Ik denk dat TS geen fluit met de dealer te maken heeft, maar dattie dit moet opnemen met zijn leasemaatschappij.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 00:20 schreef leolinedance het volgende:
Wat zei de dealer toen je hem confronteerde met je bevindingen?
Denk dat het handig is om te weten om wat voor lease het gaat.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 00:15 schreef mpc007 het volgende:
Vandaag heb ik m’n nieuwe auto opgehaald bij de dealert. Rijdt top, mooi om te zien, redelijke service bij aflevering. Echter, ik heb iets ontdekt wat me niet zo bevalt. Na nader onderzoek van de auto miste ik namelijk wat opties, die er wel op zouden moeten zitten. Gaat oa om BLIS (blind spot monitoring) en adaptieve bochtenverlichting. Tevens zat er een plastic labeltje aan de sleutel waarop bouwjaar ‘2016’ staat en bij kenteken een getal is ingevuld wat meer lijkt op een km stand, NL 112643. Dit vond ik eigenaardig, en na wat research blijkt idd dat van deze auto modeljaar 2016 nog niet beschikte over genoemde opties. Het is dus geen nieuwe auto.
Ik heb de auto ontvangen via lease, dus weet niet zo goed wat mijn opties zijn, maar ik voel me lichtelijk genaaid. Ik begrijp dat een dealer soms uit voorraad levert maar mij is nooit iets vertelt over dat ik dan andere uitrusting zou krijgen. Sterker nog, dealer letterlijk gezegd dat als bij auto uit voorraad uitrusting anders is ze dit altijd overleggen met klant. Niet dus.. Volgens mij heb ik wel een soort herroepingstermijn, maar op welke manier en bij wie kan ik dit t beste aankaarten?
1. Mischien is de auto in 2016 uit de fabriek gekomen, en is er nooit mee geredenquote:Op vrijdag 9 maart 2018 01:47 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
De dealer hoopt dat jij geen bezwaar gaat maken en rekent zich alvast rijk.
Bezwaar maken dus en aangeven dat dit niet afgesproken is en dat jij een nieuwe auto eist!
Het is nog steeds een nieuwe auto, alleen niet het nieuwste model.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 01:47 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
De dealer hoopt dat jij geen bezwaar gaat maken en rekent zich alvast rijk.
Bezwaar maken dus en aangeven dat dit niet afgesproken is en dat jij een nieuwe auto eist!
Dat zeg ik toch al in de TT; de dealer levert oud modeljaar als nieuwe auto. Hoewel ik dat sowieso al niet netjes vind omdat zonder overleg gegaan zijn het ontbreken van die opties wel het toppunt. Ik begrijp dat dit lekker gunstig is voor de dealer, oud model slijten als nieuw maar ik vind er wat vanquote:Op vrijdag 9 maart 2018 07:20 schreef GX3 het volgende:
[..]
Het is nog steeds een nieuwe auto, alleen niet het nieuwste model.
Staan de opties in je contract vermeld ?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 07:43 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch al in de TT; de dealer levert oud modeljaar als nieuwe auto. Hoewel ik dat sowieso al niet netjes vind omdat zonder overleg gegaan zijn het ontbreken van die opties wel het toppunt. Ik begrijp dat dit lekker gunstig is voor de dealer, oud model slijten als nieuw maar ik vind er wat van
Nou ja technisch gezien is het nog steeds een nieuwe auto. Je zal toch op een of andere manier moeten aantonen dat dit pakket ook echt onder het contract valt.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 07:43 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch al in de TT; de dealer levert oud modeljaar als nieuwe auto.
Nog steeds dezelfde auto. Modeljaar zullen meestal alleen kleine dingen wijzigen. Al heb ik wel eens gehad dat het wat groter was; bijvoorbeeld een nieuwe generatie infotainment.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 07:20 schreef GX3 het volgende:
[..]
Het is nog steeds een nieuwe auto, alleen niet het nieuwste model.
ftfy.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 07:08 schreef potjecreme het volgende:
Je bedoelt dat het niet het nieuwste model is. Het is gewoon een nieuwe auto..
Ze kopen ook vaak kentekenblokken op zodat ze kunnen inspringen op veranderingen in bijtelling. Dan kunnen ze nieuwe auto's op een "oud" kenteken verkopen met de oude regels.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:11 schreef MaximumRush het volgende:
Cijfertjes op je labeltje zijn trouwens of de laatste 6 cijfers van je chassisnummer of het productie nummer.
Het zou trouwens heel goed kunnen dat je een auto uit bouwjaar 2016 hebt terwijl op kenteken 2018 staat. Auto's worden massaal ingekocht en pas op kenteken gezet bij aflevering. Je hebt gewoon een nieuwe auto, hij is alleen wat eerder gebouwd.
Hij heeft een voorraadauto afgenomen en aannames gedaan over de opties. Dus het zal afhangen van wat er op het contract staat.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:13 schreef Armani XL het volgende:
Als jij een auto hebt besteld met bepaalde opties en die opties zitten er vervolgens niet op dan lijkt het mij dat je niet de juiste auto hebt gekregen en dat je de dealer of de leasemaatschappij daarop kan aanspreken.
moet dat niet aan een chassisnummer gekoppeld worden dan?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ze kopen ook vaak kentekenblokken op zodat ze kunnen inspringen op veranderingen in bijtelling. Dan kunnen ze nieuwe auto's op een "oud" kenteken verkopen met de oude regels.
Heb je een bron? Want volgens mij is dat nonsens. Kentekens kunnen zover ik weet pas aangevraagd worden als de auto fysiek in Nederland is.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:13 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Ze kopen ook vaak kentekenblokken op zodat ze kunnen inspringen op veranderingen in bijtelling. Dan kunnen ze nieuwe auto's op een "oud" kenteken verkopen met de oude regels.
Volgens mij is dat ook juist.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:55 schreef Coritchando het volgende:
Kentekens kunnen zover ik weet pas aangevraagd worden als de auto fysiek in Nederland is.
Kun je al zien door te spelen met een kentekenchecker. Krijg je allemaal verschillende modellen van hetzelfde merk. Dus bijv. xx-xx-01 een Clio, xx-xx-02 een Megane etc. Dat is geen toeval. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, zou je een dealer moeten vragen.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:55 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Heb je een bron? Want volgens mij is dat nonsens. Kentekens kunnen zover ik weet pas aangevraagd worden als de auto fysiek in Nederland is.
Rij eens wat rond in de havens en zie dat er voorraden staanquote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:55 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Kentekens kunnen zover ik weet pas aangevraagd worden als de auto fysiek in Nederland is.
ze zullen vast auto's opsparen en alles tegelijk registreren maar het klopt wel dat een auto wel fysiek in nederland moet staan.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Kun je al zien door te spelen met een kentekenchecker. Krijg je allemaal verschillende modellen van hetzelfde merk. Dus bijv. xx-xx-01 een Clio, xx-xx-02 een Megane etc. Dat is geen toeval. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, zou je een dealer moeten vragen.
Nee hoor, dan had je gewoon een 2015 auto.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:16 schreef Gunner het volgende:
Ik ken het fenomeen wel; mijn auto kwam eind december 2015 binnen, er is voor het einde van het jaar een kenteken aangevraagd om zodoende minder BPM te hoeven betalen en de auto is begin januari op mijn naam gezet. Zo had ik toch een 2016 auto voor de BPM van 2015. Zal toch zo rond de 800 euro gescheeld hebben.
Nope. beide data is gewoon 2016 volgens de RDW.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:58 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Nee hoor, dan had je gewoon een 2015 auto.
De RDW registreert namelijk:
* Datum eerste toelating
* Datum tenaamstelling
quote:Datum eerste toelating
08-01-2016
Datum tenaamstelling
08-01-2016
Datum eerste afgifte Nederland
08-01-2016
Ik weet hoe het werkt. Dus dat hoef ik niet na te vragenquote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Kun je al zien door te spelen met een kentekenchecker. Krijg je allemaal verschillende modellen van hetzelfde merk. Dus bijv. xx-xx-01 een Clio, xx-xx-02 een Megane etc. Dat is geen toeval. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, zou je een dealer moeten vragen.
Ja? Wat wil je daarmee zeggen?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:58 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Rij eens wat rond in de havens en zie dat er voorraden staan
Dan heb je gewoon 2016 BPM betaald. Kenteken is van die datum, en niet van 2015. En dus ook niet in BPM 2015 regeling.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:59 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nope. beide data is gewoon 2016 volgens de RDW.
[..]
nee. heb de communicatie van de dealer en de factuur nog wel liggen. en in de folder van 2016 prijzen ook nog wel die een stuk hoger waren.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 11:02 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Dan heb je gewoon 2016 BPM betaald. Kenteken is van die datum, en niet van 2015. En dus ook niet in BPM 2015 regeling.
Renault Nederland krijgt wel meer dan 1 auto per dag binnen he. Op het moment dat ze in de haven (bijvoorbeeld, kan ook per trein oid komen) aankomen worden de kentekens aangevraagd. En krijg je dus reeksen.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 10:57 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Kun je al zien door te spelen met een kentekenchecker. Krijg je allemaal verschillende modellen van hetzelfde merk. Dus bijv. xx-xx-01 een Clio, xx-xx-02 een Megane etc. Dat is geen toeval. Hoe het precies werkt weet ik ook niet, zou je een dealer moeten vragen.
Waarschijnlijk hebben ze dan wat gespeeld met de verkoopprijs. Want de regels zijn vrij duidelijk:quote:Op vrijdag 9 maart 2018 11:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
nee. heb de communicatie van de dealer en de factuur nog wel liggen. en in de folder van 2016 prijzen ook nog wel die een stuk hoger waren.
Bron: https://www.belastingdien(...)erekenen_en_betalen/quote:Wanneer betaal ik bpm?
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt, of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
---
Wanneer betaal ik bpm?
U betaalt bpm als u het kenteken van een zelf geïmporteerde personenauto, motor of bestelauto op uw naam laat zetten. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm, als uw bestelauto op of na 1 juli 2005 voor het eerst in gebruik is genomen, en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Auto's via de lease krijgen pas in het nieuwe jaar een kenteken, de extra BPM nemen ze voor lief. Omdat leasemaatschappijen denken dat kopers na de lease denken dat wij consumenten te dom zijn. Dec 2017 of Jan 2017, het maakt voor de normale consument geen bal uit. Het is dan ook oerdom dat ze maar over 'bouwjaar' blijven roepen, ze moeten bouwmaand-bouwjaar gebruiken, dan is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 11:18 schreef Gunner het volgende:
Dat tweede stukje gaat over import logisch dat je dan gelijk BPM moet afrekenen. Eerste stukje gaat over het uberhaupt betalen van BPM
en trouwens, leasemaatschappijen doen precies hetzelfde. Kenteken 2015 willen hebben en tenaamstellen 2016 om toch maar een 2016 auto te hebben. dealers en leasemaatschapoijen zijn geen liefdadigheidsinstellingen.
maar we gaan nogal erg offtopic dus ik ga het hierbij laten.
Al gebeld?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 12:04 schreef mpc007 het volgende:
Dus ook al zou ik formeel geen zaak hebben vind ik het alsnog behoorlijk ruk om zo behandeld te worden..
Klopt de uitvoering wel?quote:Op vrijdag 9 maart 2018 12:04 schreef mpc007 het volgende:
Op mijn contract staat wel de uitvoering vermeld, maar niet alle opties los. Volgens mij is dat ook niet gebruikelijk, in de familie zijn er een aantal met zakelijke lease en daar staat op contract ook enkel motor, uitvoering, en kleur en losse meeruitvoeting.
Punt is dus dat dat bewuste uitvoeringsniveau in modeljaar 2018 over meer beschikt dan in modeljaar 2016. De leaseprijs is voor zover ik weet gewoon op basis van het nieuwste modeljaar, anders had het toch logisch geweest als er korting inzat. In geval van koop ipv lease zou de dealer lijkt mij ook niet hetzelfde kunnen vragen voor een MY2016 als een MY2018, ook al zijn ze allebei 'nieuw' in zin van 0 km.
'Nieuw' vind ik echter dat je als er verder niks over gezegd is je gewoon mag rekenen op de uitrusting van de meest recente versie. Dus ook al zou ik formeel geen zaak hebben vind ik het alsnog behoorlijk ruk om zo behandeld te worden..
En vervolgens verzuimd dit schriftelijk vast te leggen.quote:Ik heb duidelijk onderhandeld over dit specifieke model
Nee, en al helemaal niet wanneer het over dure producten zoals auto's gaat. Waar je dus overduidelijk specifieke verwachtingen bij had.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 19:19 schreef mpc007 het volgende:
betekent dit dat je nergens meer van uit mag gaan?
Dat is dus níet het enige wat telt. Want er zal geen mens zijn die bij particuliere aanschaf met cash betaling méér betaalt voor een MY2016 dan 2018, en al helemaal niet als er verschil is in uitrusting. Dus waarom zou je daar bij lease ineens wel genoegen mee moeten nemen?!quote:Op vrijdag 9 maart 2018 19:47 schreef heyhallodaar het volgende:
Nee, want een auto hoort 4 wielen te hebben, dat zijn we met elkaar gewend.
Dat je auto gebouwd is/lijkt in 2016 maakt niks uit, dat komt veel vaker voor. Als hij maar de opties heeft die je overeen bent gekomen op papier en voldoet aan eventueel andere concrete afspraken. Daar valt of staat het mee.
Soms staan auto's een half jaar buiten bij de fabriek of een maanden hier in de haven van Rotterdam. Heeft allemaal met logistiek, modelreeksen, capaciteit , etc te maken. De auto's zijn echter nog steeds nieuw. Hooguit paar km op de teller. Dat is wat telt en dat hij biedt waar je voor betaald hebt.
Over de kentekens trouwens, zover ik weet worden deze door de dealer aangevraagd op een zo laat mogelijk moment en uiteraard pas als de auto een bestemming heeft. Dus of verkocht of als demo. Alles dat in de haven staat heeft geen kenteken. Is ook logisch, je wilt een klant die 50k heeft neergelegd een kenteken geven dat hooguit een aantal dagen voor aflevering is geregistreerd, niet al weken eerder. Heb je meer auto's tegelijk,vraag je ze tegelijkertijd aan, dan krijg je een reeksje.
Ik wilde niet gelijk alle info direct op internet knallen, vandaar dat ik niet alle details noem. Ik heb de prijslijsten van modeljaar 2016, 2017, en 2018 opgezocht en vergeleken wat er wel en niet op mijn specifieke auto zit. Dan kom ik tot de conclusie dat ik een 2016 heb, waar als belangrijkste extra's BLIS, CTA, en AFLS ontbreken (dodehoek, cross traffic alert, adaptieve bochtenverlichting). Spiegels in carrosseriekleur ook, maar dat maakt me niet zoveel uit. Daarnaast schijnt het onderstel en de demping voor modeljaar 2018 ook wat aangepast / verbeterd te zijn. Ik heb ook proef gereden in 2018 modellen waar het wel op zit, dus het is echt niet zomaar een wilde aanname. Beetje research doen gaat me redelijk af.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 22:23 schreef heyhallodaar het volgende:
Jij gaat er vanuit dat er verschil is in modeljaar. Is dat al bevestigd?
Alleen als er wijzigingen zijn in uiterlijk krijgt een model een andere MY. Bouwjaar en modeljaar is niet hetzelfde.
Maar wees eens concreet: om welke auto gaat het en waarom denk je dat er iets op hoort te zitten dat er niet opzit? Gaat het om een actiemodel of speciale uitvoering?
Ik vind een modeljaar 2016 geen nieuwe auto meer ook productie jaar 2016 kun je met de beste wil van de wereld geen nieuwe auto meer noemen.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 07:08 schreef potjecreme het volgende:
Je bedoelt dat het niet het nieuwste model is. Het kan alsnog een nieuwe auto zijn.
Exact. Mijn punt is dat niet alleen de km-stand, maar ook het modeljaar bepaalt hoe 'nieuw' een auto is. Zeker bij deze auto, die over de laatste jaren wel wat dikker uitgerust is per wijziging. Tegenwoordig moet alles maar uit voorraad komen omdat veel dealers dan meer marge pakken of een premie vangen van de importeur, maar netjes vind ik het niet.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 22:36 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik vind een modeljaar 2016 geen nieuwe auto meer ook productie jaar 2016 kun je met de beste wil van de wereld geen nieuwe auto meer noemen.
Die voelde de bui al hangen natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 maart 2018 22:52 schreef mpc007 het volgende:
[..]
Exact. Mijn punt is dat niet alleen de km-stand, maar ook het modeljaar bepaalt hoe 'nieuw' een auto is. Zeker bij deze auto, die over de laatste jaren wel wat dikker uitgerust is per wijziging. Tegenwoordig moet alles maar uit voorraad komen omdat veel dealers dan meer marge pakken of een premie vangen van de importeur, maar netjes vind ik het niet.
Zoals ik al zei: ga eens bij jezelf na of je bereid bent in cash evenveel te betalen voor een 2016 als een 2018. Ik weet wel zeker van niet. Dus waarom zou je als leaser wel genoegen nemen met die situatie, zonder korting of iets in die strekking? Het fraaie is nog dat ik vorige week de auto al even kwam bekijken, voordat ie rijklaar was. Ik zei tegen de verkopert dat ik vond dat er wel veel stof op zat, en vroeg hoelang ie al in voorraad stond. Gaf hij een vaag antwoord 'dat dat soms wel meer dan een jaar kon zijn' maar ook dat als de auto in die tijd verandert was 'dat altijd in overleg met klant ging'. Helaas was dat mondelijk, want precies dat overleg heeft met mij dus niet echt plaatsgevonden. Dealer deed net of hij zelf ook niet wist hoe oud de auto precies was, nogal vreemd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |