Waarschijnlijk niks hierover, anders kwam TS niet met deze vraag he.quote:Op maandag 25 december 2017 00:15 schreef Prof_Hoax het volgende:
Wat staat er in het contract en in jouw voorwaarden?
Ja volledig en had ook toestemming van zijn meerdere om te boeken.quote:Op maandag 25 december 2017 00:56 schreef Bucketlist het volgende:
Probeer een compromis te sluiten. Bijvoorbeeld de 33% en boekingen voor komende 2 jaar. Gebruikelijk lijkt mij 100%. Was diegene wel tekenbevoegd?
wat mij betreft is de relatie zodanig verstoord dat verdere samenwerking niet aan de orde is.quote:Op maandag 25 december 2017 00:56 schreef Bucketlist het volgende:
Probeer een compromis te sluiten. Bijvoorbeeld de 33% en boekingen voor komende 2 jaar. Gebruikelijk lijkt mij 100%. Was diegene wel tekenbevoegd?
Het gaat hier om een groot bedrijf die vele tientallen mensen in dienst heeft op verschillende schepen. De manager (van dit 5 sterren hotelschip) die mij geboekt heeft is verantwoordelijk voor bezetting van de schepen met het juiste personeel. Die zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en mij op tijd moeten annuleren, dat is zijn taak daar word hij goed voor betaald.quote:Op maandag 25 december 2017 01:08 schreef stropdaz het volgende:
100%. Hopelijk goed vast gelegd. Tip: bij zo'n lange boekingen 3 mnd vantevoren nog eens mailen
quote:Met deze gasten ga ik niet meer in zee.
Kan het niet zijn dat de algemene regels van "het aangaan van een overeenkomst" van kracht zijn?quote:Op maandag 25 december 2017 02:11 schreef MrAero het volgende:
[..]
Maar goed, als je zelf geen voorwaarden hebt gesteld waarmee de opdrachtgever akkoord moet gaan om jou in te huren, dan wordt het lastig. Er zijn volgens mij (?) geen nationale regels wat betreft dit soort zaken, i.t.t. bijvoorbeeld de 2 weken bedenktijd van webwinkels of het plotseling annuleren van een huisaankoop na het tekenen van een contract.
Als jij kan aantonen dat jij klussen daadwerkelijk hebt afgewezen omdat je dacht dat je bezet zou zijn, dan heb je mss een kans bij de rechter. Je hebt als professional immers schade geleden (3 maanden loon is niet niks). Ik zou het eerst proberen bij de baas van die manager; wellicht dat die dit graag wilt oplossen om negatieve publiciteit of rechtszaken te voorkomen. Zeggen dat je er met de manager niet uitkomt en dat je escalaties graag wilt voorkomen.
Het gaat niet om 3 maanden. Het gaat om 5 dagen tijdens de kerstdagen. Dat is voor artiesten de drukste tijd van het jaar. Boekingen worden lang van tevoren gedaan anders zitten ze zonder.quote:Op maandag 25 december 2017 02:11 schreef MrAero het volgende:
[..]
Je hebt als professional immers schade geleden (3 maanden loon is niet niks). Ik zou het eerst proberen bij de baas van die manager; wellicht dat die dit graag wilt oplossen om negatieve publiciteit of rechtszaken te voorkomen. Zeggen dat je er met de manager niet uitkomt en dat je escalaties graag wilt voorkomen.
Aan de andere kant... 33% van deze klus is dus 1 maand loon. 1 maand de tijd om voor de 2 opvolgende maanden weer klussen bij elkaar te rapen. Ik weet niet wat je precies doet en hoe moeilijk het is om nieuwe klussen te krijgen, maar wellicht dat een rechter vindt dat dat tijd genoeg is en dat je alleen recht hebt op die 33%..
Zou kunnen. Er is sprake van een aanbod en een aanvaarding, dus de overeenkomst is rechtsgeldig. Is ook aan te tonen met emailverkeer.quote:Op maandag 25 december 2017 02:25 schreef carramba het volgende:
[..]
Kan het niet zijn dat de algemene regels van "het aangaan van een overeenkomst" van kracht zijn?
Ik bedoelde het als voorbeeldsituatie waarvoor algemene regels gelden. Ik denk niet dat die er zijn in jouw situatie. Meestal hebben ZZPers dit soort zaken verwerkt in hun algemene voorwaarden. Bijvoorbeeld:quote:2 weken bedenktijd zoals bedoeld voor webwinkels?? Ik heb geen webwinkel en 11 maanden is niet hetzelfde als 2 weken.
Je hebt zelf geen opzegtermijn opgenomen in de overeenkomst, dus zal je langs de rechter moeten. Waarschijnlijk heb je wel recht op een schadevergoeding, want op de dag zelf zeggen dat je niet nodig bent slaat natuurlijk nergens op en daar is absoluut geen sprake van 'redelijkheid of billijkheid'. Maar nogmaals, ik zou het eerst proberen via de leidinggevende van die manager. Via de rechter is zo'n gedoe..quote:Een professionele opdrachtgever mag de overeenkomst met een opdrachtnemer elk moment opzeggen. Een opzegtermijn wordt in de wet niet genoemd. Het maakt niet uit of het een overeenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd is. Een opdrachtgever kan altijd per direct van het contract af. Een opdrachtnemer die dat wil voorkomen zal dus in de overeenkomst moeten opnemen dat tussentijdse beëindiging niet toegestaan is.
Professionele opdrachtgevers moeten rekening houden met de redelijkheid en billijkheid. Het kan voor opdrachtnemers onredelijk zijn als de overeenkomst plotseling beëindigd wordt. Van belang is dan de reden van de opzegging, of de opdrachtnemer een waarschuwing heeft gehad, of er een herstelmogelijkheid is geweest en of er een (afgesproken) opzegtermijn is geweest. Als dat niet zo is, zal de opdrachtgever al snel een schadevergoeding moeten betalen.
Redelijkheid en billijkheid zijn subjectieve begrippen. Iedereen geeft daar een andere invulling aan. Het is beter om het oordeel van een rechter niet af te wachten maar zelf een opzegtermijn op te nemen in de overeenkomst van opdracht.
Ja dat vind ik ook maar als ze niet willen betalen heb ik dan een poot om op te staan dat is de vraag.quote:Op maandag 25 december 2017 04:50 schreef Salvad0R het volgende:
gewoon betalen voor die cruise en alsnog optreden is het beste
Naar de rechter stappen is idd een heel gedoe waar ik niet op zit te wachten.quote:Op maandag 25 december 2017 04:16 schreef MrAero het volgende:
[..]
Zou kunnen. Er is sprake van een aanbod en een aanvaarding, dus de overeenkomst is rechtsgeldig. Is ook aan te tonen met emailverkeer.
[..]
Ik bedoelde het als voorbeeldsituatie waarvoor algemene regels gelden. Ik denk niet dat die er zijn in jouw situatie. Meestal hebben ZZPers dit soort zaken verwerkt in hun algemene voorwaarden. Bijvoorbeeld:
Vroeger dan 2 weken voor aanvang annuleren = kosteloos.
Tussen 2 en 1 week voor aanvang annuleren = 50% van het afgesproken bedrag.
Binnen 1 week annuleren = 100% van het afgesproken bedrag.
Daar gaat een opdrachtgever mee akkoord (of niet) en dan heb je in dit soort situaties concrete afspraken waarop je kan terugvallen. Die heb jij nu niet, dus moet je gaan uitzoeken wat nou een redelijk compromis is om dit op te lossen. En dat is puur subjectief. Voor de werkgever is 33% redelijk, maar voor jou niet, jij wilt 100%. Wie heeft gelijk? Daarvoor moet je langs de rechter als je er onderling niet uitkomt. Voortaan dus gewoon wat algemene voorwaarden opstellen, dat kan je een hoop gedoe schelen.
Even googelen en ik kom dit tegen. Daar staat eigenlijk precies hetzelfde.
[..]
Je hebt zelf geen opzegtermijn opgenomen in de overeenkomst, dus zal je langs de rechter moeten. Waarschijnlijk heb je wel recht op een schadevergoeding, want op de dag zelf zeggen dat je niet nodig bent slaat natuurlijk nergens op en daar is absoluut geen sprake van 'redelijkheid of billijkheid'. Maar nogmaals, ik zou het eerst proberen via de leidinggevende van die manager. Via de rechter is zo'n gedoe..
Een belofte van iemand die schriftelijk vastgelegde afspraken aan zijn laars lapt? Wat denk je zelf??quote:Op maandag 25 december 2017 07:32 schreef malleable het volgende:
Het gaat om vijf dagen, geen kapitaal dus ik zou 50% en de belofte op nieuwe boekingen vragen.
Voorwaarden zijn dan ook niet van toepassing.quote:Op maandag 25 december 2017 08:26 schreef jitzzzze het volgende:
Alle mogelijke opties zijn inmiddels wel genoemd. Daar je zelf geen voorwaarden hebt gesteld is alles mogelijk waar jullie het beiden over eens zijn. Bij onenigheid rest niets anders dan acceptatie of een gang naar de rechtbank.
Heb je überhaupt nog een keer gesproken met de opdrachtgever? Ik zou die 33% pakken, wellicht nog een gooi naar 50% doen, en lekker van de dagen thuis genieten.
Iemand heeft een fout gemaakt, die kun je zo hard mogelijk afstraffen of je kunt proberen iets toe te geven en een langdurige relatie op te bouwen.quote:Op maandag 25 december 2017 08:00 schreef carramba het volgende:
[..]
Een belofte van iemand die schriftelijk vastgelegde afspraken aan zijn laars lapt? Wat denk je zelf??
Dit. Er is een overeenkomst en die is niet geannuleerd. Dit staat allemaal gedocumenteerd in mailverkeer. Gewoon facturen met betaaltermijn van 14 dagen, 2 weken herinnering versturen met wederom 2 weken termijn en daarna een incasso procedure starten.quote:Op maandag 25 december 2017 04:49 schreef Hallmark het volgende:
Ik zie het probleem niet. Je stuurt gewoon een rekening. Van 100% dus.
Betaalt hij niet? Prima, draag je het over aan een incassobureau.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |