abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 9 januari 2018 @ 07:35:33 #1
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176381291
registreer om deze reclame te verbergen
Wat is een acceptabele periode om een auto stil te laten staan als het om de accu gaat?

Situatie: het komt bij mijn buren regelmatig voor dat de (benzine)auto niet wil starten omdat de accu leeg is. Logisch ook: bejaard echtpaar dat met uitzondering van de vakanties weinig rijdt. Vaak gaat het om relatief korte ritten (20 km naar het ziekenhuis en dan 20 km terug).

De oplossing zal dan ook zijn: vaker gaan rijden en dan ook wat langere ritten.

Maar na wat zoeken lees ik dat er andere oorzaken kunnen zijn:
* defecte ("rotte") accu. Volgens de buren is de accu nog bijna nieuw, maar als ik ook lees dat accu's na 2 jaar al oud kunnen zijn vraag ik me af wat nieuw is in hun ogen
* een "elektriciteitslek" waardoor de auto in rust nog significant elektriciteit van de accu afneemt.

Daarom mijn vraag: wat zou een acceptabele periode moeten zijn dat de auto ongebruikt is en nog wel kan starten? Nu blijkt de accu binnen drie weken al de geest te geven.
Moet ik hen naar een andere oorzaak (defecte accu, elektriciteitslek) laten kijken of is dit normaal (in de Hollandse winter)?

En als ze vaker (en verder) moeten rijden, hoe frequent zouden ze dan moeten rijden, en maakt het dan uit hoe ver in verhouding tot hoe vaak?
Ik bedoel daarmee: als ze bijvoorbeeld wekelijks 25 km rijden is dat even goed als tweewekelijks 50 km, of is het belangrijk dat er echt een lange rit wordt gemaakt? Ik zou zelf op zeker gaan door een echt lange rit te maken, maar mijn buren zijn niet zo heel happig meer op lange ritten dus als het kn met kortere ritten in een hogere frequentie heeft dat waarschijnlijk hun voorkeur.
pi_176381423
Hoe 'regelmatig' start ie niet dan? Eens in het jaar?

En die korte ritten zijn sowieso funest voor een accu. Wel veel stroom moeten leveren (starten) en amper of niet bijladen.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:12:38 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176381742
Vaker dan eens per jaar. Daarom hebben ze "recent" die nieuwe accu laten plaatsen (maar dat kan best twee jaar terug zijn).

Langere ritten, maar hoe lang dan minimaal? Immers als je dat regelmatig doet, hoeft de accu niet helemaal leeg te zijn.
En belangrijker: hoe vk zo'n lange rit?
En ik neem aan dat je in de winter iets vaker zou moeten rijden.
pi_176381833
registreer om deze reclame te verbergen
Die van mij redt het 2 weken zonder te rijden. Dit komt met name door wat standby verbruik van de LPG module. Zonder dit extra verbruik moet 4 weken zeker mogelijk zijn.
Ze kunnen ook permanant een druppellader eraan hangen, of de accupool loskoppelen wanneer ze hem niet gebruiken.
pi_176381834
Druppellader kopen als je stroom bij de hand hebt. Ik heb ik mijn auto die vaak stilstaat de aansteker direct op de accu laten aansluiten. Als ik hem wegzet dus de oplader in de aansteker steken en klaar. Hoef je ook niet de motorkap open te doen enzo.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet t serieus, dat doe ik zelf ook niet
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:23:08 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176381897
Toevallig hebben ze nu een prima acculader bij de Lidl liggen: https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=2283&ar=4
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:43:33 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382099
registreer om deze reclame te verbergen
Bij ons in de straat staan de auto's niet op eigen erf, maar enkele tientallen meters verder op een parkeerterreintje.
Dus geen prik in de buurt.

Loskoppelen van de accu lijkt een oplossing, maar dan nog gaat de accu niet eeuwig mee toch?

Acculader hebben ze al, de lege accu wordt dan uit de auto gehaald en binnenshuis opgeladen.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:44:48 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_176382110
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:43 schreef Lunatiek het volgende:
Bij ons in de straat staan de auto's niet op eigen erf, maar enkele tientallen meters verder op een parkeerterreintje.
Dus geen prik on de buurt.

Loskoppelen van de accu lijkt een oplossing, maar dan nog gaat de accu niet eeuwig mee toch?
Dan zet je hem even voor het raam en doe je een verlengsnoer naar buiten.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:46:58 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382126
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:44 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dan zet je hem even voor het raam en doe je een verlengsnoer naar buiten.
Kan niet voor het raam. Jaren '70 hofjesfratsen :')
(Je ziet vanuit huis de auto niet eens staan)
pi_176382197
https://www.conrad.nl/nl/(...)ulp-voor-auto-s.html

Enig nadeel is dat dan wel elke keer de motorkap open moet.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:06:19 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382354
Maar onder het motto "voorkomen is beter dan genezen": hoe lang die auto ongebruikt laten staan is acceptabel voor je naar starthulpen moet kijken?
pi_176382453
Niets van te zeggen. Als je accu goed is en je hebt geen lekstroom kan dat zomaar enkele maanden zijn. Als je lekstroom hebt kan het met een halve dag al gebeurd zijn en als je accu zwak is ook. En alles wat daar tussenin zit dus.

Hoofdschakelaar inbouwen zoals bij oldtimers, als het een wat oudere auto is.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet t serieus, dat doe ik zelf ook niet
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:17:59 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176382493
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:14 schreef Barcaconia het volgende:

Hoofdschakelaar inbouwen zoals bij oldtimers, als het een wat oudere auto is.
2001.
pi_176382706
Auto verkopen en overstappen op iets als Greenwheels ofzo.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_176383502
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:06 schreef Lunatiek het volgende:
Maar onder het motto "voorkomen is beter dan genezen": hoe lang die auto ongebruikt laten staan is acceptabel voor je naar starthulpen moet kijken?
Hangt heel sterk van de ouderdom, het gebruik (misbruik), het merk, de temperatuur en de reststroompjes af. In de auto van mijn vrouw (peug. 107) heb ik eens een baggeraccu vervangen door een Varta, meteen veel beter.
Plus loshalen is sowieso een goed idee; verde eruit halen en aan de lader hangen.

Intutief zou je een losgekoppelde accu, makkelijk een maand op lading kunnen houden.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_176385922
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:32 schreef Karstman het volgende:
Auto verkopen en overstappen op iets als Greenwheels ofzo.
dit zou mijn advies zijn.

bleren ze dat ze hem willen houden (begrijpelijk overigens) een schakelaar maken die hoofdstroom uitschakelt ergens bij/rond het dashboard, elke keer accu loskoppelen wordt je ook flauw van.
life happens while you're pusing the throttle.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 13:16:25 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176386138
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:32 schreef Karstman het volgende:
Auto verkopen en overstappen op iets als Greenwheels ofzo.
Zou logisch zijn.

Gaat echter niet: bij ons is geen autodelen als Greenwheels in de buurt. En ze willen graag die auto voor "als er iets is", want ze willen dan asap naar het ziekenhuis kunnen. Plus dat ze hem op vakantie (3x per jaar meerdere weken, minstens) nodig hebben. Buurvrouw durft ook niet zomaar in een andere auto te rijden (had al eens aangeboden met de mijne te rijden).

Dus wordt het loskoppelen/uitzetten met hoofdschakelaar. Toch denk ik dat meer rijden beter is. Voor de auto, maar ook voor henzelf.
pi_176386206
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zou logisch zijn.

Gaat echter niet: bij ons is geen autodelen als Greenwheels in de buurt. En ze willen graag die auto voor "als er iets is", want ze willen dan asap naar het ziekenhuis kunnen. Plus dat ze hem op vakantie (3x per jaar meerdere weken, minstens) nodig hebben. Buurvrouw durft ook niet zomaar in een andere auto te rijden (had al eens aangeboden met de mijne te rijden).

Dus wordt het loskoppelen/uitzetten met hoofdschakelaar. Toch denk ik dat meer rijden beter is. Voor de auto, maar ook voor henzelf.
Een auto voor "als er iets is" die het niet doet als er iets is is ook wat onhandig. Laat ze toch vooral meer gaan rijden. voor bejaarden lijkt het me namelijk wel wijs dat ze hun vaardigheden wat op peil houden.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 9 januari 2018 @ 13:27:12 #19
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_176386356
Ritjes van 20km zouden overigens wel voldoende moeten zijn om de accu weer te laden na het starten, maar als die ritjes 1x per maand voorkomen, dan is dat wel erg weinig ja. Ik zou zeggen 1x dat 1x per week 25km wel voldoende zou moeten zijn om het accuniveau op peil te houden. Anders: meten = weten.

Die van mij kan ook geen 3 weken zonder te starten en dan heb ik een heel zware accu erin zitten, maar sommige auto's gebruiken nu eenmaal wat meer tijdens het stilstaan (denk aan alarm, GPS tracker, keyless entry systemen enz enz.) Ik ben nu ook bezig om een druppellader aan te kunnen sluiten zonder de motorkap te hoeven openen.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 9 januari 2018 @ 13:29:27 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_176386407
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:20 schreef Karstman het volgende:

[..]

Een auto voor "als er iets is" die het niet doet als er iets is is ook wat onhandig. Laat ze toch vooral meer gaan rijden. voor bejaarden lijkt het me namelijk wel wijs dat ze hun vaardigheden wat op peil houden.
Precies dat dus. Maar hoe vaak is effectief? Gezien het feit dat die ritten geen doel hebben, behalve de auto in conditie houden, zou het fijn zijn dat tot een minimum te kunnen beperken.

Accu loskoppelen in de wintermaanden (als ze bij gladheid toch de weg al niet op durven), en verder iets van eens in de twee weken minimaal 50 km?
pi_176386503
Het ligt enorm aan de auto, maar 2 weken is wel erg kort. Als je dan op vakantie bent en je wagen staat 3 weken bij schiphol zou je niet meer kunnen starten.
Aan de andere kant, volgens Renault is dit normaal, Mijn zwager heeft een nieuwe renault gekocht, deze start blijkbaar al niet meer als deze 4 weken aan 1 stuk ongebruikt is.
Volgens Renault is dit 'normaal'.

Mijn bmw heeft daar geen last van, mijn andere auto's starten ook nog gewoon na 6 maanden stilstaan (waarvan 1 accu al 12 jaar oud is)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_176387277
Kunnen ze beter eens in de twee weken 50km rijden. En dan het liefst nog een stukje snelweg mee pakken. Komt de boel tenminste nog een keer op temperatuur, gaat het motorblok erg waarderen.
Met alleen maar korte ritjes komt die niet op bedrijfstemperatuur, met interne vervuiling als gevolg.
pi_176387613
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 13:32 schreef boegschroef het volgende:
Het ligt enorm aan de auto, maar 2 weken is wel erg kort. Als je dan op vakantie bent en je wagen staat 3 weken bij schiphol zou je niet meer kunnen starten.
Aan de andere kant, volgens Renault is dit normaal, Mijn zwager heeft een nieuwe renault gekocht, deze start blijkbaar al niet meer als deze 4 weken aan 1 stuk ongebruikt is.
Volgens Renault is dit 'normaal'.
Voor mij geen Renault (meer).
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_176448312
Het zal inderdaad met sluipverbruik te maken hebben. Mijn vorige auto stond een maand of drie stil bij de garage, startte meteen bij de proefrit. (Grote diesel)
Ik heb ook wel eens van die druppelladers op zonne-energie gezien?

https://www.conrad.nl/nl/(...)pla-853861&WT.srch=1
...
  vrijdag 12 januari 2018 @ 10:21:06 #25
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_176448618
Alarm en andere stand-by meuk in moderne auto's zorgen wat vlotter voor een lege accu. Mijn oude motor en auto redden het wel een maand of 3 zonder lader, maar hangen toch aan de druplader.
Moderne auto, volgens mij beetje samenvallend met opkomst CAN-bus, gaat vaak ook automatisch "slapen" na 2 weken. Uitschakelen van bv. alarm om de accu te sparen.

Je zou ook zo'n zonnecelmatje op je dash kunnen leggen. Maar dat doet momenteel ook niet veel.

Is er geen buurjongen met een vers rijbewijs die dat ding wat kms. kan laten maken? :P
#ivorytowerlivesmatter
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')