abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_175538136
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt me de meest geschikte weg. Ben je overtuigd van je theorie, publiceer hem.
Is reeds gepubliceerd, maar jij wil dit niet inkijken trol.
pi_175538716
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:57 schreef ATON het volgende:

[..]

Dus het enige wat jij hier komt doen is wat trollen. Als je enig greintje gezond verstand had zou je merken dat Jezus dit nooit kan voorgesteld hebben en is door de auteurs van het N.T. geÔnspireerd door de toen gangbare mysterieculten zoals de Mithras cultus. Kom maar met een alternatieve verklaring als je nog zelf kunt denken. En kom nu niet aanzetten met wat geitensokken gewawel.
ATON.

Nog even samengevat.

U beweerde dat er pre-christelijke, proto-eucharistische inscripties/geschriften zijn, en dat het Christendom daarvan heeft geleend.

U kwam vervolgens met twee 'bronnen'; een website zonder referenties waarin de inscriptie behorende tot het Mithras-altaar uit 200 na Christus wordt gebracht als een schokkende ontdekking, en een website waarin verwezen wordt naar een oeroude MithraÔsche uitspraak, die bij nader onderzoek nergens anders wordt gevonden - en ook niet aan hem maar aan Zoroaster wordt toegeschreven - dan in een CHRISTELIJK manuscript uit 1690.

Kortom: u kunt geen valide bronnen overleggen die bewijzen dat er pre-christelijke, proto-eucharistische rituelen bestonden in noch de Mithra noch de Mithras-cultus.

Ik daarentegen heb de bronnen die u nota bene ZELF hebt geleverd (hoe dubieus ook) met jaartallen, verwijzingen naar wetenschappelijke auteurs en zelfs AFBEELDINGEN van de betreffende materie doen toekomen.

Hoe wilt u precies beweren dat uw theorie ook nog maar enigszins staande houdt nu de enige twee bronnen die u heeft dateren uit 200 na Christus en 1690 na Christus?

De stelling dat het MithraÔsme (de Romeinse cultus dus, die, zoals Mithras-wetenschappers aangeven enkel in naam overeenkomt met de veel oudere Mithra-cultus uit PerziŽ) van het Christendom heeft geleend in plaats van andersom is op basis van de bronnen die beide partijen hier hebben gegeven houdbaar en zelfs, tot er tegenbewijs komt, waterdicht.

Graag verneem ik van u wanneer u een pre-christelijke MithraÔsche bron kunt geven waarin deze proto-eucharistische rituelen (of andere zogenaamde door het christendom 'overgenomen' rituelen) worden beschreven.

Tot die tijd ga ik ervan uit dat uw stelling ontkracht is.


Als dit, Aton, de manier is waarop u aan uw informatie bent gekomen, moet u het mij niet euvel duiden als ik de rest van uw betogen eveneens met een flinke korrel zout neem. Het rammelt werkelijk aan alle kanten.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 06-12-2017 22:31:32 ]
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_175538784
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Is reeds gepubliceerd, maar jij wil dit niet inkijken trol.
In welk vakblad?
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_175538942
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals uit de dood opstaan. Zeeeeeer wetenschappelijk.
Kennelijk accepteert u wel het door de tijd kunnen reizen.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  woensdag 6 december 2017 @ 23:32:01 #80
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175540431
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 21:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt me de meest geschikte weg. Ben je overtuigd van je theorie, publiceer hem.
Bedankt voor de tip.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175543045
quote:
0s.gif Op woensdag 6 december 2017 22:34 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Kennelijk accepteert u wel het door de tijd kunnen reizen.
Nog steeds geen antwoord. Typisch voor een trol.
pi_175557901
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 07:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog steeds geen antwoord. Typisch voor een trol.
Niet alleen heb ik antwoord gegeven, ik heb uw hele hypothese onderuit gehaald.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_175558887
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 19:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Niet alleen heb ik antwoord gegeven, ik heb uw hele hypothese onderuit gehaald.
Leugenaar ! Je hebt me nog steeds geen antwoord gegeven op het Laatste Avondmaal probleem.
Ben benieuwd wat je daar over gaat verzinnen.
O, en had ik een hypothese ? Welke zou dat kunnen geweest zijn?
pi_175559084
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 20:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Leugenaar ! Je hebt me nog steeds geen antwoord gegeven op het Laatste Avondmaal probleem.
Ben benieuwd wat je daar over gaat verzinnen.
O, en had ik een hypothese ? Welke zou dat kunnen geweest zijn?
Meerdere, maar het meest in het oog springend was wel de bewering dat er 'oeroude' MithraÔsche inscripties bestaan daterend voor de 1e eeuw na Christus waar uiteindelijk de hele eucharistie is van afgekeken. Oh, en dat Justinus de Martelaar hierdoor 'van zijn melk' was geraakt.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_175560119
Als ik moeilijke vragen zou ontwijken had ik je bronnen niet onderzocht. Dat is gedaan, en wat blijkt: uw vroegste bron voor een proto-eucharistische niet-christelijke inscriptie dateert van 200 na Christus, waarmee uw hele theorie omtrent MithraÔsme en Christendom naar de vuilstort van weerlegde hypothesen verwezen kan worden.

[ Bericht 56% gewijzigd door Reya op 08-12-2017 10:24:04 ]
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  donderdag 7 december 2017 @ 23:21:39 #86
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175564836
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Als ik moeilijke vragen zou ontwijken had ik je bronnen niet onderzocht. Dat is gedaan, en wat blijkt: uw vroegste bron voor een proto-eucharistische niet-christelijke inscriptie dateert van 200 na Christus, waarmee uw hele theorie omtrent MithraÔsme en Christendom naar de vuilstort van weerlegde hypothesen verwezen kan worden.
Mwah. Mijn vraag heb je nooit beantwoord en dat ondanks dat ik hem een keer of drie gesteld heb.

Als je dateringen erbij betrekt dan moet je wel consequent blijven. Het oudste manuscript van de Romeinen brief wordt gedateerd op ongeveer 200 na Christus. En daar is het gros van de academische wereld die je er zo graag bij haalt het mee eens. Uiterst selectief gedrag om krampachtig vast te blijven houden aan je eigen gemaakte waarheid. Naar de vuilstort ermee!
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175565251
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:21 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Mwah. Mijn vraag heb je nooit beantwoord en dat ondanks dat ik hem een keer of drie gesteld heb.

Als je dateringen erbij betrekt dan moet je wel consequent blijven. Het oudste manuscript van de Romeinen brief wordt gedateerd op ongeveer 200 na Christus. En daar is het gros van de academische wereld die je er zo graag bij haalt het mee eens. Uiterst selectief gedrag om krampachtig vast te blijven houden aan je eigen gemaakte waarheid. Naar de vuilstort ermee!
Wil je hiermee beweren dat de brief aan de Romeinen mogelijk pas in de 3e eeuw na Christus is geschreven? En dat dat eveneens de consensus is?
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  donderdag 7 december 2017 @ 23:44:29 #88
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175565486
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wil je hiermee beweren dat de brief aan de Romeinen mogelijk pas in de 3e eeuw na Christus is geschreven? En dat dat eveneens de consensus is?
Ik beweer wat ik zojuist beweerd heb. Je hoeft er niet iets anders van te maken.

Wanneer de brief aan de Romeinen geschreven is heb ik je overigens al eerder verteld.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175565595
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:44 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik beweer wat ik zojuist beweerd heb. Je hoeft er niet iets anders van te maken.

Wanneer de brief aan de Romeinen geschreven is heb ik je overigens al eerder verteld.
Dan probeer je het punt te omzeilen.

We hebben namelijk concrete bronnen van voor 200 na Christus die het bestaan van de Brief aan de Romeinen bevestigt; dat heeft ATON niet.

We hebben verwijzingen naar Romeinen in de werken van Ignatius van AntiochiŽ (ca. 35-108), Justinus de Martelaar (100-165) en Irenaeus van Lyon (130-202). Laatstgenoemde citeert maar liefst uit veertien hoofdstukken van het Epistel.

Ofwel: er is tastbaar bewijs dat de inhoud van de brief aan de Romeinen teruggaat tot minstens de tijd van Ignatius van AntiochiŽ; wat die proto-eucharistische, pre-christelijke inscripties van MithraÔsche aard betreft: niets. Niets op schrift en niets in steen. Niets.

Derhalve is je vergelijking buitengewoon onoprecht.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_175565791
Overigens vergeet je er bij te vermelden dat diezelfde consensus is dat de brief dateert van tussen 55 en 58.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  donderdag 7 december 2017 @ 23:58:03 #91
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175565861
quote:
[quote]0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dan probeer je het punt te omzeilen.
Ik weet niet waar je het over hebt. Jij ontwijkt hier vragen en omzeilt hier punten. Zo nu ook weer.

quote:
We hebben namelijk concrete bronnen van voor 200 na Christus die het bestaan van de Brief aan de Romeinen bevestigt; dat heeft ATON niet.
Natuurlijk bestond die brief al. Paulus heeft hem geschreven. Dat heb ik je al eerder uitgelegd. Dus waar heb je het over.

quote:
We hebben verwijzingen naar Romeinen in de werken van Ignatius van AntiochiŽ (ca. 35-108), Justinus de Martelaar (100-165) en Irenaeus van Lyon (130-202). Laatstgenoemde citeert maar liefst uit veertien hoofdstukken van het Epistel.

Ofwel: er is tastbaar bewijs dat de inhoud van de brief aan de Romeinen teruggaat tot minstens de tijd van Ignatius van AntiochiŽ; wat die proto-eucharistische, pre-christelijke inscripties van MithraÔsche aard betreft: niets. Niets op schrift en niets in steen. Niets.
Ik heb het over jouw manier van redeneren. De academische wereld dateert het oudste manuscript op 200 na Christus. Als je dit naast je neerlegt ben je inconsequent aan het cherry-picken zoals het jou uitkomt.

quote:
Derhalve is je vergelijking buitengewoon onoprecht.
Hou je maar van den domme. Maar mij neem je niet in de maling.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175565889
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je het over hebt. Jij ontwijkt hier vragen en omzeilt hier punten. Zo nu ook weer.

[..]

Natuurlijk bestond die brief al. Paulus heeft hem geschreven. Dat heb ik je al eerder uitgelegd. Dus waar heb je het over.

[..]

Ik heb het over jouw manier van redeneren. De academische wereld dateert het oudste manuscript op 200 na Christus. Als je dit naast je neerlegt ben je inconsequent aan het cherry-picken zoals het jou uitkomt.

[..]

Hou je maar van den domme. Maar mij neem je niet in de maling.
Wat snap je niet aan het feit dat we tastbaar bewijs hebben dat de inhoud van die brief teruggevonden is in werken van kerkvaders die leefden tussen 35 en 202 na Christus?

En dat we GEEN ENKEL TASTBAAR BEWIJS hebben van pre-christelijke, proto-eucharistische inscripties van vůůr 200 na Christus?

Hoe is dit inconsequent?
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  vrijdag 8 december 2017 @ 00:00:22 #93
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175565901
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens vergeet je er bij te vermelden dat diezelfde consensus is dat de brief dateert van tussen 55 en 58.
Ik heb het over de datering van het oudste manuscript. Niet over de datering van de brief. Nogmaals dat heb ik je al eerder uitgelegd. De consensus tussen 55 en 58 moet overigens drastisch bijgesteld worden. Kwestie van tijd.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175565928
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:00 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik heb het over de datering van het oudste manuscript. Niet over de datering van de brief. Nogmaals dat heb ik je al eerder uitgelegd. De consensus tussen 55 en 58 moet overigens drastisch bijgesteld worden. Kwestie van tijd.
En ik geef je aan dat we tastbare bewijzen hebben dat de inhoud van die brief reeds voor 200 na Christus bekend was, omdat er naar verwezen wordt in bewaard gebleven werken van Clemens van Rome, Ignatius van AntiochiŽ, Justinus de Martelaar en Irenaeus van Lyon.

Derhalve is je vergelijking te ridicuul voor woorden.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  vrijdag 8 december 2017 @ 00:02:42 #95
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175565950
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 23:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan het feit dat we tastbaar bewijs hebben dat de inhoud van die brief teruggevonden is in werken van kerkvaders die leefden tussen 35 en 202 na Christus?

En dat we GEEN ENKEL TASTBAAR BEWIJS hebben van pre-christelijke, proto-eucharistische inscripties van vůůr 200 na Christus?

Hoe is dit inconsequent?
Ik heb het over de consensus van de academische wereld waar jij zo op geilt. Deze is van 200 na Christus. Als je dateringen erbij haalt als argument dan moet je consequent zijn. Wat snap je daar niet aan? Hoe simpel is het...
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  vrijdag 8 december 2017 @ 00:05:12 #96
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175565983
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

En ik geef je aan dat we tastbare bewijzen hebben dat de inhoud van die brief reeds voor 200 na Christus bekend was, omdat er naar verwezen wordt in bewaard gebleven werken van Clemens van Rome, Ignatius van AntiochiŽ, Justinus de Martelaar en Irenaeus van Lyon.

Derhalve is je vergelijking te ridicuul voor woorden.
Als er verwezen wordt naar de gehele inhoud dan is dat het oudste manuscript van de brief. En dat terwijl de academische wereld het oudste manuscript dateert op 200 na Christus. De ene keer haal je de academische wereld erbij en beroep je je op dateringen de andere keer leg je de consensus van de academische wereld naast je neer omdat het je niet uitkomt. Nogal inconsequent he.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_175565984
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:02 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik heb het over de consensus van de academische wereld waar jij zo op geilt. Deze is van 200 na Christus. Als je dateringen erbij haalt als argument dan moet je consequent zijn. Wat snap je daar niet aan? Hoe simpel is het...
Ja, daarom haal ik de dateringen van Clemens van Rome, Ignatius van AntiochiŽ, Justinus de Martelaar en Irenaeus van Lyon aan.

Als je de kerkvaders had gelezen, had je dat geweten. Dan had je ook geweten dat hun citaten corresponderen met de brief aan de Romeinen zoals we die thans kennen, hetgeen dus betekent dat het vroegste manuscript van Romeinen wel kan dateren van 200 na Christus, maar dat de inhoud ervan dus minstens in de tijd van Clemens van Rome en Ignatius van AntiochiŽ al bekend was...

Dat zijn namelijk tastbare bronnen die je kunt vergelijken.

Dat gaat wat moeilijk als je geen enkele tastbare bronnen hebt. Zoals ATON en zijn MithraÔsche mythes.
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
pi_175566000
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:05 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Als er verwezen wordt naar de gehele inhoud dan is dat het oudste manuscript van de brief. En dat terwijl de academische wereld het oudste manuscript dateert op 200 na Christus. De ene keer haal je de academische wereld erbij en beroep je je op dateringen de andere keer leg je die feiten naast je neer omdat het je niet uitkomt. Nogal inconsequent he.
Wat begrijp je niet aan het feit dat er hier sprake is van TASTBARE bronnen, en in het geval van ATON niet?
"The moral test of government is how it treats those who are in the dawn of life, children; those who are in the twilight of life; the elderly, and those who are in the shadows of life, the sick, the needy and the handicapped." Hubert Humphrey.
  vrijdag 8 december 2017 @ 00:22:37 #99
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175566241
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, daarom haal ik de dateringen van Clemens van Rome, Ignatius van AntiochiŽ, Justinus de Martelaar en Irenaeus van Lyon aan.

Als je de kerkvaders had gelezen,
Onjuiste aanname.
quote:
had je dat geweten.
Dan had je ook geweten dat hun citaten corresponderen met de brief aan de Romeinen zoals we die thans kennen, hetgeen dus betekent dat het vroegste manuscript van Romeinen wel kan dateren van 200 na Christus, maar dat de inhoud ervan dus minstens in de tijd van Clemens van Rome en Ignatius van AntiochiŽ al bekend was...

Dat zijn namelijk tastbare bronnen die je kunt vergelijken.

Dat gaat wat moeilijk als je geen enkele tastbare bronnen hebt. Zoals ATON en zijn MithraÔsche mythes.
Die eerste kerkvaders die je aanhaalt verwijzen er volgens jou alleen maar naar. Dat zegt alleen wat over het bestaan van de brief. Het zegt niet over de claim dat de brief in zijn geheel van Paulus afkomt. En daar hadden we het over ook al probeer je er steeds iets anders van de maken.

Alleen Irenaeus citeert er volgens jou het e.e.a. uit. Die gast werd ongeveer 100 jaar na Paulus geboren. Dat is geen bewijs dat de brief in zijn geheel van Paulus afkomt.

Daarnaast als de gehele inhoud toen al bekend was en op schrift stond dan is Papyrus 46 niet meer het oudste manuscript met delen van de Romeinen brief maar is het betreffende werk van Irenaeus het oudste manuscript. En dat strookt weer niet met de consensus van de academische wereld he. Maar goed ik begrijp dat je je van de domme houdt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  vrijdag 8 december 2017 @ 00:24:45 #100
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_175566277
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 00:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan het feit dat er hier sprake is van TASTBARE bronnen, en in het geval van ATON niet?
Wat begrijp je niet dat je de ene keer de consensus van de academische wereld erbij haalt en de andere keer deze naast je neerlegt? Wat begrijp je niet dat je de ene keer de datering erbij haalt en de andere keer deze naast je neerlegt? Hoezo begrijp je niet dat dit inconsequentie cherry-picking is om krampachtig vast te blijven houden aan je eigen gemaakte waarheid?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')