Unilever wil niet meer adverteren op sites als google, Facebook, YouTube etc als daar haat wordt verspreid. Sommige mensen zijn boos op Facebook en andere sites omdat ze fakenews zouden tegengaan, of omdat ze beleid tegen haat zaaien voeren. Dit doen ze echter onder druk van de adverteerders. Die dreigen te stoppen met adverteren als ze hun beleid niet aanpassen. Als ze discriminerende content niet verwijderen enzo. Unilever is over de hele wereld actief. Hun klanten zijn afkomstig uit heel veel culturen en geloven. Ze willen natuurlijk niet adverteren op sites waar discriminerende content over hun klanten op staan.
quote:
Unilever wil niet meer adverteren op sites die verdeeldheid zaaien
Foto: ANP
Gepubliceerd: 12 februari 2018 10:29
Laatste update: 12 februari 2018 11:56
Unilever dreigt advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als daar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Het bedrijf komt in actie als er verdeeldheid wordt gezaaid, aangezet tot haat of onvoldoende maatregelen worden genomen om kinderen te beschermen.
Het bedrijf reageert daarmee op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. Het hoofd marketing bij het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern licht de beleidswijziging later maandag toe tijdens een toespraak in Palm Desert, in de Amerikaanse staat Californië.
''Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien'', staat in de toespraak van Keith Weed. De techreuzen moeten daarom ''stoppen met slaapwandelen'' en actie ondernemen, vindt hij.
Volgens Weed toont onderzoek aan dat het vertrouwen in de sociale media op een dieptepunt staat. Dat komt volgens hem doordat bedrijven te weinig inspanningen leveren om ''illegaal, onethisch en extremistisch gedrag en materiaal'' tegen te gaan.
''Het is in het belang van de digitale media om hiernaar te luisteren en ernaar te handelen'', zegt Weed. Voordat kijkers stoppen met kijken, adverteerders stoppen met adverteren en uitgevers stoppen met publiceren.''
Budget
Het concern achter merken als Unox, Bertolli, Axe en Dove besteedde volgens de zakenkrant vorig jaar in totaal 7,7 miljard euro aan marketing.
Sinds de levensmiddelengigant ongeveer een jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen neemt Unilever dat budget wel onder de loep. De hoeveelheid tv-commercials voor alle merken is bijvoorbeeld al teruggebracht.
https://www.nu.nl/economi(...)eeldheid-zaaien.html