quote:
Op donderdag 1 februari 2018 10:42 schreef VEM2012 het volgende:Alleen de eerste post gelezen. Allereerst gefeliciteerd (en ook een beetje gecondoleerd, tweelingen zijn zwaar de eerste jaren).
Hoe dan ook: ga proefrijden. Want alles is subjectief. Ik denk dat je met 150 pk best voldoende hebt in het verkeer. Al vraag ik mij wel af of dat economisch een verstandige keuze is met jouw kilometers, maar ja, mij krijg je sowieso nooit in een diesel. Dus daar houd ik mij niet echt mee bezig.
Ik wil per sé een automaat, omdat ik regelmatig in de file sta en veel op de drukke momenten van de dag rijd. Dan is de keuze beperkt tussen de 115pk/250nm 1.6TDI DSG7, dezelfde die ik nu ook in de Golf heb, óf de 190pk/400nm 2.0BiTDI DSG6.
Doorgeteld op 5 jaar en 55000km/jaar (stel ik ga wat meer rijden, en dat is de verwachting) is die laatste diesel van alle beschikbare motoriseringen de minst aantrekkelijke optie. Zelfs de 180PK 1.8TSI is onder aan de streep goedkoper.
Dan is de keuze dus tussen de 115pk 1.6 koffiezetter of de 150pk 1.4 benzine, want dat is qua kosten de tweede optie. Al met al hangt het er om, als het verschil in inruilwaarde tussen de benzine en dieselvariant wat minder groot uitvalt dan waar we nu mee rekenen, dan zou diesel rijden interessant worden. We hebben het over een verschil van hooguit ¤2000,- in totaal, in het nadeel van de benzinevariant, op dus 250000+km en 5 jaar, dus zo'n ¤400,- per jaar. En dan heb ik het verschil in verzekering en onderhoudskosten, beide in het voordeel van de benzinevariant, nog niet meegenomen.
Met het beleid aangaande de dieselauto's en de toekomst van het autorijden an sich is het verschil in kosten dus hoogstwaarschijnlijk te verwaarlozen. Dan heb ik liever de benzine uitvoering omdat die in de aanschaf aanzienlijk goedkoper is en me dat dus een hoop bijtelling scheelt.
Zelfs de 150PK 2.0TDI is een (iets) duurdere optie dan de 1.4TSI. Verschil zit hem dan in de aanschafprijs, die is door de BPM zó veel hoger dat je dat met het verschil in brandstofprijs gewoon niet goed kunt maken met de kilometers die ik rijd. Maar, die is wel alleen leverbaar als handbak. De meerprijs voor een automaat is zo'n ¤2500,- als die leverbaar zou zijn, en dat is direct in het nadeel van de diesel.
Je ziet ook bij de leasemaatschappijen dat er pas boven 60.000km/jaar eventueel een diesel aangeboden wordt, dus met mijn calculatie kan ik niet heel ver van de waarheid af zitten.
[b]Op
maandag 28 mei 2012 19:03 schreef
freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.