abonnement Unibet Coolblue
pi_175588498
Ik ben op die blog nog even verder gaan kijken, en zag onderstaande reactie:

quote:
Toyota Informatie Center, Frank schreef:
3 april 2013 om 10:19

@Ruud van Egmond, wanneer jouw Toyota Avensis is geproduceerd in de periode juli 2000 tot oktober 2008 is het inderdaad niet mogelijk om E10 te tanken. Je geeft aan dat je dit wel een aantal keer gedaan hebt. Of de motor en de lambdasonde zijn beschadigd door het gebruik van E10 brandstof kan ik op afstand helaas niet bepalen. Daarvoor wil ik je doorverwijzen naar de Toyota dealer.
Dit wekt toch de suggestie dat het advies op het blog niet zomaar slaat op het permanente gebruik, maar ook op het incidentele gebruik.

In jouw geval is er echter toch sprake van een iets andere situatie:
- Een klein stukje gereden met voornamelijk E10, daarna al verdunning toegepast (in tegenstelling tot het geval uit die reactie)
- Jij hebt contact gehad met de dealer (maar vraag is wat dat voor waarde heeft als er schade blijkt te zijn, immers is dan de vraag of de dealer dat contact nog weet, en of die schade gekomen is na dat advies, of onderweg van de pomp naar jouw huis)
pi_175588504
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Geelman het volgende:

[..]

De ANWB heeft eens een Signum die volgens Opel niet tegen E10 kan op dat spul laten rijden. Ging pas na 20k fout. (bron: https://www.anwb.nl/auto/(...)e10-ongeschikte-auto)

Maar boze tongen beweren dat de brandstofpompen van die Opels sowieso kapot gingen... :+
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Het_Bokje het volgende:
In de anwb-link
http://forum-fok.digidip.(...)nl%2Ftopic%2F2413794

rijden ze een opel na 27.000km naar de kloten, omdat de brandstofpomp van aluminium is. Wellicht zijn die 2 Avensis modellen dus met een alu-brandstofpomp. (gokje)
Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:02:52 #53
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175588571
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 22:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Wel mee eens inderdaad. Al kunnen veel auto's er gewoon wel op rijden natuurlijk. Toen ik met de 540i in BE en FR reed heb ik overigens gewoon E98 getankt, aangezien de meeste oude auto's het ook niet zo fijn vinden.
In m'n motor gaat ook geen E10. Die benzine bederft sneller door het hogere ethanolpercentage en zeker in je carburateurs wil je geen rommel.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_175588618
Ik zal het tijdens de volgende beurt eens aangeven dat ik pper abuis dat blue one 95 troep getankt hebt en of ze extra willen checken naar de onderdelen/slangen die daar niet tegen kunnen.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175588647
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]


[..]

Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.
1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_175588709
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:04 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.
Dat zag ik ook al staan:
quote:
In Nederland is E10 nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Maar in Duitsland of Frankrijk wordt deze brandstof wel vaak aangeboden. Daarom wordt nu ook getest of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken.
Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:10:00 #57
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175588819
Mja, de ANWB is natuurlijk ook aardsconservatief. Wordt nog wat als E10 in Nederland ook de standaard brandstof wordt: https://www.tankpro.nl/br(...)laatsmaken-voor-e10/

Dus gewoon lekker rijden en voortaan weer normale euro 95 tanken (zolang het nog kan). Dan is er niets aan de hand.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_175589076
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:06 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat zag ik ook al staan:

[..]

Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel? :@
Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt. :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_175589094
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:10 schreef Geelman het volgende:
Dus gewoon lekker rijden en voortaan weer normale euro 95 tanken (zolang het nog kan). Dan is er niets aan de hand.
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175589108
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]

Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt. :)
Het is een test geweest van de Duitse ADAC las ik ergens; nog niet op gezocht verder :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:25:13 #61
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_175589187
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Ik zou gewoon euro 95 blijven tanken.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_175589191
Oh, ik had via de ANWB-site deze gevonden:

https://www.anwb.nl/auto/(...)tanken-geen-probleem

Maar die test is dus nog ouder.... De ANWB weet dus op 8 maart 2012 niet meer wat ze in mei 2011 getest hebben... :')

Edit: Die testen hebben dus toch wat met elkaar te maken....

Edit2: http://www.e10check.nl/auto/toyota/ om precies te kunnen checken of jouw Avensis ook lame is.

[ Bericht 11% gewijzigd door Het_Bokje op 08-12-2017 23:31:00 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  vrijdag 8 december 2017 @ 23:34:38 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175589444
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Je zou er volgens dat bericht dat je er geen E10 in mag gooien toch sowieso beter 98 in kunnen gooien?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175589696
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:25 schreef Het_Bokje het volgende:
Edit2: http://www.e10check.nl/auto/toyota/ om precies te kunnen checken of jouw Avensis ook lame is.
Dat hoef ik niet te checken, dat is zo.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175589921
Hahahahaah, die VOS-S-S. Teveel ethanol in de tank en te weinig in zijn bloed hierdoor _O-

Heb weer gelachen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_175590144
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:53 schreef Fer het volgende:
Teveel ethanol in de tank en te weinig in zijn bloed hierdoor
:D
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175593327
98 zit geen ethanol in dus sws beter

[ Bericht 24% gewijzigd door Maegrim op 09-12-2017 10:48:57 ]
pi_175594369
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.

Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Dat advies om 98 octaan te tanken geldt voor landen als Belgie en Frankrijk waar geen "normale" 95 octaan te verkrijgen is.
Maar ook in 98 octaan zit die 5% bio-ethanol - dat is wettelijk verplicht.
Vroeger had Gulf de specs op het web staan en kon je zien dat die 5% bio-ethanol gewoon in alle benzine zat, dus 95, 98 en 100 octaan. Aral Duitsland doet er minder geheimzinnig over.
Zie: https://www.aral.de/de/re(...)raftstoffsorten.html
pi_175594621
De oorspronkelijke Blue One 95had zelfs water erin zitten
.
  zaterdag 9 december 2017 @ 11:35:40 #70
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175595307
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:00 schreef Fer het volgende:
De oorspronkelijke Blue One 95had zelfs water erin zitten
AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175595476
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.
.
  zaterdag 9 december 2017 @ 11:49:06 #72
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175595526
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:45 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.
ik heb echt geen idee hoe dat werkt :@

De machines waarmee ik werk hebben het steeds vaker tegenwoordig, maar ik weet waar ik de jerrycannetjes in leeg moet flikkeren, en verder houdt mijn kennis over adblue daarmee op.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175595539
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik heb echt geen idee hoe dat werkt :@

De machines waarmee ik werk hebben het steeds vaker tegenwoordig, maar ik weet waar ik de jerrycannetjes in leeg moet flikkeren, en verder houdt mijn kennis over adblue daarmee op.
Je zou er in principe ook in kunnen pissen lijkt me :P
.
pi_175595607
AdBlue wordt in de uitlaat gespoten en helpt om NOx om te zetten in ongevaarlijke stoffen.
Hier wordt het aardig uigelegd (wel in het Engels): https://www.rix.co.uk/blo(...)owners-need-to-know/
En een wat kortere uitleg in het Nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/Selectieve_katalytische_reductie
  zaterdag 9 december 2017 @ 12:54:12 #75
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_175596479
Voortaan gewoon 1x per maand naar Bels rijden om E98 te tanken voor de prijs van E95 hier in NL. Maakt die auto ook eens wat meer kilometers :P

Heb die Blue One zooi ook eens in m;n Coupe van '98 gegooid. Geen ramp, gewoon verdunnen en oprijden zoals al gezegd. En niet meer bij die drugsdealers langs de randweg tanken ;)
pi_175596648
Weg
Eerst denken, dan typen
pi_175596893
Niks aan de hand, gewoon doorrijden en weer ron95 tanken, geen man overboord. Je moet alleen er geen gewoonte van maken.

Wat betreft lambda sensor, is onzin, ze gebruiken standaard Bosch sensors en die geven geen fuck om ethanol.

Als je E85 getankt had was het een ander verhaal geweest, nu niet dus lekker doorrijden.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175597088
Benzine verbrand in waterdamp en Co2, ethanol ook, dus gevaar is wel geweken na de cilinders.
.
  zaterdag 9 december 2017 @ 21:19:33 #79
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_175606450
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.

Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Een monteur zei zelfs:"Flikker er maar water in, dan doet hij het ook." _O-

Adblue gaat in je uitlaatsysteem trouwens, gelukkig niet in je motorblok.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 9 december 2017 @ 21:20:55 #80
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_175606507
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 13:13 schreef eXplorer1 het volgende:
Niks aan de hand, gewoon doorrijden en weer ron95 tanken, geen man overboord. Je moet alleen er geen gewoonte van maken.

Wat betreft lambda sensor, is onzin, ze gebruiken standaard Bosch sensors en die geven geen fuck om ethanol.

Als je E85 getankt had was het een ander verhaal geweest, nu niet dus lekker doorrijden.
Ik heb in Denemarken ooit een keer E85 getankt met mijn Almera. Gewoon leeggereden en nooit gezeik gehad met het brandstofsysteem.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_175610131
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:39 schreef Het_Bokje het volgende:
En nu lekker de pomp bezet houden in afwachting van antwoord. :')
:D :B
pi_175610226
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 december 2017 21:49 schreef Sounddragon het volgende:
Hoe vol is je tank nu?

Als je op half vol zit zou ik hem gewoon verder volgooien met 95, en elke keer dat je een kwart leeg hebt meteen weer 95 erbij.. keertje of 2, 3 doen en het is zodanig verdund dat het niet veel kwaad meer kan.

Andere optie is ANWB bellen en leeg laten trekken, maar je was al zo wijs om ermee te gaan rijden, dus dat is ook al een treintje te laat. Die zooi tast in sommige gevallen rubbers aan, en dat is het dan nu al aan het doen.

Naar de pomp, aftanken met 95 en even een stukkie rijden zodat het verdunde spu in je leidingen en pomp komt te zitten... nu, niet morgen: nu; opstaan, en wegwezen.
Precies zo snel mogelijk spoelen dus bijtanken en de tanks leegrijden weer tanken en nog een stuk rijden zodat er ook doorgespoeld is.

Dat je weinig rijdt is juist nu zeer slecht omdat de rubbers dan langer aangetast kunnen worden.

hup hup karren met die bak ! o|O ~O> o|O
pi_175612653
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 21:20 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Ik heb in Denemarken ooit een keer E85 getankt met mijn Almera. Gewoon leeggereden en nooit gezeik gehad met het brandstofsysteem.
Kan wel een keer maar niet te vaak, e85 is veel te arm bij 14.7afr, wat bj benzine perfect is
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175616023
In Duitsland een keer benzin 91 in een TSi en toen met bepakking de Alpen in. Ging ook goed.
.
pi_175617210
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 10:36 schreef Fer het volgende:
In Duitsland een keer benzin 91 in een TSi en toen met bepakking de Alpen in. Ging ook goed.
Klopt, motor gaan pingelen en de ecu trekt timing terug om dat te voorkomen, works as designed
life happens while you're pusing the throttle.
pi_175617575
Ik zou me drukker maken om die 3 km die je rijd, Daar gaat je motor pas echt van naar de klote.
pi_175618134
Ondanks dat je wel een prutser bent als je daar pas tijdens het tanken achterkomt, is het wel een Toyota. Ik zou me niet al te veel zorgen maken.
pi_175874979
Gewoon van het weekend even heen en weer naar Groningen trappen en de tank weer vullen. Niet langs de dealer gaan. Er zal weinig aan de hand zijn maar als je het zegt moet opeens heel je brandstofsysteem e.d behandeld worden voor 5.000 euro
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  FOK!fotograaf dinsdag 26 december 2017 @ 04:03:44 #89
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_176005587
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 21:19 schreef Kentekenplaat het volgende:
Een monteur zei zelfs:"Flikker er maar water in, dan doet hij het ook." _O-
In de nadagen van mijn autoverhuur periode eens een auto gehad waar de huurder dat ook had gedaan. Hele zooitje over de zeik, zelfs noodloop wilde niet meer.
Sowieso een stinksysteem in de huidige toepassing: is je ad blue leeg en tank je niet bij, dan start ie gewoon niet meer, bij de meeste auto's kan je er ruk bij en ligt inhoud van de tank zo'n 5000 km onder het onderhoudsinterval. 8)7 8)7 Ken maar een paar auto's waar je de ad blue wel fatsoenlijk zelf kan bijvullen: Mercedes C/E klasse, Jaguar XE/XF/XJ, RR Evoque/Discovery en de diverse busjes. Bij Peugeot bijvoorbeeld hebben ze dat ding ergens onder de laadvloer van de kofferbak verstopt.
Goed, bij de meeste auto's kan je nog rustig zo'n 2500 km rijden voordat je tankje ook daadwerkelijk leeg is als ie gaat miepen, maar toch. Eens een auto opgepikt waar het lampje voor Ad Blue (ohnee, diesel exhaust fluid :+ ) al brandde in Zuid Europa, daar nog ruim 2100 km mee gereden, in Nederland weer gedropt en is pas hier afgevuld. Goed, laatste 200 of 300 km is de melding niet meer weggegaan en er ging bijna de volledige tankinhoud in, maarja. :W :W
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')