abonnement Unibet Coolblue
pi_177177643
Vorig jaar heb ik helaas een psychose mogen ervaren.
Dat was heftig en ik ben ervoor opgenomen geweest. Ik had last van wanen, geen hallucinaties of stemmen.
Inmiddels zijn we een jaar verder en gaat het redelijk. Ik ben nog niet aan het werk, maar wel aan het solliciteren en wil graag weer aan het werk.

Er is gelukkig geen diagnose gesteld. Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die een psychose gehad hebben en geen diagnose hebben gekregen? Ook naar ervaringen van mensen met een diagnose ben ik benieuwd. Hoe gaat het nu met je? Hoe heb je de psychose verwerkt?

Ken je bekende mensen die een psychose gehad hebben? Ik weet het van Heleen van Royen, maar ken er verder weinig.
pi_177177864
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:44 schreef Homer85 het volgende:
Vorig jaar heb ik helaas een psychose mogen ervaren.
Dat was heftig en ik ben ervoor opgenomen geweest. Ik had last van wanen, geen hallucinaties of stemmen.
Inmiddels zijn we een jaar verder en gaat het redelijk. Ik ben nog niet aan het werk, maar wel aan het solliciteren en wil graag weer aan het werk.

Er is gelukkig geen diagnose gesteld. Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die een psychose gehad hebben en geen diagnose hebben gekregen? Ook naar ervaringen van mensen met een diagnose ben ik benieuwd. Hoe gaat het nu met je? Hoe heb je de psychose verwerkt?

Ken je bekende mensen die een psychose gehad hebben? Ik weet het van Heleen van Royen, maar ken er verder weinig.
D'r zijn genoeg bekende mensen die in een psychose zijn geraakt, maar dan met hulp van drugs. Volgens mij heet het dan ook anders.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177179189
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:54 schreef Ridocar het volgende:

[..]

D'r zijn genoeg bekende mensen die in een psychose zijn geraakt, maar dan met hulp van drugs. Volgens mij heet het dan ook anders.
Een psychose door drugs kan en heet ook gewoon psychose.
pi_177179298
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:44 schreef Homer85 het volgende:

Er is gelukkig geen diagnose gesteld.
Waarom is dat gelukkig?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_177179359
quote:
5s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:04 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Waarom is dat gelukkig?
Het lijkt mij niet altijd makkelijk om een psychiatrische ziekte te hebben, daarom gelukkig geen diagnose.
  woensdag 14 februari 2018 @ 15:08:50 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177179385
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:07 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Het lijkt mij niet altijd makkelijk om een psychiatrische ziekte te hebben, daarom gelukkig geen diagnose.
In principe gaat dat een potentiële werkgever niets aan.
And so is the past
pi_177179414
Elke gek heeft zijn gebrek.
  woensdag 14 februari 2018 @ 15:11:14 #8
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_177179428
Als het cbr er maar niet achterkomt
pi_177179490
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:11 schreef Manke het volgende:
Als het cbr er maar niet achterkomt
Sowieso nooit aan CBR vertellen inderdaad. Die grijpen elke kans aan om je finacieel te verkrachten.
pi_177179614
Ik heb dus nog nooit een psychose gehad, maar ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe het is. Kan iemand eens uitleggen wat er precies met je gebeurd? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat ik het zou geloven als ik door mijn psychose zou zien dat IS door de straat marcheert. (natuurlijk heb ik makkelijk praten.) Wat gaat er in je hoofd om en kun je van jezelf herkennen dat je in een psychose zit?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_177180039
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:20 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Ik heb dus nog nooit een psychose gehad, maar ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe het is. Kan iemand eens uitleggen wat er precies met je gebeurd? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat ik het zou geloven als ik door mijn psychose zou zien dat IS door de straat marcheert. (natuurlijk heb ik makkelijk praten.) Wat gaat er in je hoofd om en kun je van jezelf herkennen dat je in een psychose zit?
Het gevaarlijke/enge aan een psychose is dat je ook echt gelooft dat wat je ziet/ervaart de werkelijkheid is. Ik heb zelf nooit een psychose mee gemaakt maar wel een opleiding gehad waar psychoses e.d. aan bod komen. Volgens mij ontstaan de meeste psychoses ook vrij geleidelijk waardoor je niet van de één op andere dag bij wijze van IS door je straat ziet marcheren.
pi_177180138
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:42 schreef xSparks het volgende:

[..]

Het gevaarlijke/enge aan een psychose is dat je ook echt gelooft dat wat je ziet/ervaart de werkelijkheid is. Ik heb zelf nooit een psychose mee gemaakt maar wel een opleiding gehad waar psychoses e.d. aan bod komen. Volgens mij ontstaan de meeste psychoses ook vrij geleidelijk waardoor je niet van de één op andere dag bij wijze van IS door je straat ziet marcheren.
Voor mijn gevoel zijn de dingen waar mensen die een psychose hebben gehad omschrijven zo onrealistisch en afwijkend van de werkelijkheid dat ik van mezelf denk dat ik het zou herkennen als het zou gebeuren. Maar dat is dus mijn voorstelling"en daar zal waarschijnlijk niet veel van kloppen. Ik ben daarom wel benieuwd naar de verhalen van mensen die er ervaring mee hebben en wat er in die periode vooraf gebeurde. Mijn vraag is vooral, "Waardoor kwam het dat je geloofde wat je zag/ervaarde?"

Kan TS misschien vertellen hoe zijn ervaring was?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  woensdag 14 februari 2018 @ 18:37:13 #13
390098 Homer85
Enjoying life
pi_177183430
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:47 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel zijn de dingen waar mensen die een psychose hebben gehad omschrijven zo onrealistisch en afwijkend van de werkelijkheid dat ik van mezelf denk dat ik het zou herkennen als het zou gebeuren. Maar dat is dus mijn voorstelling"en daar zal waarschijnlijk niet veel van kloppen. Ik ben daarom wel benieuwd naar de verhalen van mensen die er ervaring mee hebben en wat er in die periode vooraf gebeurde. Mijn vraag is vooral, "Waardoor kwam het dat je geloofde wat je zag/ervaarde?"

Kan TS misschien vertellen hoe zijn ervaring was?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdens mijn psychose dacht ik door een camera in de gaten gehouden te worden en dat er mensen vreemd gingen achter mijn rug
  woensdag 14 februari 2018 @ 18:46:57 #14
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177183635
Ik heb een psychose gehad. Vier zelfs. Na elke psychose een stukje achteruit gegaan.

Inmiddels heb ik de diagnose schizofrenie. Het is een hel. Op medicatie ben ik stabiel. Afgelopen 10 jaar heb ik veel verloren. Het is mij wel gelukt om een hbo studie te halen en nu ben ik op zoek naar werk. Ik heb ook gastcolleges gegeven over mijn ervaring en doe mee aan empowerment movements voor psychiatrische patienten.

Wat zijn je vragen precies?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 14 februari 2018 @ 18:58:08 #15
390098 Homer85
Enjoying life
pi_177183897
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb een psychose gehad. Vier zelfs. Na elke psychose een stukje achteruit gegaan.

Inmiddels heb ik de diagnose schizofrenie. Het is een hel. Op medicatie ben ik stabiel. Afgelopen 10 jaar heb ik veel verloren. Het is mij wel gelukt om een hbo studie te halen en nu ben ik op zoek naar werk. Ik heb ook gastcolleges gegeven over mijn ervaring en doe mee aan empowerment movements voor psychiatrische patienten.

Wat zijn je vragen precies?
Hoe lang kostte het je om te herstellen van iedere psychose?
Ken je bekende mensen met een psychose?
  woensdag 14 februari 2018 @ 19:26:00 #16
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177184522
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:58 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Hoe lang kostte het je om te herstellen van iedere psychose?
Ken je bekende mensen met een psychose?
Na elke psychose heb ongeveer een jaar of twee nodig voordat ik weer optimaal kan functioneren. Meestal kom je niet op de oude niveau, je kan niet meer zo goed leren of functioneren als voordat je ziek bent. Een derde herstelt heel goed en kan een normale zelfstandig leven leiden, een derde herstelt voldoende maar zal externe begeleiding en hulp nodig hebben, een derde wordt progressief slechter zodat hij of zij in een instelling moet blijven wonen. Veel mensen die dakloos zijn hebben psychose/schizofrenie.

Een inspirerende persoon met schizofrenie is Elyn Saks, hoogleraar in California. Google haar.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  woensdag 14 februari 2018 @ 19:28:19 #17
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177184586
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 15:20 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Ik heb dus nog nooit een psychose gehad, maar ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe het is. Kan iemand eens uitleggen wat er precies met je gebeurd? Ik kan het mij namelijk niet voorstellen dat ik het zou geloven als ik door mijn psychose zou zien dat IS door de straat marcheert. (natuurlijk heb ik makkelijk praten.) Wat gaat er in je hoofd om en kun je van jezelf herkennen dat je in een psychose zit?
Vooral bij de eerste keer is het moeilijk om te herkennen. Je hebt dan ook geen controle.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177186350
Hallo TS, ik zit/zat in hetzelfde schuitje. Ik heb ook een psychose gehad begin vorig jaar.

Ook bij mij is er geen diagnose gesteld. Ik had ook wanen, maar geen hallucinaties of stemmen. Kan me nu overigens wel heel goed voorstellen als er mensen zijn die daar wel last van hebben.

Echter om even antwoord te geven op de vraag: het gaat nu al een tijd lang goed, en het lijkt er vooralsnog op dat het eenmalig is geweest. Het was echter wel een enorm gevecht om weer normaal in het leven te staan als je helemaal wappie bent geweest. Echter is het simpelweg een kwestie van 100 keer vallen, en 101 keer opstaan, totdat het moment uiteindelijk komt dat je zonder dat je het eigenlijk doorhebt je leven weer op de rit krijgt. Dit proces gaat geleidelijk dus het resultaat zul je niet binnen een paar weken merken, maar uiteindelijk is er prima uit te komen.

Wat ik wel moet toegeven, is als de deur eenmaal open is geweest (psychose) deze nooit meer helemaal dicht zal gaan, maar altijd op een kier blijft. Niet dat je je hier druk om moet maken, maar het is goed om te weten dat je kunt verwachten dat je af en toe nog wel eens een gedachte kunt krijgen die je herkent van je psychose. Het gaat er alleen om of je deze gedachte serieus neemt of niet en of deze je gedrag beïnvloed. Zolang jij 't de baas blijft is er niets aan de hand, wanneer je het gevoel krijgt dat het je teveel moeite kost is het belangrijk erover te praten, met wie dan ook. Meestal is het feit dat je het uitspreekt en deelt al voldoende om er geen hinder meer van te ondervinden.

Overigens is het meestal zo dat je bij een eenmalige psychose geen diagnose krijgt, omdat het ieder gezond en weldenkend mens kan overkomen. Mocht er nóg een episode komen, dan betekend dit vaak dat er een onderliggende stoornis aan voorafgaat die de psychose triggered. Mocht je deze diagnose krijgen, dan is er ook dan niet zozeer wat aan de hand, want met kennis, zelfinzicht en de juiste hulp is ook daar prima mee te leven.

Ik moet zeggen dat ik met betrekking tot de psychose echt een boek kan schrijven.. Dus als je gerichte vragen hebt dan wil ik graag alle kennis die ik heb met je delen! ^O^

Succes TS! Gaat goedkomen! :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2018 20:40:47 ]
pi_177195422
Ik heb veel psychoses gehad. Weet soms eigenlijk niet eens wanneer ik wel/niet psychotisch ben geweest. Laatste keer was eind vorig jaar, toen zag ik kabouters in mijn kamer lopen die mijn spullen verplaatsten en mijn biertjes opdronken.

Randje van psychose is bij mij flinterdun, kan er zo elk moment weer in vallen.
pi_177195537
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 18:37 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Tijdens mijn psychose dacht ik door een camera in de gaten gehouden te worden en dat er mensen vreemd gingen achter mijn rug
In 2008 had ik midden in de zomer verduisteringsgordijnen aangeschaft. Midden op de dag in het donker in bed liggen. En toen kwam ik op het briljante idee dat er infraroodcamera's mij in het donker in de gaten hielden. Heb overal zitten zoeken in mijn kamer maar kon ze niet vinden.

Achteraf hilarisch maar op dat moment beangstigend.
pi_177195552
Kan een psychose ieder persoon ieder moment overkomen, of moet er daadwerkelijk een trigger voor zijn?
pi_177195557
Misschien kunnen boeken van en over psychiatrie je ook informeren.
De inrichting van Zeger van Herwaarden en ook PAAZ van Myrthe van der Meer vond ik goede boeken.
Kijk ook eens hier. https://www.patientervaringsverhalen.nl
pi_177195591
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 08:16 schreef Ranzbal het volgende:
Kan een psychose ieder persoon ieder moment overkomen, of moet er daadwerkelijk een trigger voor zijn?
Ik denk dat het uiteindelijk bij heel veel mensen wel zal lukken. Alleen de een hoeft er geen moeite voor te doen en een ander zal het alleen overkomen in bizarre geconstrueerde omstandigheden.
Alhoewel drugs gebruiken voor de een al bizar is en voor de ander normaal bijvoorbeeld.
pi_177195595
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 08:16 schreef Ranzbal het volgende:
Kan een psychose ieder persoon ieder moment overkomen, of moet er daadwerkelijk een trigger voor zijn?
Triggers zijn vaak stressvolle periodes als je er aanleg voor hebt. Drugs kan ook een trigger zijn.
pi_177195625
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 08:19 schreef Somberling het volgende:

[..]

Triggers zijn vaak stressvolle periodes als je er aanleg voor hebt. Drugs kan ook een trigger zijn.
Check. Hoe ging jij, en je omgeving ermee om toen duidelijk werd dat je een psychose had?
pi_177195656
Gaan psychoses ook vanzelf weer over na een paar dagen, of heb je altijd hulp/medicijnen nodig?
Definitely not CIA
pi_177195675
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 08:21 schreef Ranzbal het volgende:

[..]

Check. Hoe ging jij, en je omgeving ermee om toen duidelijk werd dat je een psychose had?
Ik was me er niet van bewust. Als mensen zeiden dat ik naar een psychiater moest vroeg ik me af of ze gek waren geworden. Toen de situatie onhoudbaar werd ben ik bij Centrum Eerste Psychose beland. Toen in de hele molen van de psychiatrie terechtgekomen en daar zit ik nu nog steeds. Ik besefte pas anderhalf jaar na mijn eerste psychose dat ik überhaupt een psychose had gehad. Ik was er nog steeds van overtuigd dat iedereen gek was geworden.

Dit was allemaal in 2004. Voor mijn omgeving zal het niet makkelijk geweest zijn. Zelf kan ik me niet veel herinneren van die periode.
pi_177195735
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 08:24 schreef capricia het volgende:
Gaan psychoses ook vanzelf weer over na een paar dagen, of heb je altijd hulp/medicijnen nodig?
Als de trigger drugs is, gaat het vaak vanzelf over. Als je stress weg kan nemen kan het ook vanzelf verdwijnen. Mensen fokken zichzelf echter vaak zo op dat ze wel medicijnen nodig hebben.
Ook ligt het aan de oorzaak van de psychose wat je nodig hebt: vaak antipsychotica, maar een psychotische depressie behandel je vooral met antidepressiva bijvoorbeeld.
  donderdag 15 februari 2018 @ 09:15:14 #29
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177196280
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 08:24 schreef capricia het volgende:
Gaan psychoses ook vanzelf weer over na een paar dagen, of heb je altijd hulp/medicijnen nodig?
80% van de mensen die een psychose krijgen moeten langdurig antipsychotica blijven slikken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177196812
quote:
7s.gif Op woensdag 14 februari 2018 20:40 schreef -mosrednA het volgende:
Hallo TS, ik zit/zat in hetzelfde schuitje. Ik heb ook een psychose gehad begin vorig jaar.

Ook bij mij is er geen diagnose gesteld. Ik had ook wanen, maar geen hallucinaties of stemmen. Kan me nu overigens wel heel goed voorstellen als er mensen zijn die daar wel last van hebben.

Echter om even antwoord te geven op de vraag: het gaat nu al een tijd lang goed, en het lijkt er vooralsnog op dat het eenmalig is geweest. Het was echter wel een enorm gevecht om weer normaal in het leven te staan als je helemaal wappie bent geweest. Echter is het simpelweg een kwestie van 100 keer vallen, en 101 keer opstaan, totdat het moment uiteindelijk komt dat je zonder dat je het eigenlijk doorhebt je leven weer op de rit krijgt. Dit proces gaat geleidelijk dus het resultaat zul je niet binnen een paar weken merken, maar uiteindelijk is er prima uit te komen.

Wat ik wel moet toegeven, is als de deur eenmaal open is geweest (psychose) deze nooit meer helemaal dicht zal gaan, maar altijd op een kier blijft. Niet dat je je hier druk om moet maken, maar het is goed om te weten dat je kunt verwachten dat je af en toe nog wel eens een gedachte kunt krijgen die je herkent van je psychose. Het gaat er alleen om of je deze gedachte serieus neemt of niet en of deze je gedrag beïnvloed. Zolang jij 't de baas blijft is er niets aan de hand, wanneer je het gevoel krijgt dat het je teveel moeite kost is het belangrijk erover te praten, met wie dan ook. Meestal is het feit dat je het uitspreekt en deelt al voldoende om er geen hinder meer van te ondervinden.

Overigens is het meestal zo dat je bij een eenmalige psychose geen diagnose krijgt, omdat het ieder gezond en weldenkend mens kan overkomen. Mocht er nóg een episode komen, dan betekend dit vaak dat er een onderliggende stoornis aan voorafgaat die de psychose triggered. Mocht je deze diagnose krijgen, dan is er ook dan niet zozeer wat aan de hand, want met kennis, zelfinzicht en de juiste hulp is ook daar prima mee te leven.

Ik moet zeggen dat ik met betrekking tot de psychose echt een boek kan schrijven.. Dus als je gerichte vragen hebt dan wil ik graag alle kennis die ik heb met je delen! ^O^

Succes TS! Gaat goedkomen! :D
Slik je nog medicijnen of heb je die afgebouwd?
Ben je weer aan het werk?
pi_177204612
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 09:34 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Slik je nog medicijnen of heb je die afgebouwd?
Ben je weer aan het werk?
Antipsychotica heb ik afgebouwd, ik gebruikte olanzapine.

Ik gebruik nog wel de lichtste dosering van antidepressiva, omdat ik na mijn psychose depressief werd. Die depressie is ook al een aantal maanden weg, maar ze hadden me aangeraden nog een minimale dosering en jaar lang te blijven gebruiken.

En ik ben inmiddels al weer een tijd aan het werk. Weer aan het werk gaan heeft mij echt het meest geholpen, omdat je weer in het ritme komt, afleiding hebt en financieel weer op eigen benen kan staan. Dat is een flinke oppepper geweest na zo'n periode!
pi_177206697
Twee jaar terug heb ik een hele hevige psychose gehad. Toen ben ik een jaar opgenomen geweest. In de twee jaar thuis daarna had ik wel last van wanen en hallucinaties. Momenteel ben ik opgenomen voor een psychose, zeggen ze, maar ik geloof het niet (mij psychotisch noemen komt de psychiatrie net wat te goed uit). Ze zeggen dat ik o.a. schizofrenie heb, maar dat valt wel mee.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_177207268
Ik ken twee mensen die beide meerdere (niet drugsgerelateerde) psychoses hebben gehad. Een van de twee had tijdens de psychose bedacht dat hij de nieuwe Messias was en is dat concept nadien blijven ‘verkopen’ in de zin van een religie gebaseerd op de bekende godsdiensten. Daarna met hem een psychose van dichtbij meegemaakt wat begon met een onbeantwoorde liefde en onrealistische denkbeelden daarover. Ik merkte dat er absoluut niet te praten valt met iemand die een psychose heeft waarin onrealistische overtuigingen worden gevormd.
De ander heeft zich na de psychoses herpakt en heeft het in z’n voordeel laten werken (boek geschreven, lezingen erover geven etc.)
pi_177207656
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 15:55 schreef Lápiz het volgende:
Ik ken twee mensen die beide meerdere (niet drugsgerelateerde) psychoses hebben gehad. Een van de twee had tijdens de psychose bedacht dat hij de nieuwe Messias was en is dat concept nadien blijven ‘verkopen’ in de zin van een religie gebaseerd op de bekende godsdiensten. Daarna met hem een psychose van dichtbij meegemaakt wat begon met een onbeantwoorde liefde en onrealistische denkbeelden daarover. Ik merkte dat er absoluut niet te praten valt met iemand die een psychose heeft waarin onrealistische overtuigingen worden gevormd.
De ander heeft zich na de psychoses herpakt en heeft het in z’n voordeel laten werken (boek geschreven, lezingen erover geven etc.)
Dit had ik ook :') Overigens wel stilgehouden, eigenlijk alles wat ik beleefde in mn psychose, waardoor velen ook niet door hadden dat ik erin zat.

Echter is het gevoel hebben de Messias te zijn niet heel vreemd in een psychose aangezien het een gevolg is van de betrekkingswaan waabij het lijkt dat de hele wereld je in de gaten houdt.
pi_177207900
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:09 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Echter is het gevoel hebben de Messias te zijn niet heel vreemd in een psychose aangezien het een gevolg is van de betrekkingswaan waabij het lijkt dat de hele wereld je in de gaten houdt.
De andere persoon had tijdens zijn psychose inderdaad ook een “belangrijke ontdekking” gedaan, waarvan hij de pleitbezorger moest zijn. Een belangrijk onderdeel van herstel is m.i. dat je die denkbeelden weer overboord kunt zetten. In het geval van de man die dacht dat hij de Messias was hield hij eraan vast, misschien ook omdat het hem niet lukte om zijn leven weer op te pakken. En dan word je dus zo’n gast die in eerste instantie ‘normaal’ overkomt, maar na vijf minuten over zijn religie begint, op een gegeven moment word je dan ook niet meer uitgenodigd voor feestjes.
  donderdag 15 februari 2018 @ 16:53:57 #36
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_177208494
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:22 schreef Lápiz het volgende:

[..]

De andere persoon had tijdens zijn psychose inderdaad ook een “belangrijke ontdekking” gedaan, waarvan hij de pleitbezorger moest zijn. Een belangrijk onderdeel van herstel is m.i. dat je die denkbeelden weer overboord kunt zetten. In het geval van de man die dacht dat hij de Messias was hield hij eraan vast, misschien ook omdat het hem niet lukte om zijn leven weer op te pakken. En dan word je dus zo’n gast die in eerste instantie ‘normaal’ overkomt, maar na vijf minuten over zijn religie begint, op een gegeven moment word je dan ook niet meer uitgenodigd voor feestjes.
Dat is wel zielig. Niemand die hem helpt?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_177208802
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2018 16:53 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat is wel zielig. Niemand die hem helpt?
Ik ben jaren vriendschappelijk met hem omgegaan, maar vrij snel tot de conclusie gekomen dat onze relatie niet gelijkwaardig was, omdat er maar tot op zekere hoogte met hem te praten viel voordat de “religie” weer om de hoek kwam kijken. Dat kon ik hem ook niet duidelijk maken, dus op een gegeven moment heb ik het beëindigd.
  † In Memoriam † vrijdag 16 februari 2018 @ 00:39:59 #38
460494 naoomx
pi_177219695
Toen ik 14-15 was, had ik een vrij heftige angststoornis, waaronder last van veel hallucinaties viel.
Ik dacht dat klasgenoten en de bouwvakkers, die destijds de benedenverdieping verbouwden bij mij thuis, steeds over mij zaten te roddelen toen ik thuis zat. Hiernaast was vooral een ex-crush onderwerp van hallucinaties van me, hem zag ik echt zo'n beetje overal en hoorde ik over mij praten en achteraf weet ik dat dit niet geklopt kan hebben.

Tijdens mijn angststoornis leefde ik wel nog "gewoon" door en tijdens de behandeling voor mijn angststoornis werd er geen psychose bij me gediagnosticeerd (maar volgens mij had ik het toen ook niet over dat stemmen horen enzo gepraat bij de psycholoog, dacht dat het irrelevant zou zijn of zoiets).
Later ben ik via inlezen over psychoses en reacties van andere personen over de verhalen over mijn angststoornis (namelijk dat ik toen ook psychotisch was), heb ik geconcludeerd dat ik psychotisch was.

Nog steeds heb ik weleens hallucinaties, maar wel een stuk minder dan eerst en ik heb geleerd om goed het verschil tussen "zeker waar" en "mogelijk waar" in te schatten.
Opzich is dat aan de ene kant ook wel relaxt ergens, aangezien ik bvb geroddel/praat van bekenden over mij dat ik toevallig hoor/'hoor' per definitie niet serieus neem. Maar aan de andere kant zijn er nogal bizarre (oa paranormaalachtige) zaken in mijn leven gebeurd de afgelopen jaren, waarvan ik doordat ik weleens hallucineer nou niet precies weet wat er nou wel en niet precies echt is. (Via "bewijs" van externe factoren kan ik wel inschatten dat in ieder geval het meeste toch wel waargebeurd moet zijn though.)

[ Bericht 1% gewijzigd door naoomx op 16-02-2018 08:04:44 ]
  vrijdag 16 februari 2018 @ 08:13:44 #39
390098 Homer85
Enjoying life
pi_177223074
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 00:39 schreef naoomx het volgende:
Toen ik 14-15 was, had ik een vrij heftige angststoornis, waaronder last van veel hallucinaties viel.
Ik dacht dat klasgenoten en de bouwvakkers, die destijds de benedenverdieping verbouwden bij mij thuis, steeds over mij zaten te roddelen toen ik thuis zat. Hiernaast was vooral een ex-crush onderwerp van hallucinaties van me, hem zag ik echt zo'n beetje overal en hoorde ik over mij praten en achteraf weet ik dat dit niet geklopt kan hebben.

Tijdens mijn angststoornis leefde ik wel nog "gewoon" door en tijdens de behandeling voor mijn angststoornis werd er geen psychose bij me gediagnosticeerd (maar volgens mij had ik het toen ook niet over dat stemmen horen enzo gepraat bij de psycholoog, dacht dat het irrelevant zou zijn of zoiets).
Later ben ik via inlezen over psychoses en reacties van andere personen over de verhalen over mijn angststoornis (namelijk dat ik toen ook psychotisch was), heb ik geconcludeerd dat ik psychotisch was.

Nog steeds heb ik weleens hallucinaties, maar wel een stuk minder dan eerst en ik heb geleerd om goed het verschil tussen "zeker waar" en "mogelijk waar" in te schatten.
Opzich is dat aan de ene kant ook wel relaxt ergens, aangezien ik bvb geroddel/praat van bekenden over mij dat ik toevallig hoor/'hoor' per definitie niet serieus neem. Maar aan de andere kant zijn er nogal bizarre (oa paranormaalachtige) zaken in mijn leven gebeurd de afgelopen jaren, waarvan ik doordat ik weleens hallucineer nou niet precies weet wat er nou wel en niet precies echt is. (Via "bewijs" van externe factoren kan ik wel inschatten dat in ieder geval het meeste toch wel waargebeurd moet zijn though.)
Heb je ook medicijnen geslikt tegen psychose?
  † In Memoriam † vrijdag 16 februari 2018 @ 08:16:40 #40
460494 naoomx
pi_177223102
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:13 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Heb je ook medicijnen geslikt tegen psychose?
Uhm.. Ja, eigenlijk wel. Ik heb anti-psychotica geslikt van begin september tot midden oktober, om de stress die ik door het wennen van mijn studie kreeg wat te verminderen. Al was dat meer in vanwege de combinatie van stress door het beginnen van mijn studie en problematiek (mijn autisme en oa gevoeligheid daardoor, en psychische problemen waarvoor ik in september nieuwe behandelingen kreeg).
  vrijdag 16 februari 2018 @ 09:32:42 #41
390098 Homer85
Enjoying life
pi_177224180
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 08:16 schreef naoomx het volgende:

[..]

Uhm.. Ja, eigenlijk wel. Ik heb anti-psychotica geslikt van begin september tot midden oktober, om de stress die ik door het wennen van mijn studie kreeg wat te verminderen. Al was dat meer in vanwege de combinatie van stress door het beginnen van mijn studie en problematiek (mijn autisme en oa gevoeligheid daardoor, en psychische problemen waarvoor ik in september nieuwe behandelingen kreeg).
Dat is een vrij korte periode dan. Mij is aangeraden het antipsychoticum een jaar lang te gebruiken. Ik vind vooral de bijwerkingen (zoals minder energie) vervelend. Hoe ervaren jullie de bijwerkingen van medicatie?
pi_177225083
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 09:32 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Dat is een vrij korte periode dan. Mij is aangeraden het antipsychoticum een jaar lang te gebruiken. Ik vind vooral de bijwerkingen (zoals minder energie) vervelend. Hoe ervaren jullie de bijwerkingen van medicatie?
Ik ervaarde het als iets dat erbij hoorde. Je geest en lichaam hebben nu eenmaal een klap gehad en moeten weer wennen aan het normale. De medicijnen die je krijgt ondersteunen hierbij, maar dit gaat ten koste van je energie. In mijn ogen is het belangrijk dat je hier goed naar luisterd en je lichaam en geest de rust geeft waar het om vraagt.

Wat wel belangrijk is, is dat je niet stil gaat staan. Hetzij met sporten, op de koffie bij vrienden en/of familie, (vrijwilligers)werk of een vereniging of wat dan ook.

Op een gegeven moment zul je aan je lichaam merken dat je iets meer aan kunt, dus dan doe je er een schepje bij. Maar houd rekening met een schepje per maand in het begin, als je dat al redt. Het is nu eenmaal een langdurig proces die veel geduld en rust vraagt.
pi_177225387
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk wat herken vanuit een burnout die ik ooit gehad heb:

Dingen zien en horen die er niet zijn.
Rare gedachten.
Achterdocht.
Hele sterke gedachten die je bijna letterlijk hoort.
Angsten.
En de enorme moeheid bij het herstel.

Ik denk niet dat dat een psychose was, maar wel hoe ons brein reageert op bepaalde langdurige stress-situaties.

Een psychose lijkt me echt heel heftig. :{
Definitely not CIA
  vrijdag 16 februari 2018 @ 12:13:11 #44
390098 Homer85
Enjoying life
pi_177227901
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 10:20 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Ik ervaarde het als iets dat erbij hoorde. Je geest en lichaam hebben nu eenmaal een klap gehad en moeten weer wennen aan het normale. De medicijnen die je krijgt ondersteunen hierbij, maar dit gaat ten koste van je energie. In mijn ogen is het belangrijk dat je hier goed naar luisterd en je lichaam en geest de rust geeft waar het om vraagt.

Wat wel belangrijk is, is dat je niet stil gaat staan. Hetzij met sporten, op de koffie bij vrienden en/of familie, (vrijwilligers)werk of een vereniging of wat dan ook.

Op een gegeven moment zul je aan je lichaam merken dat je iets meer aan kunt, dus dan doe je er een schepje bij. Maar houd rekening met een schepje per maand in het begin, als je dat al redt. Het is nu eenmaal een langdurig proces die veel geduld en rust vraagt.
Hoe lang heb je erover gedaan voor je weer aan het werk ging? Werk je voltijd? Ervaar je daar geen problemen mee?
pi_177228613
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 12:13 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Hoe lang heb je erover gedaan voor je weer aan het werk ging? Werk je voltijd? Ervaar je daar geen problemen mee?
Het hoogtepunt van mijn psychose was vorig jaar februari, uiteindelijk is deze voor 90% afgenomen midden april. Daaruit volgde een instabiele periode met extreem depressieve gevoelens waarvoor ik toen medicijnen heb gekregen. Ergens in augustus was ik stabiel genoeg om af en toe weer een dagje te werken en eind september werkte ik weer 3-4 dagen in de week. Sinds eind oktober werk ik weer minimaal 5 dagen in de week.

Dus het heeft 4-5 maanden geduurd voordat ik weer op 50% kon werken en 5-6 maanden voordat ik weer op 90-100% zat qua werk.

Pas januari dit jaar voel ik me er ook weer goed bij, zoals ik functioneerde voordat ik de psychose kreeg. Dus dan spreken we over toch wel zo'n drie-kwart jaar.

Wat wel in mijn voordeel werkt is dat ik lichamelijk zwaar werk doe en dus psychisch niet zwaar belast wordt. Stel ik had een managementfunctie of ik zat in de IT (functies waar je vooral je hersenen bij gebruikt) dan zou het waarschijnlijk langer geduurd hebben.

Maar neem mijn voorbeeld niet als ijkpunt, bij sommigen duurt het 2 jaar, bij de ander 3 maanden. Hangt gewoon heel erg van de situatie af.
  † In Memoriam † vrijdag 16 februari 2018 @ 12:44:21 #46
460494 naoomx
pi_177228790
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 09:32 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Dat is een vrij korte periode dan. Mij is aangeraden het antipsychoticum een jaar lang te gebruiken.
Ja, het was dan ook geen medicijn voor psychotische klachten.

Nu je het zegt, ga ik overigens wel weer eens langs om te kijken of ik niet toch wel echt psychotica voor langere tijd moet gebruiken. Aangezien blijkt dat ik nog steeds weleens hallucinaties heb enzo...

quote:
Ik vind vooral de bijwerkingen (zoals minder energie) vervelend. Hoe ervaren jullie de bijwerkingen van medicatie?
Ik merkte niet zoveel bijwerkingen, alhoewel ik dan ook een lage dosis had hoor.
Ik was wel wat rustiger enzo, maar dan juist op een fijne manier zegmaar.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 12:49:56 #47
390098 Homer85
Enjoying life
pi_177228925
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 12:38 schreef -mosrednA het volgende:

[..]

Het hoogtepunt van mijn psychose was vorig jaar februari, uiteindelijk is deze voor 90% afgenomen midden april. Daaruit volgde een instabiele periode met extreem depressieve gevoelens waarvoor ik toen medicijnen heb gekregen. Ergens in augustus was ik stabiel genoeg om af en toe weer een dagje te werken en eind september werkte ik weer 3-4 dagen in de week. Sinds eind oktober werk ik weer minimaal 5 dagen in de week.

Dus het heeft 4-5 maanden geduurd voordat ik weer op 50% kon werken en 5-6 maanden voordat ik weer op 90-100% zat qua werk.

Pas januari dit jaar voel ik me er ook weer goed bij, zoals ik functioneerde voordat ik de psychose kreeg. Dus dan spreken we over toch wel zo'n drie-kwart jaar.

Wat wel in mijn voordeel werkt is dat ik lichamelijk zwaar werk doe en dus psychisch niet zwaar belast wordt. Stel ik had een managementfunctie of ik zat in de IT (functies waar je vooral je hersenen bij gebruikt) dan zou het waarschijnlijk langer geduurd hebben.

Maar neem mijn voorbeeld niet als ijkpunt, bij sommigen duurt het 2 jaar, bij de ander 3 maanden. Hangt gewoon heel erg van de situatie af.
Ben je bang dat je ooit weer een psychose krijgt of heb je het achter je kunnen laten?
pi_177229390
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 12:49 schreef Homer85 het volgende:

[..]

Ben je bang dat je ooit weer een psychose krijgt of heb je het achter je kunnen laten?
Ja, toevallig had ik het hier laatst met mn pa en ma over gehad. De laatste tijd ervaar ik inderdaad een lichte angst dat ik het weer kan krijgen.

Zoals ik (volgens mij) eerder in dit topic al aangaf; tijdens een psychose gaat er een deurtje in je hoofd open die nooit meer dicht kan. Wel voor 90-95%, dus dattie op een kiertje staat, maar dicht niet meer.

De laatste tijd merk ik dus dat ik de denkbeelden die ik had in mijn psychose af en toe nog steeds heb, maar er niets mee doe. Ik ben ze de baas. Het is ook logisch dat ik ze heb, want de verbindingen in je hersenen zijn nu eenmaal gelegd en daar gaat een keer een stroompje doorheen waardoor ze naar boven komen.

De laatste tijd ben ik me er meer bewust van gaan worden dat ik ze heb, waardoor het opvalt. Eerst was ik dus bang dat ik weer psychotisch kon worden, maar nu ben ik tot de conclusie gekomen dat deze denkbeelden niet zijn toegenomen, maar dat het zo lijkt omdat ik het nu eerder herken. Daar schrok ik van.

Dat ik ze meer herken heeft dus als schijneffect dat het slecht is omdat het lijkt alsof het erger wordt, maar in principe is het juist goed, omdat het herkennen van deze gedachtes je de kans geeft om ze te analyseren als zijnde "niet van belang" en weer tot de orde van de dag te komen. Op deze manier merk ik nu ook dat deze gedachtes er dus wel zijn, maar ik er steeds minder last van heb.

Dus om even kort terug te komen op je vraag:

Ja, af en toe ben ik er bang voor, maar deze angst moet je niet voeden. Gewoon over praten als je het hebt, en verder accepteren dat dit waarschijnlijk nooit over gaat, maar wel te controleren is tot je er voor 90-95% van de tijd geen last meer van hebt.

En persoonlijk denk ik dat deze acceptatie de kunst is om het achter je te laten, zoals je zelf al zegt. Daar ben ik nog niet, want ik voel geregeld nog teveel angst om er weer een te kunnen krijgen, maar dat is wel mijn doel. En zoals ik al zei: 90-95% herstellen is waarschijnlijk het maximaal haalbare en ik denk dat 75% al voldoende is om er (zelfstandig) mee te kunnen leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2018 13:02:56 ]
pi_177231942
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2018 13:44 schreef Homer85 het volgende:
Ken je bekende mensen die een psychose gehad hebben?
van gogh

psychoses zijn kut, ik ben nadat ik een mega erge aanval had nooit meer de oude geworden maar na 5 jaar gaat het wel weer vooruit.

gun jezelf de tijd om te herstellen.
pi_177232712
Hey TS,
Voor mij is het nu ongeveer 3,5 jaar geleden dat ik mijn eerste en tot op heden enige psychose heb meegemaakt. Ik had tijdens de psychose geen last van hallucinaties of stemmen maar wel duidelijk van waanbeelden.

Nu is het zo dat ik nog altijd niet officieel een ''stempel'' heb gekregen maar ben nog wel altijd in behandeling en gebruik nog medicatie.

Nu heb ik in de periode van herstel, wel mijn opleiding weten af te ronden en begonnen aan een vervolgopleiding alleen is deze niet succesvol afgerond.
Hierna kwam voor mij de stap tot solliciteren en hoewel ik uiteindelijk wel een baan had gevonden merkte ik al heel snel dat ik dit niet aan de verwachtingen kon voldoen en merkte ook dat ik heel snel weer naar een laag energie niveau ging.

Al met al heb ik toen besloten te stoppen met het werk en ben ik nu aan het kijken voor andere mogelijkheden met mijn hulpverleners om toch werk te vinden alleen wat ''laagdrempeliger''

Of ik mijn psychose heb verwerkt? Denk het niet, blijft tot op heden toch nog altijd aan mij knagen.

Voor de rest heb ik nog uit een andere topic een lijst met (bekende) mensen die o.a psychotisch zijn geweest : http://amandagreenauthor.co.uk/300-famous-people-celebrities-who-have-suffered-with-mental-illness-or-issues-help-highlight-the-stigma-in-our-society/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')