abonnement Unibet Coolblue
pi_177309564
Goedenavond allen,

Ik denk dat vrijwel iedereen deze situatie wel eens meegemaakt heeft. Sommigen wat dichterbij dan anderen, maar iedereen kent het wel. Mensen die ongeneeslijk ziek zijn en die de laatste weken van hun leven ingaan. Dat op zich is al klachtwaardig natuurlijk, maar goed, dat is natuur.

Mijn klacht gaat echter over die laatste paar weken. Ik bedoel, hoe vaak kan je potentieel afscheid nemen van iemand? En vindt diegene die gaat sterven het niet enorm irritant dat elk familielid langskomt met 'ik ga je zo missen als je er niet meer bent!'? Je hebt vaak tientallen jaren geschiedenis met zo'n persoon en opeens moeten de laatste weken opeens meer waarde hebben dan andere weken...

Klacht: Afscheid nemen van mensen die binnenkort doodgaan is letterlijk voor niemand leuk, je kan nog beter opeens op straat dood neervallen.

Edit: Ik was dus sowieso al wel van plan om te gaan hoor, alleen het laatste bezoek is op deze manier nog minder leuk dan een keertje op de koffie gaan

[ Bericht 8% gewijzigd door MadJackthePirate op 19-02-2018 22:20:47 ]
pi_177309634
Even serieus, de laatste weken lijden hoort bij de natuur? Nou dank je geef mij dan maar een spuitje.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177309655
Gelukkig nooit meegemaakt. In mijn omgeving gingen ze opeens. Zonder vooraf te berichten.
Is niet leuk, komt hard aan, maar ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht.
pi_177309681
Bijna is niks. Desondanks sterkte gewenst de komende tijd en een rest in pep voor wanneer het zover is.
pi_177309685
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:55 schreef halfway het volgende:
Even serieus, de laatste weken lijden hoort bij de natuur? Nou dank je geef mij dan maar een spuitje.
Dat bedoelt TS niet.
pi_177309728
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:57 schreef SebbeSwensje het volgende:
Bijna is niks. Desondanks sterkte gewenst de komende tijd en een rest in pep voor wanneer het zover is.
Thanks man
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:56 schreef Hiddendoe het volgende:
Gelukkig nooit meegemaakt. In mijn omgeving gingen ze opeens. Zonder vooraf te berichten.
Is niet leuk, komt hard aan, maar ik heb hier eigenlijk nooit over nagedacht.
Hoorde onlangs dat mijn opa niet lang meer heeft, maar iedereen zegt dan zo 'besef dat dit de laatste keer kan zijn!'. Ja en dan? Diegene weet toch wat je voor hem betekende neem ik aan, of moet je dat dan elke keer herhalen? Tis een beetje wachten tot het moment daar is met de hele familie met extra tranen
  maandag 19 februari 2018 @ 22:04:11 #7
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_177309856
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Hoorde onlangs dat mijn opa niet lang meer heeft, maar iedereen zegt dan zo 'besef dat dit de laatste keer kan zijn!'. Ja en dan? Diegene weet toch wat je voor hem betekende neem ik aan, of moet je dat dan elke keer herhalen? Tis een beetje wachten tot het moment daar is met de hele familie met extra tranen
Ja, nee. Misschien.

Ik snap wat je bedoelt, ik kan mij ook voorstellen dat mensen het nu nog zeggen.... omdat het kan.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_177309868
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Thanks man

[..]

Hoorde onlangs dat mijn opa niet lang meer heeft, maar iedereen zegt dan zo 'besef dat dit de laatste keer kan zijn!'. Ja en dan? Diegene weet toch wat je voor hem betekende neem ik aan, of moet je dat dan elke keer herhalen? Tis een beetje wachten tot het moment daar is met de hele familie met extra tranen
Ja, het is heel ongemakkelijk. Ik weet niet hoeveel jij van je opa houdt, maar je beseft wel dat je na dit afscheid nooit meer iets tegen hem kunt zeggen.
Ik denk niet (praat nu even voor mezelf) dat ik het over mijn hart zou kunnen krijgen om iemand helemaal alleen te laten in zijn of haar laatste uren.
  maandag 19 februari 2018 @ 22:06:21 #9
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_177309902
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:04 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ik denk niet (praat nu even voor mezelf) dat ik het over mijn hart zou kunnen krijgen om iemand helemaal alleen te laten in zijn of haar laatste uren.
Ik wel, ik ben altijd te laat.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_177309988
quote:
14s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:04 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Ja, nee. Misschien.

Ik snap wat je bedoelt, ik kan mij ook voorstellen dat mensen het nu nog zeggen.... omdat het kan.
Ja als je nog dingen hebt die niet uitgesproken zijn kan ik het me wel voorstellen, maar juist als je een goeie band had.
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:04 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Ja, het is heel ongemakkelijk. Ik weet niet hoeveel jij van je opa houdt, maar je beseft wel dat je na dit afscheid nooit meer iets tegen hem kunt zeggen.
Ik denk niet (praat nu even voor mezelf) dat ik het over mijn hart zou kunnen krijgen om iemand helemaal alleen te laten in zijn of haar laatste uren.
Ik ben redelijk close, maar ik ben niet zo emotioneel ingesteld in dat opzicht. Ik heb alle belangrijke dingen die ik wilde zeggen al gezegd, hoewel ik het natuurlijk altijd gezellig vind om met mijn opa wat te praten. Maar juist omdat je in je achterhoofd hebt dat het wel eens de laatste keer zou kunnen zijn wordt het zo geforceerd. Ik zou liever gewoon gezellig op de koffie zijn geweest en dat dat de laatste keer was dan dat het zo in je achterhoofd spookt.

De laatste uren en als je belangrijke dingen nog niet gezegd hebt zijn uitzonderingen natuurlijk, dat lijkt me logisch en bedoelde ik ook niet per se met dit topic.
pi_177310021
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:10 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja als je nog dingen hebt die niet uitgesproken zijn kan ik het me wel voorstellen, maar juist als je een goeie band had.

[..]

Ik ben redelijk close, maar ik ben niet zo emotioneel ingesteld in dat opzicht. Ik heb alle belangrijke dingen die ik wilde zeggen al gezegd, hoewel ik het natuurlijk altijd gezellig vind om met mijn opa wat te praten. Maar juist omdat je in je achterhoofd hebt dat het wel eens de laatste keer zou kunnen zijn wordt het zo geforceerd. Ik zou liever gewoon gezellig op de koffie zijn geweest en dat dat de laatste keer was dan dat het zo in je achterhoofd spookt.

De laatste uren en als je belangrijke dingen nog niet gezegd hebt zijn uitzonderingen natuurlijk, dat lijkt me logisch en bedoelde ik ook niet per se met dit topic.
Gewoon doen wat jou het beste lijkt en je vooral niet laten dwingen om daar krokodillentranen te vergieten.
Veel sterkte toegewenst.
pi_177310063
Ik dnk dat je opa het heel prettig vind als je gewoon bij hem op de koffie komt, je hoeft niet de hele tijd zware gesprekken over de dood te hebben bij een terminaal patient.
Het zou wel enorm jammer zijn als je wegblijft nu
pi_177310083
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:12 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Gewoon doen wat jou het beste lijkt en je vooral niet laten dwingen om daar krokodillentranen te vergieten.
Veel sterkte toegewenst.
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:14 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik dnk dat je opa het heel prettig vind als je gewoon bij hem op de koffie komt, je hoeft niet de hele tijd zware gesprekken over de dood te hebben hij terminaal patient.
Het zou wel enorm jammer zijn als je wegblijft nu
Ik ga ook wel hoor, en ga er inderdaad zo'n normaal mogelijk bezoek van proberen te maken. Maar toch zit het ergens in je achterhoofd als het ware
pi_177310089
Ga je toch niet. Pffff.
  maandag 19 februari 2018 @ 22:19:29 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_177310134
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:16 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik ga ook wel hoor, en ga er inderdaad zo'n normaal mogelijk bezoek van proberen te maken. Maar toch zit het ergens in je achterhoofd als het ware
Ja, bij hem ook, doe hem een plezier en ga. Echt! Het hoeft geen vreselijk tranendal te worden, maar hij zal het fijn vinden je te zien. En al wordt het dat wel, tja... Menselijk, toch?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_177310185
Had ik bij m'n opa.

Hij gaf nooit toe dat er iets was en op een dag zei ie dat ie buikpijn had. Dus ik deed het af als komt wel goed maar
2 dagen later, gescheurde aorta. Als een malle naar het ziekenhuis, zag er echt eng uit, hij leek al dood, werd ie wakker gemaakt, sprong ie overeind schrok me de tyfus :')

Hopelijk komt ie weer een keer voorbij in een droom _O_
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_177310314
quote:
3s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:19 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, bij hem ook, doe hem een plezier en ga. Echt! Het hoeft geen vreselijk tranendal te worden, maar hij zal het fijn vinden je te zien. En al wordt het dat wel, tja... Menselijk, toch?
Heb maar even een edit toegevoegd aan de OP, was sowieso wel van plan om te gaan. Maar precies dat deel van het tranendal en ik ga je missen etc... Dat vind ik juist...minder. Niet omdat het zwak is ofzo, maar omdat je dat toch wel van elkaar weet? Tenminste van een aantal personen in je leven wel en door dat te gaan benoemen wordt het juist een minder leuk gesprek, lijkt me.

Maar goed, zoals ik zei ga ik wel, heb alleen zo'n gevoel dat het een leuker gesprek zou worden als we beiden niet wisten dat 'de datum' eraan zat te komen als het ware.
  maandag 19 februari 2018 @ 22:28:55 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_177310379
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:26 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Maar goed, zoals ik zei ga ik wel, heb alleen zo'n gevoel dat het een leuker gesprek zou worden als we beiden niet wisten dat 'de datum' eraan zat te komen als het ware.
Ja, open deur.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 20 februari 2018 @ 01:35:10 #19
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_177312806
Ouders en grootouders zijn meestal blij je te zien.
En wie zegt dat je telkens moet zeggen dat je ze gaat missen? Ga gewoon op bezoek, zoals je ook deed toen hij niet ziek was.
Waarom zou je het over de dood hebben? Spreek over het leven, jouw leven, zijn leven. Vraag hem naar vroeger toen hij zo oud was als jij nu. Vraag naar het kattenkwaad dat hij uithaalde toen hij jong was en over andere belevenissen waarvan je weet dat zijn ogen nog even oplichten, als hij er over verteld en terugdenkt.

Overigens nog een voordeel van redelijk vaak langskomen... tegen de tijd dat hij daadwerkelijk sterft, dan heb je al een (groot) deel van het verwerkingsproces gehad.

Hoe dan ook er zijn geen regels hoe je om moet gaan met stervende mensen. Geef er jouw eigen invulling aan. Sterkte!
pi_177312831
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 22:26 schreef MadJackthePirate het volgende:

Maar precies dat deel van het tranendal en ik ga je missen etc... Dat vind ik juist...minder.
Dat is ook alleen maar belastend voor de persoon in kwestie, mensen die dat doen zijn niet goed bij hun hoofd.
pi_177313669
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 21:59 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Thanks man

[..]

Hoorde onlangs dat mijn opa niet lang meer heeft, maar iedereen zegt dan zo 'besef dat dit de laatste keer kan zijn!'. Ja en dan? Diegene weet toch wat je voor hem betekende neem ik aan, of moet je dat dan elke keer herhalen? Tis een beetje wachten tot het moment daar is met de hele familie met extra tranen
Sterkte :)

Eerste keer dat je met een sterfbed te maken hebt? Vond het persoonlijk wel fijn dat te weten. Toen m'n oma hele goede prognoses had en we alles aan het regelen waren voor haar terugkeer viel 'het telefoontje' de dag erop veel rauwer op mijn dak. Probeer er gewoon het beste van te maken op een normale manier en zonder hakken in het zand.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2018 08:09:17 ]
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 20 februari 2018 @ 06:53:00 #22
186611 Haags
pi_177313682
Niet al te vaak meegemaakt. Lijkt mij minder prettig.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 20 februari 2018 @ 09:51:38 #23
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_177315623
Ga op het moment door zo’n situatie , heel naar inderdaad
  Moderator dinsdag 20 februari 2018 @ 11:15:28 #24
441859 crew  Lenny77
pi_177316984
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 01:35 schreef Also-von-Oder het volgende:
Ouders en grootouders zijn meestal blij je te zien.
En wie zegt dat je telkens moet zeggen dat je ze gaat missen? Ga gewoon op bezoek, zoals je ook deed toen hij niet ziek was.
Waarom zou je het over de dood hebben? Spreek over het leven, jouw leven, zijn leven. Vraag hem naar vroeger toen hij zo oud was als jij nu. Vraag naar het kattenkwaad dat hij uithaalde toen hij jong was en over andere belevenissen waarvan je weet dat zijn ogen nog even oplichten, als hij er over verteld en terugdenkt.

Overigens nog een voordeel van redelijk vaak langskomen... tegen de tijd dat hij daadwerkelijk sterft, dan heb je al een (groot) deel van het verwerkingsproces gehad.

Hoe dan ook er zijn geen regels hoe je om moet gaan met stervende mensen. Geef er jouw eigen invulling aan. Sterkte!
Dit! Die man zal al genoeg emo-miepen bij zich gehad hebben. Die vind het gewoon lekker als er eens een keertje gewoon wordt gedaan! Neem iets lekkers mee voor hem, iets waarvan je weet dat hij het graag heeft en amuseer je gewoon. Laat hem het gesprek maar leiden. En mocht hij er toch over beginnen, dan heeft hij er ook behoefte aan en dan volg je hem maar in het gesprek.

Sterkte!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 20 februari 2018 @ 13:43:06 #25
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_177320545
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 01:50 schreef Za het volgende:

[..]

Dat is ook alleen maar belastend voor de persoon in kwestie, mensen die dat doen zijn niet goed bij hun hoofd.
wat een onzin weer. je kan toch verdrietig zijn en iemand zo vreselijk missen dat je daardoor moet huilen waar die gene bij is? hoezo ben je dan niet goed bij je hoofd?
Maar niet heus.....Daaaag.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')