Dit wekt toch de suggestie dat het advies op het blog niet zomaar slaat op het permanente gebruik, maar ook op het incidentele gebruik.quote:Toyota Informatie Center, Frank schreef:
3 april 2013 om 10:19
@Ruud van Egmond, wanneer jouw Toyota Avensis is geproduceerd in de periode juli 2000 tot oktober 2008 is het inderdaad niet mogelijk om E10 te tanken. Je geeft aan dat je dit wel een aantal keer gedaan hebt. Of de motor en de lambdasonde zijn beschadigd door het gebruik van E10 brandstof kan ik op afstand helaas niet bepalen. Daarvoor wil ik je doorverwijzen naar de Toyota dealer.
quote:Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Geelman het volgende:
[..]
De ANWB heeft eens een Signum die volgens Opel niet tegen E10 kan op dat spul laten rijden. Ging pas na 20k fout. (bron: https://www.anwb.nl/auto/(...)e10-ongeschikte-auto)
Maar boze tongen beweren dat de brandstofpompen van die Opels sowieso kapot gingen...
Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.quote:Op vrijdag 8 december 2017 22:58 schreef Het_Bokje het volgende:
In de anwb-link
http://forum-fok.digidip.(...)nl%2Ftopic%2F2413794
rijden ze een opel na 27.000km naar de kloten, omdat de brandstofpomp van aluminium is. Wellicht zijn die 2 Avensis modellen dus met een alu-brandstofpomp. (gokje)
In m'n motor gaat ook geen E10. Die benzine bederft sneller door het hogere ethanolpercentage en zeker in je carburateurs wil je geen rommel.quote:Op vrijdag 8 december 2017 22:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Wel mee eens inderdaad. Al kunnen veel auto's er gewoon wel op rijden natuurlijk. Toen ik met de 540i in BE en FR reed heb ik overigens gewoon E98 getankt, aangezien de meeste oude auto's het ook niet zo fijn vinden.
1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
[..]
Sowieso is het iets van lang termijn toch? Het is niet zo dat je brandstofpomp of slangen na 1 druppel E10 opeens doorgerot zijn. Daarom denk ik dat 1x een beetje tanken niet zo een probleem is.
Dat zag ik ook al staan:quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:04 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
1 tankje lijkt me ook geen probleem. In die anwb-link word vermeld dat ze ook bezig waren met incidenteel-E10-tanken testen, misschien dat die op te duiken valt.
Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel?quote:In Nederland is E10 nog niet op grote schaal verkrijgbaar. Maar in Duitsland of Frankrijk wordt deze brandstof wel vaak aangeboden. Daarom wordt nu ook getest of er ook schade ontstaat op de lange termijn door incidenteel verkeerd te tanken.
Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt.quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:06 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat zag ik ook al staan:
[..]
Maar die test vindt ik nergens. Lijkt me niet dat ze daar 5 en een half jaar over doen wel?
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:10 schreef Geelman het volgende:
Dus gewoon lekker rijden en voortaan weer normale euro 95 tanken (zolang het nog kan). Dan is er niets aan de hand.
Het is een test geweest van de Duitse ADAC las ik ergens; nog niet op gezocht verderquote:Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Haha, nee, daar heb ik ook naar lopen zoeken en (nog) niet gevonden. Ik denk dat een werknemer van de ANWB nu een mooie Avensis rijdt.
Ik zou gewoon euro 95 blijven tanken.quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.
Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Je zou er volgens dat bericht dat je er geen E10 in mag gooien toch sowieso beter 98 in kunnen gooien?quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.
Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
Dat hoef ik niet te checken, dat is zo.quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:25 schreef Het_Bokje het volgende:
Edit2: http://www.e10check.nl/auto/toyota/ om precies te kunnen checken of jouw Avensis ook lame is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:53 schreef Fer het volgende:
Teveel ethanol in de tank en te weinig in zijn bloed hierdoor
Dat advies om 98 octaan te tanken geldt voor landen als Belgie en Frankrijk waar geen "normale" 95 octaan te verkrijgen is.quote:Op vrijdag 8 december 2017 23:21 schreef Geralt het volgende:
Ik las net al ergens dat het beter was geweest om af te vullen met 98, maar dat heb ik niet gedaan.
Beter om voorlopig dan ff 98 erin te knikkeren, of zit daar ook 5% ethanol al in?
AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.quote:Op zaterdag 9 december 2017 11:00 schreef Fer het volgende:
De oorspronkelijke Blue One 95had zelfs water erin zitten
Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.quote:Op zaterdag 9 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.
Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
ik heb echt geen idee hoe dat werktquote:Op zaterdag 9 december 2017 11:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Volgens mij spuiten ze dat pas in de uitlaat of in de buurt van de roetkat. Ieder geval niet in de cilinders.
Je zou er in principe ook in kunnen pissen lijkt mequote:Op zaterdag 9 december 2017 11:49 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ik heb echt geen idee hoe dat werkt
De machines waarmee ik werk hebben het steeds vaker tegenwoordig, maar ik weet waar ik de jerrycannetjes in leeg moet flikkeren, en verder houdt mijn kennis over adblue daarmee op.
Een monteur zei zelfs:"Flikker er maar water in, dan doet hij het ook."quote:Op zaterdag 9 december 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
AdBlue is zelfs 80% water met een scheutje ureum.
Maar das voor de diesel, zal wel weer anders zijn.
Ik heb in Denemarken ooit een keer E85 getankt met mijn Almera. Gewoon leeggereden en nooit gezeik gehad met het brandstofsysteem.quote:Op zaterdag 9 december 2017 13:13 schreef eXplorer1 het volgende:
Niks aan de hand, gewoon doorrijden en weer ron95 tanken, geen man overboord. Je moet alleen er geen gewoonte van maken.
Wat betreft lambda sensor, is onzin, ze gebruiken standaard Bosch sensors en die geven geen fuck om ethanol.
Als je E85 getankt had was het een ander verhaal geweest, nu niet dus lekker doorrijden.
quote:Op vrijdag 8 december 2017 21:39 schreef Het_Bokje het volgende:
En nu lekker de pomp bezet houden in afwachting van antwoord.
Precies zo snel mogelijk spoelen dus bijtanken en de tanks leegrijden weer tanken en nog een stuk rijden zodat er ook doorgespoeld is.quote:Op vrijdag 8 december 2017 21:49 schreef Sounddragon het volgende:
Hoe vol is je tank nu?
Als je op half vol zit zou ik hem gewoon verder volgooien met 95, en elke keer dat je een kwart leeg hebt meteen weer 95 erbij.. keertje of 2, 3 doen en het is zodanig verdund dat het niet veel kwaad meer kan.
Andere optie is ANWB bellen en leeg laten trekken, maar je was al zo wijs om ermee te gaan rijden, dus dat is ook al een treintje te laat. Die zooi tast in sommige gevallen rubbers aan, en dat is het dan nu al aan het doen.
Naar de pomp, aftanken met 95 en even een stukkie rijden zodat het verdunde spu in je leidingen en pomp komt te zitten... nu, niet morgen: nu; opstaan, en wegwezen.
Kan wel een keer maar niet te vaak, e85 is veel te arm bij 14.7afr, wat bj benzine perfect isquote:Op zaterdag 9 december 2017 21:20 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Ik heb in Denemarken ooit een keer E85 getankt met mijn Almera. Gewoon leeggereden en nooit gezeik gehad met het brandstofsysteem.
Klopt, motor gaan pingelen en de ecu trekt timing terug om dat te voorkomen, works as designedquote:Op zondag 10 december 2017 10:36 schreef Fer het volgende:
In Duitsland een keer benzin 91 in een TSi en toen met bepakking de Alpen in. Ging ook goed.
In de nadagen van mijn autoverhuur periode eens een auto gehad waar de huurder dat ook had gedaan. Hele zooitje over de zeik, zelfs noodloop wilde niet meer.quote:Op zaterdag 9 december 2017 21:19 schreef Kentekenplaat het volgende:
Een monteur zei zelfs:"Flikker er maar water in, dan doet hij het ook."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |