abonnement Unibet Coolblue
pi_179274928
... maar van welke sociale klasse je deel uitmaakt.

Ik kom zelf uit een onderklasse gezin. Laagopgeleide ouders, op laagste niveau van het vmbo gezeten, nauwelijks stimulans gekregen om te leren... noem het maar op.

Bovendien heb ik simpelweg niet de genen om hoger schoolniveau aan te kunnen. Bijkomend, de ASS dat het leven nóg moeilijker maakt.

Al met al denk ik dat mijn kwaliteit van leven niet hoger ligt dan een 'working class' familie in een random derdewereldland. Zelfs met werk zou ik niet meer verdienen dan het minimumloon.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 22:18:17 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179274964
Ik stem voor optie 3, namelijk hoe groot je motivatie is om er zelf wat van te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179275051
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:18 schreef Janneke141 het volgende:
Ik stem voor optie 3, namelijk hoe groot je motivatie is om er zelf wat van te maken.
Je kan niet verwachten van iemand die maximaal (V)MBO aankan om aan een universitaire studie te beginnen. Daarbij zijn er nog talloze arbeidsgehandicapten die levenslang moeten rondkomen -al werken ze- van het minimumloon.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 22:22:43 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179275077
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:21 schreef Tomodachi het volgende:

[..]

Je kan niet verwachten van iemand die maximaal (V)MBO aankan om aan een universitaire studie te beginnen.
Dat zeg ik ook niet. Er leiden meer wegen naar Rome, maar in een hoekje gaan zitten huilen dat het niet lukt en dat dat de schuld is van allerlei omstandigheden is er daar niet een van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 19 mei 2018 @ 22:27:03 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_179275192
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_179275205
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Er leiden meer wegen naar Rome, maar in een hoekje gaan zitten huilen dat het niet lukt en dat dat de schuld is van allerlei omstandigheden is er daar niet een van.
Maar je kunt toch niet ontkennen dat wanneer je minder intelligent of gehandicapt bent je kwetsbaar bent met grotere kans om in de onderklasse te geraken?
pi_179275266
Morgen is het 1e Pinksterdag.
pi_179275613
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:29 schreef Juup© het volgende:
Morgen is het 1e Pinksterdag.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 19 mei 2018 @ 22:42:23 #10
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_179275619
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:27 schreef Tomodachi het volgende:

[..]

Maar je kunt toch niet ontkennen dat wanneer je minder intelligent of gehandicapt bent je kwetsbaar bent met grotere kans om in de onderklasse te geraken?
Of met bijv. AD(H)D een grotere kans op motivatieproblemen
pi_179275941
Het is wel opvallend om te zien hoe oud klasgenootjes wiens ouders een goede baan hebben en HBO/WO opgeleid zijn zelf ook studeren aan een hogeschool of universiteit. Dus ik denk dat er wel zeker een verband zit hoe ver je ouders het hebben geschopt en hoe groot je eigen kansen in de markt zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:42 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Of met bijv. AD(H)D een grotere kans op motivatieproblemen
Ook dat. Genoeg gevallen van mensen die om wat voor reden uitvallen op het hoger onderwijs en levenslang in de bijstand/Wajong zitten.
pi_179275974
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:57 schreef Tomodachi het volgende:
Het is wel opvallend om te zien hoe oud klasgenootjes wiens ouders een goede baan hebben en HBO/WO opgeleid zijn zelf ook studeren aan een hogeschool of universiteit. Dus ik denk dat er wel zeker een verband zit hoe ver je ouders het hebben geschopt en hoe groot je eigen kansen in de markt zijn.
Natuurlijk speelt dat mee, maar dat betekent niet meteen dat je volstrekt kansloos bent als je ouders niet "ver geschopt" hebben.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 23:01:34 #13
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_179276008
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:27 schreef Tomodachi het volgende:

[..]

Maar je kunt toch niet ontkennen dat wanneer je minder intelligent of gehandicapt bent je kwetsbaar bent met grotere kans om in de onderklasse te geraken?
Je eigen 'onderklasse' durven vergelijken met een zogenaamd derde wereldland :').

Je bent geboren in een land met een een sociaal vangnet, goed zorgsysteem, uitstekend onderwijs, hoge normen en waarden, vrijheid. Ga eens reizen met die paar euro die je overhoudt van je minimumloon en zie hoe de wereld echt in elkaar zit.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 23:03:04 #14
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_179276034
Overigens kun je ergens wel die vergelijking maken als je dat echt graag wilt: met een instelling van zelfmedelijden en bij de pakken neerzitten heb je een schijtleven in een derde wereld land, een eerste wereld land en als lid van de koninklijke familie.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_179276049
Motiveer jezelf.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_179276082
Nou ja, die onderklasse is vast niet makkelijk. Komen er ook nog ladingen statushouders bij elk jaar. Dan helpt het vraag en aanbod principe ook niet. En dat is dan nog maar de theoretische kant. In de praktijk zal het vast nog ingewikkelder zijn.
pi_179276901
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:29 schreef Juup© het volgende:
Morgen is het 1e Pinksterdag.
pi_179278981
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:57 schreef Tomodachi het volgende:
Het is wel opvallend om te zien hoe oud klasgenootjes wiens ouders een goede baan hebben en HBO/WO opgeleid zijn zelf ook studeren aan een hogeschool of universiteit. Dus ik denk dat er wel zeker een verband zit hoe ver je ouders het hebben geschopt en hoe groot je eigen kansen in de markt zijn.
Dikke bullshit,

Mijn ouders zijn niet hoogopgeleid en hebben beiden een goed betaalde baan á +/- 3K pp.

Ikzelf heb mbo en hbo gedaan en heb nu 7 jaar ervaring in de techniek, wat ook goed betaald. Ik heb hier overigens niet voor geleerd.

Het gaat erom dat je wil, handen uit de mouwen!
pi_179320543
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:16 schreef Tomodachi het volgende:
... maar van welke sociale klasse je deel uitmaakt.
Al met al denk ik dat mijn kwaliteit van leven niet hoger ligt dan een 'working class' familie in een random derdewereldland.
Het ligt wel een heel stuk hoger dan die van mensen uit een derde wereldland.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_179321144
Je komt in al je topics ook wel heel berustend over moet ik zeggen, alsof het je allemaal maar overkomt en er absoluut niets meer is dat nog veranderd kan worden.
Dat helpt natuurlijk ook niet.
pi_179321374
En zijn heer antwoordde en zei tot hem: Gij slechte en luie slaaf, wist gij, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb en bijeenbreng van plaatsen, waar ik niet heb uitgestrooid?
Dan hadt gij mijn geld aan de bankiers moeten geven en ik zou bij mijn komst mijn eigendom met rente opgevraagd hebben.
Neemt hem dan het talent af en geeft het aan hem, die de tien talenten heeft.
Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden.
En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_179344208
Weer een prachtig voorbeeld van een typisch Calimerocomplex.
"Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee"

Zolang je blijft geloven dat een onsuccesvol kutleven onvermijdelijk is, heb je gelijk. Een "selffulfilling prophecy" of "zelfvervullende voorspelling" heet dat. Wat wel zeker is, is dat een lage opleiding of sociale klasse van je ouders in ieder geval niet de oorzaak is. Het zal een succesvol leven (wat dat ook mag zijn) ongetwijfeld moeilijker maken, maar succes komt hoofdzakelijk voort uit motivatie en doorzettingsvermogen.

Ik ken heel veel hoogbegaafden en geloof me, een hoog IQ is echt geen garantie voor succes.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Selffulfilling_prophecy
quote:
"De zelfvervullende voorspelling is in aanvang een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept waardoor de oorspronkelijke foute kijk waar wordt. Deze schijnbare juistheid van de voorspelling houdt een foute voorstelling van zaken in stand. De voorspeller zal namelijk datgene wat uiteindelijk gebeurd is aanvoeren als bewijs dat hij van begin af aan gelijk had."
pi_179344976
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2018 22:16 schreef Tomodachi het volgende:

... maar van welke sociale klasse je deel uitmaakt.
[knip]
:') En je laat voor het gemak maar weg de achterliggende gedachte van deze opmerking, gewoon om je eigen verzonnen drogreden gewicht te geven.

Dit is gewoon klets want het maakt terdege uit in welk land je geboren bent. Ongeacht de klasse in deze. Dat is van ondergeschikt belang. Iemand die in pak'm beet India is geboren en deel uitmaakt van de heersende klasse kan wel voor de sociale klasse in dat land als rijk of welgesteld of educatief worden gezien, voor andere landen, met name bepaalde westerse, worden die mensen nog steeds als minderwaardig gezien, dus schiet je netto er nog niks mee op qua aanzien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2018 21:25:05 ]
pi_179354663
Er zijn meerdere factoren natuurlijk.

Welk land je geboren wordt is factor 1.
Aangezien het onderwijs in Nederland gewoon standaard al van hoog/hoger niveau is.

Daarnaast heb je je natuurlijke talent. Je kan goed leren of niet.
Of dat overerfbaar is, geen idee. Bij mij in de familie zitten beide kanten. Vader wel goed en moeder niet. En ook in beide families een mix. Ik kan het wel goed en broertjes weer niet.

En dan nog je inzet.
Doe je wat met dat talent?
Ik kan goed leren maar ben nooit gestimuleerd om wat te doen, ze lieten mij altijd maar de stof doen van een klas hoger. Zonder begeleiding en whatever. Wel de lage toetsen blijven doen. Agenda ho maar.
Thuis geen stimulatie want kwam toch wel goed.
Mijn broertjes hadden het nodig dus die werden gepusht. Die hebben verhoudingsgewijs veel meer eruit gehaald dan dat ik dat gedaan heb.

Sociale klasse en ouders zegt niet zo zeer wat. Overerfbaar? Geen idee. Met inzet overtref je al snel alles. Maar als je ouders makkelijk zijn zal je eigen motivatie ook niet hoog zijn.

Combinatie van waar geboren, aangeboren talent en inzet dus.
pi_179362936
quote:
1s.gif Op donderdag 24 mei 2018 12:44 schreef bianconeri het volgende:
Er zijn meerdere factoren natuurlijk.

Welk land je geboren wordt is factor 1.
Aangezien het onderwijs in Nederland gewoon standaard al van hoog/hoger niveau is.

Daarnaast heb je je natuurlijke talent. Je kan goed leren of niet.
Of dat overerfbaar is, geen idee. Bij mij in de familie zitten beide kanten. Vader wel goed en moeder niet. En ook in beide families een mix. Ik kan het wel goed en broertjes weer niet.

En dan nog je inzet.
Doe je wat met dat talent?
Ik kan goed leren maar ben nooit gestimuleerd om wat te doen, ze lieten mij altijd maar de stof doen van een klas hoger. Zonder begeleiding en whatever. Wel de lage toetsen blijven doen. Agenda ho maar.
Thuis geen stimulatie want kwam toch wel goed.
Mijn broertjes hadden het nodig dus die werden gepusht. Die hebben verhoudingsgewijs veel meer eruit gehaald dan dat ik dat gedaan heb.

Sociale klasse en ouders zegt niet zo zeer wat. Overerfbaar? Geen idee. Met inzet overtref je al snel alles. Maar als je ouders makkelijk zijn zal je eigen motivatie ook niet hoog zijn.

Combinatie van waar geboren, aangeboren talent en inzet dus.
Je hebt gelijk, succes is van veel dingen afhankelijk en de doorslaggevende factor zal voor iedereen anders zijn dus lastig te zeggen waaraan het ligt. Het ontbreken van succes daarentegen, is vaak een heel stuk makkelijker te verklaren. Ervan uitgaande dat TS in Nederland is opgegroeid en woont en dus nergens voor uitgesloten was, lijkt me motivatie de enige schuldige. Helaas is hij niet de enige, (letterlijk) hele volksstammen vinden zichzelf zielig en geven alles en iedereen (behalve zichzelf) de schuld van hun waardeloze bestaan. Dat er genoeg mensen te vinden zijn die vanuit een nog veel slechter uitgangspunt wel een succesvol bestaan hebben opgebouwd doet er niet toe. Het ligt altijd aan iets anders en het is nooit hun eigen schuld, het perfecte excuus om je niet te hoeven inspannen om iets te bereiken. Succes is nou eenmaal keihard werken en investeren en komt (bijna) niemand aanwaaien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')