Ah joh dat was een grapje.quote:Op woensdag 11 april 2018 16:10 schreef hebikweer het volgende:
Ik heb kort geleden nog een `liedje` gemaakt met Commodore 64 geluiden, telt dat ook mee voor dit topic?
Verder mag ik niet meedoen in dit topic, want ik had vroeger een Commodore 128 D.
Gelukkig. De 128 had een makkelijke versie van Basic waarmee eenvoudig, net als MSX basic geluiden en plaatjes konden worden gemaakt. Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.quote:Op woensdag 11 april 2018 16:27 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ah joh dat was een grapje.
Dat was op reactie van een user die naar tegen me deed.
128 is ook welkom.
Die zit trouwens ook in mijn emulatorset, maar ik heb die nognooit geprobeerd.
Rauwe assemblercode. Ik vond dat wel iets magisch hebben. Die basic met al die mogelijkheden was ook nog een stuk trager dan de basic-basic. Mijn eerste schaakprogramma op de C64 was volledig in assembler, inclusief de userinterface. Dat is nu niet meer denkbaar maar ik vond dat toen leuk. Ongelofelijk compact qua geheugengebruik.quote:Op woensdag 11 april 2018 19:57 schreef hebikweer het volgende:
Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
En de zeropage was een krachtig wapen. Alles wat je daar haalde of bracht waren instructies van max. 2 cycles. De C64 gebruikte die zelf maar bepaalde interrupts tijdelijk uitzetten, zeropage bewaren en dan kon je hem zelf gebruiken voor je variabelen. Was supersnel. Daarna alles weer restoren. Het ontdek- en tweakgehalte was enorm met dat ding. Magische tijden.quote:Op woensdag 11 april 2018 21:44 schreef Sigaartje het volgende:
Viel heel goed te doen met de Commodore 64.
Overzichtelijke assembler, overzichtelijk geheugen en met de Reference Manual (die je er potdorie apart bij moest kopen) met alle machinetaalsubroutines kwam je heel ver.
Gewoon een vrij plekje zoeken in het geheugen en daar je programmaatje in programmeren. Je wist waar het schermgeheugen zat, de keyboardbuffer, de routines, ging gewoon lekker.
Jij weet ook?quote:
Ik zat nooit aan de zeropage. Die werd toch door de Kernel gebruikt?quote:Op woensdag 11 april 2018 23:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En de zeropage was een krachtig wapen. Alles wat je daar haalde of bracht waren instructies van max. 2 cycles. De C64 gebruikte die zelf maar bepaalde interrupts tijdelijk uitzetten, zeropage bewaren en dan kon je hem zelf gebruiken voor je variabelen. Was supersnel. Daarna alles weer restoren. Het ontdek- en tweakgehalte was enorm met dat ding. Magische tijden.
oja. dat ponsje om dubbelzijdige disks te maken heb ik nog ergens liggen..quote:
Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.quote:Op donderdag 12 april 2018 00:57 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik zat nooit aan de zeropage. Die werd toch door de Kernel gebruikt?
ik was een fervent gebruiker van de reset knop op mijn powercartridge om mijn c64 te herstellen wanneer het weer eens mis ging.quote:Op donderdag 12 april 2018 10:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
die poke commandos ken ik nog goed. zitten zowat in mijn kop ingebakken..quote:Op woensdag 11 april 2018 19:57 schreef hebikweer het volgende:
[..]
Gelukkig. De 128 had een makkelijke versie van Basic waarmee eenvoudig, net als MSX basic geluiden en plaatjes konden worden gemaakt. Bij de C64 moest je daarvoor met allerlei poke commando's werken.
Dit inderdaad. Wel even wat interrupts onderbreken. Dan kopiëren naar buffer, zelf gebruiken voor de variabelen, als klaar dan buffer terugzetten en interrupts weer aan. Ging hier om zuiver rekenen (schaken) zonder schijf i/o etc. Dus dat ging prima. En het snelheidsvoordeel evident. Was qua (verborgen) mogelijkheden een bijzonder ding. Ook de "live" te mappen karaktergenerator was geniaal: zo kon je met heel weinig instructies gehele achtergronden laten scrollen, althans dat was de illusie. Zo'n beetje alle games van Tony Crowther waren gebaseerd op dat principe.quote:Op donderdag 12 april 2018 10:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Voor een machinetaalprogramma heb je niet per se alles van de Kernal nodig. BASIC zal het wel niet meer doen als je te veel in de zeropage zit te kloten.
Klopt. mooie techniek. Ik kon op gegeven moment zelf platte text horizontaal vloeiend laten bewegen (koste je wel een aantal pixels schermruimte en wat verstoring aan de randen, die ik wegmoffelde met zorgvuldig geplaatste sprites) door gebruik te maken van een aantal poke commando's. Op gegeven moment deelde ik die informatie dan ook met het blad Your Computer..quote:Op donderdag 12 april 2018 19:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Wel even wat interrupts onderbreken. Dan kopiëren naar buffer, zelf gebruiken voor de variabelen, als klaar dan buffer terugzetten en interrupts weer aan. Ging hier om zuiver rekenen (schaken) zonder schijf i/o etc. Dus dat ging prima. En het snelheidsvoordeel evident. Was qua (verborgen) mogelijkheden een bijzonder ding. Ook de "live" te mappen karaktergenerator was geniaal: zo kon je met heel weinig instructies gehele achtergronden laten scrollen, althans dat was de illusie. Zo'n beetje alle games van Tony Crowther waren gebaseerd op dat principe.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Antony_Crowther
Hier samen met die andere Held Jeff Minter:
[ afbeelding ]
Drie joysticks kapotgewrongen met Zaxxon..quote:Op zaterdag 14 april 2018 20:47 schreef HeaN82 het volgende:
Commodore 64
Geweldige games!
Operation Wolf
The Heist
Impossible Mission
Blue Max
Owja, Zaxxonquote:Op dinsdag 17 april 2018 15:53 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Drie joysticks kapotgewrongen met Zaxxon..
[ afbeelding ]
Die had ik ook. Was destijds een bijzondere innovatie door zijn acht klikjes-mechanisme. Ding ging veel langer mee dan de meeste muizen nu.quote:Op woensdag 18 april 2018 10:57 schreef Dubbeldrank het volgende:
De beste herinnering was toch wel de eenvoud van de spelletjes, je kon alles met de joystick doen. Deze dingen waren echt onverwoestbaar.
[ afbeelding ]
De Amiga was de eerste computer waarop ik met virussen werd geconfronteerdquote:Op woensdag 18 april 2018 11:03 schreef Dubbeldrank het volgende:
Dit is trouwens ook wel een 'YES PLZ!', het is nu nog een fan concept.
https://www.newamiga.com/
ik vond er wel altijd een kort kabeltje aan zitten..quote:Op woensdag 18 april 2018 10:57 schreef Dubbeldrank het volgende:
De beste herinnering was toch wel de eenvoud van de spelletjes, je kon alles met de joystick doen. Deze dingen waren echt onverwoestbaar.
[ afbeelding ]
Ik kan me niet meer herinneren of ik dat ooit als een probleem heb ervaren!quote:Op woensdag 18 april 2018 11:51 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
ik vond er wel altijd een kort kabeltje aan zitten..
Ik trok wel eens mijn C64 van de tafel als ik probeerde iets in een spel te ontwijken..quote:Op woensdag 18 april 2018 12:44 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ik kan me niet meer herinneren of ik dat ooit als een probleem heb ervaren!
Haha, ben je er ook zoeen die naar links en rechts hangt in de bochten in een racespelletje? Ik wel...quote:Op woensdag 18 april 2018 12:52 schreef klappernootopreis het volgende:
[..]
Ik trok wel eens mijn C64 van de tafel als ik probeerde iets in een spel te ontwijken..
zo herkenbaar.quote:Op woensdag 18 april 2018 12:54 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Haha, ben je er ook zoeen die naar links en rechts hangt in de bochten in een racespelletje? Ik wel...
Ik ben bang dat er niet veel meer van zijn...quote:Op woensdag 18 april 2018 12:57 schreef Metro2005 het volgende:
Ben nog op zoek naar een 1702 monitor, mocht iemand er nog 1 hebben , laat het me weten
Ik stond hier versteld van:quote:Op woensdag 18 april 2018 13:15 schreef hebikweer het volgende:
Het is bizar dat ze dit hebben kunnen maken op een C64:
Op de PC was die demo destijds al indrukwekkend voor de verkrijgbare hardware.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |