abonnement Unibet Coolblue
pi_175712157
beste mensen,

Ik ben over 2 maanden terug in Nederland en nu ik het reisleven heb geproeft, weet ik het zeker; ik koop een auto zodra ik terug ben om door Europa te roadtrippen. Ik zoek een auto van minder dan 2000,-, die betrouwbaar, veilig en goed is.

Omdat ik een groot Volvo-fan ben (ouders hadden meerdere Volvo's), wil ik mijn eerste auto een Volvo S40/S60 maken.

Heb er al een paar op het oog, kilometerstand maakt niet echt uit met Volvo's, als ze maar goed onderhouden zijn.

Ik ben een fan van de Volvo S40/S60 omdat deze betrouwbaar, zeer veilig, niet te traag en gewoon stevig zijn. Altijd een geweldig gevoel gehad in de Volvo S60.

Maar, ik kwam daarnet opeens bij de Saabs. 9-3 en 9-5 om precies te zijn. Allemaal rond de 300-400 duizend kilometers, en ik vraag me af hoe Saabs dat volhouden. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik zal de auto voor ongeveer 10 maanden in bezit hebben, en daarna ga ik hoogstwaarschijnlijk weer naar het buitenland en zal daarom de auto verkopen.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175712237
Ik heb een Saab 9-3 2.2 diesel gehad, wat een heerlijke wagen was dat. Heb hem bij 360k kilometers weg gedaan en hij rijdt nog steeds rond.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_175712284
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 07:34 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik heb een Saab 9-3 2.2 diesel gehad, wat een heerlijke wagen was dat. Heb hem bij 360k kilometers weg gedaan en hij rijdt nog steeds rond.
Veel onderhoudskosten? Ik vraag me af hoe groot de kans is dat een Saab 900 of 9-3/5 me duur uit gaat komen tijdens een periode van 8-10 maanden gebruik. En ik weeg dit dan tegenover dealeronderhouden Volvo's die ik ook erg graag wil.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175712957
quote:
4s.gif Op donderdag 14 december 2017 07:41 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Veel onderhoudskosten? Ik vraag me af hoe groot de kans is dat een Saab 900 of 9-3/5 me duur uit gaat komen tijdens een periode van 8-10 maanden gebruik. En ik weeg dit dan tegenover dealeronderhouden Volvo's die ik ook erg graag wil.
afgezien van normaal onderhoud “olie verversen” heb ik er nooit wat aan gehad in de 60k kilometers die ik er mee heb gereden.

Op deze auto zat ook een distributie ketting
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_175713085
Pak een s60/v70 of een s80, s40 is een veredelde Mitsubishi carisma.

Wat Saab betreft, ook leuk en kan erg betrouwbaar zijn, als men Volvo wollig vindt rijden dan is Saab een completely Different level :')
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175713202
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:14 schreef eXplorer1 het volgende:
Pak een s60/v70 of een s80, s40 is een veredelde Mitsubishi carisma.

Wat Saab betreft, ook leuk en kan erg betrouwbaar zijn, als men Volvo wollig vindt rijden dan is Saab een completely Different level :')
Thanks. Ik zie wel dat Saab's 2sec sneller zijn tot 100 km/u, klinkt als een klein verschil maar dat the Saabs een Turbo hebben merk je waarschijnlijk wel
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175713223
quote:
4s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:24 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Thanks. Ik zie wel dat Saab's 2sec sneller zijn tot 100 km/u, klinkt als een klein verschil maar dat the Saabs een Turbo hebben merk je waarschijnlijk wel
sowieso een turbo nemen, de 5 cil zonder turbo (10v/20v) voelen zo ongelofelijk traag aan, mijn eerste volvo ging daarom binnen een week weg, wel zuipen maar trekken ho maar, turbo heeft bijna hetzelfde verbruik maar veel meer fun.

klopt, merk je ook wel.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175713326
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:25 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

sowieso een turbo nemen, de 5 cil zonder turbo (10v/20v) voelen zo ongelofelijk traag aan, mijn eerste volvo ging daarom binnen een week weg, wel zuipen maar trekken ho maar, turbo heeft bijna hetzelfde verbruik maar veel meer fun.

klopt, merk je ook wel.
Van wat ik zie is meer dan de helft van de beschikbare Saab's met een Turbo, en van de Volvo's waar ik naar kijk, daar kan ik binnen mijn budget geen Turbo krijgen. Denk dat ik dan maar kijk naar een dealeronderhouden Saab, testritje ga doen en daar voor zal gaan.

EDIT: Jezus ik zie nu ook pas dat de Saabs zonder Turbo er 13 sec tot 100 over doen :') . In andere woorden, 2 sec trager dan een Prius. Laten we dan inderdaad echt alleen maar Turbo gaan.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175713338
quote:
4s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:34 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Van wat ik zie is meer dan de helft van de beschikbare Saab's met een Turbo, en van de Volvo's waar ik naar kijk, daar kan ik binnen mijn budget geen Turbo krijgen. Denk dat ik dan maar kijk naar een dealeronderhouden Saab, testritje ga doen en daar voor zal gaan.
9-5 rijdt het leukst (is wel een zware jongen), 9-3 is ook wel leuk maar je merkt wel dat de motor sterker is dat het onderstel leuk vind.

opassen voor de standaard saab kwaaltjes:
* Black sludge
* brakke DI
* brakke boost control valve
* uitgewoonde ophanging.

EDIT: een 2.0T/2.3T gaat met een simpele chip al richting 220pk
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175713373
Ga gewoon met de trinna
pi_175713948
quote:
99s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:40 schreef 2682000 het volgende:
Ga gewoon met de trinna
Bedankt voor je bijdrage!

OT:
Saab 900 bezitter. Slechtste auto die ik ooit heb gehad, binnen een jaar tijd 15dkm gereden en er meer dan 3000 euro aan garagekosten gehad.

Ik moet het er nog even mee uitzitten tot de lease is gearriveerd, maar daarna gaat hij ook direct de deur uit.
pi_175714008
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:35 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

9-5 rijdt het leukst (is wel een zware jongen), 9-3 is ook wel leuk maar je merkt wel dat de motor sterker is dat het onderstel leuk vind.

opassen voor de standaard saab kwaaltjes:
* Black sludge
* brakke DI
* brakke boost control valve
* uitgewoonde ophanging.

EDIT: een 2.0T/2.3T gaat met een simpele chip al richting 220pk
Thanks! Ik ga denk ik voor een Saab 9-5 Aero 2.3T dealeronderhouden. Geen idee wat een DI is en hoe ik voor de sludge moet checken, maar we zien wel _O-
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175724426
Tja, pech kun je hebben, ik heb exact een jaar een 9-3 gehad. Precies op vakantie ging de turbo kapot, terwijl ik van tevoren nog had gechecked op sludge, olie ververst met full syntheet en speling gevoeld op de turbo, toch ging hij zonder waarschuwing.

daarnaast hebben ze vaak wel kleine, aparte kwaaltjes en als je zelf niet handig bent, kan het lastig zijn een Saab dealer te vinden in het buitenland.

Ik zou voor de Volvo gaan, of een Ford/VAG bak, die kunnen ze overal wel fixen.
.
pi_175733117
quote:
4s.gif Op donderdag 14 december 2017 10:23 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Thanks! Ik ga denk ik voor een Saab 9-5 Aero 2.3T dealeronderhouden. Geen idee wat een DI is en hoe ik voor de sludge moet checken, maar we zien wel _O-
Beste motor! Ik zie graag pics verschijnen.

Die motoren hebben geen aparte bobine's die op een bougie zitten.

Het is één groot pakket die je over de bougies schuift en huivest electronica op pingel te detecteren zonder pingelsensors, gaat derhalve vaak stuk en kost een hoop.

Meeste saabrijders hebben één reserve op de plank liggen.

quote:
1s.gif Op donderdag 14 december 2017 19:15 schreef Fer het volgende:
Tja, pech kun je hebben, ik heb exact een jaar een 9-3 gehad. Precies op vakantie ging de turbo kapot, terwijl ik van tevoren nog had gechecked op sludge, olie ververst met full syntheet en speling gevoeld op de turbo, toch ging hij zonder waarschuwing.

daarnaast hebben ze vaak wel kleine, aparte kwaaltjes en als je zelf niet handig bent, kan het lastig zijn een Saab dealer te vinden in het buitenland.

Ik zou voor de Volvo gaan, of een Ford/VAG bak, die kunnen ze overal wel fixen.
De kleine GT17 turbo die er standaard inzit is een kansloos ding.

De oudere T25 en de sterkere TD04 (te vinden in aero's) zijn hèèl wat beter
life happens while you're pusing the throttle.
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:47:07 #15
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175733625
quote:
4s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:34 schreef SherlockHolmes het volgende:

Van wat ik zie is meer dan de helft van de beschikbare Saab's met een Turbo, en van de Volvo's waar ik naar kijk, daar kan ik binnen mijn budget geen Turbo krijgen.
Wiedes dat Saab goedkoper is. Saab bestaat niet meer. Is moeilijker te verkopen, zeker als ze hoge kilometerstanden hebben. En ik zou geen 900 nemen, want ik heb zelf meegemaakt dat sommige onderdelen bijna niet meer te vinden zijn.

Je budget is ook best heel laag. Als je er bv 3000 van kunt maken, dan kun je hiermee thuiskomen:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/s60/37898081

topsnelheid 230 km/h
acceleratie 0-100 km/h 7,6 s

Kans is groot dat je na 10 maanden, zonder veel moeite, voor vrijwel hetzelfde bedrag weer kunt verkopen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 15 december 2017 @ 00:48:01 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175733634
quote:
0s.gif Op donderdag 14 december 2017 09:35 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

9-5 rijdt het leukst (is wel een zware jongen), 9-3 is ook wel leuk maar je merkt wel dat de motor sterker is dat het onderstel leuk vind.

opassen voor de standaard saab kwaaltjes:
* Black sludge
* brakke DI
* brakke boost control valve
* uitgewoonde ophanging.

EDIT: een 2.0T/2.3T gaat met een simpele chip al richting 220pk
Chip kost wel 600 euro. Als je budget 2000 is, lijkt dat me geen haalbare kaart. En met een S60 haal je al die Saab-kwaaltjes niet in huis.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175733834
niks mis met een nonturbo S60 zeurpietjes
pi_175734044
Thanks voor het advies. Ik moet zeggen ik heb naar wat vids gekeken van de 9-5 en ik ben erg onder de indruk.

Alleen vraag ik me af hoe groot de kans is dat hij er binnen 8-10 maanden er mee stopt ergens onderweg? Ik bedoel, het lijkt dat een dealeronderhouden 9-5 Aero toch wel redelijk betrouwbaar moet zijn met een recente APK, nietwaar?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175734160
Yep, ik ben er uit. Je leeft verdomme maar een keer, en wie weet wat de toekomst brengt, dus ik ga als ik terug ben een 3.0 V6 kopen. Van een slak-Prius naar een Zweedse V6. Of misschien toch n Volvo

Wordt leuk!

[ Bericht 8% gewijzigd door SherlockHolmes op 15-12-2017 08:49:16 ]
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175735064
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 december 2017 03:36 schreef SherlockHolmes het volgende:
Thanks voor het advies. Ik moet zeggen ik heb naar wat vids gekeken van de 9-5 en ik ben erg onder de indruk.

Alleen vraag ik me af hoe groot de kans is dat hij er binnen 8-10 maanden er mee stopt ergens onderweg? Ik bedoel, het lijkt dat een dealeronderhouden 9-5 Aero toch wel redelijk betrouwbaar moet zijn met een recente APK, nietwaar?
10-15 jaar oud 300000+ km, kan er altijd wel iets stuk gaan. Zeker voor zo’n korte periode zal ik eerder iets courants als een Volvo tank nemen. Die ben je sneller kwijt dan een Saab, daar kun je zo maanden mee zitten.
.
pi_175735247
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 08:35 schreef Fer het volgende:

[..]

10-15 jaar oud 300000+ km, kan er altijd wel iets stuk gaan. Zeker voor zo’n korte periode zal ik eerder iets courants als een Volvo tank nemen. Die ben je sneller kwijt dan een Saab, daar kun je zo maanden mee zitten.
Dat wel - maar een dealeronderhouden kar met nieuwe APK, onderhoudsgeschiedenis etc, dat is wel waar ik voor ga. Niet van een particulier.
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
  vrijdag 15 december 2017 @ 08:58:05 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175735329
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 december 2017 08:50 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Dat wel - maar een dealeronderhouden kar met nieuwe APK, onderhoudsgeschiedenis etc, dat is wel waar ik voor ga. Niet van een particulier.
Dat zegt nog niets, je hebt simpelweg geen garanties.
Onze keurige bij Saab specialist onderhouden (door onszelf, dus geen mooie praatjes van een verkoper) is er ook van het ene op het andere moment mee opgehouden, je kunt eenmaal pech hebben, je kunt ook geluk hebben.
Maar in dat segment heb je niet de garantie dat je probleemloos blijft rijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175735647
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 december 2017 08:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat zegt nog niets, je hebt simpelweg geen garanties.
Onze keurige bij Saab specialist onderhouden (door onszelf, dus geen mooie praatjes van een verkoper) is er ook van het ene op het andere moment mee opgehouden, je kunt eenmaal pech hebben, je kunt ook geluk hebben.
Maar in dat segment heb je niet de garantie dat je probleemloos blijft rijden.
Dat ben ik met je eens, maar mag ik vragen wat er met je Saab aan de hand was? De motor?
“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
pi_175736393
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 december 2017 08:50 schreef SherlockHolmes het volgende:

[..]

Dat wel - maar een dealeronderhouden kar met nieuwe APK, onderhoudsgeschiedenis etc, dat is wel waar ik voor ga. Niet van een particulier.
Dan kun sowieso de helft afschrijven bij verkoop.

Mijne kocht ik voor bijna 3000, 1500¤ garagerekeningen en daarna voor 1500 naar een opkoper. Ding stond daarna voor 4000 bij een Specialist.
.
pi_175736731
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 december 2017 06:20 schreef SherlockHolmes het volgende:
Yep, ik ben er uit. Je leeft verdomme maar een keer, en wie weet wat de toekomst brengt, dus ik ga als ik terug ben een 3.0 V6 kopen. Van een slak-Prius naar een Zweedse V6. Of misschien toch n Volvo

Wordt leuk!
Niet doen! De v6 is van Opel en is al een zwak blok, dan heeft Saab een turbo op 3 cilinders geplakt en betrouwbaarheid is nog een stuk slechter geworden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 00:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Chip kost wel 600 euro. Als je budget 2000 is, lijkt dat me geen haalbare kaart. En met een S60 haal je al die Saab-kwaaltjes niet in huis.
100¤ is een chip.
life happens while you're pusing the throttle.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')