abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178268470
registreer om deze reclame te verbergen
Beste forumleden,

Momenteel volg ik een studie op de universiteit in de richting van de architectuur. Na een lange tijd ben ik er echter achter gekomen dat ik later niet in die wereld wil werken. Wat ik wél wil weet ik ook heel goed: treinmachinist bij NS. Ik heb er lang over nagedacht, dit is wat ik mezelf later zie doen, naast dat ik mijn intellectuele voldoening uit mijn hobby's wil halen. Machinist worden bij NS kan op twee manieren:

• Een interne opleiding bij NS. Deze duurt een jaar. Er wordt minimaal MBO werk- en denkniveau gevraagd en liefst ook enige werkervaring in een servicegerichte omgeving. In hoeverre een VWO diploma en/of een al dan niet afgemaakte WO Bachelor daar aan voldoet weet ik niet. Ik heb ruime ervaring in een servicegerichte omgeving, zij het dat dat wel jaren aan vrijwilligerswerk betreft.

• Een MBO opleiding Machinist Railvervoer. Deze duurt twee jaar. Er wordt een diploma van een middelbare school gevraagd.

Daarnaast is er ook nog de overweging of ik mijn huidige studie wil afmaken. Ik ben qua tijd nu ongeveer op de helft, maar de tweede helft is wel een stuk intensiever dan de eerste. Het is een intensieve studie waarbij veel creativiteit en doorzettingsvermogen gevraagd wordt en waar het normaal is ook 's avonds en in de weekenden veel aan de projecten te werken. De tweede helft van de studie zijn vooral projecten en eerlijk gezegd zie ik er erg tegenop om nog vijf van die zware projecten te doen (ik heb er nu twee gehad) én een scriptie te schrijven. Ik weet van mezelf dat ik weinig motivatie heb voor die projecten wanneer ik eenmaal heb besloten daarna toch wat anders te gaan doen. Zeker wanneer je creatieve dingen moeten bedenken en uitwerken binnen een tijdslimiet is dat erg lastig. Ik zou mijn studie niet zo zeer afmaken voor de inhoud maar vooral om maar een WO Bachelor te hebben.

Zou ik mijn studie niet afmaken dan zou ik aan de MBO opleiding kunnen beginnen. De vakgerelateerde vakken lijken me leuk, maar het lijkt me helemaal niets me weer bezig te houden met vakken als engels, duits, nederlands, burgerschap en zeker niet met gymlessen, gezien ik deze al zes jaar op het VWO heb gevolgd. Deze zitten wel in de opleiding als algemene MBO-vakken.

Er zijn dus verschillende opties:

• WO Bachelor (misschien met grote moeite en weinig motivatie) afmaken en dan Intern solliciteren.
• WO Bachelor afmaken en dan de MBO opleiding volgen (meer kans om aangenomen te worden)
• WO Bachelor stoppen en MBO opleiding volgen
• WO Bachelor stoppen en Intern solliciteren in de hoop dat ik met VWO wel voldoe aan minimaal MBO werk- en denkniveau

Andere combinaties en opties zijn welkom.
Dit vind ik een lastige overweging. Ik ben erg benieuwd waarvoor jullie in mijn situatie zouden kiezen.
pi_178268518
Intern meteen lekker cashen tijdens de opleiding _O_ _O_ _O_ _O_
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=spz7cF6E5t4" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=spz7cF6E5t4</a>
http://www.dumpert.nl/med(...)l_even_reageren.html
pi_178268715
Aan de hand van de info die je geeft zou ik als ik jou was het afmaken en intern solliciteren. Je motivatiebrief moet dan wel erg goed zijn, want er is een kans dat ze zeggen dat je overgekwalificeerd bent. Aan de andere kant kan het wel echt laten zien dat je een passie hebt voor het vak als je je potentiële WO carrière ermee vervangt. Maar je gaat je echt kapot vervelen als je naar het MBO gaat. Ook met de vakgerelateerde vakken zal het niveau zoveel lager zijn dan je gewend bent. Ik denk dat je motivatie dan een nog veel lager dieptepunt zal bereiken.
  Moderator dinsdag 3 april 2018 @ 06:39:22 #4
288245 crew  Moira.
This is my stankface.
pi_178271197
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2018 20:27 schreef Monopoly het volgende:
treinen :')
Even een ex-treinmachinist lokken die de 2 jarige opleiding machinist railvervoer heeft gedaan.

Persoonlijk vermoed ik dat je het baantje binnen x tijd zat bent wegens te weinig intellectuele uitdaging. Mono heeft het 3 jaar volgehouden (in totaal 5 als je opleiding+stages meetelt).

Wat ik in jouw geval zou doen is je WO afmaken. Dan heb je toch maar mooi een universitaire bachelor in de pocket waar je altijd op terug kan vallen als je het over 10 jaar zat bent. Als je echt van het vak als treinmachinist houd zou ik dan de 2-jarige opleiding doen, daar leer je veel meer kneepjes van het vak en kun je ook binnen de spoorwereld nog verschillende kanten mee op (misschien blijkt tijdens de opleiding bijv. dat je goederenvervoer veel chiller vindt, kun je zo in doorstromen en verdien je nog meer ook, heb je bij NS niet).
Ik vermoed trouwens dat je ook wel vrijstelling zou kunnen krijgen voor die 'standaard' mbo-vakken.


[ Bericht 7% gewijzigd door Moira. op 03-04-2018 06:47:51 ]
"Moira heeft wel een punt."
- Pharkus, 2017
pi_178272565
Zoals al aangegeven is, zou ik zeker je huidige opleiding afmaken om op terug te vallen als blijkt dat het niks is.
pi_178275140
Je moet je 'intellectuele voldoening' écht uit je werk halen. Je zit dan de hele dag in de trein hè. Mij lijkt het hartstikke leuk werk maar niet als je de capaciteit hebt om met veel spannender dingen bezig te zijn. Niet om je passie te bagataliseren maar er is wel een reden dat het maar een MBO werk- en denkniveau vereist.
pi_178275210
registreer om deze reclame te verbergen
Denk ook goed na of het een beroep is dat nog lang gaat bestaan, ik vind het eerlijk gezegd vrij bizar dat er tegenwoordig nog een machinist zit.
  dinsdag 3 april 2018 @ 13:40:20 #8
276822 Monopoly
Ik eet gehaktballen
pi_178276767
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 12:25 schreef Alfje het volgende:
Denk ook goed na of het een beroep is dat nog lang gaat bestaan, ik vind het eerlijk gezegd vrij bizar dat er tegenwoordig nog een machinist zit.
De techniek bestaat, maar er zijn een hoop veiligheidskaders waar men nog niet met de techniek aan kan voldoen. Wel een ontwikkeling die steeds meer stappen zet. Het moet wel geborgd zijn allemaal.
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 23:29 schreef Geerd het volgende:
Intern meteen lekker cashen tijdens de opleiding _O_ _O_ _O_ _O_
Dit is wel lekker natuurlijk.
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 23:26 schreef Thyristor het volgende:
-knip-
8 uur per dag voor je uit staren en stil zitten terwijl je het IQ hebt om wetenschappelijke problemen op te lossen moet je absoluut meenemen.
Je kan je natuurlijk altijd laten testen (psychologische keuring). Daar wordt je o.a ook op concentratie getest en een gesprek met een psycholoog.
Het is een mooi vak. Je krijgt vakmanschap en het uitzicht is altijd fraai. Maar houdt in je achterhoofd dat je intelligent genoeg bent voor meer uitdagingen dan dat je op de bok zal meemaken. Dat gaat misschien een jaar of 2-3 goed maar heb je kans dat het gaat knagen.
Ik ook.
pi_178276832
Bedankt voor de reacties die al geplaatst zijn.

Er is bij mij geen twijfel meer of ik machinist wil worden. Ik heb er lang over nagedacht, ook met adviseurs en dergelijke. Ik heb letterlijk iedere dag zin om dat werk te doen, ook al doe ik het nog niet. Ik heb tal van info- en open dagen bezocht, heb dagen meegelopen en ben met machinisten en recruiters in gesprek geweest. Het lijkt mij wél leuk de hele dag op de trein te zitten: het besturen van een voertuig, het dragen van een verantwoordelijkheid, het front-end service verlenen aan reizigers en lekker op jezelf wanneer je rijdt. Op een vrije dag ga ik ook vaak de hele dag treinen, dat is natuurlijk anders, maar ik kan zo vier keer Leiden-Den Haag achter elkaar heen en weer rijden en naar buiten kijken zonder dat het me verveelt. Ik voel me meer dan op andere plaatsen thuis in de wereld van NS. Ik ga dus hoe dan ook werken naar een baan als machinist bij NSR. Doe ik dat niet dan blijf ik daar spijt van hebben. Liever doe ik het wel, ook al zou het op termijn kunnen vervelen of vervangen worden door zelfrijdende treinen.

Dat gezegd hebbende denk ik dat jullie een heel goed punt hebben dat het goed is een WO diploma achter de hand te houden om indien nodig op terug te vallen, ook al is dat in een vakgebied waarin ik nu al geen zin heb om te werken. Lastig blijft wel dat ik enorm opzie tegen de vele projecten die ik nog moet doen en de vele vakken die ik in moet halen om die WO-bachelor te behalen. Het is zo'n studie waar je wel helemaal voor moet gaan wil je er in slagen.
pi_178277048
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 april 2018 13:40 schreef Monopoly het volgende:

8 uur per dag voor je uit staren en stil zitten terwijl je het IQ hebt om wetenschappelijke problemen op te lossen moet je absoluut meenemen.
Je kan je natuurlijk altijd laten testen (psychologische keuring). Daar wordt je o.a ook op concentratie getest en een gesprek met een psycholoog.
Het is een mooi vak. Je krijgt vakmanschap en het uitzicht is altijd fraai. Maar houdt in je achterhoofd dat je intelligent genoeg bent voor meer uitdagingen dan dat je op de bok zal meemaken. Dat gaat misschien een jaar of 2-3 goed maar heb je kans dat het gaat knagen.
Meenemen doe ik het zeker. Toch hoop ik ook buiten mijn werk die uitdagingen te vinden, op mijn eigen tempo en eigen manier, zonder er voor mijn inkomen van afhankelijk te zijn. Zo schrijf ik nu ook al artikelen, doe ik servicegericht vrijwilligerswerk, heb ik een filosofische radiorubriek bij een lokale omroep en leer ik graag nieuwe vaardigheden. Dit doe ik op mijn eigen tempo, niet omdat het voor het werk moet maar wanneer ik een idee krijg, misschien wel voorin de trein :)
  dinsdag 3 april 2018 @ 13:52:05 #11
276822 Monopoly
Ik eet gehaktballen
pi_178277114
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 13:49 schreef Thyristor het volgende:

[..]

Meenemen doe ik het zeker. Toch hoop ik ook buiten mijn werk die uitdagingen te vinden, op mijn eigen tempo en eigen manier, zonder er voor mijn inkomen van afhankelijk te zijn. Zo schrijf ik nu ook al artikelen, doe ik servicegericht vrijwilligerswerk, heb ik een filosofische radiorubriek bij een lokale omroep en leer ik graag nieuwe vaardigheden. Dit doe ik op mijn eigen tempo, niet omdat het voor het werk moet maar wanneer ik een idee krijg, misschien wel voorin de trein :)
Buiten het werk zal je vast een hoop uitdagingen vinden en hebben inderdaad. Weet ook dat je op feestdagen, onregelmatig, nachtdiensten, vroeg/middag/laat diensten moet draaien. Daardoor kan je soms moeilijk activiteiten buiten je werk plannen.
Ik ook.
pi_178349455
Als kind was ik helemaal gek op treinen. O+

Eigenlijk heb ik best wel spijt dat ik daar niet iets mee ben gaan doen. Dat je dit werk niet moet doen omdat het "mbo denkniveau" is zoals somige hier aankaarten lijkt me wat overdreven. Intellectuele uitdagingen kan je ook buiten werktijd nog wel vinden, dat je dit werk echt leuk lijkt en graag wilt doen is veel belangrijker.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178350083
Bovendien worden treinen steeds ingewikkelder.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/10s.gif[/img] Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
Hahahahaha, ik ben alles behalve intellectueel.
[/quote]
pi_178353673
Ik zou de opleiding die je nu doet lekker afmaken en daarna die NS opleiding van 1 jaar doen. Mocht je na 5 jaar machinst te zijn denken, dit is ontzettend onuitdagend kutwerk, dan kun je nog altijd terugvallen op een (pre-)master ofzo zodat je nog altijd door kan gaan. Zonde om nu te stoppen.
pi_178414579
Treinmachinist lijkt me nou bij uitstek een beroep dat geautomatiseerd gaat worden.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')