abonnement Unibet Coolblue
pi_177288792
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:10 schreef Leandra het volgende:
https://www.belastingdien(...)ruikelijke_huurprijs

De leegwaarderatio is 62% in zo'n situatie.

Omgekeerd komt dat weer uit op een huurpercentage van 3 tot 4% van de WOZ.
Dus ik weet niet waar jij die 6% vandaan hebt....
Die leegwaarderatio is voor de berekening van mijn VRH in box 3, ofwel wat ik moet afdragen aan de Belastingdienst en met welke waarde ik mag rekenen omdat de woning bewoond is.
Dat is afhankelijk van de hoogte van de huur t.o.v. de WOZ waarde, niet andersom.
Als het familie is val je automatisch in de 62% schaal.
  zondag 18 februari 2018 @ 23:16:42 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177288832
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die leegwaarderatio is voor de berekening van mijn VRH in box 3, ofwel wat ik moet afdragen aan de Belastingdienst en met welke waarde ik mag rekenen omdat de woning bewoond is.
Dat is afhankelijk van de hoogte van de huur t.o.v. de WOZ waarde, niet andersom.
Als het familie is val je automatisch in de 62% schaal.
Ja, en die 62% is omgekeerd weer vergelijkbaar met 3 tot 4%
Het impliceert zelfs min of meer dat dat percentage bij gelieerde partijen niet te weinig zou zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177288871
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, en die 62% is omgekeerd weer vergelijkbaar met 3 tot 4%
Het impliceert zelfs min of meer dat dat percentage bij gelieerde partijen niet te weinig zou zijn.
Oh wacht, voor box 3 is het deze:

https://www.belastingdien(...)of_verpachte_woning/

Zo langzamerhand kom je om in de regeltjes en uitzonderingen :P

Maar als dat omgekeerd ook toepasbaar is, dan zou dat een mooi handvat zijn.

Het is dan de redenering: woning doet in de WOZ 150.000 maar omdat het bewoond is door een gelieerde partij tel je 62% van die waarde, die omgekeerd dan ook resulteert in een 3 tot 4% jaarlijkse huur van de WOZ waarde?

Dan zou een huur van ¤450 bij een woning met een WOZ van ¤150.000 ineens heel redelijk zijn.

En die 6% lijkt dan alleen van toepassing bij een woning die verkocht is aan familie, waarna de huur door verkopers aan kopers dan 6% moet zijn om het niet als een verkapte schenking aan te merken.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-02-2018 23:40:27 ]
  zondag 18 februari 2018 @ 23:34:30 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177289074
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:19 schreef MaGNeT het volgende:
En die 6% lijkt dan alleen van toepassing bij een woning die verkocht is aan familie, waarna de huur door kopers aan verkopers dan 6% moet zijn om het niet als een verkapte schenking aan te merken.
Bij die zin zal "kopers" en "verkopers" omgedraaid zijn.
Stel; ik verkoop mijn huis op papier al aan mijn zoons (waarbij ik ze ieder een bedrag schenk) en ik blijf het dan van hen huren, dan zal de huur minimaal 6% van de WOZ moeten zijn.
Crap, dan zou ik mijn bruto annuļtaire hypotheek (incl. extra aflossingen) aan huur moeten betalen :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177289151
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Bij die zin zal "kopers" en "verkopers" omgedraaid zijn.
Stel; ik verkoop mijn huis op papier al aan mijn zoons (waarbij ik ze ieder een bedrag schenk) en ik blijf het dan van hen huren, dan zal de huur minimaal 6% van de WOZ moeten zijn.
Klopt, ik keek even of je nog scherp was :@ Ik duidelijk niet meer rond dit uur.

Hypotheek ben ik straks vanaf, andere woning gekocht zonder hypotheek en de oude (kleine hypotheek) kan ik aflossen met de opbrengst van de verkoop.

Voor dat eventuele 2e huis ook geen hypotheek nodig, anders zou ik er niet aan beginnen.

quote:
Crap, dan zou ik mijn bruto annuļtaire hypotheek (incl. extra aflossingen) aan huur moeten betalen :X
Ja, ze weten wel er voor te zorgen dat je geld opkomt.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-02-2018 23:46:35 ]
  zondag 18 februari 2018 @ 23:42:26 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177289166
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, ik keek even of je nog scherp was :@ Ik duidelijk niet meer rond dit uur.
:D *)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177289207
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 23:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

:D *)
:+

Mocht de belastingtelefoon me in dezelfde richting sturen dan zal ik dat nog als feedback hier vermelden.

Het is echt een crime om op internet uitsluitsel te vinden over dit soort zaken.
pi_177289538
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 20:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zoals ik zei: in de kleine dorpen vind je die zeker in die prijsklasse.

Overigens zou het probleem er niet zijn als ik tot ¤170.000 zou mogen gaan, voor dat geld heb ik wel enkele kandidaten gevonden.

Mijn vraag is daarom ook juist: zit ik vast op die ¤140.000 WOZ grens of zie ik een mogelijkheid over het hoofd.
Je kan nog zo'n 2100 euro per jaar per persoon schenken, dus in totaal max 6300 euro ongeveer. Een hogere huur kun je dan weer op die manier compenseren.
pi_177289593
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2018 00:18 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Je kan nog zo'n 2100 euro per jaar per persoon schenken, dus in totaal max 6300 euro ongeveer. Een hogere huur kun je dan weer op die manier compenseren.
Als ze niet in de bijstand zat idd.
pi_177289661
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 00:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als ze niet in de bijstand zat idd.
Als je familielid door die gift niet boven de vermogensgrens komt mag hij/zij zo'n schenking gewoon ontvangen hoor. Ook in de bijstand.
Houd trouwens met het berekenen van de huurprijs rekening met het puntensysteem. Hiermee kan je berekenen hoeveel de huur maximaal zou mogen zijn. Als de huur die jij rekent veel lager is dan je maximaal zou mogen rekenen dan zou je familielid in de problemen kunnen komen.
Aardig dat je je familielid wil helpen. Succes met het puzzelen en zoeken naar een oplossing.
pi_177289714
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 00:36 schreef Fokfan2016 het volgende:

[..]

Als je familielid door die gift niet boven de vermogensgrens komt mag hij/zij zo'n schenking gewoon ontvangen hoor. Ook in de bijstand.

Dat werkt in de bijstand anders, cumulatief zou je na een paar jaar verhuren al boven die vermogensgrens zitten.

quote:
De regel is dat gedurende de gehele bijstandsperiode het vermogen ten gevolge van eigen bezit en schenkingen tezamen niet boven de vermogensgrens voor de bijstand mag komen. Het gaat dus om een cumulatieve optelling van ‘het eigen vermogen bij aanvang van de bijstandsuitkering’ plus ‘de schenkingen die nadien gedurende de bijstandsperiode door bijstandsgerechtigde zijn ontvangen’. En komt u met deze optelling boven de wettelijke vermogensgrens voor de bijstand uit, dan mag de Sociale Dienst uw uitkering stopzetten.
quote:
Houd trouwens met het berekenen van de huurprijs rekening met het puntensysteem. Hiermee kan je berekenen hoeveel de huur maximaal zou mogen zijn. Als de huur die jij rekent veel lager is dan je maximaal zou mogen rekenen dan zou je familielid in de problemen kunnen komen.
Aardig dat je je familielid wil helpen. Succes met het puzzelen en zoeken naar een oplossing.
Ik zal de belastingtelefoon bellen, puntensysteem (woningwaarderingsstelsel) heb ik tot nu toe alleen in verband gezien met de maximumhuur, niet met de belastingdienst.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-02-2018 00:51:21 ]
pi_177289751
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 00:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat werkt in de bijstand anders.

[..]

[..]

Ik zal de belastingtelefoon bellen, puntensysteem (woningwaarderingsstelsel) heb ik tot nu toe alleen in verband gezien met de maximumhuur, niet met de belastingdienst.
Volgens mij begrijp ik niet helemaal goed wat er staat?
Ik bedoel als jouw familielid bij aanvang een vastgesteld eigen vermogen heeft van 3000 euro dan zou je toch bijv 2100 kunnen schenken? Want daardoor komt jouw familielid niet boven de voor hem/haar vastgestelde vermogensgrens?

Dat van die maximale huurprijs heb ik meegekregen van een boekhouder. Het is niet zo dat de Belastingdienst dat systeem gebruikt maar het kan voor jou handig zijn om te bepalen wat een gebruikelijke huurprijs is voor de woning die jij wilt verhuren aan je familielid. Mij werd verteld dat er problemen kunnen komen met huurtoeslag bij een huur die eigenlijk te laag is.
Het helpt je niet heel veel verder maar ik wilde het toch even gezegd hebben :P
pi_177289755
Ik weet dat het niet is wat je wil horen, maar is locotie echt ZO belangrijk? Mijn ouders hebben me op deze manier geholpen, en helaas heb ik er voor van de stad naar een dorp voor moeten verhuizen. Maar als je dan voor de lange termijn een goed onderkomen hebt.. is het misschien even een keer een flinke omslag. Maar dan heeft ze ook wat. Een beetje als last option..

Echt heel lief dat je dat wil doen. Ik zou zorgen dat je goede huurcontracten hebt etc. Dat heb ik met mijn ouders ook gedaan. Ik wilde het alleen als er bepaalde afspraken zouden komen. En aangezien ik zelf nog wat jonger ben zijn we bewust voor een opknapper gegaan, dus waarschijnlijk speelt mijn vader toch minstens wel kiet straks aan het eind. Dat vond ik persoonlijk heel belangrijk.
pi_177289796
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 00:57 schreef Fripsel het volgende:
Ik weet dat het niet is wat je wil horen, maar is locotie echt ZO belangrijk? Mijn ouders hebben me op deze manier geholpen, en helaas heb ik er voor van de stad naar een dorp voor moeten verhuizen. Maar als je dan voor de lange termijn een goed onderkomen hebt.. is het misschien even een keer een flinke omslag. Maar dan heeft ze ook wat. Een beetje als last option..

Echt heel lief dat je dat wil doen. Ik zou zorgen dat je goede huurcontracten hebt etc. Dat heb ik met mijn ouders ook gedaan. Ik wilde het alleen als er bepaalde afspraken zouden komen. En aangezien ik zelf nog wat jonger ben zijn we bewust voor een opknapper gegaan, dus waarschijnlijk speelt mijn vader toch minstens wel kiet straks aan het eind. Dat vond ik persoonlijk heel belangrijk.
Ze is een stadsmens (tot zover dat bestaat), ze heeft daar haar vrijwilligerswerk, sociaal netwerk, 1 kind op een speciaal onderwijs, etc.

Verder is het niet aan mij om daar een keuze in te maken.

Ik zie de stad als een plek om uit eten te gaan, te shoppen, filmpje te pakken, etc en dan snel weer terug naar m'n doarp.

Verder is het een aanbod van mij en dan wil ik m'n best doen om te kijken wat er kan binnen de mogelijkheden die er zijn en rekening te houden met haar wensen, die verder heel bescheiden zijn.

Een goed contract is wel belangrijk.
Verder zit je natuurlijk nog met dingen als: stel dat er onverhoopt iets met mij gebeurt (woning staat op mijn naam natuurlijk).
pi_177289812
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 00:56 schreef Fokfan2016 het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp ik niet helemaal goed wat er staat?
Ik bedoel als jouw familielid bij aanvang een vastgesteld eigen vermogen heeft van 3000 euro dan zou je toch bijv 2100 kunnen schenken? Want daardoor komt jouw familielid niet boven de voor hem/haar vastgestelde vermogensgrens?

In de bijstand zijn ze niet zo makkelijk met giften / schenkingen.

quote:
Dat van die maximale huurprijs heb ik meegekregen van een boekhouder. Het is niet zo dat de Belastingdienst dat systeem gebruikt maar het kan voor jou handig zijn om te bepalen wat een gebruikelijke huurprijs is voor de woning die jij wilt verhuren aan je familielid. Mij werd verteld dat er problemen kunnen komen met huurtoeslag bij een huur die eigenlijk te laag is.
Het helpt je niet heel veel verder maar ik wilde het toch even gezegd hebben :P
Ik neem het mee in de speurtocht.
pi_177289818
Zomaar even 2100 euro schenken aan iemand in de bijstand gaat helaas niet lukken nee. Laat je een notaris meekijken naar het hele gebeuren?

Een paar dingen om je in te dekken tegen het overlijden verhaal is bijvoorbeeld wel een huurcontract voor onbepaalde tijd. En een percentage opnemen in het huurcontract dat de huur maximaal mag stijgen jaarlijks (als dat wettelijk mag, dat weet ik niet). Een huurder krijg je er namelijk niet zomaar uit, en zo dek je ook het uitbuiten van de huurprijs al een beetje in mocht er iets gebeuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2018 01:20:25 ]
  maandag 19 februari 2018 @ 01:59:44 #42
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_177289872
Max. huurtoeslag zit op 711 euro schrijf je, maar je zou eigenlijk max 550 euro willen vragen ervoor aan huur. Waarom niet gewoon de max. vragen aan huur. De huurtoeslag brengt de huur voor jouw familielid toch terug naar een even laag bedrag? Ergo: die 161 euro verschil lapt de overheid toch? Neem aan dat je die 161 euro verschil best maandelijks terug wil laten vloeien in je eigen portemonnee.

Familiebanden maken daarbij voor zover ik wet niets uit.
pi_177289894
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 01:59 schreef Kamelenteen het volgende:
Max. huurtoeslag zit op 711 euro schrijf je, maar je zou eigenlijk max 550 euro willen vragen ervoor aan huur. Waarom niet gewoon de max. vragen aan huur. De huurtoeslag brengt de huur voor jouw familielid toch terug naar een even laag bedrag? Ergo: die 161 euro verschil lapt de overheid toch? Neem aan dat je die 161 euro verschil best maandelijks terug wil laten vloeien in je eigen portemonnee.

Familiebanden maken daarbij voor zover ik wet niets uit.
Nee, dat is een misverstand, doe maar eens een proefberekening.
  maandag 19 februari 2018 @ 07:30:50 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177290887
Je moet dus vooral zorgen dat het aantal punten klopt, als se woning niet te riant is dan is dat wel te doen, want zaken als "hoeveel keukenkastjes" tellen daarvoor ook mee, maar ze kan natuurlijk na het betrekken van de woning best zelf en paar keukenkastjes bij Ikea halen en neerzetten en ophangen.
Idem voor zaken als een thermostaatkraan in de douche.

Kijk wat extra punten oplevert, zoek een huis dat dat niet heeft en verhuur het in de huidige staat qua punten, dan kan ze zelf de dingen doen om het leven aangenamer te maken zonder dat het een huurverhoging oplevert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177294126
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 07:30 schreef Leandra het volgende:
Je moet dus vooral zorgen dat het aantal punten klopt, als se woning niet te riant is dan is dat wel te doen, want zaken als "hoeveel keukenkastjes" tellen daarvoor ook mee, maar ze kan natuurlijk na het betrekken van de woning best zelf en paar keukenkastjes bij Ikea halen en neerzetten en ophangen.
Idem voor zaken als een thermostaatkraan in de douche.

Kijk wat extra punten oplevert, zoek een huis dat dat niet heeft en verhuur het in de huidige staat qua punten, dan kan ze zelf de dingen doen om het leven aangenamer te maken zonder dat het een huurverhoging oplevert.
Ik vind eigenlijk nergens informatie over een minimale huurprijs in combinatie met het puntensysteem. Zal het puntensysteem evengoed wel eens doornemen en het eens loslaten op bestaande woningen die ik te koop zie staan, zover dat lukt.
  maandag 19 februari 2018 @ 11:13:51 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177294261
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik vind eigenlijk nergens informatie over een minimale huurprijs in combinatie met het puntensysteem. Zal het puntensysteem evengoed wel eens doornemen en het eens loslaten op bestaande woningen die ik te koop zie staan, zover dat lukt.
Ik zou juist voor een huurprijs gaan die in de buurt zit van het maximum bij dat aantal punten, dan kun je iig niet het verwijt krijgen dat je huurprijs te laag is, want dan kom je in de problemen omdat het een schenking zou zijn (zowel belastingtechnisch heb je dan een probleem als zij met de bijstand).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177294610
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zou juist voor een huurprijs gaan die in de buurt zit van het maximum bij dat aantal punten, dan kun je iig niet het verwijt krijgen dat je huurprijs te laag is, want dan kom je in de problemen omdat het een schenking zou zijn (zowel belastingtechnisch heb je dan een probleem als zij met de bijstand).
Het valt niet mee om je medemens te helpen, in Nederland :P
  maandag 19 februari 2018 @ 11:36:22 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177294675
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het valt niet mee om je medemens te helpen, in Nederland :P
Ik denk dat je op Funda met deze een heel eind komt, zeker als de woningen een goede plattegrond hebben ;)
https://www.huurcommissie(...)ck-en-puntentelling/

De WOZ van de betreffende woning kun je hier vinden: https://www.wozwaardeloket.nl/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 19 februari 2018 @ 11:43:53 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177294809
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het valt niet mee om je medemens te helpen, in Nederland :P
Het meest ideale is eigenlijk als je een woning kunt vinden waarbij die huur van tussen de 3 en 4% van de WOZ overeenkomt met het maximale puntenaantal.
Dan zit je goed qua belastingen (want het wordt qua leegwaarderatio sowieso 62%) en dan valt er wat dat betreft door BD noch SD iets te zeuren over schenkingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 19-02-2018 11:53:01 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_177295569
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 11:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het meest ideale is eigenlijk als je een woning kunt vinden waarbij die huur van tussen de 3 en 4% van de WOZ overeenkomt met het maximale puntenaantal.
Dan zit je goed qua belastingen (want het wordt qua leegwaarderatio sowieso 62%) en dan valt er wat dat betreft door BD noch SD iets te zeuren over schenkingen.
leegwaarderatio telt alleen voor de VRH (box 3) niet voor de eventuele jaarlijkse schenkbelasting. Puntensysteem werkt trouwens alleen als je daardoor onder liberalisatiegrens uitkomt. Als je dus een woning vindt die door het puntensysteem onder die grens zit kan je nooit een verwijt gemaakt worden dat je te weinig huur vraagt.. Dat probleem speelt vooral bij huizen die boven die grens zitten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')