abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 februari 2018 @ 11:34:24 #76
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177341355


[ Bericht 100% gewijzigd door noodgang op 21-02-2018 12:13:49 (Laten we het gezellig houden ) ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177342307


[ Bericht 100% gewijzigd door noodgang op 21-02-2018 12:13:56 (Laten we het gezellig houden :)) ]
pi_177342467
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 09:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

150m2 voor de 2 kapper is dus 75m2 per woning?
Nee, 150m2 per woning.
pi_177353071
Mijn pa heeft zelf het huis gebouwd een jaar of 10 geleden. Heeft wel een jaar of 6 geduurd dat het klaar was, maar heeft alles zelf gedaan muv het plaatsen van het plafond/vloer bovenverdieping.

Maar je moet inderdaad wel een bouwtekening goedgekeurd hebben, en voldoen aan alle eisen. Destijds moesten de deuren net aan een andere maat voldoen (221 IPV 211).
Gemeente wil zo nu en dan een kijkje nemen en controleren.

3 verdiepingen, totaal 270m² leefruimte volgens mij.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177353179
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2018 11:34 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ook met zelfbouw zul je hulp nodig hebben van derden en kosten voor gebruik van machines e.d. ;)
Of je koopt zelf een kraan die je nadien verkoopt, om maar wat te noemen.

Enige wat zelf niet te doen is, is bv bodemonderzoek, en een officiële bouwtekening. Verder is zelf de platen van de bovenverdieping plaatsen lastig.

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2018 21:18 schreef xminator het volgende:

[..]

Ook als je alles helemaal zelf bouwt zal het met het totaalplaatje excl. Grond boven de twee ton komen.
Klopt niet. :) Een heel stuk minder. Maar veel hangt natuurlijk af van keuzes.
Het had ook nog veel goedkoper gekund (geen vloerverwarming boven en beneden, 1 badkamer IPV 2, een kleiner huis, keuken ergens anders vandaan) etc etc

[ Bericht 16% gewijzigd door Glijdt_licht op 21-02-2018 22:45:00 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177353368
Zou je een zelfgebouwd huis anders maken dan een (prefab) standaardhuis? Meer houtframe ipv beton bijvoorbeeld?
.
  woensdag 21 februari 2018 @ 21:18:25 #82
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177354206
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:52 schreef Fer het volgende:
Zou je een zelfgebouwd huis anders maken dan een (prefab) standaardhuis? Meer houtframe ipv beton bijvoorbeeld?
Rondstam/stapelbouw.. :Y
Dan kan lekker trillen en bewegen zonder enig effect.. (Grunn enzo :') )
Alhoewel ik altijd gezegd heb dat ik nooit een huis wil bouwen omdat je dan alles zelf kan bedenken en ik knettergek zou worden van mezelf, omdat ik dan handigheidjes tot in den treure ga doorvoeren, denk ik wel dat het er van moet gaan komen binnen afzienbare tijd..

Metselwerk is gewoon niet geschikt hier.. en ik wil ook geen huis waar ik dwars door de muren (houtskelet) heen kan lopen..

Maar ik zit er niet op te wachten eigenlijk
pi_177354285
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:52 schreef Fer het volgende:
Zou je een zelfgebouwd huis anders maken dan een (prefab) standaardhuis? Meer houtframe ipv beton bijvoorbeeld?
Binnen zijn alle muren van celbetonblokken zover ik me kan herinneren.
Er is nauwelijks hout gebruikt zover ik weet, behalve dan in het dak om isolatie vast te zetten en af te dekken met gipsplaten (die in het hout geschroefd werden).

Buiten is 'gewoon' metselwerk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Glijdt_licht op 21-02-2018 21:32:43 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  donderdag 22 februari 2018 @ 12:03:57 #84
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177365547
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2018 20:45 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Of je koopt zelf een kraan die je nadien verkoopt, om maar wat te noemen.
Ja dat kan... maar ik heb nu al heel wat investeringen gedaan wat ik na de bouw kan verkopen, en daar zit nog geen 1 machine bij.
Ik heb het overigens niet over een klein minigravertje, maar iets als dit.
Daarmee heeft de buurman, met 3 personen, zijn fundering vorig week uitgegraven. En dat is omdat die jongens dat werk doen en precies weten wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen en er de machines voor kunnen lenen (dus ook een goede wacker, een tractor en aanhanger voor grond aan-en afvoer etc).
Ga je dat met een minigraver alleen doen ben je dus weken kwijt. Het kan dus wel, maar dan duurt je bouwproject jaren langer en sommige mensen (ik dus) moeten nog gewoon werken door de week ;)

quote:
Enige wat zelf niet te doen is, is bv bodemonderzoek, en een officiële bouwtekening. Verder is zelf de platen van de bovenverdieping plaatsen lastig.

Klopt niet. :) Een heel stuk minder. Maar veel hangt natuurlijk af van keuzes.
Het had ook nog veel goedkoper gekund (geen vloerverwarming boven en beneden, 1 badkamer IPV 2, een kleiner huis, keuken ergens anders vandaan) etc etc
De kosten van de hypotheek, notaris, vergunningen, architect en nuts, tel je die dan ook mee of niet? Want daarmee zit je al op tienduizenden euro's.
En de installaties, zitten die in ruwbouw? Daarmee gaat ook een fors bedrag van die 2 ton af. Als je deze niet bij ruwbouw telt zul je ze overigens alsnog moeten tellen in de afbouw, want in de winter is het ander vrij fris in huis en zonder water en stroom is het toch lastig douchen, eten en warm blijven. Als het volgens jou allemaal nog voor minder dan 2 ton kan ben ik wel benieuwd wat voor huis er dan staat. En in hoeveel tijd het klaar is natuurlijk :P

Onze ruwbouw is ook minder dan 2 ton, maar dat is excl al het bovenstaande, incl het grondwerk natuurlijk :P

[ Bericht 2% gewijzigd door daNpy op 22-02-2018 12:09:08 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177368738
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja dat kan... maar ik heb nu al heel wat investeringen gedaan wat ik na de bouw kan verkopen, en daar zit nog geen 1 machine bij.
Ik heb het overigens niet over een klein minigravertje, maar iets als dit.
Zo een had hij destijds gekocht, wel tweedehands. Tractor etc werden geleend van z'n broer. Daar had hij een voordeel, dat wel.

quote:
[..]

De kosten van de hypotheek, notaris, vergunningen, architect en nuts, tel je die dan ook mee of niet? Want daarmee zit je al op tienduizenden euro's.
En de installaties, zitten die in ruwbouw? Daarmee gaat ook een fors bedrag van die 2 ton af. Als je deze niet bij ruwbouw telt zul je ze overigens alsnog moeten tellen in de afbouw, want in de winter is het ander vrij fris in huis en zonder water en stroom is het toch lastig douchen, eten en warm blijven. Als het volgens jou allemaal nog voor minder dan 2 ton kan ben ik wel benieuwd wat voor huis er dan staat. En in hoeveel tijd het klaar is natuurlijk :P

Onze ruwbouw is ook minder dan 2 ton, maar dat is excl al het bovenstaande, incl het grondwerk natuurlijk :P
Notaris, hypotheek etc heb ik geen kijk op gehad, maar de grond etc was al in bezit.


Van wat ik begreep waren de kosten die hij noemde alles qua materiaal, bouw én sloop oude huis. En dus ook de vergunningen, installatie, tekenaar/architect etc erbij.
Ivm zandgrond was heien niet nodig.

Maar het scheelt natuurlijk erg veel als je vrijwel alles zelf kunt.
Nutsaansluiting naar het perceel waren er feitelijk al vanaf de weg, alleen moesten ze verlegd worden van locatie 1 naar locatie 2 (tot de meterkast). Dat is wel laten doen. Binnenhuis is alles zelf aangelegd tot de meterkast

Dat betekende in ons geval dus ook dat het moment dat de nutsaansluiting omgelegd werd, verhuizen noodzakelijk was.

Zelf zou ik het niet kunnen, maar ook niet willen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Glijdt_licht op 22-02-2018 14:53:58 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177377216
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2018 12:03 schreef daNpy het volgende:
Ja dat kan... maar ik heb nu al heel wat investeringen gedaan wat ik na de bouw kan verkopen, en daar zit nog geen 1 machine bij.
Ik heb het overigens niet over een klein minigravertje, maar iets als dit.
Daarmee heeft de buurman, met 3 personen, zijn fundering vorig week uitgegraven. En dat is omdat die jongens dat werk doen en precies weten wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen en er de machines voor kunnen lenen (dus ook een goede wacker, een tractor en aanhanger voor grond aan-en afvoer etc).
Ga je dat met een minigraver alleen doen ben je dus weken kwijt. Het kan dus wel, maar dan duurt je bouwproject jaren langer en sommige mensen (ik dus) moeten nog gewoon werken door de week
Fundering uitgraven met een minikraan is inderdaad geen doen, meestal gebruiken ze daar toch wel een grote rupskraan voor.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, op het platteland zijn er genoeg loonbedrijven en grondverzetbedrijven.
En vaak ken je dan ook nog wel eens iemand die op een Zaterdag met de kraan van de baas aan de slag mag, dat was bij mij ook zo ;)
Later toen het huis klaar was en ik de tuin wilde omspitten en een zandbaan wilde aanleggen voor de oprit heb ik iemand uit het dorp ingehuurd die "voor de hobby" een mobiele Atlas kraan heeft, daar kun je geen hernia voor krijgen ;)
Het zand wat vrij kwam bij het uitgraven van de fundering werd ook niet afgevoerd, dit werd met de kraan gelijk verspreid over de overige nog vrije kavels :D
Als je dit moet afvoeren dan kun je ook de portemonnee trekken.
  donderdag 22 februari 2018 @ 21:55:29 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177378872
Ja dat afvoeren zal ik ook wel moeten, er komt iets van 150 kuub uit. Volgens de aannemer verhoog je daarmee gewoon je tuin, maar als ik bij de buurman kijk heb je daar zoveel niet voor nodig. Maar bij hem ligt het nu bij zijn ouders op de boerderij.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')