abonnement Unibet Coolblue
pi_176391781
Laat ik me eerst indekken, ik maak weleens een taalfout.

Wat me alleen opvalt is dat naast bepaalde Engelse woorden er steeds meer samenstellingen los worden getrokken. In het Engels leest dit prima maar als ik het zo in het Nederlands lees dan lijkt het net alsof degene die het schrijft moeite heeft met spreken.

Wat ik me ook realiseer is dat veranderingen in een taal meestal gedicteerd worden door de sprekers en schrijvers.

Als het nu 10% is die zo schrijft en het stijgt naar 70% dan krijg je dat de collectieve fout op een gegeven moment ook maar geaccepteerd wordt. Zo heb je in het Engels 'Spit and image' dat als 'Spitting image' de nieuwe boeken inging, puur om het feit dat iedereen er maar een zootje van maakte.

Hoe lang duurt het nog voor de Nederlandse spelling op de schop gaat en losgetrokken samenstellingen ook maar gewoon worden geaccepteerd?
pi_176392496
Geef eens voorbeelden? Overigens lijkt het me goed om gewoon bans uit te delen voor spelfouten.
Of toch ieder geval voor degenen die amper een post kunnen typen zonder fout.
Als je niet kunt spellen hoor je ook niet op een forum thuis mijns inziens.
pindazakje
pi_176393600
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:18 schreef Hyaenidae het volgende:
Geef eens voorbeelden? Overigens lijkt het me goed om gewoon bans uit te delen voor spelfouten.
Of toch ieder geval voor degenen die amper een post kunnen typen zonder fout.
Als je niet kunt spellen hoor je ook niet op een forum thuis mijns inziens.
ik heb er een aantal gezien maar niet verzameld

Jij ziet een internetforum als een plaats waar alle wijze lieden komen om te debatteren? Ik zie het meer als een markt eigenlijk.
pi_176393868
Mij maakt het not much uit, ze go their gang maar.
pi_176399524
Boeiend, wat is het probleem?
pi_176446345
quote:
1s.gif Op [url=/topic/2419793/1/25#p176391781]dinsdag 9 januari 2018 17:40[/url] schreef [url=/user/profile/11675]Beathoven[/url] het volgende:
Hoe lang duurt het nog voor de Nederlandse spelling op de schop gaat en losgetrokken samenstellingen ook maar gewoon worden geaccepteerd?
Irrelevant, de legitieme vraag is: wanneer ga jij dit accepteren?

Zolang mensen zich vasthouden aan de oude spelling, blijft de Nederlandse taal behouden, ongeacht de juridische status die deze of gene aan een bepaalde iteratie van de officiele spelling willen verbinden.
pi_176446375
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:18 schreef Hyaenidae het volgende:
Geef eens voorbeelden? Overigens lijkt het me goed om gewoon bans uit te delen voor spelfouten.
Of toch ieder geval voor degenen die amper een post kunnen typen zonder fout.
Als je niet kunt spellen hoor je ook niet op een forum thuis mijns inziens.
Heel simpel. Spel fouten ipv spelfouten, internet forum ipv internetforum.
De Engelse ziekte. Vreselijk, want ik lees ook met spaties, klinkt vast raar.
En de betekenis van een woord kan veranderen als je er zomaar een spatie instopt.
pi_176446399
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Jij ziet een internetforum als een plaats waar alle wijze lieden komen om te debatteren? Ik zie het meer als een markt eigenlijk.
Crème de la crème van de maatschappij is actief op een internetforum.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2419064/1/999#p176295558" target="_blank" >vrijdag 5 januari 2018 08:29</a> schreef <a href="http://forum.fok.nl/user/profile/144984" target="_blank" >xminator</a> het volgende:[/b]
Anyway gelukkig zijn er een hoop mensen net zo dom als jij. Daarom koop ik nu wat extra ripple..
pi_176446635
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 03:47 schreef mootie het volgende:

[..]

Heel simpel. Spel fouten ipv spelfouten, internet forum ipv internetforum.
De Engelse ziekte. Vreselijk, want ik lees ook met spaties, klinkt vast raar.
En de betekenis van een woord kan veranderen als je er zomaar een spatie instopt.
Precies

Als in:

'Geef me de stofzuiger, zak!' en
'geef me de stofzuigerzak!'

Maar bij het meerendeel van de foute woorden is het alsof je met een kar over klinkers rijdt. In het Nederlands kun je een verkeerde spatie als een soort komma zien waar het in 't Engels gewoon doorloopt.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 06:41:31 #10
66825 Reya
Fier Wallon
pi_176446641
Vroeger of later zal deze verandering gesuit worden.
  vrijdag 12 januari 2018 @ 11:11:55 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176449444
Nederlands lag altijd al ergens tussen Duits en engels
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176451264
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 11:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlands lag altijd al ergens tussen Duits en engels
Germaanse talen hebben het Engels mede gevormd.

Geen reden om het te laten versloeren.
pi_176451725
Het komt ook vast doordat meer mensen hun teksten tikken op een mobiel apparaat met auto correct en woorden lijsten en die woorden lijsten bevatten niet alle samen gestelde woorden maar wel de aparte woorden.

Verzonden vanaf mijn Android(tm) telefoon
  vrijdag 12 januari 2018 @ 13:21:18 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_176451769
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 12:52 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Germaanse talen hebben het Engels mede gevormd.

Geen reden om het te laten versloeren.
500 jaar geleden bestond Nederlands zoals we het nu kennen niet en over 500 jaar zal dat precies hetzelfde zijn. Taal leeft.

Door de verregaande globalisering verwacht ik tezijnertijd ( ;) ) eigenlijk wel een uniforme taal die overal gesproken wordt.
And so is the past
  vrijdag 12 januari 2018 @ 15:27:37 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_176454188
Een nationale taal is sowieso een kunstmatig iets, uitgevonden door overheden die de natiestaat en nationalisme wilden promoten. Als je ca 1530 van Haarlem naar Sachsen Anhalt was gelopen om daar Maarten Luther te bezoeken in Eisleben liep je van ABN naar Hochdeutsch.
Onderweg zal je een heeel glijdende schaal van dialecten hebben gehoord maar nooit een scherpe overgang of grens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_176454850
quote:
1s.gif Op [url=/topic/2419793/1/25#p176454188]vrijdag 12 januari 2018 15:27[/url] schreef [url=/user/profile/45206]Pietverdriet[/url] het volgende:
Een nationale taal is sowieso een kunstmatig iets, uitgevonden door overheden die de natiestaat en nationalisme wilden promoten.
Engels is een taal die kustmatig door globalisten wordt verkracht voor kapitalistische geldwinning!
pi_176525215
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 januari 2018 13:19 schreef Farenji het volgende:
Het komt ook vast doordat meer mensen hun teksten tikken op een mobiel apparaat met auto correct en woorden lijsten en die woorden lijsten bevatten niet alle samen gestelde woorden maar wel de aparte woorden.

Verzonden vanaf mijn Android(tm) telefoon
Dit, en omdat Word veel samengestelde woorden als spelfout ziet.

Zo van: "Oh, de autocorrect vindt het niet goed, dan zal het wel los moeten." Bij het reviewen van memo's van sommige collega's wordt ik soms helemaal suf van het overal moeten verwijderen van spaties. Waarna ze door het secretariaat gewoon weer terug geplaatst worden, want "er stond een golvend lijntje van de spellingscheck onder."
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_176525621
quote:
1s.gif Op maandag 15 januari 2018 19:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dit, en omdat Word veel samengestelde woorden als spelfout ziet.

Zo van: "Oh, de autocorrect vindt het niet goed, dan zal het wel los moeten." Bij het reviewen van memo's van sommige collega's wordt ik soms helemaal suf van het overal moeten verwijderen van spaties. Waarna ze door het secretariaat gewoon weer terug geplaatst worden, want "er stond een golvend lijntje van de spellingscheck onder."
Ik snap ook niet zo goed waarom Office met het Nederlandse woordenboek in de checker anno 2018 geen woordsamenstellingen herkent. Je kunt zo'n samenstelling wel handmatig toevoegen dus zo moeilijk moet dat toch niet zijn voor ontwikkelaars.

Maar dit terzijde. Uit je post kunnen we deels wel opmaken dat Word mogelijk aan de basis van het fout aanleren van de spelling ligt. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 15-01-2018 19:27:11 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')