abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175984104
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo allemaal.

Een opdracht gever boekt mij als artiest voor een cruiseschip.
Omdat mijn optreden goed beviel heeft de opdrachtgever vrijwel meteen weer geboekt voor hetzelfde maar dan voor het jaar daarop.

De boeking staat dus al 11 maanden schriftelijk vast.

Bij aankomst om mijn opdracht uit te voeren ontkent opdrachtgever de boeking te hebben geplaatst.
Ik heb de opdrachtgever gewezen op het betreffende mailverkeer en hij erkende toen zijn fout. Hij was vergeten de boeking te annuleren.

Nu stelt hij voor om 33% van het totale gagebedrag te voldoen ter compensatie.

Ik heb opdrachtgever er ook op gewezen dat ik diverse boekingsaanvragen heb afgewezen.

Ik ben van mening dat opdrachtgever het volledige bedrag verschuldigd is.

Wat is in zo.n situatie gebruikelijk en juridisch haalbaar?
pi_175984142
Wat staat er in het contract en in jouw voorwaarden?
I'm not saying let's go kill all the stupid people. I'm just saying let's remove all the warning labels and let the problem sort itself out.
pi_175984253
quote:
14s.gif Op maandag 25 december 2017 00:15 schreef Prof_Hoax het volgende:
Wat staat er in het contract en in jouw voorwaarden?
Waarschijnlijk niks hierover, anders kwam TS niet met deze vraag he.
pindazakje
pi_175984802
registreer om deze reclame te verbergen
Probeer een compromis te sluiten. Bijvoorbeeld de 33% en boekingen voor komende 2 jaar. Gebruikelijk lijkt mij 100%. Was diegene wel tekenbevoegd?
pi_175984940
100%. Hopelijk goed vast gelegd. Tip: bij zo'n lange boekingen 3 mnd vantevoren nog eens mailen
pi_175985176
Alle afspraken staan zwart op wit. Over annulering zijn geen afspraken gemaakt. Het punt is dat er geen annulering heeft plaatsgevonden. Pas op het moment dat ik mee aanmeld om aan het werk te gaan komt de aap uit de mouw.
De opdrachtgever heeft per mail bevestigd dat hij is vergeten om te annuleren.

Heb al een keer eerder een akkefietje gehad met deze opdrachtgever. Betaling dient zoals schriftelijk vastgelegd contant na het werk te worden voldaan. Heeft 40 mails en 2 weken gekost om betaald te worden.

Overigens heb ik een week van tevoren tel kontakt gezocht er werd niet opgenomen en ik ben ook niet teruggebeld.

Met deze gasten ga ik niet meer in zee.
pi_175985200
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 00:56 schreef Bucketlist het volgende:
Probeer een compromis te sluiten. Bijvoorbeeld de 33% en boekingen voor komende 2 jaar. Gebruikelijk lijkt mij 100%. Was diegene wel tekenbevoegd?
Ja volledig en had ook toestemming van zijn meerdere om te boeken.
pi_175985211
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 00:56 schreef Bucketlist het volgende:
Probeer een compromis te sluiten. Bijvoorbeeld de 33% en boekingen voor komende 2 jaar. Gebruikelijk lijkt mij 100%. Was diegene wel tekenbevoegd?
wat mij betreft is de relatie zodanig verstoord dat verdere samenwerking niet aan de orde is.
pi_175985257
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 01:08 schreef stropdaz het volgende:
100%. Hopelijk goed vast gelegd. Tip: bij zo'n lange boekingen 3 mnd vantevoren nog eens mailen
Het gaat hier om een groot bedrijf die vele tientallen mensen in dienst heeft op verschillende schepen. De manager (van dit 5 sterren hotelschip) die mij geboekt heeft is verantwoordelijk voor bezetting van de schepen met het juiste personeel. Die zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en mij op tijd moeten annuleren, dat is zijn taak daar word hij goed voor betaald.

Ik denk dat zijn leiding hier nog niets van weet. Als zij hier lucht van krijgen dan vliegt hij misschien wel er uit. Ik weet dat ze zeer hoge eisen stellen aan de performance van hun staff,

Ik vermoed dat hij mij wil afschepen met een klein bedrag die hij uit zijn eigen zak moet betalen.
pi_175985344
quote:
Met deze gasten ga ik niet meer in zee.
_O-

Maar goed, als je zelf geen voorwaarden hebt gesteld waarmee de opdrachtgever akkoord moet gaan om jou in te huren, dan wordt het lastig. Er zijn volgens mij (?) geen nationale regels wat betreft dit soort zaken, i.t.t. bijvoorbeeld de 2 weken bedenktijd van webwinkels of het plotseling annuleren van een huisaankoop na het tekenen van een contract.

Als jij kan aantonen dat jij klussen daadwerkelijk hebt afgewezen omdat je dacht dat je bezet zou zijn, dan heb je mss een kans bij de rechter. Je hebt als professional immers schade geleden (3 maanden loon is niet niks). Ik zou het eerst proberen bij de baas van die manager; wellicht dat die dit graag wilt oplossen om negatieve publiciteit of rechtszaken te voorkomen. Zeggen dat je er met de manager niet uitkomt en dat je escalaties graag wilt voorkomen.

Aan de andere kant... 33% van deze klus is dus 1 maand loon. 1 maand de tijd om voor de 2 opvolgende maanden weer klussen bij elkaar te rapen. Ik weet niet wat je precies doet en hoe moeilijk het is om nieuwe klussen te krijgen, maar wellicht dat een rechter vindt dat dat tijd genoeg is en dat je alleen recht hebt op die 33%..

[ Bericht 35% gewijzigd door MrAero op 25-12-2017 02:22:18 ]
pi_175985418
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 02:11 schreef MrAero het volgende:

[..]

_O-

Maar goed, als je zelf geen voorwaarden hebt gesteld waarmee de opdrachtgever akkoord moet gaan om jou in te huren, dan wordt het lastig. Er zijn volgens mij (?) geen nationale regels wat betreft dit soort zaken, i.t.t. bijvoorbeeld de 2 weken bedenktijd van webwinkels of het plotseling annuleren van een huisaankoop na het tekenen van een contract.

Als jij kan aantonen dat jij klussen daadwerkelijk hebt afgewezen omdat je dacht dat je bezet zou zijn, dan heb je mss een kans bij de rechter. Je hebt als professional immers schade geleden (3 maanden loon is niet niks). Ik zou het eerst proberen bij de baas van die manager; wellicht dat die dit graag wilt oplossen om negatieve publiciteit of rechtszaken te voorkomen. Zeggen dat je er met de manager niet uitkomt en dat je escalaties graag wilt voorkomen.
Kan het niet zijn dat de algemene regels van "het aangaan van een overeenkomst" van kracht zijn?

2 weken bedenktijd zoals bedoeld voor webwinkels?? Ik heb geen webwinkel en 11 maanden is niet hetzelfde als 2 weken.

Als ik niet zou kunnen aantonen dat ik aanvragen afgewezen heb.... betekend dat dan dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen hoef te voldoen?

Ik kan het niet helemaal volgen. Kun je daar meer over uitweiden?
pi_175985434
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 02:11 schreef MrAero het volgende:

[..]

_O-

Je hebt als professional immers schade geleden (3 maanden loon is niet niks). Ik zou het eerst proberen bij de baas van die manager; wellicht dat die dit graag wilt oplossen om negatieve publiciteit of rechtszaken te voorkomen. Zeggen dat je er met de manager niet uitkomt en dat je escalaties graag wilt voorkomen.

Aan de andere kant... 33% van deze klus is dus 1 maand loon. 1 maand de tijd om voor de 2 opvolgende maanden weer klussen bij elkaar te rapen. Ik weet niet wat je precies doet en hoe moeilijk het is om nieuwe klussen te krijgen, maar wellicht dat een rechter vindt dat dat tijd genoeg is en dat je alleen recht hebt op die 33%..
Het gaat niet om 3 maanden. Het gaat om 5 dagen tijdens de kerstdagen. Dat is voor artiesten de drukste tijd van het jaar. Boekingen worden lang van tevoren gedaan anders zitten ze zonder.
pi_175985615
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 02:25 schreef carramba het volgende:

[..]

Kan het niet zijn dat de algemene regels van "het aangaan van een overeenkomst" van kracht zijn?
Zou kunnen. Er is sprake van een aanbod en een aanvaarding, dus de overeenkomst is rechtsgeldig. Is ook aan te tonen met emailverkeer.

quote:
2 weken bedenktijd zoals bedoeld voor webwinkels?? Ik heb geen webwinkel en 11 maanden is niet hetzelfde als 2 weken.
Ik bedoelde het als voorbeeldsituatie waarvoor algemene regels gelden. Ik denk niet dat die er zijn in jouw situatie. Meestal hebben ZZPers dit soort zaken verwerkt in hun algemene voorwaarden. Bijvoorbeeld:

Vroeger dan 2 weken voor aanvang annuleren = kosteloos.
Tussen 2 en 1 week voor aanvang annuleren = 50% van het afgesproken bedrag.
Binnen 1 week annuleren = 100% van het afgesproken bedrag.

Daar gaat een opdrachtgever mee akkoord (of niet) en dan heb je in dit soort situaties concrete afspraken waarop je kan terugvallen. Die heb jij nu niet, dus moet je gaan uitzoeken wat nou een redelijk compromis is om dit op te lossen. En dat is puur subjectief. Voor de werkgever is 33% redelijk, maar voor jou niet, jij wilt 100%. Wie heeft gelijk? Daarvoor moet je langs de rechter als je er onderling niet uitkomt. Voortaan dus gewoon wat algemene voorwaarden opstellen, dat kan je een hoop gedoe schelen.

Even googelen en ik kom dit tegen. Daar staat eigenlijk precies hetzelfde.
quote:
Een professionele opdrachtgever mag de overeenkomst met een opdrachtnemer elk moment opzeggen. Een opzegtermijn wordt in de wet niet genoemd. Het maakt niet uit of het een overeenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd is. Een opdrachtgever kan altijd per direct van het contract af. Een opdrachtnemer die dat wil voorkomen zal dus in de overeenkomst moeten opnemen dat tussentijdse beŽindiging niet toegestaan is.

Professionele opdrachtgevers moeten rekening houden met de redelijkheid en billijkheid. Het kan voor opdrachtnemers onredelijk zijn als de overeenkomst plotseling beŽindigd wordt. Van belang is dan de reden van de opzegging, of de opdrachtnemer een waarschuwing heeft gehad, of er een herstelmogelijkheid is geweest en of er een (afgesproken) opzegtermijn is geweest. Als dat niet zo is, zal de opdrachtgever al snel een schadevergoeding moeten betalen.

Redelijkheid en billijkheid zijn subjectieve begrippen. Iedereen geeft daar een andere invulling aan. Het is beter om het oordeel van een rechter niet af te wachten maar zelf een opzegtermijn op te nemen in de overeenkomst van opdracht.
Je hebt zelf geen opzegtermijn opgenomen in de overeenkomst, dus zal je langs de rechter moeten. Waarschijnlijk heb je wel recht op een schadevergoeding, want op de dag zelf zeggen dat je niet nodig bent slaat natuurlijk nergens op en daar is absoluut geen sprake van 'redelijkheid of billijkheid'. Maar nogmaals, ik zou het eerst proberen via de leidinggevende van die manager. Via de rechter is zo'n gedoe..

[ Bericht 2% gewijzigd door MrAero op 25-12-2017 04:29:52 ]
  maandag 25 december 2017 @ 04:49:48 #14
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_175985640
Ik zie het probleem niet. Je stuurt gewoon een rekening. Van 100% dus.

Betaalt hij niet? Prima, draag je het over aan een incassobureau.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_175985642
gewoon betalen voor die cruise en alsnog optreden is het beste
pi_175985661
quote:
6s.gif Op maandag 25 december 2017 04:50 schreef Salvad0R het volgende:
gewoon betalen voor die cruise en alsnog optreden is het beste
Ja dat vind ik ook maar als ze niet willen betalen heb ik dan een poot om op te staan dat is de vraag.

En optreden voor dit stelletje schurken ga ik niet meer doen. Ik ben een goede muzikant en kan genoeg ander werk krijgen. Ik heb dit in al de jaren dat ik als artiest werk nog nooit zo meegemaakt.

Muzikanten worden vaak als voetenveeg gebruikt door horeca ondernemers.

Kom maar gratis spelen dan krijg je naamsbekendheid...... of als het druk word betaal ik anders niet.
pi_175985663
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 04:16 schreef MrAero het volgende:

[..]

Zou kunnen. Er is sprake van een aanbod en een aanvaarding, dus de overeenkomst is rechtsgeldig. Is ook aan te tonen met emailverkeer.

[..]

Ik bedoelde het als voorbeeldsituatie waarvoor algemene regels gelden. Ik denk niet dat die er zijn in jouw situatie. Meestal hebben ZZPers dit soort zaken verwerkt in hun algemene voorwaarden. Bijvoorbeeld:

Vroeger dan 2 weken voor aanvang annuleren = kosteloos.
Tussen 2 en 1 week voor aanvang annuleren = 50% van het afgesproken bedrag.
Binnen 1 week annuleren = 100% van het afgesproken bedrag.

Daar gaat een opdrachtgever mee akkoord (of niet) en dan heb je in dit soort situaties concrete afspraken waarop je kan terugvallen. Die heb jij nu niet, dus moet je gaan uitzoeken wat nou een redelijk compromis is om dit op te lossen. En dat is puur subjectief. Voor de werkgever is 33% redelijk, maar voor jou niet, jij wilt 100%. Wie heeft gelijk? Daarvoor moet je langs de rechter als je er onderling niet uitkomt. Voortaan dus gewoon wat algemene voorwaarden opstellen, dat kan je een hoop gedoe schelen.

Even googelen en ik kom dit tegen. Daar staat eigenlijk precies hetzelfde.

[..]

Je hebt zelf geen opzegtermijn opgenomen in de overeenkomst, dus zal je langs de rechter moeten. Waarschijnlijk heb je wel recht op een schadevergoeding, want op de dag zelf zeggen dat je niet nodig bent slaat natuurlijk nergens op en daar is absoluut geen sprake van 'redelijkheid of billijkheid'. Maar nogmaals, ik zou het eerst proberen via de leidinggevende van die manager. Via de rechter is zo'n gedoe..
Naar de rechter stappen is idd een heel gedoe waar ik niet op zit te wachten.

Op deze link heb ik dit gevonden.

http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/boek7/titel7/afdeling1

Artikel 411 1. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, en de verschuldigdheid van loon afhankelijk is van de volbrenging of van het verstrijken van die tijd, heeft de opdrachtnemer recht op een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon. Bij de bepaling hiervan wordt onder meer rekening gehouden met de reeds door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geŽindigd. 2. In het in lid 1 bedoelde geval heeft de opdrachtnemer slechts recht op het volle loon, indien het einde van de overeenkomst aan de opdrachtgever is toe te rekenen en de betaling van het volle loon, gelet op alle omstandigheden van het geval, redelijk is. Op het bedrag van het loon worden de besparingen die voor de opdrachtnemer uit de voortijdige beŽindiging voortvloeien, in mindering gebracht.
  maandag 25 december 2017 @ 07:32:16 #18
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_175985764
Het gaat om vijf dagen, geen kapitaal dus ik zou 50% en de belofte op nieuwe boekingen vragen.
pi_175985841
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 07:32 schreef malleable het volgende:
Het gaat om vijf dagen, geen kapitaal dus ik zou 50% en de belofte op nieuwe boekingen vragen.
Een belofte van iemand die schriftelijk vastgelegde afspraken aan zijn laars lapt? Wat denk je zelf??
  Moderator maandag 25 december 2017 @ 08:26:40 #20
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_175985988
Alle mogelijke opties zijn inmiddels wel genoemd. Daar je zelf geen voorwaarden hebt gesteld is alles mogelijk waar jullie het beiden over eens zijn. Bij onenigheid rest niets anders dan acceptatie of een gang naar de rechtbank.

Heb je Łberhaupt nog een keer gesproken met de opdrachtgever? Ik zou die 33% pakken, wellicht nog een gooi naar 50% doen, en lekker van de dagen thuis genieten.
pi_175987099
quote:
1s.gif Op maandag 25 december 2017 08:26 schreef jitzzzze het volgende:
Alle mogelijke opties zijn inmiddels wel genoemd. Daar je zelf geen voorwaarden hebt gesteld is alles mogelijk waar jullie het beiden over eens zijn. Bij onenigheid rest niets anders dan acceptatie of een gang naar de rechtbank.

Heb je Łberhaupt nog een keer gesproken met de opdrachtgever? Ik zou die 33% pakken, wellicht nog een gooi naar 50% doen, en lekker van de dagen thuis genieten.
Voorwaarden zijn dan ook niet van toepassing.

Er is/was een overeenkomst en die was duidelijk.

Hij zal gewoon de volle 100% moeten betalen, anders rechter.
  maandag 25 december 2017 @ 09:40:17 #22
72712 Renesite
Deze exkutmod is geverifieerd
pi_175987199
Maak eens snel algemene voorwaarden op. Nu je toch vrij bent
 | <3 Triquester...
HET IS REN… MET EEN STREEPJE-OP-DE-LAATSTE-E!!!!
  maandag 25 december 2017 @ 09:58:23 #23
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_175987579
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 08:00 schreef carramba het volgende:

[..]

Een belofte van iemand die schriftelijk vastgelegde afspraken aan zijn laars lapt? Wat denk je zelf??
Iemand heeft een fout gemaakt, die kun je zo hard mogelijk afstraffen of je kunt proberen iets toe te geven en een langdurige relatie op te bouwen.

Ik begrijp als je het principieel bekijkt maar ik vraag me af of iemand daar beter van wordt.
pi_175987680
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 04:49 schreef Hallmark het volgende:
Ik zie het probleem niet. Je stuurt gewoon een rekening. Van 100% dus.

Betaalt hij niet? Prima, draag je het over aan een incassobureau.
Dit. Er is een overeenkomst en die is niet geannuleerd. Dit staat allemaal gedocumenteerd in mailverkeer. Gewoon facturen met betaaltermijn van 14 dagen, 2 weken herinnering versturen met wederom 2 weken termijn en daarna een incasso procedure starten.
pi_175988263
Voor de 100 procent gaan. Wanneer ik mijn cruise een dag van te voren, zonder geldige reden annuleer, ben ik ook mijn centjes kwijt.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')