abonnement Unibet Coolblue
pi_175648661
Goede middag,

Ik heb een vraag over het isoleren van een enkelsteensmuur. Ons huis uit 1907 zijn we aan het strippen om vervolgens opnieuw op te bouwen. Nu hebben we de oude isolatie verwijderd, hierachter zit een enkelsteensmuur met tot een hoogte van 2,5 meter afgewerkt met cement, het plafond hebben we eruit gehaald, het stuk muur van plafond tot nok 1,5 meter is niet met cement afgewerkt en daar zie je meteen de stenen zitten. Ook zijn er vocht plekken aanwezig, de voegen worden komend voorjaar opnieuw gevoegd. Nu willen we alles isoleren en vroeg ik mij het volgende af:
- moeten we de stenen die niet met cement zijn afgewerkt, daarmee afwerken en maakt het uit dat de ondergrond vochtig is?
- we willen de volgende opbouw doen, stenen muur, cement, gevel folie, laten en isolatie, gips en afwerking. Moeten we hier nog een spou overlaten en is dit voldoende?
pi_175648716
quote:
4s.gif Op maandag 11 december 2017 16:48 schreef grootgrondbezitter het volgende:
- we willen de volgende opbouw doen, stenen muur, cement, gevel folie, laten en isolatie, gips en afwerking. Moeten we hier nog een spou overlaten en is dit voldoende?
Gevel folie = dampopen folie,
Tussen isolatie en gips(plaat?) hoort een dampdichte folie. Anders condenseert water in je isolatie
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175648796
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Gevel folie = dampopen folie,
Tussen isolatie en gips(plaat?) hoort een dampdichte folie. Anders condenseert water in je isolatie
Oja dank je wel!

Hoeven we ons nu geen zorgen te maken dat de muur vochtig is aan de binnenkant?
pi_175648805
quote:
4s.gif Op maandag 11 december 2017 16:48 schreef grootgrondbezitter het volgende:
Ons Jugendstill huis uit 1907 zijn we aan het strippen
pi_175648833
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:54 schreef grootgrondbezitter het volgende:
Hoeven we ons nu geen zorgen te maken dat de muur vochtig is aan de binnenkant?
Ik zou wel de oorzaak opzoeken en aanpakken. Kan door condensatie zijn, dan wordt dat verholpen door je isolatiepakket. Waarschijnlijker is het vocht uit de bodem of van buitenaf (regen en doorslag) en dan is het al een stuk lastiger op te lossen. Maar opnieuw voegen is wel een idee.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175648855
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:55 schreef Edwin_Posse het volgende:

[..]

haha helaas geen prachtige ornamenten, maar gipsplafonds die door de vorige eigenaar afgewerkt waren met een systeemplafond
pi_175649137
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 16:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zou wel de oorzaak opzoeken en aanpakken. Kan door condensatie zijn, dan wordt dat verholpen door je isolatiepakket. Waarschijnlijker is het vocht uit de bodem of van buitenaf (regen en doorslag) en dan is het al een stuk lastiger op te lossen. Maar opnieuw voegen is wel een idee.
dat is waarschijnlijk het voegwerk dat op een paar plekken gebroken is, want daarachter is het nat.
Maar we gaan dus eerst isoleren en dan van het voorjaar de voegen aanpakken, mits het vocht geen invloed heeft op de isolatie.

En kan een er een vochtige muur met cement worden ingesmeerd?
pi_175649301
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 17:07 schreef grootgrondbezitter het volgende:
En kan een er een vochtige muur met cement worden ingesmeerd?
Jawel. Het is wel zaak dat professioneel te doen (ik zou niet zelf aan beginnen, maar goed wie ben ik). Er zijn o.a. verschillende soorten mortel, nl. speciale voor gevelafwerking.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175649420
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 17:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Jawel. Het is wel zaak dat professioneel te doen (ik zou niet zelf aan beginnen, maar goed wie ben ik). Er zijn o.a. verschillende soorten mortel, nl. speciale voor gevelafwerking.
oke dank je wel. Dat is dus het probleem (of juist niet) we willen het wel zelf doen, voor het cement wilde ik naar de bouwmaat gaan.
pi_175649874
Waarom wil je je binnenzijde van de enkelsteens muur gaan afsmeren om het vervolgens weg te stoppen achter je isolatie?

De buitenzijde geeft problemen, pak dat aan. Opnieuw voegen en eventueel als het droog is volgend jaar impregneren.

De binnenzijde gewoon folie, voorzetwand, isolatie, folie, platen, gips, afwerken.

Althans dat denk ik.
Laat die handjes wapperen!
pi_175650325
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 17:34 schreef Gieliovd het volgende:
Waarom wil je je binnenzijde van de enkelsteens muur gaan afsmeren om het vervolgens weg te stoppen achter je isolatie?

De buitenzijde geeft problemen, pak dat aan. Opnieuw voegen en eventueel als het droog is volgend jaar impregneren.

De binnenzijde gewoon folie, voorzetwand, isolatie, folie, platen, gips, afwerken.

Althans dat denk ik.
we wilde het afsmeren omdat er een verschil is in dikte tussen het gedeelte wat al aangesmeerd is en nog enkel uit stenen bestaat. Dus door het in te smeren hopen we dat verschil gelijk te maken.
pi_175650619
Eerst het vochtprobleem aanpakken en dan pas isoleren. Vocht geeft altijd problemen en de oorzaak moet grondig worden aangepakt.
pi_175651419
Lichte vochtdoorslag is normaal, het is niet voor niks dat al in de jaren 1900 voorzetwanden van riet op stuc werden geplaatst voor de steens muren grenzend aan de buitenlucht. Aansmeren met cement alvorens het plaatsen van de voorzetwanden is helemaal niet nodig.

Volledig opnieuw voegen is vaak helemaal niet nodig, enkel de slechte delen vervangen is meestal voldoende. Mocht je toch alles opnieuw willen laten voegen, let er dan op dat er een kalkvoeg wordt gebruikt, met een cementvoeg krijg je vroeg of laat onherstelbare schade aan de steen.
  maandag 11 december 2017 @ 18:38:32 #14
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_175651520
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 17:47 schreef grootgrondbezitter het volgende:

[..]

we wilde het afsmeren omdat er een verschil is in dikte tussen het gedeelte wat al aangesmeerd is en nog enkel uit stenen bestaat. Dus door het in te smeren hopen we dat verschil gelijk te maken.
Dat zou ik gewoon uitvullen met latten/wiggen.

Verder opnieuw voegen en impregneren. Waarschijnlijk is je vochtprobleem dan wel weg.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_175652800
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:33 schreef usernaamvergeten het volgende:
Lichte vochtdoorslag is normaal, het is niet voor niks dat al in de jaren 1900 voorzetwanden van riet op stuc werden geplaatst voor de steens muren grenzend aan de buitenlucht. Aansmeren met cement alvorens het plaatsen van de voorzetwanden is helemaal niet nodig.

Volledig opnieuw voegen is vaak helemaal niet nodig, enkel de slechte delen vervangen is meestal voldoende. Mocht je toch alles opnieuw willen laten voegen, let er dan op dat er een kalkvoeg wordt gebruikt, met een cementvoeg krijg je vroeg of laat onherstelbare schade aan de steen.
Interessant, dat laatste wist ik niet. Ik heb even gegoogeld en dit zou zijn omdat de cementvoeg minder snel vocht zou doorlaten dan de bakstenen. Daardoor zou het vocht door de bakstenen gaan en zou deze kunnen stuk vriezen. Bij een kalkvoeg zou het vocht door de kalkvoeg gaan.

Is dit specifiek voor oude bakstenen?
pi_175653467
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 19:25 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Interessant, dat laatste wist ik niet. Ik heb even gegoogeld en dit zou zijn omdat de cementvoeg minder snel vocht zou doorlaten dan de bakstenen. Daardoor zou het vocht door de bakstenen gaan en zou deze kunnen stuk vriezen. Bij een kalkvoeg zou het vocht door de kalkvoeg gaan.

Is dit specifiek voor oude bakstenen?
Oude panden zijn gemetseld met kalkmortel en hebben vaak smalle voegen, een cementvoeg geeft niet mee en drukt de steen kapot. Kalkmortel is flexibel, een cementvoeg niet. Naoorlogse panden zijn allemaal met portlandcement gemetseld en gevoegd, dus dan heeft het geen toegevoegde waarde om kalk te gebruiken. Een goed aangebrachte kalkvoeg heeft een hele lange levensduur, daarom is volledig opnieuw voegen meestal niet nodig.
pi_175653962
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 19:45 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Oude panden zijn gemetseld met kalkmortel en hebben vaak smalle voegen, een cementvoeg geeft niet mee en drukt de steen kapot. Kalkmortel is flexibel, een cementvoeg niet. Naoorlogse panden zijn allemaal met portlandcement gemetseld en gevoegd, dus dan heeft het geen toegevoegde waarde om kalk te gebruiken. Een goed aangebrachte kalkvoeg heeft een hele lange levensduur, daarom is volledig opnieuw voegen meestal niet nodig.
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Interessant om te weten.
pi_175654339
Eerst vochtdicht maken, dan isoleren zou mijn keuze zijn.

Opbouw Is: Steens muur, dampopen folie, isolatie met raamwerk, dampdichte folie, plaatmateriaal (OSB,gips), wandafwerking.
pi_175655321
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 18:33 schreef usernaamvergeten het volgende:
Lichte vochtdoorslag is normaal, het is niet voor niks dat al in de jaren 1900 voorzetwanden van riet op stuc werden geplaatst voor de steens muren grenzend aan de buitenlucht. Aansmeren met cement alvorens het plaatsen van de voorzetwanden is helemaal niet nodig.

Volledig opnieuw voegen is vaak helemaal niet nodig, enkel de slechte delen vervangen is meestal voldoende. Mocht je toch alles opnieuw willen laten voegen, let er dan op dat er een kalkvoeg wordt gebruikt, met een cementvoeg krijg je vroeg of laat onherstelbare schade aan de steen.
Fijn dank je wel!
pi_175853473
Ik zou tussen en enkelsteens muur en een voorzetwand altijd een spouw houden, zeker als er vochtdoorslag is.
Zorg ervoor dat er voldoende ventilatie is in je spouw (bijvoorbeeld door een aantal stootvoegen door te boren), dan kan het vocht ook worden afgevoerd.

Je krijgt dan Muur > Spouw > Dampopen folie > Houtconstructie met isolatie > Dampdichte folie.

Let erop dat als je op deze manier (dampremmend) een condensvlak krijgt in je balklaag.
Je vloerbalken lopen vanuit de warme kamer, via de voorzetwand naar de koude metselmuur waar ze zitten ingemetseld. Tussen koud en warm krijg je condens, dit is dus ergens in je balk.
Vocht in de vloerbalken = houtrot.
Zorg er dus vooral voor dat de balken kunnen ademen.

Ventilatie is naar mijn mening het behoud van je woning.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')