtelingen/scheidingen, maar dat wil de VVD niet, want dan zijn de huizen minder waard.
Interessant he ?
pi_179738911
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 03:25 schreef Zwolsboy het volgende:
Probleem is onze eigen overheid, ze investeren veel te weinig in nieuwbouw. Stel als ze een miljoen huizen in 5 jaar tijd erbij bouwen en een kleine overschot als reserve bouwt, stel 2% leegstaand voor nood situaties zoals vluchtelingen/scheidingen, maar dat wil de VVD niet, want dan zijn de huizen minder waard.
Maar ik hoor iedereen hier zeggen dat er niet in een appartement gewoond wil worden, maar dat wel er een knap tuintje aan vast moet. Laat ik dan eens uit gaan van 100m2 oppervlak. Dat is 0,29% van het totale (land)oppervlak. Het probleem bestaat toch echt voornamelijk in de randstad. Groene hart maar weghalen dan?

We zijn gewoon met teveel mensen voor dat soort woningen. Ik denk dat het eerder flats zullen worden. Het gaat niet alleen om het geld 😅
pi_179740298
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juni 2018 06:27 schreef investeerdertje het volgende:

We zijn gewoon met teveel mensen voor dat soort woningen. Ik denk dat het eerder flats zullen worden. Het gaat niet alleen om het geld 😅
Beter alternatief is zorgen voor minder mensen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')