abonnement Unibet Coolblue
pi_177286773
Hallo,

Wij hebben een bankhypotheek met een looptijd van 30 jaar. Jaarlijks mogen we 10% versneld aflossen. Is het mogelijk om met een familiehypoteek jaarlijks die 10% extra af te lossen zodat over 10 jaar het huis volledig is gefinancierd met de familiehypoteek en wij een aflosboete voorkomen?
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 18 februari 2018 @ 21:23:20 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177286836
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:20 schreef Patroon het volgende:
Hallo,

Wij hebben een bankhypotheek met een looptijd van 30 jaar. Jaarlijks mogen we 10% versneld aflossen. Is het mogelijk om met een familiehypoteek jaarlijks die 10% extra af te lossen zodat over 10 jaar het huis volledig is gefinancierd met de familiehypoteek en wij een aflosboete voorkomen?
Hoezo zou dat niet mogelijk zijn?
Moet je die nieuwe familiehypotheek wel in 30 jaar aflossen, anders is er geen recht meer op HRA.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177286901
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo zou dat niet mogelijk zijn?
Moet je die nieuwe familiehypotheek wel in 30 jaar aflossen, anders is er geen recht meer op HRA.
Ja wat we dan maandelijks steeds minder hoeven te betalen aan de bankhypotheek gebruiken we om de familie hypotheek af te lossen. Zo zijn we dan in 30 jaar er vanaf toch?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177287198
Meestal staat er in de hypotheekovereenkomst dat de bank als enige hypotheek op de woning heeft. Dan kan de familie dit niet zomaar ook krijgen.
.
  zondag 18 februari 2018 @ 21:53:51 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177287304
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:26 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja wat we dan maandelijks steeds minder hoeven te betalen aan de bankhypotheek gebruiken we om de familie hypotheek af te lossen. Zo zijn we dan in 30 jaar er vanaf toch?
Dat weet ik niet, dat zal aan de gebruikte rente liggen en aan wat voor hypotheek je nu bij de bank hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 18 februari 2018 @ 21:54:09 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177287308
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:46 schreef Fer het volgende:
Meestal staat er in de hypotheekovereenkomst dat de bank als enige hypotheek op de woning heeft. Dan kan de familie dit niet zomaar ook krijgen.
Dat is wel een puntje ja....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177287356
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:46 schreef Fer het volgende:
Meestal staat er in de hypotheekovereenkomst dat de bank als enige hypotheek op de woning heeft. Dan kan de familie dit niet zomaar ook krijgen.
Bedankt voor het meedenken.
Ook niet voor het afgeloste deel?

In dit voorbeeld wordt gesproken over een familiehypoteek naast een bankhypotheek

https://www.wegwijs.nl/ar(...)-kind-en-voor-ouders
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177287618
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:56 schreef Patroon het volgende:

[..]

Bedankt voor het meedenken.
Ook niet voor het afgeloste deel?

In dit voorbeeld wordt gesproken over een familiehypoteek naast een bankhypotheek

https://www.wegwijs.nl/ar(...)-kind-en-voor-ouders
Meestal niet toch, of verander jij de aktes bij de notaris na iedere aflossing.

Daarnaast hebben banken geen trek in jouw huis te moeten delen met een ander. Of nog erger die spagaat die ontstaat als je de ene wel netjes betaalt en de ander niet.
.
pi_177287998
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2018 22:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Meestal niet toch, of verander jij de aktes bij de notaris na iedere aflossing.

Daarnaast hebben banken geen trek in jouw huis te moeten delen met een ander. Of nog erger die spagaat die ontstaat als je de ene wel netjes betaalt en de ander niet.
Ja zou dan jaarlijks notarieel worden vastgelegd.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177288088
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 21:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo zou dat niet mogelijk zijn?
Moet je die nieuwe familiehypotheek wel in 30 jaar aflossen, anders is er geen recht meer op HRA.
Die jaren van HRA zijn toch al in gegaan vanaf de initiële hypotheek?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 19 februari 2018 @ 09:02:10 #11
466712 HypoExpert
Begrijp voordat je kiest
pi_177291923
In plaats van aflossen kun je beter extra inleggen op je bankspaarhypotheek en daarna de looptijd verkorten. Zo hou je de maximale hypotheekrenteaftrek en profiteer je van de hogere rente op je spaardeel.
  maandag 19 februari 2018 @ 09:03:46 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177291959
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:02 schreef HypoExpert het volgende:
In plaats van aflossen kun je beter extra inleggen op je bankspaarhypotheek en daarna de looptijd verkorten. Zo hou je de maximale hypotheekrenteaftrek en profiteer je van de hogere rente op je spaardeel.
Hoezo heeft TS een bankspaarhypotheek? Hij heeft de hypotheekvorm nergens genoemd toch?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177291994
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:02 schreef HypoExpert het volgende:
In plaats van aflossen kun je beter extra inleggen op je bankspaarhypotheek en daarna de looptijd verkorten. Zo hou je de maximale hypotheekrenteaftrek en profiteer je van de hogere rente op je spaardeel.
Volgens mij heb je geen idee waar ik het over heb.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177291997
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo heeft TS een bankspaarhypotheek? Hij heeft de hypotheekvorm nergens genoemd toch?
Hebben een annuïteiten hypotheek.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177292225
Het hangt er vanaf bij welke bank je de lening hebt en of de familiehypotheek ook daadwerkelijk in het kadaster moet zijn ingeschreven om in aanmerking te komen voor de HRA. Ik ga uit van wel.

Als dat het geval is zal de notaris waarbij de de familiehypotheek gaat passeren (Je zal ook dit verhoogd moeten inschrijven anders moet je bij elke 10% opnieuw naar de notaris) de originele hypotheekverstrekker vragen om een toestemming van vestiging van tweede hypotheek. Als je het plan erbij legt (namelijk elk jaar 10% boetevrij aflossen en dat overhevelen naar een familiehypotheek) zullen de meeste banken hier wel toestemming voor geven. Heel leuk zullen ze het niet vinden, maar het is niet verboden. Er zijn ook geen regels waar het geld van de 10% boetevrij vandaan komt. De bank heeft sowieso recht van eerste hypotheek, dus heel spannend zal het niet zijn.

Maar elke hypotheekverstrekker zit daar anders in, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Als inschrijven in het kadaster niet nodig is, dan volstaat elk jaar 10% lenen bij familie en dat aflossen op de hypotheek.
pi_177292566
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 09:19 schreef VanAvesaat het volgende:
Het hangt er vanaf bij welke bank je de lening hebt en of de familiehypotheek ook daadwerkelijk in het kadaster moet zijn ingeschreven om in aanmerking te komen voor de HRA. Ik ga uit van wel.

Als dat het geval is zal de notaris waarbij de de familiehypotheek gaat passeren (Je zal ook dit verhoogd moeten inschrijven anders moet je bij elke 10% opnieuw naar de notaris) de originele hypotheekverstrekker vragen om een toestemming van vestiging van tweede hypotheek. Als je het plan erbij legt (namelijk elk jaar 10% boetevrij aflossen en dat overhevelen naar een familiehypotheek) zullen de meeste banken hier wel toestemming voor geven. Heel leuk zullen ze het niet vinden, maar het is niet verboden. Er zijn ook geen regels waar het geld van de 10% boetevrij vandaan komt. De bank heeft sowieso recht van eerste hypotheek, dus heel spannend zal het niet zijn.

Maar elke hypotheekverstrekker zit daar anders in, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Als inschrijven in het kadaster niet nodig is, dan volstaat elk jaar 10% lenen bij familie en dat aflossen op de hypotheek.
Bedankt voor je reactie. Hier kan ik verder mee. Wij hebben een hypotheek lopen bij Aegon.


Edit: ik heb geïnformeerde bij Aegon. Zij geven aan dat het mogelijk is om een 2e hypotheek te vestigen op de woning, echter Aegon wil wel de 1e hypotheek blijven. Dat lijkt mij geen probleem, of zie ik iets over het hoofd?

[ Bericht 6% gewijzigd door Patroon op 19-02-2018 10:26:01 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177294368
Ga je jouw familiehypotheek aan bij familie? Zo ja, eist je familie dan een recht van hypotheek?

Voor de fiscale aftrekbaarheid van de rente is het namelijk geen vereiste dat er een daadwerkelijk recht van hypotheek wordt gevestigd.
pi_177294440
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:19 schreef Certeco het volgende:
Ga je jouw familiehypotheek aan bij familie? Zo ja, eist je familie dan een recht van hypotheek?

Voor de fiscale aftrekbaarheid van de rente is het namelijk geen vereiste dat er een daadwerkelijk recht van hypotheek wordt gevestigd.
Ja bij familie, nee de familie eist dat niet. Ik was/ben zelf in de veronderstelling dat om voor HRA in aanmerking te komen er een hypotheek gevestigd moet worden, maar dat hoeft dus niet?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177294590
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:23 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja bij familie, nee de familie eist dat niet. Ik was/ben zelf in de veronderstelling dat om voor HRA in aanmerking te komen er een hypotheek gevestigd moet worden, maar dat hoeft dus niet?
Nee, absoluut niet. Die verwarring is ontstaan omdat het gebruikelijk is om bij een bank te lenen. De bank eist uit eigenbelang een recht van hypotheek.

Voor de Belastingdienst is het alleen van belang dat de lening wordt aangegaan voor een eigen woning, zie artikel 3.119a van de Wet op de Inkomstenbelasting 2001.

Een aandachtspunt is wel dat er een zakelijke rente wordt gevraagd, anders zou de Belastingdienst de teveel of te weinig betaalde rente kunnen aanmerken als een schenking.

Edit: Verder gelden natuurlijk wel alle eisen die ook voor de banklening gelden, zoals de aflossingsverplichting binnen 30 jaar.
pi_177294617
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:32 schreef Certeco het volgende:

[..]

Nee, absoluut niet. Die verwarring is ontstaan omdat het gebruikelijk is om bij een bank te lenen. De bank eist uit eigenbelang een recht van hypotheek.

Voor de Belastingdienst is het alleen van belang dat de lening wordt aangegaan voor een eigen woning, zie artikel 3.119a van de Wet op de Inkomstenbelasting 2001.

Een aandachtspunt is wel dat er een zakelijke rente wordt gevraagd, anders zou de Belastingdienst de teveel of te weinig betaalde rente kunnen aanmerken als een schenking.
Zakelijke rente? Hoe moet ik dat zien? Stel wij doen gewoon een marktconforme rente? Kan dat dan nog problemen opleveren?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177294724
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:33 schreef Patroon het volgende:

[..]

Zakelijke rente? Hoe moet ik dat zien? Stel wij doen gewoon een marktconforme rente? Kan dat dan nog problemen opleveren?
Dan zit je goed. Een zakelijke rente is een marktconforme rente. Er ontstaat alleen een probleem als je bijvoorbeeld 0% rente betaalt, dan zou je de rente die je normaal zou moeten betalen een schenking vormen van je familie aan jou.

Daar zijn overigens weer vrijstellingen voor, dus dat kan ook een oplossing zijn om belastingvrij te schenken, indien gewenst.
pi_177294747
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:39 schreef Certeco het volgende:
zou je de rente die je normaal zou moeten betalen een schenking v
Ja precies, nee wij nemen marktconforme rente en jaarlijks wordt dan de betaalde rente teruggegeven in de vorm van een schenking (dit bedrag zal niet de 5363 overschrijden)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_177294818
Tip: Administreer dit kasrondje zorgvuldig, anders kan de inspecteur stellen dat de hypotheekrente niet op jou drukt en kwijtgescholden wordt. De rente is dan niet aftrekbaar.
pi_177294867
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:44 schreef Certeco het volgende:
administreer dit kasrondje zorgvuldig, anders kan de inspecteur stellen dat de hypotheekrente niet op jou drukt en kwijtgescholden wordt. De rente is dan niet aftrekbaar
Bedankt! Hoeven wij dan niet jaarlijks de hypotheek te vestigen via de notaris? Wel wordt de lening goed vastgelegd bij de notaris.

Heb je tips over hoe wij dit kasrondje zorgvuldig kunnen administreren?
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 19 februari 2018 @ 12:00:58 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177295278
In ieder geval duidelijk een bedrag inclusief rente overmaken maandelijks, en de schenking ook apart weer overmaken.
Dat laatste zou ik dan gewoon jaarlijks doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')