abonnement Unibet Coolblue
pi_175288865
Vetgehalte en cholesterol van een aantal bekende fastfood items per 100 gram:

Quarterpounder

Verzadigd: 4.008 g
Enkel onverzadigd: 4.202 g
Meer onverzadigd: 3.389 g
Trans: 0.507 g
Cholesterol 39 mg

Whopper

Verzadigd: 4.250 g
Enkel onverzadigd: 4.685 g
Meer onverzadigd: 3.389 g
Trans: 0.507 g
Cholesterol 30 mg

KFC hotwings
Verzadigd: 3.5 g
Onverzadigd: 21 g
Cholesterol 20 mg

En van 100 gram jong belegen kaas:
Verzadigd: 21 g
Enkel onverzadigd: 7.5 g
Meer onverzadigd: 0.9 g
Cholesterol 114 mg

Ten eerste: Uit deze getallen blijkt dat een plakje kaas veel slechter is voor je cholesterol dan fastfood :? Waarom eten we dan in Nederland zoveel kaas?

Ten tweede: Fastfood lijkt voornamelijke goede vetten te bevatten, dus als je betere cholesterol waardes wilt hoef je fastfood niet te laten liggen?

Ten derde: Cholesterol in je voeding heeft niets te maken met cholesterol in je bloed.

Dus cholesterol in voeding kunnen we negeren? Uiteraard moeten we nog wel letten op verzadigde vetten.

Bonus vraag: Vaak worden alleen totaal vetten en verzadigde vetten vermeld op het etiket. Kun je ervan uit gaan dat het verschil tussen die twee waarden de hoeveelheid onverzadigde (goede) vetten zijn?
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_175418543
Een plakje kaas weegt 20 gram een hamburger 200/300?

Maar dat 48+ kaas vet is dat is toch algemeen bekend? Pindakaas ook, maar daar zitten wel betere vetten in.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_175419399
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:15 schreef marzman het volgende:
Een plakje kaas weegt 20 gram een hamburger 200/300?

Maar dat 48+ kaas vet is dat is toch algemeen bekend? Pindakaas ook, maar daar zitten wel betere vetten in.
Het is allemaal per 100 gram.
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_175419496
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:37 schreef Vluchteling het volgende:

[..]

Het is allemaal per 100 gram.
Ja het brood en het plakje tomaat compenseert natuurlijk voor de kaas en het vlees.
pi_175420157
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:44 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ja het brood en het plakje tomaat compenseert natuurlijk voor de kaas en het vlees.
Conclusie is dus dat het gezonder is voor je hart. Zelfs de vlees heeft veel minder verzadigde vetten dan kaas.
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_175420739
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:23 schreef Vluchteling het volgende:

[..]

Conclusie is dus dat het gezonder is voor je hart. Zelfs de vlees heeft veel minder verzadigde vetten dan kaas.
Zo werkt het niet.
  vrijdag 1 december 2017 @ 11:52:53 #7
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_175421803
quote:
Ten eerste: Uit deze getallen blijkt dat een plakje kaas veel slechter is voor je cholesterol dan fastfood Waarom eten we dan in Nederland zoveel kaas?

Ten tweede: Fastfood lijkt voornamelijke goede vetten te bevatten, dus als je betere cholesterol waardes wilt hoef je fastfood niet te laten liggen?

Ten derde: Cholesterol in je voeding heeft niets te maken met cholesterol in je bloed.
Ten eerste: Transvet is hoedanook veel schadelijker dan cholesterol, dus ik zou liever transvet geheel vermijden dan cholesterol.

Ten tweede: Nee, het zijn niet per definitie 'goede vetten' omdat iets verzadigd of onverzadigd is.

Ten derde: Bullshit. Geloof niet in die shit. Vrijwel de gehele medische wereld wéét dat cholesterol in voeding een oorzaak is voor een hoger cholesterol; dat er tegenspraak is uit andere artikelen doet daar niets aan af. Er is voor alles wel tegenspraak te vinden, dat betekent niet dat het waar is.

Alsnog; Kaas eten is inderdaad helemaal niet gezond, hoe graag mensen dit ook zouden willen geloven. Maar hè, het is lekker, dat is voor genoeg mensen een reden om het alsnog te eten.
WFPB!
pi_175421958
Vanwege [chol] verlagen i.c.m. voeding, kwam ik tegen dat max 30 gram kaas/ dag wordt geadviseerd.
Dat is éen plak ongeveer.
Liever dat, dan smakeloze 20+ kaas. :X

Verder zou voeding niet zo’n rol spelen.
pi_175447131
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:52 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Ten eerste: Transvet is hoedanook veel schadelijker dan cholesterol, dus ik zou liever transvet geheel vermijden dan cholesterol.

Ten tweede: Nee, het zijn niet per definitie 'goede vetten' omdat iets verzadigd of onverzadigd is.

Ten derde: Bullshit. Geloof niet in die shit. Vrijwel de gehele medische wereld wéét dat cholesterol in voeding een oorzaak is voor een hoger cholesterol; dat er tegenspraak is uit andere artikelen doet daar niets aan af. Er is voor alles wel tegenspraak te vinden, dat betekent niet dat het waar is.

Alsnog; Kaas eten is inderdaad helemaal niet gezond, hoe graag mensen dit ook zouden willen geloven. Maar hè, het is lekker, dat is voor genoeg mensen een reden om het alsnog te eten.
Ten eerste: Waarom zijn tramsvetten schadelijker dan verzadigde vetten? Zit er meer transvetten in een burger dan een plakje Kaas? Zo ja is het een noemenswaardig verschil?

Ten tweede: Waarom wordt er dan aangeraden om bij hoog cholesterol minder verzadigde vetten te eten en meer onverzadigde?

Ten derde: wetenschap op dit moment lijkt meer richting mijn standpunt te leunen dan die van jou als ik een snelle google search doe. En nee ik kijk dan niet op alu hoedjes website oid.

https://www.google.nl/amp(...)esterol-in-food/amp/

https://www.webmd.com/food-recipes/features/cholesterol-food

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/cholesterol/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22037012/
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
pi_175447192
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:02 schreef AnneX het volgende:
Vanwege [chol] verlagen i.c.m. voeding, kwam ik tegen dat max 30 gram kaas/ dag wordt geadviseerd.
Dat is éen plak ongeveer.
Liever dat, dan smakeloze 20+ kaas. :X

Verder zou voeding niet zo’n rol spelen.
Echt verassend is het niet toch als je kijkt hoeveel verzadigde vetten in kaas zitten.

Gelukkig vind ik kaas helemaal niet zo lekker.
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
  zaterdag 2 december 2017 @ 16:29:55 #11
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_175451663
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 december 2017 12:38 schreef Vluchteling het volgende:

[..]

Ten eerste: Waarom zijn tramsvetten schadelijker dan verzadigde vetten? Zit er meer transvetten in een burger dan een plakje Kaas? Zo ja is het een noemenswaardig verschil?

Ten tweede: Waarom wordt er dan aangeraden om bij hoog cholesterol minder verzadigde vetten te eten en meer onverzadigde?

Ten derde: wetenschap op dit moment lijkt meer richting mijn standpunt te leunen dan die van jou als ik een snelle google search doe. En nee ik kijk dan niet op alu hoedjes website oid.

https://www.google.nl/amp(...)esterol-in-food/amp/

https://www.webmd.com/food-recipes/features/cholesterol-food

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/cholesterol/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22037012/
Ten eerste: Ik denk dat als je een google search doet over transvet je geen enkel positief bericht kan vinden. Elke hoeveelheid transvet boven de 0,0mg is schadelijk voor je.

Ten tweede/derde: Helaas kan ik hier geen antwoord op geven zonder dat ik het verwijt krijg een alu hoedje te zijn. Maar de aanpak bij een hoog cholesterol is in mijn ogen absoluut niet de meest effectieve. In de hele wereld met betrekking tot dierlijke voeding en gezondheid is een biljarden (of meer) industrie bezig om ervoor te zorgen dat mensen dierlijke producten blijven eten, en er zijn legio voorbeelden te vinden van studies die keihard gesponsord zijn door deze industrie waar "toevallig" "positieve" resultaten uit komen.

Als je kijkt naar veel studies die aangehaald worden waarin gesteld wordt dat cholesterol in je dieet geen belangrijke risicofactor is voor een hoog serum cholesterol, hebben de mensen die getest worden bijvoorbeeld op baseline al een hele hoge cholesterol inname, waardoor het toevoegen van extra cholesterol minder verschil maakt. Of ze nemen in studies als 'baseline' maaltijd een McMuffin with Egg (no joke, meerdere studies over te vinden). Op die manier heb je veel studies die elkaar tegenspreken, en er is maar één grote groep die daar winst uit haalt (de verwarring over de gezondheidseffecten, bedoel ik dan).

Ik link je deze oude studie: http://ajcn.nutrition.org/content/70/3/525s.full.pdf+html
1999, laat zien dat de grootste risicofactor voor 'death' cholesterol in het dieet is. Uiteraard is dit slechts één studie (van velen). Zover ik weet neemt de American Heart Association inmiddels de stelling in dat cholesterol in je dieet de énige noodzakelijke factor voor atherosclerose (aderverkalking) is. Er zijn ook onderzoeken te vinden waarbij een plantaardig dieet aderverkalking kan 'genezen'.

Er is helaas genoeg verwarring te vinden op internet.
WFPB!
pi_175452252
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 16:29 schreef Dizorn het volgende:

[..]

Ten eerste: Ik denk dat als je een google search doet over transvet je geen enkel positief bericht kan vinden. Elke hoeveelheid transvet boven de 0,0mg is schadelijk voor je.

Ten tweede/derde: Helaas kan ik hier geen antwoord op geven zonder dat ik het verwijt krijg een alu hoedje te zijn. Maar de aanpak bij een hoog cholesterol is in mijn ogen absoluut niet de meest effectieve. In de hele wereld met betrekking tot dierlijke voeding en gezondheid is een biljarden (of meer) industrie bezig om ervoor te zorgen dat mensen dierlijke producten blijven eten, en er zijn legio voorbeelden te vinden van studies die keihard gesponsord zijn door deze industrie waar "toevallig" "positieve" resultaten uit komen.

Als je kijkt naar veel studies die aangehaald worden waarin gesteld wordt dat cholesterol in je dieet geen belangrijke risicofactor is voor een hoog serum cholesterol, hebben de mensen die getest worden bijvoorbeeld op baseline al een hele hoge cholesterol inname, waardoor het toevoegen van extra cholesterol minder verschil maakt. Of ze nemen in studies als 'baseline' maaltijd een McMuffin with Egg (no joke, meerdere studies over te vinden). Op die manier heb je veel studies die elkaar tegenspreken, en er is maar één grote groep die daar winst uit haalt (de verwarring over de gezondheidseffecten, bedoel ik dan).

Ik link je deze oude studie: http://ajcn.nutrition.org/content/70/3/525s.full.pdf+html
1999, laat zien dat de grootste risicofactor voor 'death' cholesterol in het dieet is. Uiteraard is dit slechts één studie (van velen). Zover ik weet neemt de American Heart Association inmiddels de stelling in dat cholesterol in je dieet de énige noodzakelijke factor voor atherosclerose (aderverkalking) is. Er zijn ook onderzoeken te vinden waarbij een plantaardig dieet aderverkalking kan 'genezen'.

Er is helaas genoeg verwarring te vinden op internet.
Met betrekking tot dit stukje:

quote:
Maar de aanpak bij een hoog cholesterol is in mijn ogen absoluut niet de meest effectieve. In de hele wereld met betrekking tot dierlijke voeding en gezondheid is een biljarden (of meer) industrie bezig om ervoor te zorgen dat mensen dierlijke producten blijven eten, en er zijn legio voorbeelden te vinden van studies die keihard gesponsord zijn door deze industrie waar "toevallig" "positieve" resultaten uit komen.
Er wordt toch juist aanbevolen om minder dierlijke en meer plantaardige voeding te eten tegen cholesterol? Dierlijke voeding heeft namelijk veel verzadigde vetten en plantaarrdige voeding heeft juist veel onverzadigde vetten.
Iedereen die mij quote, krijgt een DM van mij :)
  zaterdag 2 december 2017 @ 19:57:33 #13
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_175455627
Maar je kan minstens net zo goed redelijk vet-arm eten. Zeker de hoeveelheden vet die standaard gegeten worden zijn niet nodig. Het punt is meer dat plantaardig vet sowieso beter is dan dierlijk vet, tenzij het plantaardig vet bewerkt wordt (gehard vet in boter en dat soort meuk).
WFPB!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 2 december 2017 @ 20:14:50 #14
74056 crew  ToT
pi_175456116
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 16:29 schreef Dizorn het volgende:
Ik denk dat als je een google search doet over transvet je geen enkel positief bericht kan vinden. Elke hoeveelheid transvet boven de 0,0mg is schadelijk voor je.

Omega 7? ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')