abonnement Unibet Coolblue
pi_175802625
Beste mede fokkers,

Ik heb van 1 januari 2017 tot en met 1 september 2017 geen enkele vorm van inkomen gehad. Mijn ex partner had wel inkomen, waardoor ik geen bijstand kon aanvragen.

Dit werd pas mogelijk op 1 september toen zij officieel was uitgeschreven op mijn adres.

Ik heb in de tussentijd een brief gehad van mijn pensioenfonds van mijn laatste werkgever en die hebben uiteindelijk mij het 'klein pensioen' uitbetaald. Echter, hebben ze over dit uitbetaalde pensioen, wel bijna 40% loonbelasting berekend.

Als ik even tel, dat ik vanaf 1 september 2017 tot en met 31 december 2017 een uitkering heb gehad van de sociale dienst, die bedraagt netto 937 euro per maand. De Sociale Dienst geeft niet aan hoeveel dit bedrag bruto is.

Maar het komt het er op neer dat ik dus over 2017 maar 4 maanden geld gekregen heb van de Sociale Dienst, en een aantal maanden daarvoor geld van mijn pensioenfonds, te weten, zo'n 1.400 euro netto.

Is het niet zo dat ik dan binnen de belastingvrije voet val van 20.000 euro per jaar? Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies zit, want voor mijn gevoel zou ik bij de aangifte in februari 2018 met de jaaropgaven verwachten dat ik geld terug zou moeten krijgen omdat ik wel loonbelasting heb betaald over die pensioenfonds uitkering. Maar het kan ook zijn dat men enkel het belastbare bedrag verlaagd, aangezien de Wikipedia artikel over de "Belastingvrije som" niet zo heel duidelijk hier over is.

Ik vraag dit omdat ik ooit ook wel eens korte baantjes heb gehad waarvan het netto bedrag gelijk was aan het bruto bedrag (bv. 800 euro bruto per maand was ook 800 euro netto per maand). Wel lang geleden trouwens.

Wie kan me duidelijk maken wat ik kan verwachten volgend jaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door Phalon op 18-12-2017 05:55:36 ]
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 09:21:10 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_175804084
Een beetje een vaag verhaal, maar een belastingvrije voet ken ik niet, wel een beslagvrije voet, maar dat is iets heel anders.

Maar als je je inkomstenaangifte over 2017 invult zal automatisch blijken of je eventueel nog recht hebt op een teruggave van de belasting. Zo'n vroegtijdige uitbetaling van het pensioenfonds lijkt me gewoon binnen het bijzonder tarief te vallen
pi_175804933
Je verhaal is inderdaad een beetje vaag. In elk geval: een belastingvrije voet van ¤ 20.000 bestaat niet.
pi_175805005
De eerste schijf voor de inkomstenbelasting is wel ongeveer E 20.000 (E 19.982). De belasting die je over dit deel betaalt is 36,55%.

Volgens mij kan je nog wel voorlopige teruggave aanvragen dan wel wachten op de aangifte inkomstenbelasting 2017.
pi_175805256
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:15 schreef djh77 het volgende:
Volgens mij kan je nog wel voorlopige teruggave aanvragen dan wel wachten op de aangifte inkomstenbelasting 2017.
Zoals genoemd zou ik een voorlopige teruggave aanvragen, dan weet je waar je aan toe bent.

Je noemt geen bruto bedragen, dus ik kan niet uitrekenen wat je precies terugkrijgt. Ik schat echter dat je zo'n 1000-1500 euro terugkrijgt over 2017.
pi_175805298
Volgens mij is de belastingvrije voet ¤6-7 K per jaar.
pi_175805458
Waarom hebben ze je pensioen uitbetaald? Heb je daar zelf toestemming voor gegeven?

(of zijn hierover het afgelopen half jaar de regels veranderd?)
Somebody that I used to know
pi_175805475
Want wat voor invloed heeft dit op je bijstand?
Somebody that I used to know
pi_175805760
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:29 schreef bamibij het volgende:
Volgens mij is de belastingvrije voet ¤6-7 K per jaar.
Volgens mij bestaat ie helemaal niet meer. Er is heffingskorting en arbeidskorting.
pi_175805786
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:51 schreef Queller het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat ie helemaal niet meer. Er is heffingskorting en arbeidskorting.
Ik (als student met bijbaan) betaal iig zo goed als 0 aan loonbelasting. Dacht dat dat kwam door de belastingvrije voet.
pi_175806047
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 10:52 schreef bamibij het volgende:
Ik (als student met bijbaan) betaal iig zo goed als 0 aan loonbelasting. Dacht dat dat kwam door de belastingvrije voet.
Dat komt door de heffingskortingen. De belastingvrije voet als zodanig bestaat al een jaar of 15 niet meer.
pi_175806168
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 11:04 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat komt door de heffingskortingen. De belastingvrije voet als zodanig bestaat al een jaar of 15 niet meer.
Tot welk bedrag per jaar gelden die heffingskortingen?
pi_175806325
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 11:10 schreef bamibij het volgende:
Tot welk bedrag per jaar gelden die heffingskortingen?
Er zijn verschillende heffingskortingen. Dus dat kan je beter ff checken op belastingdienst.nl.

Van de klantenservice: linkje
pi_175806761
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 11:17 schreef Queller het volgende:

[..]

Er zijn verschillende heffingskortingen. Dus dat kan je beter ff checken op belastingdienst.nl.

Van de klantenservice: linkje
Dankjewel. Ik snap er alleen geen snars van :D

Ik heb dit jaar totaal circa ¤3000 verdiend via verschillende uitzendbureaus en krijg ¤500 vrijwilligersvergoeding. Klopt het dan dat ik (zo goed als) geen belasting betaal? :@
  maandag 18 december 2017 @ 11:43:34 #15
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_175806957
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 11:36 schreef bamibij het volgende:

[..]

Dankjewel. Ik snap er alleen geen snars van :D

Ik heb dit jaar totaal circa ¤3000 verdiend via verschillende uitzendbureaus en krijg ¤500 vrijwilligersvergoeding. Klopt het dan dat ik (zo goed als) geen belasting betaal? :@
Alleen de algemene heffingskorting is al ¤ 2.254. Dus ja, dat klopt wel.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_175807085
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 11:36 schreef bamibij het volgende:

[..]

Dankjewel. Ik snap er alleen geen snars van :D

Ik heb dit jaar totaal circa ¤3000 verdiend via verschillende uitzendbureaus en krijg ¤500 vrijwilligersvergoeding. Klopt het dan dat ik (zo goed als) geen belasting betaal? :@
Ja, dat klopt.
Ik ben zelf ook student, en ik krijg ¤2254 aan algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is 2254 tot zo’n ¤20.000 bruto per jaar. Tot de ongeveer ¤20k bruto betaal je 36,55% belasting, dus als je helemaal geen belasting wil betalen moet je onder de (2254/36,55)*100% is 6166,89 bruto blijven.
Boven dat bedrag is de belasting die je verschuldigd bent hoger dan de algemene heffingskorting en moet je dus belasting betalen.
pi_175808887
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 11:48 schreef NanaMidi het volgende:

[..]

Ja, dat klopt.
Ik ben zelf ook student, en ik krijg ¤2254 aan algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is 2254 tot zo’n ¤20.000 bruto per jaar. Tot de ongeveer ¤20k bruto betaal je 36,55% belasting, dus als je helemaal geen belasting wil betalen moet je onder de (2254/36,55)*100% is 6166,89 bruto blijven.
Boven dat bedrag is de belasting die je verschuldigd bent hoger dan de algemene heffingskorting en moet je dus belasting betalen.
^O^ dank voor het heldere antwoord en excuus voor de topickaap!
pi_175818268
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:37 schreef Postbus100 het volgende:
Waarom hebben ze je pensioen uitbetaald? Heb je daar zelf toestemming voor gegeven?

(of zijn hierover het afgelopen half jaar de regels veranderd?)
Omdat het 2 jaar geleden was dat ik geen werk meer had. En ze hadden 4 jaar lang aan pensioenopbouw gedaan dat te klein was om later alsnog uit te betalen.
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 10:38 schreef Postbus100 het volgende:
Want wat voor invloed heeft dit op je bijstand?
Niets, want ik heb de bijstand pas vanaf 1 september en de pensioenteruggave is al eerder in dit jaar gebeurt.
quote:
@Bamibij
Ik (als student met bijbaan) betaal iig zo goed als 0 aan loonbelasting. Dacht dat dat kwam door de belastingvrije voet.
Dat dacht ik dus ook, aangezien ik maar 4x bijstand heb ontvangen en 1x pensioenteruggave.
Totale netto bedrag ongeveer ¤ 5.200,-.
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 13:25 schreef bamibij het volgende:
^O^ dank voor het heldere antwoord en excuus voor de topickaap!
Geeft niet, dan weet jij ook weer dat. En ik ook trouwens. :)
----
Wat ik overigens vergeten ben te melden is nog wel het volgende:

Mijn ex partner was in maart al vertrokken, of beter gezegd daar wou ik niet langer mee samen wonen die heb ik mijn huis uit gestuurd. Ze is toen gaan logeren bij collega's, maar ze kon niet bij die collega's ingeschreven worden. We hebben alles verder wel netjes afgehandeld en ik heb ook tegen haar gezegd dat ze nog wel op mijn adres kon blijven ingeschreven staan, maar dan moest ze me wel leefgeld overmaken (ik kon immers met haar op mijn adres geen bijstand aanvragen omdat zij gewoon werk had). Voor wat betreft de Belastingdienst ben ik pas officieel vanaf 1 september alleenstaand. Dezelfde dag toen mijn ex partner een woning kreeg heeft zij zich uitgeschreven en ben ik gelijk naar de gemeente gegaan. Dus, nu is even de vraag hoe ze MIJN inkomen gaan vergelijken met "ONS" inkomen (of eigenlijk haar inkomen) toen zij van 1 januari 2017 tot en met 1 september nog wel op papier op mijn adres stond. Zij verdiende overigens gewoon het minimumloon dus met z'n tweeen zaten we feitelijk op bijstandsniveau, voor een stel. Alleen wij waren niet getrouwd en hadden niets op papier. Als ik bv. kijk bij toeslagen, op toeslagen.nl dan staat er bij mijn inkomen ook 0 gedurende die periode. Dus het is even de vraag hoe dat nu precies gaat met de belasting aangifte van 2017? Die aangifte doen we meestal met z'n allen niet eerder dan in februari of maart volgend jaar, maar deze situatie is wel van belang dat ik de juiste informatie doorgeef aan de Belastingdienst.

[ Bericht 24% gewijzigd door Phalon op 18-12-2017 19:59:21 ]
pi_175904603
Van belang voor het beantwoorden is of u fiscaal partners / toeslagpartners van elkaar was of niet. Ik lees niets over een kind en neem even aan dat u samenwonend was gedurende de eerste 9 maanden van 2017 zonder te kwalificeren als fiscaal partners / toeslagpartners.

Voor de zorgtoeslag had u en uw partner dan een zelfstandig recht op zorgtoeslag. Voor de huurtoeslag is 1 de aanvrager en de ander de toeslagpartner (eerste 9 maanden van het jaar) Gedurende deze periode worden de inkomens opgeteld voor het recht op huurtoeslag (toetsingsinkomen telt)

Voor de inkomstenbelasting zijn er 2 aangiften 2017. Als er geen fiscaal partnerschap was, doet ieder afzonderlijk aangifte en is de periode van samenwonen niet van belang op het te betalen c.q. terug te krijgen bedrag. Eventuele aftrekposten zijn persoonsgebonden en van verdeling is geen sprake.
pi_175969397
Als je volgend jaar aangifte doet zal je zien dat je alle loonheffing die op je jaaropgaven staat terug gaat krijgen.
pi_175985166
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 13:00 schreef Pleun2011 het volgende:
Als je volgend jaar aangifte doet zal je zien dat je alle loonheffing die op je jaaropgaven staat terug gaat krijgen.
Wat u hierboven stelt is wel erg optimistisch. Gezien de informatie uit de openingspost houd ik het liever op een (flink) deel van de ingehouden belasting.
pi_175996219
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 19:47 schreef Phalon het volgende:
Dat dacht ik dus ook, aangezien ik maar 4x bijstand heb ontvangen en 1x pensioenteruggave.
Totale netto bedrag ongeveer ¤ 5.200,-.
Dat weet je pensioenuitvoerder niet. Die gaat niet na hoeveel jij verdiend hebt en past daarop de belasting aan die van je bruto pensioenuitkering afgaat.
Praktisch iedereen zit in de 2e of 3e schijf. Het is dus goedkoper om daar vanuit te gaan en zo belasting te heffen.

Het maakt ook geen drol uit, want als je aangifte doet wordt het gecorrigeerd

Een belastingvrije voet bestaat niet. Schijf 1 begint bij 0 euro, zie website belastingdienst.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_175996230
quote:
1s.gif Op maandag 18 december 2017 10:52 schreef bamibij het volgende:

[..]

Ik (als student met bijbaan) betaal iig zo goed als 0 aan loonbelasting. Dacht dat dat kwam door de belastingvrije voet.
Dat zou zomaar kunnen. Iedereen betaald een verschillend percentage van het jaarloon uiteindelijk vanwege aftrekposten en kortingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 25 december 2017 @ 18:46:15 #24
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175996875
Doe die belastingaangifte over 2017 (liever) niet als je nog bijstand ontvangt, maar (als dat mogelijk is) pas als je weer werkt
pi_176010166
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2017 18:46 schreef hugecooll het volgende:
Doe die belastingaangifte over 2017 (liever) niet als je nog bijstand ontvangt, maar (als dat mogelijk is) pas als je weer werkt
Waarom?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')