abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178121107
registreer om deze reclame te verbergen
Gisteren eindelijk het Hill-Hold systeem in de praktijk kunnen uit testen: was erg nieuwsgierig, naar de werking van dit systeem.

En het systeem werkt, want toen ik met op zet geen hellingproef deed uitvoeren hoorde ik een geluid. Dat geluid is het systeem dat het Hill Hold systeem activeert, en je rem voor twee seconden vasthoudt.

Kanttekening is echter: het is puur een hulp systeem, dus na 2 seconden slaat je motor gewoon af. Dit systeem is dus meer bedoeld, voor mensen die moeite hebben om snel de voet naar het gaspedaal te bewegen. Dan helpt het Hill Hold systeem je gewoon, maar als je de hellingproef goed beheerst dat activeert het systeem zich niet eens.

Overigens is bluetooth in de auto echt een hele verademing: gewoon het geluid van de telefoon, over de luidsprekers van de auto. En dan direct muziek luisteren via de telefoon, welke te bedienen is met de knoppen van de autoradio.

In de bebouwde kom, rijdt deze auto overigens ook heel zuinig: 1op30 in zijn 4 volgens de boordcomputer, bij 50km/u op vlakke weg bij constante snelheid. Leuk speeltje zo'n boordcomputer 🤣
pi_178122719
Zo werkt het hulpje in elke auto die het heeft ;). Verbruik check je op basis van wat je tankt, niet het cijfertje van het onderdeel wat het denkt aan te kunnen geven maar er vaak voor praktische berekeningen er goed naast zit. Wist je trouwens dat auto's in de 90ties al boordcomputers hadden? :)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_178122957
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 13:32 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Zo werkt het hulpje in elke auto die het heeft ;). Verbruik check je op basis van wat je tankt, niet het cijfertje van het onderdeel wat het denkt aan te kunnen geven maar er vaak voor praktische berekeningen er goed naast zit. Wist je trouwens dat auto's in de 90ties al boordcomputers hadden? :)
Dat lijkt mij ook logisch: maar hoe denk je dat in de praktijk te gaan meten? Verbruik binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom etc. Uiteindelijk is het gewoon een gecombineerd verbruik.

En dat kwam vorige week uit op 1op28 gemiddeld. Mijn 205 uit 1997 had/heeft zo'n boordcomputer in iedere geval niet ;) Maar ik vind het simpelweg een fijn hulpmiddel.

Je krijgt namelijk een idee, hoeveel benzine het zou kosten als je bijvoorbeeld in de 3 blijft rijden. Terwijl je 50km/u op vlakke weg rijdt, en makkelijk naar de 4 kunt schakelen.
pi_178128376
registreer om deze reclame te verbergen
Ik vind het, zoals eerder gezegd, ook een aparte keuze om die 205 voor 50 piek achter te laten. Als je ‘m zelf op MP/Austoscout/Facebook had gezet had je er vast nog wel 250 euro voor kunnen vangen als onderdelen wagen. Als je zo op je centen zit lijkt 200 euro mij een heel fijn bedrag, zeker voor de kleine moeite die het kost. Kun je met 1 op 28 flink wat km’s mee maken (al gauw 3500km 😉).
Een auto met kapotte startmotor duw je gewoon even aan natuurlijk. Vraag even aan de dealer waar je net 8k hebt achter gelaten of ze even een zetje willen geven en klaar. Toevallig ook een kapotte startmotor gehad in een 205 (GTi 1.9).
pi_178128503
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:03 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik vind het, zoals eerder gezegd, ook een aparte keuze om die 205 voor 50 piek achter te laten. Als je ‘m zelf op MP/Austoscout/Facebook had gezet had je er vast nog wel 250 euro voor kunnen vangen als onderdelen wagen. Als je zo op je centen zit lijkt 200 euro mij een heel fijn bedrag, zeker voor de kleine moeite die het kost. Kun je met 1 op 28 flink wat km’s mee maken (al gauw 3500km 😉).
Een auto met kapotte startmotor duw je gewoon even aan natuurlijk. Vraag even aan de dealer waar je net 8k hebt achter gelaten of ze even een zetje willen geven en klaar. Toevallig ook een kapotte startmotor gehad in een 205 (GTi 1.9).
Krijg hij dan ook niet iets korting op de nieuwe auto? Of een extraatje zoals een volle tank ofzo.. Die dealer snapt natuurlijk ook dat 50 euro vrij weinig is.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_178128755
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 18:09 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Krijg hij dan ook niet iets korting op de nieuwe auto? Of een extraatje zoals een volle tank ofzo.. Die dealer snapt natuurlijk ook dat 50 euro vrij weinig is.
Zonder inruil kun je meestal iets meer korting of extra’s regelen inderdaad.

Maar goed, moet TS zelf weten natuurlijk, maar vind het gewoon zonde. Ik ben niet zo zuinig en zou het zelfs zo doen, makkelijk verdiend.
pi_178130285
registreer om deze reclame te verbergen
Trouwens ook interessant dat jij beweert gemiddeld 28:1 met je Suzuki selderij te rijden, terwijl de verbruiksmonitor toch hele andere waarden laat zien. https://www.autoweek.nl/v(...)erio-10-comfort-2015

Wat doe jij anders dat je 25% hoger uitkomt?
pi_178130485
Hier een andere Verbruiksmonitor, ook van Autoweek ;) Ik heb gewoon een zuinigere en rustige rijstijl, daardoor rij ik dus ook een stuk zuinigere.

Zo laat ik gewoon het gas los, bij snelheidsverlagingen. Terwijl ik andere automobilisten dan vaak zie remmen, terwijl je door tijdig anticiperen enkel het gas los hoef te laten.

https://www.autoweek.nl/v(...)erio-10-comfort-2015

[ Bericht 15% gewijzigd door Diqiu-Long op 27-03-2018 19:56:01 ]
pi_178131010
Tja, leuk je eigen auto opgeven alsof het de auto van een ander is.
Met 1 tankbeurt van slechts 12 liter kun je nog niet spreken van een echt gemiddelde.
Dat je zuinig rijdt is wel duidelijk, hoe zuinig moet nog blijken na een flink aantal kilometers.
pi_178131380
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 20:08 schreef oldford het volgende:
Met 1 tankbeurt van slechts 12 liter kun je nog niet spreken van een echt gemiddelde.
Nee niet echt nee. Over een jaar wil ik het nog wel eens zien.
Op spritmonitor ligt het gemiddelde ook rond de 1.20 over 37 voertuigen.

van autoweek
quote:
alleen bij zeer straffe wind wil deze niet harder als ongeveer 110 in zijn 5
:D
pi_178131731
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 12:50 schreef Braddie het volgende:

[..]

Sow.

Ik rij nu al bijna 1 jaar en 14k aan kilometers probleemloos in een auto van 125 euro, afschrijving? Waar?

Ik zou ook wel een jonge/fatsoenlijke auto kunnen aanschaffen, maar waarom zou ik? Ik geef er verder niet zo veel om :@ Brengt het mij van A naar B en misschien naar C, is het probleemloos? Is het relatief zuinig? Dan ben ik al tevreden. Dan let ik niet op wat roest, of krassen, bijvoorbeeld.
Dat jouw auto 125 euro kostte zegt niks.

Je hebt er al heel veel aan moeten doen om dat ding rijdend te houden. Weliswaar heb je alleen voor de onderdelen betaald, omdat je vader de arbeid doet. Maar als je arbeidskosten a 60 euro per uur zou rekenen voor al het werk dat je vader heeft moeten doen, dan is jouw auto zwaar onrendabel.
pi_178133947
quote:
19s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 20:26 schreef Gunner het volgende:

[..]

Nee niet echt nee. Over een jaar wil ik het nog wel eens zien.
Op spritmonitor ligt het gemiddelde ook rond de 1.20 over 37 voertuigen.

van autoweek

[..]

:D
In Duitsland word de Suzuki Celerio dan ook standaard geleverd met de K10B motor, die ook in de Suzuki Alto zit. Dus dat het verbruik op Spritmonitor gemiddeld hoger ligt, verbaast mij niks.

De K10C motor is namelijk een stuk zuinigere, en die zit standaard in de Suzuki Celerio in Nederland. Is omdat goedkoper is, i.v.m. de BPM enzo.

Ik hou het verbruik trouwens puur privé bij, maar afentoe werk ik de Verbruiksmonitor nog weleens bij. Dus kijk dan over een jaar nog maar eens ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Diqiu-Long op 27-03-2018 22:01:00 ]
pi_178137501
Will do, als daar al je tankbeurten van het hele jaar in verwerkt zitten denk ik namelijk dat je akelig dicht naar het gemiddelde zal gaan. Wellicht iets zuiniger, maar niet 25%.

Is een beetje te vergelijken met mijn eerste auto, waar ik destijds 130.000km mee gereden heb in 2,5 jaar. Was een polo 1.9sdi, reed gemiddeld 1:21, maar heb er ook wel eens 1:29 uit weten te persen over 900km in Noorwegen. Niet representatief voor het gemiddelde, maar wel leuk om te zien dat het zuiniger kon dan de fabrieksopgave.
pi_178141178
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:51 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik hou het verbruik trouwens puur privé bij, maar afentoe werk ik de Verbruiksmonitor nog weleens bij. Dus kijk dan over een jaar nog maar eens ;)
Wel alle tankbeurten invullen he.

De K10B wordt trouwens wel in NL geleverd; https://www.suzuki.nl/-/m(...)jslijst_jan2018.ashx

Als automaat dat wel.
pi_178141386
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 00:33 schreef rba26 het volgende:
Will do, als daar al je tankbeurten van het hele jaar in verwerkt zitten denk ik namelijk dat je akelig dicht naar het gemiddelde zal gaan. Wellicht iets zuiniger, maar niet 25%.

Is een beetje te vergelijken met mijn eerste auto, waar ik destijds 130.000km mee gereden heb in 2,5 jaar. Was een polo 1.9sdi, reed gemiddeld 1:21, maar heb er ook wel eens 1:29 uit weten te persen over 900km in Noorwegen. Niet representatief voor het gemiddelde, maar wel leuk om te zien dat het zuiniger kon dan de fabrieksopgave.
Dat was mijn doel ja ook: zelf testen of het kon, want dat je gemiddelde na een jaar een paar km lager ligt is normaal. Denk zelf dat ik uiteindelijk op 1op25 zal uitkomen.

Maar waar ik zuinig kan rijden, zal ik dat zeker doen. Echter als ik met de auto naar Engeland zal rijden, dan gooi ik de zuinigheid ook direct overboord.

In een heuvelachtig landschap verbruik je sowieso een stuk meer brandstof, met al die hellingen.
pi_178141418
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 21:51 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

In Duitsland word de Suzuki Celerio dan ook standaard geleverd met de K10B motor, die ook in de Suzuki Alto zit. Dus dat het verbruik op Spritmonitor gemiddeld hoger ligt, verbaast mij niks.

Nederlandse eigenaren van een Celerio (die met "jouw" blok dus) blijken op de verbruiksmonitor van Autoweek anders over het algemeen ook vaker rond de 1 op 21 te zitten in plaats van de fabrieksopgave. Nou wil ik best geloven dat je een stuk zuiniger rijdt als je je daar helemaal op focust, maar 1 op 25+ halen is dus niet gebruikelijk bij deze auto.
pi_178141475
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 08:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Nederlandse eigenaren van een Celerio (die met "jouw" blok dus) blijken op de verbruiksmonitor van Autoweek anders over het algemeen ook vaker rond de 1 op 21 te zitten in plaats van de fabrieksopgave. Nou wil ik best geloven dat je een stuk zuiniger rijdt als je je daar helemaal op focust, maar 1 op 25+ halen is dus niet gebruikelijk bij deze auto.
Ligt toch aan de gebruikers hoor ;) Ze kopen een zuinige auto, maar rijden er niet bewust zuinig mee. Of zou iemand zo'n auto kopen om dagelijks van Maastricht naar Amsterdam te rijden voor werk?

Je krijgt tijdens de rijles sowieso geen zuinige rijstijl geleerd, en de generatie zoals mijn vader heeft niet het nieuwe rijden geleerd.

Dus die zou ondanks zijn rustige rijstijl, toch minder zuinig rijden dan mij. Omdat meneer niet door schakelt naar de 4 als hij 50km/u rijdt.
  woensdag 28 maart 2018 @ 18:16:40 #143
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_178153241
Je doet maar wat je zelf wilt, dat vooropgesteld.
Ik kan prima begrijpen dat je zo'n auto koopt, als je niks om auto's geeft en goedkoop van A naar B wilt rijden. Maar je doet je nogal eens voor als autoliefhebber en dan vind ik zo'n keuze maar moeilijk te begrijpen.
Tevens hemelde je jouw 205 (en de 205 in algemeen) op, zonder enige kritiek te accepteren. Inmiddels is de 205 ingeruild voor 50 euro, want het was ineens een kutding. Dus ik sluit me toch aan bij de eerdere opmerkingen, jouw vooringenomenheid over jouw eigen auto (en keuzes) is erg sterk en niet realistisch.

Oh, en kom op, je hebt bij de dealer 50 euro korting gekregen en een rijdende 205 achter gelaten? Dat is echt geen goede deal, voor de dealer wel, want die houdt mooi marge in z'n zak op de occasion en douwt die 205 voor 150-200 euro de handel in.

En verder: Brad & DL auto-fittie topic --> altijd goed
pi_178153738
Stjonge jongen, lezen is moeilijk voor diverse FOK!ers: de 205 reed niet meer, startmotor en waarschijnlijk ook dynamo was stuk.

Die accu liep gewoon leeg, dus dan kun je aanduwen wat je wilt..... in het donker heb je werkende verlichting nodig. En tevens die auto van Helmond naar Kerkrade terug brengen, is ook niet gratis!

Tevens was de koppeling op, de koppakking lek en nog wel wat andere probleempjes. Ja ik was helemaal verliefd op die auto, tot hij mij sinds december 2017 geregeld in de steek liet.

Uiteindelijk heb ik 4x de Wegenwacht voor die auto mogen bellen: er ruim ¤ 1000 in onderhoud in geduwd, en het had nog eens ¤ 1500 a ¤ 2000 gekost om hem helemaal gemaakt te krijgen.

Iedereen die roept: het is maar een paar honderd euro, die heeft duidelijk geen flauw idee wat het gemiddelde uur tarief van een garage is.

Koppakking is +- ¤ 800 a ¤ 1000 en Koppeling is ¤ 400 a ¤ 500 en startmotor is dan ook nog eens ¤ 150 a ¤ 300....

Als je het zelf kunt maken: alle respect, maar als je het niet kunt dan moet je gewoon naar een garage. En dat is niet rendabel voor zo'n auto.

Dus om een rijdende 205 te verkopen, had ik er nog wel een paar honderd in moeten steken. Want met kapotte startmotor en waarschijnlijk, ook dynamo. Is die auto gewoon niet rijdend.

En natuurlijk was ik heel enthousiast over die auto, maar als je in korte periode zoveel pech hebt: dan is de liefde ook wel over.

Tevens ben ik hartstikke blij met mijn Suzuki Celerio: auto rijdt lekker, heeft alles wat ik wens aan boord. En het is een stuk veiliger dan de 205 ooit zal zijn.

Oh overigens heb ik het idee, dat sommige gewoon hartstikke jaloers zijn: dat ik als beginnend bestuurder gewoon eventjes, een jonge auto gekocht heb. En het mij kan permitteren om de oude auto, voor ¤ 50 in te ruilen.

Want het is wellicht heel arrogant: maar ik heb die paar honderd euro echt niet nodig, wat de 205 wellicht nog opgeleverd had. Laat staan hoeveel moeite het kost, en wat voor vage figuren je dan allemaal over de vloer krijgt.....

Oh en dan vergeten de meeste nog: iedere maand dat die auto voor de deur staat, kost die ¤ 50 totaal. Dus dan heb je uiteindelijk alsnog niks verdiend!
  woensdag 28 maart 2018 @ 18:48:27 #145
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_178153853
Ik vind het een prima auto. Niets mis mee. Topic kan gesloten worden. :D
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
pi_178154298
Wat een prachtig topic vol eigenaardigheden en tegenstrijdigheden. Ik heb het met genot doorgelezen en geef het een 8,5
pi_178154636
Dat van die koppakking blijft een vaag verhaal. Wat was het ook alweer, je zwart klussende mannetje zei dat ie lek was maar dat je er nog wel een tijdje mee kon doorrijden, zoiets toch?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_178155160
quote:
7s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat van die koppakking blijft een vaag verhaal. Wat was het ook alweer, je zwart klussende mannetje zei dat ie lek was maar dat je er nog wel een tijdje mee kon doorrijden, zoiets toch?
Ja zoiets: hij zou zweten, heb er ook nog heel veel km's mee doorgereden hoor. Uiteindelijk 22.000km met die auto gereden, maar bij terugkomst uit Engeland was de koppakking wel lek. ( Olie hoort niet in je koelvloeistof reservoir te zitten )

Die zal trouwens wel tijdelijk gemaakt zijn, want ik heb er gewoon Barleaks ingegooid. Dus die koppakking had voor mij wel de laagste prioriteit.

Als ik de auto gehouden had, dan was het waarschijnlijk eerst de startmotor en dynamo vervangen. En dan nog wat KM's met de versleten koppeling door rijden ( alsof dat een pretje is ) en dan de koppeling vervangen.

Gezien het vele geld dat ik er al ingestoken had, vond ik het dus wel welletjes geweest. Voor je het weet heb je er weer ¤ 1000 in geduwd. Hoe dan ook: voor mij was het niet meer rendabel.

Natuurlijk, zal die auto weer gereden hebben na de startmotor en dynamo te vervangen. Maar binnen no time, heb je dan de koppeling en dan de koppakking....

Ik ben dus blij dat ik ervan af, want mij had dat allemaal veel geld gekost. En zwart mijn auto onderhouden laten, dat doe ik eerlijk gezegd liever niet meer.
pi_178155265
Joh, je hoeft je toch niet voor iedereen hier te verantwoorden.
Het lijkt mij een verstandige beslissing.
pi_178155580
TS heeft gewoon een goedkope sensible nieuwe bak gekocht ipv voor misschien een paar K meer als wederom iemand anders zijn (ex-)sores.. eigenlijk alleen maar slim. Dat wij het een boodschappenmandje op wielen vinden weet TS nou wel, laat hem er lekker blij en trots en groos mee zijn.

En dat Braddie geneuzel mag as usual wel achterwege blijven..laten we het gezellig houden. :*
Torque makes life easy.
Team Jean
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')