abonnement Unibet Coolblue
pi_175686965
Zeven deugden


Naast de zeven hoofdzonden die een rol spelen in de katholieke traditie is er ook een lijst opgesteld van de zeven deugden, bestaande uit de vier kardinale deugden en de later toegevoegde drie goddelijke of theologale deugden. Deze zijn:

*Prudentia (Voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid)
*Iustitia (Rechtvaardigheid - rechtschapenheid)
*Temperantia (Gematigdheid - matigheid - zelfbeheersing) behalve met lekker eten
*Fortitudo (Moed - sterkte - vasthoudendheid - standvastigheid - focus)
*Fides (Geloof), in Latijnse teksten vaak omschreven als Pietas
*Spes (Hoop)
*Caritas (Naastenliefde/Liefde - liefdadigheid)

Een van de vele afbeeldingen hiervan in de schilderkunst, zijn de frescos van Giotto, samen met de zeven hoofdzonden, in de Cappella Scrovegni in Padua.

De zeven deugden spelen ook een belangrijke rol in de Decamerone van de Italiaanse schrijver Giovanni Boccaccio.

In 1559 maakte Pieter Breugel de Oude een reeks prenten over de zeven deugden: Prudentia (Wijsheid), Iustitia (Rechtvaardigheid), Temperantia (matigheid), Fortitudo (moed), Fides (geloof), Spes (hoop), en Charitas (naastenliefde). De eerste vier deugden gaan terug op de Griekse filosofen. De laatste drie komen van de theoloog Thomas van Aquino (1225 - 1274).

De vier kardinale deugden dateren uit de klassieke oudheid.

Zijn er meer of minder deugden ? En doe je zelf ook wel eens een deugd?En wat vind je van deze : Gij zult genieten?
  woensdag 13 december 2017 @ 08:01:37 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_175687041
Je loopt achter, het zijn er 8

http://ultima.wikia.com/wiki/Eight_Virtues
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_175687088
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 08:01 schreef Tyr80 het volgende:
Je loopt achter, het zijn er 8

http://ultima.wikia.com/wiki/Eight_Virtues
in:

The Eight Virtues, Ultima IV, Ultima V, and 3 more

Eight Virtues
Edit
Share

For the article on all of the virtues in the entire Ultima series and their relationships, see Virtues.
Cardillu

The Eight Virtues (sometimes known as the Eight Virtues of the Avatar,[1][2][3] the Eight Virtues of Avatarhood, and the Eight Virtues of Goodness[4]) is a Virtue system featured in the Ultima series. The player is required to follow this system in the game as the Avatar. These Virtues were intended to enlighten this CRPG series.[5]


History


After the defeat of Exodus and the closing of the Age of Darkness, Lord British created a Virtue system designed to be a new vision of life, for which people might strive. As most of the evil from outside had been vanquished, Lord British wanted people to start rooting out the evil that lurks within themselves. Each of the eight main towns was dedicated to one of the Eight Virtues, and Shrines were built near each one of them. Castles and Shrines were also created to be dedicated to the Three Principles that lead to the Virtues.

In order for this new philosophy to work, Lord British created the Quest of the Avatar, to find someone that could achieve enlightenment in all Virtues. This embodiment of the Virtues, the Avatar, would then become an example for the rest of Britannia, to motivate people into improving themselves in the different Virtues.
ExplanationEdit
The Three Principles


The Eight Virtues, defined first in Ultima IV, are based on Three Principles:
Principle Place associated Item
Truth Lycaeum Book of Truth
Love Empath Abbey Candle of Love
Courage Serpent's Hold Bell of Courage

These Principles are themselves derived from the Axiom of Infinity, which is represented in Castle Britannia. They are also represented by the Flames of the Principles.

The Eight Virtues


Virtiea

The Principles are combined to form the following Eight Virtues:

Virtue Principles Towns associated Mantra Shrine Player Class Color Symbol Dungeon Word of Power

Honesty Pure Truth Moonglow Ahm Shrine of Honesty Mage Blue Open hand Deceit Fallax
Compassion Pure Love Britain¹, Cove Mu Shrine of Compassion Bard Yellow Heart/Rose Despise Vilis
Valor Pure Courage Jhelom Ra Shrine of Valor Fighter Red Sword Destard Inopia
Justice Truth, Love Yew Beh Shrine of Justice Druid Green Scales Wrong Malum
Sacrifice Love, Courage Minoc Cah Shrine of Sacrifice Tinker Orange Tear Covetous Avidus
Honor Truth, Courage Trinsic Summ Shrine of Honor Paladin Purple Chalice Shame Infama
Spirituality Truth, Love, and Courage Skara Brae Om Shrine of Spirituality Ranger White Ankh Hythloth Ignavus
Humility Truth, Love, and Courage independently New Magincia² Lum Shrine of Humility Shepherd Black Shepherd staff None N/A

[ Bericht 0% gewijzigd door Edwin_Posse op 13-12-2017 08:25:02 ]
  woensdag 13 december 2017 @ 08:27:43 #4
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175687230
Op Fides na deug ik dan redelijk. O-)
pi_175687334
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:47 schreef Edwin_Posse het volgende:
Zijn er meer of minder deugden ?
Elk geloof heeft zijn eigen.
quote:
En doe je zelf ook wel eens een deugd?
Naar mijn idee help ik mensen door naar ze te luisteren en ze advies te geven waar nodig, ook doe ik wel eens het onderhoud van de tuin van mijn hoogbejaarde buurman.
quote:
En wat vind je van deze : Gij zult genieten?
Is flink in strijd met Temperantia en Prudentia. Het lokt het tegenovergestelde van Fortitudo uit en vanuit een egoïstische houding kan het negativiteit teweegbrengen in Caritas en Iustitia. Dus nee, het past niet in dit rijtje.
Google is your friend, abuse your friends
pi_175687658
Ik ken alleen de 8 liever nietjes

1. Ik heb echt liever niet dat je… doet alsof je heiliger bent dan iemand anders wanneer je mijn noedelige goddelijkheid beschrijft. Als sommige mensen niet in me geloven dan is dat oké. Echt. Trouwens, dit gaat niet over hen, dus niet afdwalen.
2. Ik heb echt liever niet dat je… mijn bestaan gebruikt om mensen te onderdrukken, straffen, veroordelen of, je snapt het, je slecht te gedragen tegen anderen. Ik heb geen offers nodig en het begrip “zuiver” is bedoeld voor bronwater, niet mensen.
3. Ik heb echt liever niet dat je… mensen beoordeelt op hoe ze eruit zien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké? O, en laat dit eens doordringen: vrouw = mens. man = mens. Precies hetzelfde. De één is niet beter dan de ander, tenzij we het over mode hebben en sorry, dat heb ik aan vrouwen gegeven en een paar mannen die toevallig het verschil weten tussen lila en violet.
4. Ik heb echt liever niet dat je… je gedraagt op een manier die aanstoot kan geven aan jezelf of je willige partner met de wettige leeftijd EN geestelijke volwassenheid. Voor wie daar problemen mee heeft:, ik geloof dat de uitdrukking is: “doe ’t effe lekker met jezelf”, tenzij je daar aanstoot aan neemt; in dat geval moet je maar eens de TV uitzetten en voor de verandering een ommetje maken.
5. Ik heb echt liever niet dat je… discussieert met gehersenspoelde, vooringenomen, akelige mensen op een lege maag. Eet eerst en maak dan gehakt van ze.
6. Ik heb echt liever niet dat je… kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro’s voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan bestrijding van armoede en ziekte, aan leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel. Ik mag dan een alleswetend complex wezen zijn, maar ik hou van de simpele dingen in het leven. Ik kan het weten, ik ben de Schepper.
7. Ik heb echt liever niet dat je… rondbazuint tegen anderen dat ik met je praat. Zo interessant ben je niet. Word volwassen. Ik vertel je net dat je je naasten lief moet hebben, dat was een hint.
8. Ik heb echt liever niet dat je… bij een ander dingen doet die je met jezelf wil laten geschieden, als je in bent voor dingen die te maken hebben met, eh… veel glijmiddel, leer of vaseline. Als de andere persoon het wil (gelet op punt 4), ga ervoor, maak foto’s en in Mike’s naam, gebruik een condoom! Echt, het is maar rubber. Als ik had gewild dat het niet goed voelde had ik wel stekels toegevoegd, of zoiets. (RAmen).
pi_175689206
Kortom, onze normen en waarden zijn gebaseerd op de bijbel.
Deze bijbel is puur mensenwerk. De Top van ons geloof voelt aan elkaar in het Vaticaan, ze doen daar alles wat god verboden heeft en toch willen deze viespeuken ons een morale lat voorhouden.
  woensdag 20 december 2017 @ 08:44:34 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175858535
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 10:50 schreef Hiddendoe het volgende:
Kortom, onze normen en waarden zijn gebaseerd op de bijbel.
Deze bijbel is puur mensenwerk. De Top van ons geloof voelt aan elkaar in het Vaticaan, ze doen daar alles wat god verboden heeft en toch willen deze viespeuken ons een morale lat voorhouden.
Het denkbeeld dat onze normen en waarden oorspronkelijk uit de bijbel komen klopt niet helemaal. Veel normen en waarden komen uit nog oudere culturen en religies. Zo gaf Confucius (551–479 v.Chr.) een leerling, die hem vroeg wat zedelijke gedrag was, ten antwoord

"Bejegen je medemens met dezelfde hoffelijkheid, waarmee je een dierbare gast ontvangt. Behandel hem met hetzelfde respect, waarmee het grote offer gebracht wordt. Wat je zelf niet wilt, doe dat ook de ander niet. Dan zal er geen boosheid tegen je zijn – noch in de Staat, noch in je familie."

Het lijkt er kortom sterk op dat de Bijbel leentjebuur heeft gespeeld. Is verder niet erg natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')