abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 april 2018 @ 20:43:12 #51
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_178433774
Ik heb mijn C64 een paar jaar geleden weggedaan, hij deed niets meer :'( Mijn vader had 'm destijds nog gemod door een resetknop toe te voegen :D
Don't let my username fool you...
pi_178450112
Ik heb kort geleden nog een `liedje` gemaakt met Commodore 64 geluiden, telt dat ook mee voor dit topic?


Verder mag ik niet meedoen in dit topic, want ik had vroeger een Commodore 128 D.
pi_178450474
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 16:10 schreef hebikweer het volgende:
Ik heb kort geleden nog een `liedje` gemaakt met Commodore 64 geluiden, telt dat ook mee voor dit topic?


Verder mag ik niet meedoen in dit topic, want ik had vroeger een Commodore 128 D.
Ah joh dat was een grapje.
Dat was op reactie van een user die naar tegen me deed.

128 is ook welkom.
Die zit trouwens ook in mijn emulatorset, maar ik heb die nog nooit geprobeerd.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178454883
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2018 16:27 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ah joh dat was een grapje.
Dat was op reactie van een user die naar tegen me deed.

128 is ook welkom.
Die zit trouwens ook in mijn emulatorset, maar ik heb die nognooit geprobeerd.
Gelukkig. De 128 had een makkelijke versie van Basic waarmee eenvoudig, net als MSX basic geluiden en plaatjes konden worden gemaakt. Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
pi_178457674
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2018 19:57 schreef hebikweer het volgende:
Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
Rauwe assemblercode. Ik vond dat wel iets magisch hebben. Die basic met al die mogelijkheden was ook nog een stuk trager dan de basic-basic. Mijn eerste schaakprogramma op de C64 was volledig in assembler, inclusief de userinterface. Dat is nu niet meer denkbaar maar ik vond dat toen leuk. :) Ongelofelijk compact qua geheugengebruik.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178457754
Viel heel goed te doen met de Commodore 64.
Overzichtelijke assembler, overzichtelijk geheugen en met de Reference Manual (die je er potdorie apart bij moest kopen) met alle machinetaalsubroutines kwam je heel ver.
Gewoon een vrij plekje zoeken in het geheugen en daar je programmaatje in programmeren. Je wist waar het schermgeheugen zat, de keyboardbuffer, de routines, ging gewoon lekker.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 11 april 2018 @ 21:53:29 #57
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_178458001
O+ Commodore 64 O+

Mijn eerste kennismaking was ergens in de jaren 80 bij een klasgenootje thuis. Pitstop, Winter Games, Summer Games etc...

Jaren later hebben we zelf nog zo'n ding gehad met de wereld aan spelletjes.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_178460308
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 21:44 schreef Sigaartje het volgende:
Viel heel goed te doen met de Commodore 64.
Overzichtelijke assembler, overzichtelijk geheugen en met de Reference Manual (die je er potdorie apart bij moest kopen) met alle machinetaalsubroutines kwam je heel ver.
Gewoon een vrij plekje zoeken in het geheugen en daar je programmaatje in programmeren. Je wist waar het schermgeheugen zat, de keyboardbuffer, de routines, ging gewoon lekker.
En de zeropage was een krachtig wapen. Alles wat je daar haalde of bracht waren instructies van max. 2 cycles. De C64 gebruikte die zelf maar bepaalde interrupts tijdelijk uitzetten, zeropage bewaren en dan kon je hem zelf gebruiken voor je variabelen. Was supersnel. Daarna alles weer restoren. Het ontdek- en tweakgehalte was enorm met dat ding. Magische tijden. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178461591
  donderdag 12 april 2018 @ 00:36:33 #60
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_178461762
Slechte gewoonte. DIE floppy's waren daar niet voor bedoeld.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178461766
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 23:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En de zeropage was een krachtig wapen. Alles wat je daar haalde of bracht waren instructies van max. 2 cycles. De C64 gebruikte die zelf maar bepaalde interrupts tijdelijk uitzetten, zeropage bewaren en dan kon je hem zelf gebruiken voor je variabelen. Was supersnel. Daarna alles weer restoren. Het ontdek- en tweakgehalte was enorm met dat ding. Magische tijden. :)
Ik zat nooit aan de zeropage. Die werd toch door de Kernel gebruikt?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178463496
Ik heb nog steeds ergens de X versie liggen, een van de eerste of wellicht dé eerste(?) "draagbare" computer in de wereld.

Helaas is 't niet veel waard.
Wel kapot gespeeld vroeger. :P
Doet 't nog steeds overigens.
  donderdag 12 april 2018 @ 10:02:08 #64
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178464907


:P
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  donderdag 12 april 2018 @ 10:03:11 #65
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178464917
quote:
oja. dat ponsje om dubbelzijdige disks te maken heb ik nog ergens liggen..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178464933
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 00:57 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik zat nooit aan de zeropage. Die werd toch door de Kernel gebruikt?
Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
  donderdag 12 april 2018 @ 10:13:46 #67
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178465022
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 10:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
ik was een fervent gebruiker van de reset knop op mijn powercartridge om mijn c64 te herstellen wanneer het weer eens mis ging. :')
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  donderdag 12 april 2018 @ 10:15:29 #68
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178465044
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2018 19:57 schreef hebikweer het volgende:

[..]

Gelukkig. De 128 had een makkelijke versie van Basic waarmee eenvoudig, net als MSX basic geluiden en plaatjes konden worden gemaakt. Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
die poke commandos ken ik nog goed. :@ zitten zowat in mijn kop ingebakken..

[ Bericht 0% gewijzigd door klappernootopreis op 12-04-2018 10:28:42 ]
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178473866
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 10:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
Dit inderdaad. Wel even wat interrupts onderbreken. Dan kopiëren naar buffer, zelf gebruiken voor de variabelen, als klaar dan buffer terugzetten en interrupts weer aan. Ging hier om zuiver rekenen (schaken) zonder schijf i/o etc. Dus dat ging prima. En het snelheidsvoordeel evident. Was qua (verborgen) mogelijkheden een bijzonder ding. Ook de "live" te mappen karaktergenerator was geniaal: zo kon je met heel weinig instructies gehele achtergronden laten scrollen, althans dat was de illusie. :) Zo'n beetje alle games van Tony Crowther waren gebaseerd op dat principe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antony_Crowther

Hier samen met die andere Held Jeff Minter:



[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 12-04-2018 19:13:09 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 13 april 2018 @ 09:07:25 #70
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178484790
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Wel even wat interrupts onderbreken. Dan kopiëren naar buffer, zelf gebruiken voor de variabelen, als klaar dan buffer terugzetten en interrupts weer aan. Ging hier om zuiver rekenen (schaken) zonder schijf i/o etc. Dus dat ging prima. En het snelheidsvoordeel evident. Was qua (verborgen) mogelijkheden een bijzonder ding. Ook de "live" te mappen karaktergenerator was geniaal: zo kon je met heel weinig instructies gehele achtergronden laten scrollen, althans dat was de illusie. :) Zo'n beetje alle games van Tony Crowther waren gebaseerd op dat principe.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antony_Crowther

Hier samen met die andere Held Jeff Minter:

[ afbeelding ]
Klopt. mooie techniek. Ik kon op gegeven moment zelf platte text horizontaal vloeiend laten bewegen (koste je wel een aantal pixels schermruimte en wat verstoring aan de randen, die ik wegmoffelde met zorgvuldig geplaatste sprites) door gebruik te maken van een aantal poke commando's. Op gegeven moment deelde ik die informatie dan ook met het blad Your Computer..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178516187
Commodore 64 _O_

Geweldige games! *O*

Operation Wolf

The Heist

Impossible Mission

Blue Max
  dinsdag 17 april 2018 @ 15:53:52 #73
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178579984
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 april 2018 20:47 schreef HeaN82 het volgende:
Commodore 64 _O_

Geweldige games! *O*

Operation Wolf

The Heist

Impossible Mission

Blue Max
Drie joysticks kapotgewrongen met Zaxxon..
:P
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 17 april 2018 @ 16:04:38 #74
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178580299
Arkanoid, waar een bug in zat. Als je 4 spelers koos sloeg op gegeven moment het aantal lives van een speler op hol. Dan telde die bij elke keer de bal raken er een leven bij op tot 99 lives ofzo.

pi_178582158
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 15:53 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Drie joysticks kapotgewrongen met Zaxxon..
[ afbeelding ] :P
Owja, Zaxxon _O_
pi_178595749
De beste herinnering was toch wel de eenvoud van de spelletjes, je kon alles met de joystick doen. Deze dingen waren echt onverwoestbaar.

Powered by Janetje®
pi_178595862
Dit is trouwens ook wel een 'YES PLZ!', het is nu nog een fan concept.

https://www.newamiga.com/
Powered by Janetje®
pi_178595976
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:57 schreef Dubbeldrank het volgende:
De beste herinnering was toch wel de eenvoud van de spelletjes, je kon alles met de joystick doen. Deze dingen waren echt onverwoestbaar.

[ afbeelding ]
Die had ik ook. Was destijds een bijzondere innovatie door zijn acht klikjes-mechanisme. Ding ging veel langer mee dan de meeste muizen nu.
Eindeloos Jumpman mee gespeeld.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 18 april 2018 @ 11:13:28 #79
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_178596046
quote:
2s.gif Op woensdag 18 april 2018 11:03 schreef Dubbeldrank het volgende:
Dit is trouwens ook wel een 'YES PLZ!', het is nu nog een fan concept.

https://www.newamiga.com/
De Amiga was de eerste computer waarop ik met virussen werd geconfronteerd ;(
Vooral toen ik er een had waarbij de schrijfbeveiliging-switch binnenin defect was, heel wat spellen mee verziekt.
  woensdag 18 april 2018 @ 11:51:26 #80
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178596694
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:57 schreef Dubbeldrank het volgende:
De beste herinnering was toch wel de eenvoud van de spelletjes, je kon alles met de joystick doen. Deze dingen waren echt onverwoestbaar.

[ afbeelding ]
ik vond er wel altijd een kort kabeltje aan zitten..
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178597554
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 11:51 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

ik vond er wel altijd een kort kabeltje aan zitten..
Ik kan me niet meer herinneren of ik dat ooit als een probleem heb ervaren!
Powered by Janetje®
  woensdag 18 april 2018 @ 12:52:05 #82
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178597699
quote:
11s.gif Op woensdag 18 april 2018 12:44 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik kan me niet meer herinneren of ik dat ooit als een probleem heb ervaren!
Ik trok wel eens mijn C64 van de tafel als ik probeerde iets in een spel te ontwijken.. :@
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178597748
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 12:52 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Ik trok wel eens mijn C64 van de tafel als ik probeerde iets in een spel te ontwijken.. :@
Haha, ben je er ook zoeen die naar links en rechts hangt in de bochten in een racespelletje? Ik wel... :@
Powered by Janetje®
  woensdag 18 april 2018 @ 12:54:33 #84
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178597756
quote:
10s.gif Op woensdag 18 april 2018 12:54 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Haha, ben je er ook zoeen die naar links en rechts hangt in de bochten in een racespelletje? Ik wel... :@
zo herkenbaar. :D
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  woensdag 18 april 2018 @ 12:57:11 #85
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_178597803
Ben nog op zoek naar een 1702 monitor, mocht iemand er nog 1 hebben , laat het me weten :)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 18 april 2018 @ 13:10:33 #86
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178598041
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 12:57 schreef Metro2005 het volgende:
Ben nog op zoek naar een 1702 monitor, mocht iemand er nog 1 hebben , laat het me weten :)
Ik ben bang dat er niet veel meer van zijn... -O-
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_178598120
Het is bizar dat ze dit hebben kunnen maken op een C64:

Op de PC was die demo destijds al indrukwekkend voor de verkrijgbare hardware.
  woensdag 18 april 2018 @ 13:17:10 #88
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_178598147
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 13:15 schreef hebikweer het volgende:
Het is bizar dat ze dit hebben kunnen maken op een C64:

Op de PC was die demo destijds al indrukwekkend voor de verkrijgbare hardware.
Ik stond hier versteld van: :o
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')