abonnement Unibet Coolblue
pi_176578109
Goedenavond,

Momenteel zit ik in het derde jaar van Bedrijfseconomie (hbo) en dus tijd om te beslissen wat ik na mn bachelor wil doen. Mijn interesse ligt bij het volgen van een master wat meer gericht op de ICT/wiskunde kant van economie. Probleem hierbij is dat ik op de havo wiskunde A heb gehad en tijdens mn opleiding weinig tot geen wiskunde heb gehad, waardoor ik gigantisch achterloop op de wiskundige kennis die je hoort te hebben om te starten met een master in de Econometrie.

Aangezien ik hbo doe, zal ik sowieso een pre-master moeten doen om toegelaten te worden tot een master. Nu ben ik best bereid om wat aan zelfstudie te doen, alleen is zelfstudie niet erg aantoonbare kennis en zal je toch iets van een diploma/certificaat moeten hebben om toegelaten te worden.

Iemand hier ervaring mee?
pi_176578450
https://www.eur.nl/en/ese(...)-master-requirements

7.5+ gemiddeld, 7.5+ Wis A of Wis B, haal je dat?

De complete studie econometrie op bachelor niveau kan ook prima een aanrader zijn overigens... Het is best een pittige studie geloof ik dus waarom niet?

quote:
Hbo-propedeuse
Studenten met havo als vooropleiding én een propedeuse van de hbo opleiding Toegepaste Wiskunde hebben toegang tot de bachelor Econometrie en Operationele Research als voldaan is aan de volgende eisen:

Minimaal een 7,5 als gewogen gemiddelde van je propedeuse
Minimaal een 7,5 voor de deficiëntietoets Wiskunde B. Dit cijfer voor de deficiëntietoets dient behaald te zijn voor 1 augustus. Pas na deze datum zal je complete aanmelding in behandeling worden genomen Let op, de deficiëntietoetsen worden in het voorjaar afgenomen.
Studenten met een hbo-propedeuse melden zich aan via Studielink en via het online aanmeldformulier. Aanmelden kan tot 1 mei. Op het aanmeldformulier vul je je gegevens in, en upload je zoveel mogelijk de gevraagde documenten. Als er documenten bij je aanmelding missen, omdat je bijvoorbeeld nog wacht op de uitslag van de wiskundetoets, wordt er hierover contact met je opgenomen. Let op: aanmelden heeft enkel zin wanneer je voldoet aan de bovengenoemde voorwaarden.
Je moet overigens dan wel weer een propedeuse in de richting van wiskunde hebben... Dus misschien volgend jaar (of dit jaar, op je huidige hogeschool, even navraag doen of het kan...) dat je de propedeuse fixt.

[ Bericht 38% gewijzigd door ludovico op 17-01-2018 23:26:58 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_176593761
Een bachelor in econometrie lijkt me al lastig genoeg voor iemand die van het hbo komt met wiskunde A... Ook al zou je toegelaten worden tot de master lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat je het gaat halen.
pi_176593996
Besef dat er best veel vwo'ers met wiskunde B/D die al tijdens de bachelor afvallen. Iemand met een zeer matig wiskundig achtergrond (havo wis A + geen wiskunde op hbo) gaat het erg moeilijk krijgen. Ik volg nu zelf een premaster Econometrics met een mbo + hbo achtergrond. Het is dus niet onmogelijk, maar ik heb behoorlijk veel wiskunde op hbo gehad (basis linear algebra, differential equations) en de overstap is alsnog behoorlijk groot.

Een aantal vakken die ik nu volg komen bijna overeen met deze playlist. Misschien een goede test of je dit daadwerkelijk leuk vindt.

Succes!
pi_176594055
quote:
1s.gif Op woensdag 17 januari 2018 22:56 schreef Enix het volgende:
Goedenavond,

Momenteel zit ik in het derde jaar van Bedrijfseconomie (hbo) en dus tijd om te beslissen wat ik na mn bachelor wil doen. Mijn interesse ligt bij het volgen van een master wat meer gericht op de ICT/wiskunde kant van economie. Probleem hierbij is dat ik op de havo wiskunde A heb gehad en tijdens mn opleiding weinig tot geen wiskunde heb gehad, waardoor ik gigantisch achterloop op de wiskundige kennis die je hoort te hebben om te starten met een master in de Econometrie.

Aangezien ik hbo doe, zal ik sowieso een pre-master moeten doen om toegelaten te worden tot een master. Nu ben ik best bereid om wat aan zelfstudie te doen, alleen is zelfstudie niet erg aantoonbare kennis en zal je toch iets van een diploma/certificaat moeten hebben om toegelaten te worden.

Iemand hier ervaring mee?
Ik geef les (en ben studie- en loopbaanadviseur) bij een opleiding Toegepaste Wiskunde, zo ongeveer de meest wiskundige opleiding op het HBO. We geven veel vakken over financiele rekenkunde, statistiek, levensverzekeringen alsmede data analyse, databases, machine learning enzovoort en hebben nauw contact met het Actuariëel Instituut. Toch heb ik nog niet meegemaakt dat onze studenten bij econometrie (aan de RUG althans) überhaupt een wiskundevak kunnen volgen in hun minor of als premaster.

De houding van veel universitaire technische opleidingen is erg terughoudend, en dat is gebaseerd op het slagingspercentage van HBO'ers bij dit soort technische opleidingen (wis- en natuurkunde, econometrie) dat erg laag is. Ik kan met bijna volle zekerheid zeggen dat als jij econometrie wilt doen, je vanaf jaar 1 moet beginnen en daarvoor uiteraard de juiste diploma's voor moet hebben. Als je al rechtstreeks tot mastervakken zou worden toegelaten, dan zou ik je slagingskans vrijwel nihil achten, zelfs met eerstejaars vakken.

Ik zou je dan ook aanraden om, als je je achterstand qua wiskunde hebt weggewerkt, met je achtergrond eens rond te kijken bij opleidingen Toegepaste Wiskunde. Daar wordt de nodige aandacht besteed aan de zaken die jij noemt (zowel ICT als actuariële wiskunde).
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')