abonnement Unibet Coolblue
pi_177365529
Sinds een paar maanden word ik 's ochtends gewekt door kort maar luid getik vanuit de CV leidingen. In mijn eigen slaapkamer of de kamer daarboven.

Meest voor de hand liggende oorzaak: lucht in de leidingen. Vandaag dus maar eens aan de gang.
Alle radiatoren open.
Thermostaat op standje kernsplitsing
Na 10 minuten thermostaat laag en alle radiatoren dicht.
Vervolgens rondje ontluchten.

Helaas, nergens ook maar een klein beetje lucht. Als dat het niet is, dan moet ik met de beugels waar de radiatoren in hangen aan de gang. Had ik niet gehoopt, want dat gaat er niet fraaier van worden (qua schilderwerk). Het zij zo.

Toen ik langs de ketel liep zag ik dat de waterdruk flink gestegen was. Huh!? Even googelen leert me dat dan waarschijnlijk het expansievat kapot is.

Na het terugzetten van de gangbare standen van de radiatoren beneden de thermostaat weer op z'n normale temperatuur gezet waarna bijna direct de leidingen van de radiator in de woonkamer klinken alsof er knikkers doorheen rollen. Na 10 minuten hield dat op. Dat geluid heb ik nog niet eerder gehoord, hoop niet dat het terugkomt.

Kan iemand met wat verstand van zaken even bijschijnen? Suggesties of bevestiging van hetgeen ik gevonden heb of wat ik nog kan doen?
En waar het geknikker ineens vandaan komt?

Ketel is al best op leeftijd; een Radson Maxicom van 2000/2001.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177369045
Kun je horen of het geluid misschien vanuit de circulatiepomp komt?
pi_177369239
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 14:34 schreef Knuppel1983 het volgende:
Kun je horen of het geluid misschien vanuit de circulatiepomp komt?
Die zit IN de ketel? :@
Dan nee, daar komt het geluid niet vandaan.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177371940
Ik zou eerst maar eens naar ketelvervanging kijken en daarna verder kijken.
pi_177373139
Uitzetten van de leidingen?
.
pi_177373931
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 17:22 schreef Glad_Janus het volgende:
Ik zou eerst maar eens naar ketelvervanging kijken en daarna verder kijken.
Logisch ook 😕
pi_177374451
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:03 schreef Baszos het volgende:

[..]

Logisch ook 😕
Ja eigenlijk wel.
Gesloten systeem. Het geluid was er nooit, nu ineens wel. Kunnen dus niet de radiatoren / leidingen zijn. Hij heeft ontlucht dus dat kan het ook niet zijn.

Blijven 2 opties over:
- expansievat lek
- ketel stuk in welke vorm dan ook

Bij het vervangen van de ketel (die echt wel af is na 17 jaar) wordt ook het expansievat vervangen.
pi_177374560
Expansievat staat hoog op de vervangingslijst, samen met een onderhoudsbeurt.

Laatste keer (maart 2017) gaf de monteur aan nog geen reden voor vervanging te zien.

Maar kan het expansievat ook het tikken veroorzaken?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177374594
Vind het kort door de bocht om zoiets te roepen, terwijl het volgens jou dan ook het expansievat zou kunnen zijn, uitsluiten van componenten lijkt me handiger.

En hoezo is een ketel 'op' na 17 jaar? En wat is 'op'?
pi_177375030
Maar.. waarom sluit je de kranen als je ontlucht?

Ik heb geleerd dat je juist alles open moet zetten en na even goed verwarmen en pompen de CV helemaal uitzet en dan van beneden naar boven de radiatoren ontlucht.

Tikken kan overigens ook uitzetten van radiatoren zijn...

Vervangen is waarschijnlijk om.financiele redenen waarschijnlijk wenselijk boven elke reparatie.
Whatever...
pi_177375103
Na 17 jaar heeft elke ketel last van versleten onderdelen, zoals de circulatiepomp en de warmtewisselaar (mist vaak al wat ribben). Daarbij is een nieuwe ketel waarschijnlijk een stuk zuiniger/efficienter met stoken.

En dan is het nog een Radson Maxicom ook. Door Bosch destijds overgenomen en opgelapt (branderhuis kon scheuren). Niet bepaald kwaliteitspul.
pi_177375319
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:40 schreef Spanky78 het volgende:
Maar.. waarom sluit je de kranen als je ontlucht?

Ik heb geleerd dat je juist alles open moet zetten en na even goed verwarmen en pompen de CV helemaal uitzet en dan van beneden naar boven de radiatoren ontlucht.

Zo ben ik het eigenlijk ook gewend.

Maar als je nu zoekt op “radiator ontluchten” dan staat er bij elke site een stappenplan waarin dat staat.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177375409
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:50 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Zo ben ik het eigenlijk ook gewend.

Maar als je nu zoekt op “radiator ontluchten” dan staat er bij elke site een stappenplan waarin dat staat.
Hoe kan er dan lucht door water worden vervangen? Als de kraan dicht zit komt er geen water uit de leidingen binnen.
Whatever...
pi_177375451
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:43 schreef Knuppel1983 het volgende:
Na 17 jaar heeft elke ketel last van versleten onderdelen, zoals de circulatiepomp en de warmtewisselaar (mist vaak al wat ribben). Daarbij is een nieuwe ketel waarschijnlijk een stuk zuiniger/efficienter met stoken.
Dat zuiniger / efficienter schijnt erg weinig verschil te maken.
De rest kan ik niet inschatten.

quote:
En dan is het nog een Radson Maxicom ook. Door Bosch destijds overgenomen en opgelapt (branderhuis kon scheuren). Niet bepaald kwaliteitspul.
Was geen topketel nee.


Als ik zeker wist dat vervangen van de ketel alle problemen zou oplossen, dan prima.
Maar ik ben een beetje bang dat ik dan alsnog met het getik zit...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177375480
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:52 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hoe kan er dan lucht door water worden vervangen? Als de kraan dicht zit komt er geen water uit de leidingen binnen.
Ik zoek de instructie niet op omdat ik er veel vanaf weet...
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177375533
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:43 schreef Knuppel1983 het volgende:
Na 17 jaar heeft elke ketel last van versleten onderdelen, zoals de circulatiepomp en de warmtewisselaar (mist vaak al wat ribben). Daarbij is een nieuwe ketel waarschijnlijk een stuk zuiniger/efficienter met stoken.

En dan is het nog een Radson Maxicom ook. Door Bosch destijds overgenomen en opgelapt (branderhuis kon scheuren). Niet bepaald kwaliteitspul.
Zou kunnen, mits goed onderhouden, kan een ketel van 17 jaar misschien nog jaren mee.

Denk dat een stuk zuiniger ook vies tegen valt, als we even na het rendement gaan kijken.

Op afstand helaas niks te zeggen over de staat van een cv ketel, kan alleen op locatie. Daarom vind ik het geroep om aan een vervanging na te denken, een beetje slap gelul in de ruimte.
  Moderator donderdag 22 februari 2018 @ 20:04:22 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177375696
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2018 19:50 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Zo ben ik het eigenlijk ook gewend.

Maar als je nu zoekt op “radiator ontluchten” dan staat er bij elke site een stappenplan waarin dat staat.
We hebben zelfs zo'n stappenplan in onze storingswijzer staan :)

K&W / [K&W] Storingswijzer - Cv-installaties !
pi_177375890
https://www.feenstra.com/(...)rwarming-ontluchten/

https://abelenco.nl/kenni(...)radiator-ontluchten/


Zo schiet het nog niet op, allemaal verschillende instructies.

Wat hierboven staat klopt dus niet?

Lees net ook dat een kapot expansievat te herkennen is aan vaak bijvullen. Dat hoef ik bijna nooit te doen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177375958
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 20:13 schreef Sometimes het volgende:
https://www.feenstra.com/(...)rwarming-ontluchten/

https://abelenco.nl/kenni(...)radiator-ontluchten/


Zo schiet het nog niet op, allemaal verschillende instructies.

Wat hierboven staat klopt dus niet?

Lees net ook dat een kapot expansievat te herkennen is aan vaak bijvullen. Dat hoef ik bijna nooit te doen.
Geen idee. Maar wat jij doet werkt blijkbaar niet. Dus probeer de andere. Los je het daarmee niet op bel je een monteur.
Whatever...
pi_177430951
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 20:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

We hebben zelfs zo'n stappenplan in onze storingswijzer staan :)

K&W / [K&W] Storingswijzer - Cv-installaties !
Gisteren dit stappenplan gevolgd. Bij het ontluchten kwam er nergens iets anders uit dan water.

Daarna toch maar wat water bijgevuld, druk stond (al lang) net op 1,5.

Vervolgens ketel weer aangezet. Geknikker in de leidingen in de woonkamer kwam niet terug. Vanmorgen ook niet gewekt door getik in de leidingen / radiatoren in de slaapkamer. Lijkt er dus op dat er stiekem toch te weinig druk in het systeem was wat alle geluiden veroorzaakte (?).

Expansievat moet duidelijk wel vervangen worden.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177436522
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 08:10 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Gisteren dit stappenplan gevolgd. Bij het ontluchten kwam er nergens iets anders uit dan water.

Daarna toch maar wat water bijgevuld, druk stond (al lang) net op 1,5.

Vervolgens ketel weer aangezet. Geknikker in de leidingen in de woonkamer kwam niet terug. Vanmorgen ook niet gewekt door getik in de leidingen / radiatoren in de slaapkamer. Lijkt er dus op dat er stiekem toch te weinig druk in het systeem was wat alle geluiden veroorzaakte (?).

Expansievat moet duidelijk wel vervangen worden.
Hoever loopt je druk nu op als de verwarming aan staat? Als je expansievat defect is en je vult bij dan kan de druk aardig oplopen tijdens het verwarmen.
pi_177436732
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2018 13:21 schreef markje1 het volgende:

[..]

Hoever loopt je druk nu op als de verwarming aan staat? Als je expansievat defect is en je vult bij dan kan de druk aardig oplopen tijdens het verwarmen.
Liep vanmorgen op tot 2,4 bij het opwarmen van het huis na de nacht.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_177440734
Van 1,5 naar 2,4?

Ik heb 1,9 - 2,2 met aanvoer van 60c
.
pi_177441033
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2018 16:14 schreef Fer het volgende:
Van 1,5 naar 2,4?

Ik heb 1,9 - 2,2 met aanvoer van 60c
Nee, van 2,0 naar 2,4.
1,5 was vóór het bijvullen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')