abonnement Unibet Coolblue
pi_175741371
Lieve mensen,

Aankomende zomer gaan ik en mijn vriend een rondreis van twee weken maken door Wales, Schotland en Ierland. Ik heb alleen een paar vraagjes en vroeg me af of jullie mij kunnen helpen met de beste keuze maken en of jullie mij wat info kunnen geven.

- Goedkopere optie, met de camper onderweg of slapen in b&b's;
- Auto huren in UK en er een vliegen of vanaf NL auto huren en er heen rijden;
- Wat zijn de kosten van de overtocht;
- Als we auto huren, sportief model of een praktisch model

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, omdat we zelf door de bomen het bos niet meer zien..

Thanks
pi_175741502
Geen idee van de kosten, volgens mij is de boot goedkoper dan vliegen, daar een camper huren en dan de rondreis.
pi_175741506
Daar huren heeft als voordeel dat het stuur aan de goed kant zit.
pi_175741638
Of je een sportauto of een praktische auto huurt ligt vooral aan de hoeveelheid zooi die je mee wilt nemen :D
Voor wat foto's, kijk hier
pi_175741657
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:33 schreef polariteit het volgende:
Of je een sportauto of een praktische auto huurt ligt vooral aan de hoeveelheid zooi die je mee wilt nemen :D
2 Grote koffers, voor de rest niet zo veel
pi_175741714
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:33 schreef Blondie1997 het volgende:

[..]

2 Grote koffers, voor de rest niet zo veel
Het beeld dat ik van sportauto's heb is dat er hooguit een sporttas in past :D

En houd er met autohuur trouwens rekening mee dat je dan wel op extra kosten moet rekenen als je de auto ergens anders inlevert dan waar je hem ophaalt. Of je moet een 'rondje' gaan maken, maar dat lijkt mij met jou landen wat lastiger want je maakt dan dubbel kosten voor veerboot wales/ierland.

Ik zou eigen auto doen, maar dan niet die 3 landen in slechts 2 weken :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_175741758
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:36 schreef polariteit het volgende:

[..]

Het beeld dat ik van sportauto's heb is dat er hooguit een sporttas in past :D

En houd er met autohuur trouwens rekening mee dat je dan wel op extra kosten moet rekenen als je de auto ergens anders inlevert dan waar je hem ophaalt. Of je moet een 'rondje' gaan maken, maar dat lijkt mij met jou landen wat lastiger want je maakt dan dubbel kosten voor veerboot wales/ierland.

Ik zou eigen auto doen, maar dan niet die 3 landen in slechts 2 weken :)
Wij dachten zelf ook al dat we misschien eerst wales en schotland moeten doen en later terug moeten komen voor Ierland, aangezien er zo veel te zien is en we het een beetje jammer vinden om het allemaal te overhaasten i.v.m. tijd
pi_175742115
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:38 schreef Blondie1997 het volgende:

[..]

Wij dachten zelf ook al dat we misschien eerst wales en schotland moeten doen en later terug moeten komen voor Ierland, aangezien er zo veel te zien is en we het een beetje jammer vinden om het allemaal te overhaasten i.v.m. tijd
Dit vind ik altijd zo erg. Mensen die in een korte tijd een land willen 'zien'.
Ga er dan een tijdlang wonen.
pi_175742150
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:59 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd zo erg. Mensen die in een korte tijd een land willen 'zien'.
Ga er dan een tijdlang wonen.
Dat heb ik zelf dus ook, als ik er ben wil ik er ook van genieten en niet het gevoel hebben dat ik weer door moet omdat we het anders niet halen.
  vrijdag 15 december 2017 @ 15:09:04 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175742267
Naar Ierland met eigen auto is niet zo handig qua 2 keer veerboot. Zou in Ierland een Polo of dergelijk formaat huren. De kleinere wegen zijn daar voor een groot deel maar 1 auto breed. Camper lijkt mij daar erg groot/omhandig. Schotse hooglanden idem.

Zou eerst naar Ierland gaan. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 15 december 2017 @ 15:34:41 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175742799
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:24 schreef Hiddendoe het volgende:
Geen idee van de kosten, volgens mij is de boot goedkoper dan vliegen, daar een camper huren en dan de rondreis.
Nee, boot is een stuk duurder dan het vliegtuig, zeker als er ook nog een auto mee moet.

quote:
17s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:17 schreef Blondie1997 het volgende:
- Wat zijn de kosten van de overtocht;
Die prijzen kunnen (net zoals met vliegen) erg uiteen lopen.

Hoek van Holland - Harwich:
https://www.stenaline.nl/engeland

IJmuiden - Newcastle:
https://www.dfdsseaways.nl/ijmuiden-newcastle

Rotterdam - Hull:
http://www.poferries.com/nl/rotterdam-hull

Kijk niet alleen naar de prijs van overtoch, maar ook wáár je aan de overkant uitkomt. Zo kan het voordeliger zijn dat als je Schotland wil beginnen te varen naar Hull ipv Newcastle.
Goedkoop naar Newcastle varen heeft geen zin als je in het zuiden van Wales wil zijn.

imho is het goedkoper om naar een willekeurige plaats anders dan Londen in de UK te vliegen en daar een auto te huren. De kosten voor een "one way" autohuur haal je er makkelijk uit op de kosten die je bespaart van de boottocht met een auto die je in Nederland huurt.

Twee weken voor Schotland én Wales én Ierland is wel erg veel. Ik heb wel eens een rondreis door Engeland en Wales voor twee weken gepland (incl. overtocht met eigen auto) en dat was al krap. Laat staan als je dan nog helemaal naar het noorden moet voor Schotland en overvaren naar Ierland.

Het noordelijkste puntje van Wales is 2 uur rijden vanaf het zuidelijkste puntje van Schotland. Voor het varen van en naar Ierland ben je ook zo een dag kwijt, het naar de UK reizen kost je ook weer een dag.
In totaal ben je dan al 5 van de 14 dagen kwijt aan "transit" activiteiten. Dan hou je nog 9 dagen (3 per land) over om rond te kijken. Aangezien de afstanden tussen steden ook nog eens groter zijn dan in Nederland wordt het zo wel een letterlijke rondreis in de auto/camper. Waarbij je vooral de weg gaat zien.
So we just called him Fred
pi_175744161
Twee weken voor Schotland, Wales én Ierland? Oh hell no! Dan zit je alleen maar in de auto.
Toen ik in Dublin woonde, hebben we in 2 weken de zuidwestkant van Ierland bezocht. Van Cork naar Galway, zeg maar. En in een andere vakantie anderhalve week de noordwestkant: county Donegal tot Galway.
En later in 4 dagen van Inverness naar Edinburgh.

Schotland en Wales samen, dat kan eventueel nog, maar doe Ierland gewoon lekker in een aparte vakantie.

Als je met een camper onderweg gaat, moet je op campings staan om te overnachten. Officieel mag je niet op andere plekken staan om te overnachten. Dus naast de camperhuur krijg je ook de kosten van de campings erbij. Al met al denk ik dat (auto+b&b) ongeveer even duur gaat zijn als (camper+camping). Zal niet veel verschillen iig.

Verder: praktische auto. Je kan een lekker kleintje nemen als je met z'n tweeën bent. Dat je daarin geen uren achter elkaar kan rijden, omdat het oncomfortabel wordt, is eigenlijk een plusplunt, want het maakt dat je de auto ergens parkeert en dan een stuk gaat wandelen of iets gaat bezichtigen ofzo.

Ten slotte: ga vliegen en huur daar een auto of camper (whichever you prefer). De overtocht is duurder en het kost meer tijd.

Extra tip: ga 's avonds naar een kroeg waar de locals komen; dat levert de beste verhalen en avonden op. Maar ga daarna niet naar de b&b/camping met de auto, want de politie in zowel Ierland als de UK is daar fel op.

Sláinte!

[ Bericht 0% gewijzigd door spijkerbroek op 15-12-2017 17:07:38 ]
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175763644
Eerst bepalen wat je daadwerkelijk wilt zien. Allemaal lukt natuurlijk niet.

Vanuit Duinkerke naar Newcastle hoeft niet zo duurt te zijn als je niet in spitstijden de oversteek maakt. Ja is nog wat uurtjes rijden naar Schotland maar juist met meerdere mensen prima te doen.

Vanuit hoek van Holland varen is duur en je bent erg afhankelijk van specifieke tijden. Dus hoewel je eventueel kortere reistijd hebt, kan het qua aankomsttijd nog steeds inefficiënt zijn. Als je de boot neem rond 6 uur had je ook 9 uur sochtends al kunnen wegrijden. Ligt er natuurlijk aan waar je woont.

Huren van auto op zich geen probleem, maar wel 4x retour vliegticket + autohuur.

Rekening houden met m'n eigen zuinige diesel en het feit dat ik m'n spullen makkelijk in auto kon dumpen ipv handbagage/ruimbagage ben ik dus lekker gaan rijden. Bijvoorbeeld snachts alvast de oversteek en volgende ochtend verder.

Campers weet ik niets van.

Oh je gaat met z'n tweeën. Dat scheelt iig al.
Eerst denken, dan typen
pi_175777022
quote:
17s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:17 schreef Blondie1997 het volgende:
Lieve mensen,

Aankomende zomer gaan ik en mijn vriend een rondreis van twee weken maken door Wales, Schotland en Ierland. Ik heb alleen een paar vraagjes en vroeg me af of jullie mij kunnen helpen met de beste keuze maken en of jullie mij wat info kunnen geven.

- Goedkopere optie, met de camper onderweg of slapen in b&b's;
- Auto huren in UK en er een vliegen of vanaf NL auto huren en er heen rijden;
- Wat zijn de kosten van de overtocht;
- Als we auto huren, sportief model of een praktisch model

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, omdat we zelf door de bomen het bos niet meer zien..

Thanks
Ik zou niet alle 3 in een reis van 2 weken doen er is echt heel erg veel moois te zien en zo mis je het grootste deel er van.
Ik heb zelf afgelopen oktober een rondje ierland gedaan via Buro scanbrit en dat is er goed bevallen.

Zelf aan het kijken geweest of het goedkoper kon door auto, vliegen en hotels los te boeken maar dan was ik minstens net zo veel kwijt dus alles maar lekker laten doen. :)
  Meest relativerende user 2022 zondag 17 december 2017 @ 11:06:16 #15
357044 Budapestenaar
pi_175779224
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 14:38 schreef Blondie1997 het volgende:

[..]

Wij dachten zelf ook al dat we misschien eerst wales en schotland moeten doen en later terug moeten komen voor Ierland, aangezien er zo veel te zien is en we het een beetje jammer vinden om het allemaal te overhaasten i.v.m. tijd
Dat zou wel mijn tip zijn. In Engeland, Wales en Schotland is echt meer dan genoeg te zien om je een paar weken te vermaken. Je doet jezelf en die landen tekort door daar ook Ierland bij te betrekken. Ik zou zelfs niet proberen om Engeland, Wales en Schotland in twee weken te proppen. Waarom beperk je jezelf niet tot het zuiden van Engeland en Wales en kom je later terug voor het noorden van Engeland en Schotland? Of andersom natuurlijk.

Naar de UK kun je gewoon met je eigen auto. Je kunt op verschillende plekken overvaren, een beetje afhankelijk van waar je je reis wil beginnen en eindigen. DFDS vanuit IJmuiden naar Newcastle is bijvoorbeeld ideaal voor een reisje naar Schotland. Stena Line vanuit Hoek van Holland naar Harwich is prima als je naar het zuiden van Engeland wilt. Wel op tijd boeken, want last-minute betaal je een vermogen. Overtochten vanuit Frankrijk zijn korter en goedkoper. Vliegen en een auto huren kan goedkoper zijn dan met je eigen auto overvaren. Het is de moeite waard om dat rekensommetje even te maken! Ook hier geldt: boek op tijd voor een goeie deal!

B&B's zijn er in verschillende prijsklassen, maar in het hoofdseizoen kun je rustig uitgaan van prijzen die beginnen bij 65 pond per nacht. In populaire gebieden als het Lake District betaal je veel meer voor accommodatie.

Zelf heb ik een paar keer door de UK gereisd met het openbaar vervoer. We kozen dan wel voor een wat kleiner gebied, maar dat was ook heel goed te doen, zowel praktisch als financieel. Voor de grote verplaatsingen gebruikten we de trein en de bussen van National Express. En voor kleine stukjes streekbussen. Zeker in streekbussen leverde dat heel wat leuke gesprekken en goede tips van locals op :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Budapestenaar op 17-12-2017 11:28:17 ]
pi_175787121
Overtocht Europoort Hull met P&O gaat pas om een uur of acht in de avond, dat kan dus wel na een werkdag. Neem wel ponden mee want wisselen aan boord is erg slechte koers. Diner, biertje en ontbijt kan je ook zelf meenemen als je budget wilt gaan.
Mijn ervaring is dat je omgeving York en het Lake district nergens kan stoppen zonder te betalen, hooguit bij de supermarkt. Even een boterham eten en of pissen langs de weg kost je dus al parkeergeld. Cumbria is al rustiger en Noord Wales ook. Snowdonia is een echt (berg)wandelparadijs. Op en om Anglesey is omgeving Menai Strait en de noordkust de moeite waard. Ook Holy-Island heeft wel wat. Daar kun je vanuit Holyhead verder met de boot naar Ierland. De rest van Wales heb ik niet gezien. Ik ben in een week van Hull via bovengenoemde bestemmingen naar Holyhead gereden en daar nog een week gekajakt, dat was net een mooi toeristisch tempo en voor herhaling vatbaar.

Holyhead is ongeveer het zeekajakcentrum van de wereld. Maar dan moet je wel enige ervaring hebben en iets boeken.
pi_175789954
quote:
99s.gif Op zondag 17 december 2017 16:41 schreef qajariaq het volgende:
Snowdonia is een echt (berg)wandelparadijs.
Eens! Ik heb eens een dag van Trawsfynydd naar Harlech gewandeld, daar in een B&B overnacht en de volgende dag het kasteel daar bezocht en terug gewandeld via een andere route.
Prachtig! O+
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Moderator maandag 18 december 2017 @ 11:26:10 #18
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_175806499
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 15:01 schreef Blondie1997 het volgende:
Dat heb ik zelf dus ook, als ik er ben wil ik er ook van genieten en niet het gevoel hebben dat ik weer door moet omdat we het anders niet halen.
Hebben jullie inmiddels iets besloten?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')