abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 10 april 2018 @ 20:43:12 #51
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_178433774
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb mijn C64 een paar jaar geleden weggedaan, hij deed niets meer :'( Mijn vader had 'm destijds nog gemod door een resetknop toe te voegen :D
Don't let my username fool you...
pi_178450112
Ik heb kort geleden nog een `liedje` gemaakt met Commodore 64 geluiden, telt dat ook mee voor dit topic?


Verder mag ik niet meedoen in dit topic, want ik had vroeger een Commodore 128 D.
  woensdag 11 april 2018 @ 16:27:44 #53
440166 Sigaartje
Zeeuws intellect
pi_178450474
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 16:10 schreef hebikweer het volgende:
Ik heb kort geleden nog een `liedje` gemaakt met Commodore 64 geluiden, telt dat ook mee voor dit topic?


Verder mag ik niet meedoen in dit topic, want ik had vroeger een Commodore 128 D.
Ah joh dat was een grapje.
Dat was op reactie van een user die naar tegen me deed.

128 is ook welkom.
Die zit trouwens ook in mijn emulatorset, maar ik heb die nog nooit geprobeerd.
Ik worstel en ik kom
pi_178454883
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2018 16:27 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ah joh dat was een grapje.
Dat was op reactie van een user die naar tegen me deed.

128 is ook welkom.
Die zit trouwens ook in mijn emulatorset, maar ik heb die nognooit geprobeerd.
Gelukkig. De 128 had een makkelijke versie van Basic waarmee eenvoudig, net als MSX basic geluiden en plaatjes konden worden gemaakt. Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
pi_178457674
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2018 19:57 schreef hebikweer het volgende:
Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
Rauwe assemblercode. Ik vond dat wel iets magisch hebben. Die basic met al die mogelijkheden was ook nog een stuk trager dan de basic-basic. Mijn eerste schaakprogramma op de C64 was volledig in assembler, inclusief de userinterface. Dat is nu niet meer denkbaar maar ik vond dat toen leuk. :) Ongelofelijk compact qua geheugengebruik.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 11 april 2018 @ 21:44:11 #56
440166 Sigaartje
Zeeuws intellect
pi_178457754
Viel heel goed te doen met de Commodore 64.
Overzichtelijke assembler, overzichtelijk geheugen en met de Reference Manual (die je er potdorie apart bij moest kopen) met alle machinetaalsubroutines kwam je heel ver.
Gewoon een vrij plekje zoeken in het geheugen en daar je programmaatje in programmeren. Je wist waar het schermgeheugen zat, de keyboardbuffer, de routines, ging gewoon lekker.
Ik worstel en ik kom
  woensdag 11 april 2018 @ 21:53:29 #57
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_178458001
registreer om deze reclame te verbergen
O+ Commodore 64 O+

Mijn eerste kennismaking was ergens in de jaren 80 bij een klasgenootje thuis. Pitstop, Winter Games, Summer Games etc...

Jaren later hebben we zelf nog zo'n ding gehad met de wereld aan spelletjes.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_178460308
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 21:44 schreef Sigaartje het volgende:
Viel heel goed te doen met de Commodore 64.
Overzichtelijke assembler, overzichtelijk geheugen en met de Reference Manual (die je er potdorie apart bij moest kopen) met alle machinetaalsubroutines kwam je heel ver.
Gewoon een vrij plekje zoeken in het geheugen en daar je programmaatje in programmeren. Je wist waar het schermgeheugen zat, de keyboardbuffer, de routines, ging gewoon lekker.
En de zeropage was een krachtig wapen. Alles wat je daar haalde of bracht waren instructies van max. 2 cycles. De C64 gebruikte die zelf maar bepaalde interrupts tijdelijk uitzetten, zeropage bewaren en dan kon je hem zelf gebruiken voor je variabelen. Was supersnel. Daarna alles weer restoren. Het ontdek- en tweakgehalte was enorm met dat ding. Magische tijden. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178461591
71802a281c359db954a7533aaaf98650.png
pi_178461678
quote:
Jij weet ook? _O_
  donderdag 12 april 2018 @ 00:57:29 #61
440166 Sigaartje
Zeeuws intellect
pi_178461762
Slechte gewoonte. DIE floppy's waren daar niet voor bedoeld.
Ik worstel en ik kom
  donderdag 12 april 2018 @ 00:57:56 #62
440166 Sigaartje
Zeeuws intellect
pi_178461766
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 23:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En de zeropage was een krachtig wapen. Alles wat je daar haalde of bracht waren instructies van max. 2 cycles. De C64 gebruikte die zelf maar bepaalde interrupts tijdelijk uitzetten, zeropage bewaren en dan kon je hem zelf gebruiken voor je variabelen. Was supersnel. Daarna alles weer restoren. Het ontdek- en tweakgehalte was enorm met dat ding. Magische tijden. :)
Ik zat nooit aan de zeropage. Die werd toch door de Kernel gebruikt?
Ik worstel en ik kom
pi_178463496
Ik heb nog steeds ergens de X versie liggen, een van de eerste of wellicht d eerste(?) "draagbare" computer in de wereld.

Helaas is 't niet veel waard.
Wel kapot gespeeld vroeger. :P
Doet 't nog steeds overigens.
  donderdag 12 april 2018 @ 10:02:08 #64
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178464907
Commodore-C64-Mini.jpg

:P
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  donderdag 12 april 2018 @ 10:03:11 #65
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178464917
quote:
oja. dat ponsje om dubbelzijdige disks te maken heb ik nog ergens liggen..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178464933
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 00:57 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik zat nooit aan de zeropage. Die werd toch door de Kernel gebruikt?
Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
  donderdag 12 april 2018 @ 10:13:46 #67
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178465022
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 10:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
ik was een fervent gebruiker van de reset knop op mijn powercartridge om mijn c64 te herstellen wanneer het weer eens mis ging. :')
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  donderdag 12 april 2018 @ 10:15:29 #68
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178465044
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2018 19:57 schreef hebikweer het volgende:

[..]

Gelukkig. De 128 had een makkelijke versie van Basic waarmee eenvoudig, net als MSX basic geluiden en plaatjes konden worden gemaakt. Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
die poke commandos ken ik nog goed. :@ zitten zowat in mijn kop ingebakken..

[ Bericht 0% gewijzigd door klappernootopreis op 12-04-2018 10:28:42 ]
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178473866
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 10:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
Dit inderdaad. Wel even wat interrupts onderbreken. Dan kopiren naar buffer, zelf gebruiken voor de variabelen, als klaar dan buffer terugzetten en interrupts weer aan. Ging hier om zuiver rekenen (schaken) zonder schijf i/o etc. Dus dat ging prima. En het snelheidsvoordeel evident. Was qua (verborgen) mogelijkheden een bijzonder ding. Ook de "live" te mappen karaktergenerator was geniaal: zo kon je met heel weinig instructies gehele achtergronden laten scrollen, althans dat was de illusie. :) Zo'n beetje alle games van Tony Crowther waren gebaseerd op dat principe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antony_Crowther

Hier samen met die andere Held Jeff Minter:

bitlive05.jpg

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 12-04-2018 19:13:09 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 13 april 2018 @ 09:07:25 #70
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178484790
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Wel even wat interrupts onderbreken. Dan kopiren naar buffer, zelf gebruiken voor de variabelen, als klaar dan buffer terugzetten en interrupts weer aan. Ging hier om zuiver rekenen (schaken) zonder schijf i/o etc. Dus dat ging prima. En het snelheidsvoordeel evident. Was qua (verborgen) mogelijkheden een bijzonder ding. Ook de "live" te mappen karaktergenerator was geniaal: zo kon je met heel weinig instructies gehele achtergronden laten scrollen, althans dat was de illusie. :) Zo'n beetje alle games van Tony Crowther waren gebaseerd op dat principe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antony_Crowther

Hier samen met die andere Held Jeff Minter:

[ afbeelding ]
Klopt. mooie techniek. Ik kon op gegeven moment zelf platte text horizontaal vloeiend laten bewegen (koste je wel een aantal pixels schermruimte en wat verstoring aan de randen, die ik wegmoffelde met zorgvuldig geplaatste sprites) door gebruik te maken van een aantal poke commando's. Op gegeven moment deelde ik die informatie dan ook met het blad Your Computer..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  Moderator zaterdag 14 april 2018 @ 20:47:59 #72
279246 crew  HeaN82
(PAINT) ......................
pi_178516187
Commodore 64 _O_

Geweldige games! *O*

Operation Wolf

The Heist

Impossible Mission

Blue Max
  dinsdag 17 april 2018 @ 15:53:52 #73
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178579984
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:47 schreef HeaN82 het volgende:
Commodore 64 _O_

Geweldige games! *O*

Operation Wolf

The Heist

Impossible Mission

Blue Max
Drie joysticks kapotgewrongen met Zaxxon..
zaxxon3.png :P
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 17 april 2018 @ 16:04:38 #74
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178580299
Arkanoid, waar een bug in zat. Als je 4 spelers koos sloeg op gegeven moment het aantal lives van een speler op hol. Dan telde die bij elke keer de bal raken er een leven bij op tot 99 lives ofzo.

  Moderator dinsdag 17 april 2018 @ 17:33:46 #75
279246 crew  HeaN82
(PAINT) ......................
pi_178582158
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:53 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Drie joysticks kapotgewrongen met Zaxxon..
[ afbeelding ] :P
Owja, Zaxxon _O_
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')