https://www.tijd.be/onder(...)?ckc=1&ts=1517953459 quote:
Binnenkort weet AB InBev dat u een bier lekker vindt nog voor u het zelf weet. Dankzij recente overnames beschikt de bierreus over een enorme hoeveelheid bierdata. ‘Wie de meeste data heeft, heeft de meeste macht.’
Op het eerste gezicht valt Hopt.be niet op tussen de honderden webshops die in de afgelopen jaren verschenen zijn op het internet.
Maar wie er koopt beseft niet dat hij niet alleen geld doneert aan de bierwebwinkel, maar ook een massa data aan AB InBev . De grootste brouwer ter wereld is sinds 2016 eigenaar van Hopt. Dat is geen alleenstaand experiment, want ook in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en elders in de wereld baat AB InBev zijn eigen bierwebwinkels uit.
RateBeer
Twee jaar geleden nam de brouwer ook een niet-gepreciseerd ‘minderheidsbelang’ in RateBeer, de populairste bierrecensiesite ter wereld. Op die ‘TripAdvisor van het bier’ geven liefhebbers van alle leeftijden en uit alle landen aan welk bier lekker is en welk niet.
Met die informatie onder de arm kan AB InBev bieren ontwikkelen die bijna zeker een succes worden. Ook al omdat de bierreus dankzij RateBeer weet waar bepaalde biersoorten in de smaak vallen, en bij welk soort klanten.
Apparatuur in cafés
Dat de datahonger van AB InBev na die overnames nog niet gestild was, bleek toen AB InBev vorige week het Israëlische Weissbeerger kocht. Dat databedrijf installeert meetapparatuur in cafés.
Met de data die we verzamelen van onze klanten en hun ervaringen op onze e-commerceplatformen zijn cruciaal voor ons groeiende bedrijf. Ze geven ons een inzicht in wat onze klanten zoeken.
Daarmee kan het zijn slogan waarmaken: turning drinks into data. De apparatuur van Weissbeerger houdt nauwlettend bij hoeveel bier er wordt verkocht en wanneer bepaalde bieren in de smaak vallen. Door apparatuur in verschillende soorten cafés te installeren kan AB InBev ook in kaart brengen bij welk type klant een bier populair is.
Dankzij zijn nieuwste aanwinst weet AB InBev dus welk bier populair is, op welke plaats en op welk tijdstip. ‘Dankzij Weissbeerger kunnen we de horeca-uitbaters waarmee we samenwerken beter ondersteunen en kunnen we nog beter inspelen op de veranderende behoeftes van de consument’, zegt AB InBev-woordvoerder Peter Dercon.
ZX Ventures
Bijna alle databedrijven die AB InBev heeft overgenomen, heeft het ondergebracht in een dochterbedrijfje dat pas sinds 2015 bestaat en de naam ZX Ventures draagt.
Het bedrijf is het laboratorium van AB InBev. ‘We onderzoeken er mogelijkheden buiten onze klassieke domeinen’, zegt Dercon. ‘ZX Ventures heeft toegang tot onderzoek en technologie van AB InBev. Het werkt ook samen met start-ups.’
In een blog op de website van ZX Ventures beschrijft Guilherme Lebelson, de wereldwijde e-commercedirecteur van het bedrijf, hoe belangrijk data en e-commerce tegenwoordig zijn voor AB InBev. ‘De data die we verzamelen van onze klanten en hun ervaringen op onze e-commerce-platformen zijn cruciaal voor ons groeiende bedrijf. We kunnen er onze producten doorlopend mee verbeteren, want data geven ons een inzicht in naar welke productsoort onze klanten op zoek zijn.’
Voorspellen
‘Wie dat allemaal hoort kan maar één ding concluderen: AB InBev is goed bezig met data-analyse’, zegt UGent-professor Erik Mannens, een expert inzake big data. ‘Door op grote schaal gegevens te verzamelen over bier kan het bedrijf voorspellen welke bieren populair worden nog voor de hype daadwerkelijk uitbreekt.’
Wat AB InBev precies doet met de data is koffiedik kijken, maar de mogelijkheden lijken eindeloos. Wanneer bepaalde bierstijlen plots populairder worden op zijn bierwebwinkels en plots opvallend hoge scores krijgen op RateBeer, kan AB InBev de productie van dat soort bieren snel opdrijven of nieuwe varianten maken.
AB InBev kan bovendien via Weissbeerger perfect achterhalen waar het de bieren het best lanceert. De multinational kan het ijzer al smeden als het begint op te warmen, nog voor het echt heet is.
Tripel Karmeliet
Die snelheid is goud waard voor brouwers die met nieuw bier willen groeien. Tripel Karmeliet en Omer plukken tot op vandaag de vruchten van het feit dat zij tien jaar geleden vroege vogels waren toen zware blonde bieren fors populairder werden in België. Laatkomers zoals brouwerij Palm en Alken-Maes betalen nog steeds de prijs en hebben nog heel wat achterstand in te lopen met hun respectieve zware blondjes Cornet en Hapkin.
AB InBev miste de boot van zware blonde bieren en kon zijn achterstand vorig jaar goed maken met de overname van Bosteels, de maker van Tripel Karmeliet. Ook de meer recente opgang van bittere IPA-bieren deed de alarmbellen redelijk laat afgaan op het AB InBev-hoofdkantoor in Leuven. Op zulke trends zal AB InBev in de toekomst sneller kunnen reageren dankzij zijn nieuwe data-aanwinsten.
Met zijn massa data kan AB InBev ook makkelijker groeien op volwassen biermarkten, zoals de VS en Europa. Daar laten bierdrinkers de klassieke pilsbieren van AB InBev steeds vaker links liggen en gaan ze op zoek naar nieuwe bieren.
Zeker in Noord-Amerika staat AB InBev zwaar onder druk, terwijl het een van de belangrijkste markten is. 23,4 procent van al het bier dat AB InBev verkoopt, wordt verkocht in Noord-Amerika.
Craft brewers
In de Verenigde Staten ziet AB InBev klanten van zijn vlaggenschepen Budweiser en Bud Light al jaren overlopen naar kleine, artisanale ‘craft brewers’, die met nieuwe speciaalbieren scoren. In de zes maanden voor juni 2017 daalde de hoeveelheid bier die AB InBev verkocht in de VS met 2,6 procent naar 57 miljoen hectoliter.
De intussen 5.300 Amerikaanse craft brewers controleerden in 2016 al 12,3 procent van de Amerikaanse biermarkt. Hun aandeel bedroeg in 2011 nog 5,7 procent.
Overnemen
In een reactie op de opkomst van de artisanale brouwers in de hele westerse wereld kocht AB InBev in de afgelopen jaren tientallen kleinschalige speciaalbierbrouwers, waaronder de Belgische brouwer van Tripel Karmeliet en Kwak. De artisanale brouwerijen bracht AB InBev onder bij… ZX Ventures. Als de brouwreus nog overnames wil doen, kan het voortaan via zijn dataverzameling vingervlug nagaan welke van de 5.300 Amerikaanse onafhankelijke brouwers in zijn portfolio passen.
‘Het is logisch dat AB InBev zich geworpen heeft data’, zegt professor Mannens. ‘Alle grote bedrijven doen het. Technologiebedrijven zoals Google en Microsoft zijn er groot mee geworden en ook steeds meer klassieke bedrijven leggen zich erop toe. Het is de ideale manier om inzichten op te doen en daarmee nieuwe markten te betreden of te groeien in verzadigde markten.’
Voor kleine brouwerijen is de datahonger van AB InBev nadeliger, denkt de professor. ‘Kleine brouwers hebben geen middelen om data te analyseren. Ook hier geldt: wie de meeste centen heeft, heeft de meeste macht. Dat kan leiden tot een verschraling van het landschap.’
winnaar wielerprono 2007 :)
Last.FM