abonnement Unibet Coolblue
pi_176003201
Ik heb op de eerste verdieping een vloer van houten planken, kan ik hier vloerverwarming onder monteren? Dus tegen het plafond van de begane vloer? Ik heb namelijk genoeg hoogte op de begane grond, maar op de eerste verdieping niet, dus in dat geval hoef ik de vloer op de eerste verdieping niet te verhogen.



[ Bericht 10% gewijzigd door BufferOverflow op 26-12-2017 00:32:24 ]
pi_176006949
In theorie zal het kwa werking niet zo'n probleem zijn. Je bouwproces is omgekeerd ten opzichte van wat gebruikelijk is, maar het gaat om het resultaat.

Elektrische vloerverwarming kun je op deze manier waarschijnlijk makkelijk tussen de balken aan brengen tegen de onderzijde van de houten vloer(matten zijn 50cm breed). Ter plaatse van de balken kan je met een lusje om de balk heen. Groot nadeel is dat de gebruikskosten van elektrische vloerverwarming erg hoog zijn.

Voor watergedragen vloerverwarming zal het daadwerkelijk goed aanleggen nogal een uitdaging worden. Omdat je lucht in het systeem moet voorkomen, moeten alle slangen vrijwel perfect horizontaal worden aangebracht. Het wordt nogal een uitdaging om de balken te passeren. Je kunt natuurlijk telkens met een speedboor een gat maken in de draagbalk, direct onder de houten vloerplanken. En dan daar de vloerverwarmingsslang doorheen rijgen. Maar bedenk je dat één lus voor vloerverwarming al snel uit 80-100 meter slang bestaat. Dat rijgen wordt een hels en tijdrovend klusje.
Zorg dat er een mogelijkheid tot ontluchten is op de etage boven de vloer.

Gaten in een houten balk moet je trouwens altijd zo dicht mogelijk bij een dragende muur maken. Daar zijn de krachten in de balk niet zo groot als in het midden, en heeft het gat dus weinig invloed op de totale sterkte van de constructie.
pi_176010312
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 09:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Gaten in een houten balk moet je trouwens altijd zo dicht mogelijk bij een dragende muur maken. Daar zijn de krachten in de balk niet zo groot als in het midden, en heeft het gat dus weinig invloed op de totale sterkte van de constructie.
Juist en in het midden van de balk en niet aan de boven of onderkant.
Als je het gat in het midden boort (en dus niet aan de bovenkant of onderkant) dan maakt de plaats tov een draagpunt ook een stuk minder uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 26 december 2017 @ 12:29:13 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_176010800
Ik heb dit bij ons thuis gedaan op de bg vloer. Aanliggen aan het hout boven de slang is niet zo belangrijk. Het systeem zal toch werken op circulatie van warme lucht. Zorg dus dat je een paar cm lucht spleet ter hoogte van de slangen hebt.

Passeren van de balken is ook niet zo vreselijk spannend als je maar niet teveel slangen parallel neemt. In jouw geval beter een groep te weinig dan teveel omdat je dan met de snelheid de luchtbellen uit het systeem blijft drukken
pi_176011297
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 12:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Juist en in het midden van de balk en niet aan de boven of onderkant.
Als je het gat in het midden boort (en dus niet aan de bovenkant of onderkant) dan maakt de plaats tov een draagpunt ook een stuk minder uit.
Jij hebt het over de positie in ten opzichte van de hoogte van de balk. Dan heb je gelijk, alleen wordt dat in deze situatie onwerkbaar om de slangen er horizontaal in te krijgen.

Ik had het over de positie in de lengterichting van de balk, en dan is het midden juist de slechtste plek. Bij de opleggingen op de steunpunten zijn dan de krachten het kleinst. En kun je ongestraft ook boven- of onderaan de balk een klein stukje wegnemen.
  FOK!mycroftheld dinsdag 26 december 2017 @ 12:50:13 #6
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_176011392
Is het niet zo dat hout nogal isoleert en je eigenlijk voor niets aan het stoken bent? Ik heb een jaar geleden een nieuwe ketel laten plaatsen en gevraagd of vloerverwarming een optie zou zijn, ik heb ook een houten vloer. Het werd me afgeraden.
  dinsdag 26 december 2017 @ 13:05:40 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_176011790
quote:
11s.gif Op dinsdag 26 december 2017 12:50 schreef bondage het volgende:
Is het niet zo dat hout nogal isoleert en je eigenlijk voor niets aan het stoken bent? Ik heb een jaar geleden een nieuwe ketel laten plaatsen en gevraagd of vloerverwarming een optie zou zijn, ik heb ook een houten vloer. Het werd me afgeraden.
De warmte overdracht is wel minder dan bij steen maar het gaat prima. Je kunt bij hout iets hoger gaan met de water temperatuur en dan is het heerlijk warm.

Een houten vloeren leverancier die er toen iets over zei op zijn website zei dat je voorzichtig moest zijn en de water temperatuur niet hoger doen dan zestig graden. Bij tegels is veertig al meer dan warm zat
pi_176012712
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 12:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Jij hebt het over de positie in ten opzichte van de hoogte van de balk. Dan heb je gelijk, alleen wordt dat in deze situatie onwerkbaar om de slangen er horizontaal in te krijgen.

Ik had het over de positie in de lengterichting van de balk, en dan is het midden juist de slechtste plek. Bij de opleggingen op de steunpunten zijn dan de krachten het kleinst. En kun je ongestraft ook boven- of onderaan de balk een klein stukje wegnemen.
Ik zou op geen enkele plek iets aan de bovenkant of onderkant van een draagbalk halen. Helemaal niet bij oude huizen waar dit soort constructies worden toegepast.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176012738
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:05 schreef TR08 het volgende:
Bij tegels is veertig al meer dan warm zat
Dat vind ik zelf heel erg hoog.
Ik heb vloerverwarming op 25 graden staan en dat is zat voor mij. Anders krijg je van die opgezwollen en uitgedroogde voeten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176013036
Ik heb even richting 30 geprobeerd, maar kreeg last van enorme overshoots, waardoor de cv niet meer aansprong de rest van de avond. Nu weer 26-28 dat werkt hier het beste.

Maar is de ruimte eronder niet verwarmd? In principe heeft de warme stijgende lucht een soort natuurlijke vloerverwarming.
.
pi_176019074
TS, verzin iets anders, dit is geen goed idee.
pi_176022032
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zou op geen enkele plek iets aan de bovenkant of onderkant van een draagbalk halen. Helemaal niet bij oude huizen waar dit soort constructies worden toegepast.
De balken zijn enorm overkil, zo'n 15x25 cm, dus een paar gaatjes zal geen probleem zijn
pi_176022038
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 17:56 schreef MrDrako het volgende:
TS, verzin iets anders, dit is geen goed idee.
Waarom niet?
pi_176022317
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 13:54 schreef Fer het volgende:
Ik heb even richting 30 geprobeerd, maar kreeg last van enorme overshoots, waardoor de cv niet meer aansprong de rest van de avond. Nu weer 26-28 dat werkt hier het beste.

Maar is de ruimte eronder niet verwarmd? In principe heeft de warme stijgende lucht een soort natuurlijke vloerverwarming.
De begane grond is ook verwarmd, maar dat lijkt me niet genoeg om de ruimte erboven volledig te verwarmen
pi_176023628
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 21:05 schreef BufferOverflow het volgende:

[..]

De begane grond is ook verwarmd, maar dat lijkt me niet genoeg om de ruimte erboven volledig te verwarmen
Maar zou vloerverwarming onder hout wel voldoende zijn hiervoor? Kan je de vloer heet genoeg opstoken om als hoofdverwarming te dienen?
.
pi_176026620
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 20:54 schreef BufferOverflow het volgende:

[..]

Waarom niet?
zo zonder heel hard na te denken over wat er nog meer niet zal werken, een paar punten:

1- De houten vloer is niet echt geschikt voor vloerverwarming.
2- Vloerverwarming verwarmt de cementvloer/beton(freezen) en deze houd de warmte lang vast, en geeft deze af. Dat effect ga je met wat isolatiematten ofzo die je tegen de vloerverwarming aanplakt (of hoe je dat ook wilde doen) niet bereiken, dus moet je constant de vloerverwarming blijven bijverwarmen. Erg duur geintje, dat samen met je houten vloer daarboven, haalt de voordelen van vloerverwarming nogal onderuit.
3- Je krijgt de leidingen niet netjes rond de kamer zonder door de vloerbalken te boren, dat is bijna niet te doen zonder risico. Waar ga je daarnaast de pomp/verdeler plaatsen? dat is nogal een apparaat van formaat, die past niet onder je vloer.
pi_176030871
Gaat het om een elektrische of heet CV water verwarmingssysteem?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176038948
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 20:54 schreef BufferOverflow het volgende:

[..]

De balken zijn enorm overkil, zo'n 15x25 cm, dus een paar gaatjes zal geen probleem zijn
Dat zal je nog verbazen wat voor een overkil ze gebruikten in die tijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_176058951
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 09:34 schreef blomke het volgende:
Gaat het om een elektrische of heet CV water verwarmingssysteem?
Water
pi_176059131
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 december 2017 23:52 schreef MrDrako het volgende:

[..]

zo zonder heel hard na te denken over wat er nog meer niet zal werken, een paar punten:

1- De houten vloer is niet echt geschikt voor vloerverwarming.
Volgens mij moet dat wel kunnen, alleen moet je het niet te heet zetten. Ik kan eventueel een gelamineerde vloer plaatsen, dan is het uitzetten en krimpen ook geen probleem.
quote:
2- Vloerverwarming verwarmt de cementvloer/beton(freezen) en deze houd de warmte lang vast, en geeft deze af. Dat effect ga je met wat isolatiematten ofzo die je tegen de vloerverwarming aanplakt (of hoe je dat ook wilde doen) niet bereiken, dus moet je constant de vloerverwarming blijven bijverwarmen. Erg duur geintje, dat samen met je houten vloer daarboven, haalt de voordelen van vloerverwarming nogal onderuit.
Ik weet niet welke methode het beste is, je kan met clips de kabels tegen het hout klemmen, maar ik heb ook wat gezien over aluminium platen die tegen het hout worden bevestigd om warmte beter te verspreiden en vast te houden. In ieder geval zal de warmte ergens naartoe moeten, dus ik zie niet hoe je warmte kan verspillen om duurder uit te komen.
quote:
3- Je krijgt de leidingen niet netjes rond de kamer zonder door de vloerbalken te boren, dat is bijna niet te doen zonder risico. Waar ga je daarnaast de pomp/verdeler plaatsen? dat is nogal een apparaat van formaat, die past niet onder je vloer.
Op de eerste verdieping zijn er knieschotten waar hij onder weggewerkt kan worden, de gaten die je daar boort zijn niet te zien als alles is afgewerkt.

Maar bedankt voor het meedenken, ik ga binnenkort iemand laten langskomen met verstand van vloerverwarming, even afwachten wat hij erover te zeggen heeft.
pi_176059444
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Maar zou vloerverwarming onder hout wel voldoende zijn hiervoor? Kan je de vloer heet genoeg opstoken om als hoofdverwarming te dienen?
Dat weet ik niet, eventueel zet ik er een radiatortje bij mocht het niet genoeg zijn, maar het is fijn om in de gang/slaapkamer een warme vloer te hebben
pi_176063881
Hout, vloerbedekking of steen, de vloertemperatuur is gelijk in een woning.
Waarom steen dan toch kouder aanvoelt dan hout komt puur en alleen door de snelle warmte of koude overdracht en zo voelt tapijt weer warmer aan dan hout.
Hoe sneller de overdracht des te goedkoper er valt te stoken.
pi_176064500
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 23:18 schreef BufferOverflow het volgende:
Ik weet niet welke methode het beste is, je kan met clips de kabels tegen het hout klemmen, maar ik heb ook wat gezien over aluminium platen die tegen het hout worden bevestigd om warmte beter te verspreiden en vast te houden. In ieder geval zal de warmte ergens naartoe moeten, dus ik zie niet hoe je warmte kan verspillen om duurder uit te komen.
In principe gaat energie niet verloren, maar hout is een isolator waardoor het warmtetransport wordt beperkt. Veel hangt af van de dikte van het hout, de gewenste temperatuur op de bovenverdieping en de isolatie op die verdieping. Lijkt me ook dat je isolatie onder de slangen (richting woonkamer) moet aanbrengen, ander sta je de luchtlaag van het plafond te verwarmen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 december 2017 @ 09:16:53 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_176065072
Ik lees hier allemaal verhalen over waarom het niet zou kunnen werken maar hier in huis werkt het gewoon wel. Zonder inkepingen in de balken en met een eikenhouten plankenvloer op een houten draagvloer. Het gaat prima en voegt veel comfort toe.
Slangen zijn zonder warmte spreiders met clips onder de draagvloer geklikt
pi_176066634
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 23:18 schreef BufferOverflow het volgende:

-knip-
Maar bedankt voor het meedenken, ik ga binnenkort iemand laten langskomen met verstand van vloerverwarming, even afwachten wat hij erover te zeggen heeft.
Ik ben heel benieuwd wat die persoon gaat vertellen, zou mooi voor je zijn als het technisch toch haalbaar is, de vloerverwarming bij mij is ook aangelegd op een manier waarop ik mijn twijfels had, en achteraf bleek het prima te verwarmen (dichter tegen het oppervlak, met kleinere slangen, maar dichter op elkaar) Enige nadeel lijkt te zijn dat de vloer sneller af koelt, dus temperatuur verhogen kan wat langer duren. Volgende week nieuwe CV ketel, zullen eens zien wat het gas verbruik volgend jaar gaat worden.

en @TR08, hoe is onder de slangen geïsoleerd dan?? je wilt de warmte natuurlijk zoveel mogelijk naar boven afgeven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')