abonnement Unibet Coolblue
pi_178031837
Zijn er meer ouders hier, waarvan de kinderen te maken hebben met pestgedrag (als slachtoffer, of eventueel als ‘dader’)?

Wij hebben er helaas mee te maken met onze dochter (groep 6) en ik merk dat ik het daar heel erg moeilijk mee heb. Ik voel me gefrustreerd, boos, verdrietig en voel zoveel onmacht. Door school worden we niet serieus genomen imo. We zijn momenteel bezig om te kijken of we haar kunnen laten overstappen naar een andere school (voltijds hoogbegaafdenonderwijs), maar hebben daar te maken met wachtlijsten helaas.

Ik zou het persoonlijk heel fijn vinden om hier te kunnen praten met ouders die hetzelfde doormaken, en elkaar mogelijk tot steun te kunnen zijn. Of in ieder geval een uitlaatklep te hebben.

Ik had geen idee dat het zoveel pijn kan doen als je kind gepest wordt.
pi_178036647
Ik heb ook een hoogbegaafd kind en ik kan niet zeggen dat ze gepest wordt, maar soms is ze wel erg eenzaam in de klas omdat ze het soms lastig aansluiting vindt omdat ze geestelijk op een heel ander niveau zit. Dus speelt vaak alleen of wordt een beetje buitengesloten, pesten zal niet zo snel gebeuren want ze laat niet met zich sollen. Ze heeft wel een paar goede vriendinnen, dat zijn ook beiden hoogbegaafde kinderen en je merkt dat dat gewoon veel beter klikt omdat het beter aansluit.

Je pijn kan ik mee heel goed voorstellen want ik ervaar die pijn nu al als ik zie hoe moeizaam haar contacten met klasgenoten soms verlopen, het baart me enorme kopzorgen omdat ik weet dat ze het soms erg lastig heeft.

Wij hebben ook gekeken naar hoogbegaafdenonderwijs maar hebben uiteindelijk daar niet voor gekozen omdat wij daar ook niet altijd even goede signalen over horen, gelukkig lijken wij nu een goede balans gevonden te hebben op haar huidige school waar ze een aantal dagen per week met alleen hoogbegaafde kinderen les krijgt. Mijn dochter kijkt enorm uit naar de dagen dat ze naar de hoogbegaafdenklas gaat omdat ze daar echt een betere aansluiting heeft met de kinderen en ook veel beter tot leren komt.

Ik vermoed wel dat op een hoogbegaafdenschool je kind beter in de groep zal passen en minder de vreemde eend in de bijt is, anderzijds is hoogbegaafdenonderwijs geen panacee begrijp ik uit mijn omgeving. Goed onderwijs valt of staat met de leerkracht in mijn ervaring.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178036854
Kun je niet gewoon rechtstreeks naar de ouders van de pesters toe stappen?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 23 maart 2018 @ 15:51:11 #4
74056 crew  ToT
pi_178036869
R&P / Naïviteit over pesten #2
Hier nog een topic over pesten.
In deel 1 hiervan heb ik ook ff uit de doeken gedaan wat pesten met je kan doen. -O-
pi_178037322
Ik herken veel van wat je zegt Kapitein Scheurbuik. Ik weet dat ze door haar ‘hersenkracht’ soms anders denkt dan anderen en dat dat voor problemen kan zorgen. Ook dochter heeft twee hoogbegaafde vriendinnen waarmee ze het wel erg fijn heeft.

Dochters ‘probleem’ is niet haar weerbaarheid. Ze is enorm sterk, krachtig en best groot voor haar leeftijd. Haar probleem is meer dat ze een enorm rechtvaardigheidsgevoel heeft en zich geen twee keer zal bedenken als ze iets ziet gebeuren dat tegen haar principes ingaat. De jongen waar ze last van heeft, staat waarschijnlijk in alle opzichten 1-0 achter bij haar: zij is slimmer, groter en verbaal vaardiger. En dat kan hij niet hebben. En hij zit op kickboksen, is zeer agressief en weet mensen te manipuleren. Zodanig dat incidenten niet door klasgenoten gemeld worden bij de juf, uit angst dat ze zelf het slachtoffer worden.

Gisteren heeft hij haar in de klas voor de zoveelste keer fysiek belaagd (gestompt en geslagen) en uitgescholden ‘alles aan jou is lelijk, je haar is lelijk, je ogen zijn lelijk, je neus is lelijk’ etc. Er zijn meerdere kinderen die het gezien hebben, maar zodra hij in de gaten heeft dat iemand er iets van wil zeggen, bedreigt hij ze ‘jij moet je bek houden!’

En school doet alsof het haar schuld is: dat zij het uitlokt en dat ze het eerst zelf moet proberen op te lossen. Totaal verkeerd natuurlijk: zodra er sprake is van fysiek geweld moet een volwassene ingrijpen.

Gelukkig is het incident van gisteren ook door andere ouders opgepikt en willen zij hun verhaal doen bij school omdat ze vinden dat school zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Ik hoop enorm dat dat iets verandert.

Soms zou ik haast willen dat dochter kleiner en schattiger is: ze past totaal niet in het plaatje van een kind dat gepest wordt, juist omdat ze zo sterk en mondig is. Door leerkrachten wordt de situatie mede daarom volgens mij niet op waarde geschat. Als ze klein en hulpeloos over zou komen, zou ze misschien eerder geloofd worden en zou er wellicht sneller worden ingegrepen.

Aan de andere kant ben ik ontzettend trots op haar: dat ze zo bij zichzelf blijft en zich niet aanpast aan zo’n etterbak. Hij kan haar pijn doen, maar absoluut niet breken. Dappere dame.
pi_178038091
Dat van de schuld krijgen ken ik, ik heb 3 kinderen die al richting volwassenheid gaan 2 werden gepest en 1 mepte van zich af, en over nou net die ene kregen wij commentaar, ons antwoordt kun je wel raden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178149579
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:42 schreef halfway het volgende:
Dat van de schuld krijgen ken ik, ik heb 3 kinderen die al richting volwassenheid gaan 2 werden gepest en 1 mepte van zich af, en over nou net die ene kregen wij commentaar, ons antwoordt kun je wel raden.
Herkenbaar bij mijn jongste!

[ Bericht 0% gewijzigd door _Ingrid_ op 28-03-2018 17:22:52 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')