abonnement Unibet Coolblue
pi_174996708
Hallo,

Gisteren ineens om en nabij de 2400 RPM een soort sissend geluid onder mijn motorkap. Zag verder niks vreemds op dat moment en heb nog een kilometer of 2 doorgereden tot ik thuis was.
Vanochtend eventjes onder de motorkap gekeken wat het was, en tot mijn verbazing kwam ik er achter dat mijn oliepijl wel erg laag stond.

Vervolgens zag ik op mijn KVS reservoir een hoop zwarte rotzooi, iets dat er vorige week niet was.


Vervolgens eventjes de kap eraf gehaald en gekeken waar dit nu precies vandaan komt en ik vond de volgende plek:





Klopt het dat het hier de EGR valve betreft, en is dit opgelost door er een nieuwe in te plaatsen, natuurlijk icm een nieuwe pakking en dergelijke, of is het wellicht gewoon smerig van binnen? Gezien ik wel eens heb gelezen dat het soms ook door vuil in de valve komt, of is dit complete onzin?

Het gaat hierbij om een VW Bora, 1.9TDI 1999. Motorcode is AGR.
pi_174996816
Geloof dat een koppakking eraan is. Das niet duur om te vervangen.
Wanneer heb je je auto voor de laatste grote onderhouden gehad?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_174996994
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Geloof dat een koppakking eraan is. Das niet duur om te vervangen.
Wanneer heb je je auto voor de laatste grote onderhouden gehad?
De laatste keer dat hij voor een grote beurt is geweest, is ongeveer 9k km terug, zo'n 2 maanden.
pi_174997190
Toen ik de pijp vastpakte die naar de EGR valve toegaat greep ik in aardig wat olie aan de onderkant ervan.


Vervolgens een foto gemaakt aan de achterkant van het motorblok (volgens mij waar de koppakking is)



Ziet er redelijk schoon uit, of zit ik fout :)?
pi_174997517
Naar garage, het kan dat monteur vergeten een nieuwe pakking in gezet of zijn ze niet goed vast gemaakt tijdens beurt.
9 km en 2 maanden.. Das niet lang geleden en bovendien erg weinig mee gereden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_174997553
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
Naar garage, het kan dat monteur vergeten een nieuwe pakking in gezet of zijn ze niet goed vast gemaakt tijdens beurt.
9 km en 2 maanden.. Das niet lang geleden en bovendien erg weinig mee gereden.
Klein detail; ben in Engeland, en garage is in Nederland. 9000km btw, 4500 per maand. Nog steeds niet ontzettend veel natuurlijk.
Zou je dan ook troep moeten zien rond de kop waar het lekt?
  zaterdag 11 november 2017 @ 13:06:47 #7
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174997568
Afdoppen die zooi.
pi_174997927
Overigens ook even naar mijn KVS gekeken, had namelijk begrepen dat daar olie in komt zodra je een lekke koppakking hebt?
Dat is namelijk nog gewoon de kleur zoals het zou moeten zijn, en geen dikke smurrie erin.

En als het een lekke koppakking zou zijn, zou je dan geen olie vinden aan de achterkant van het blok? Op het hitteschild en dergelijke? In plaats van aan de zijkant van het KVS reservoir?

[ Bericht 31% gewijzigd door Carlos93 op 11-11-2017 13:37:40 ]
  zaterdag 11 november 2017 @ 13:46:16 #9
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_174998232
Als je geen onderlinge menging hebt van koelvloeistof en olie, of andersom, dan zou ik me niet bemoeien met een koppakking. De EGR klep zou ik als ik jou was gewoon vervangen als je denkt dat er wat mee is.
Wat betreft de olie, de EGR heeft niets met de olie te maken en ik zou dus goed kijken waar dat die olie vandaan komt. De EGR doet niets anders dan: tijdens deellast uitlaatgassen doorlaten in de inlaat. Verlaagd het de overmaat zuurstof en daarmee dus NOx uitstoot (zure regen).
Het is geen onzin ontwikkeling, maar hij vergt enig onderhoud kwa schoonmaken en schoon houden.

Wat betreft de lekkage, als je het zo niet kan zien dan zou ik alles schoon maken in een wasbox, hogedruk reiniger en ontvetter. Maar als je er niet bij kan komen dan heeft dat geen zin. Maar als alles schoon is, rondje rijden en dan weer meteen kijken of je het olie spoor kunt traceren. Dan aan de hand van die analyse een plan van aanpak maken, bijvoorbeeld kleppendeksel pakking vervagen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_174998405
Een EGR zit soms vol met roet, dat is droog. Vol met olie is wel vreemd lijkt mij, dat moet uit de carterventielatie of turbo komen, maar veel olie lijkt mij juist.
.
pi_174998437
half life 3 confirmed
pi_174998468
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:52 schreef Fer het volgende:
Een EGR zit soms vol met roet, dat is droog. Vol met olie is wel vreemd lijkt mij, dat moet uit de carterventielatie of turbo komen, maar veel olie lijkt mij juist.
De EGR aan de binnenkant zit niet vol olie. Heb de slang er af gehaald en daar zit inderdaad roet in, ook al ziet dat er redelijk vettig uit. De olie zit aan de onderkant van die slang, aan de buitenkant ervan.

pi_174998612
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:55 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

De EGR aan de binnenkant zit niet vol olie. Heb de slang er af gehaald en daar zit inderdaad roet in, ook al ziet dat er redelijk vettig uit. De olie zit aan de onderkant van die slang, aan de buitenkant ervan.

[ afbeelding ]
Lastig te bepalen, maar als de motor teveel olie verbruikt komt dat niet de een kapotte EGR zelf. De lekkage moet ergens anders vandaan komen.
.
pi_174999182
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 14:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Lastig te bepalen, maar als de motor teveel olie verbruikt komt dat niet de een kapotte EGR zelf. De lekkage moet ergens anders vandaan komen.
Ik zal zometeen even volgooien tot het MAX niveau, en kijken wat er gebeurd als ik een stukje in de buurt rij. Kijken of er iets met het niveau gebeurd. Rijden met een lekke EGR kan in dat geval neem ik aan niet echt kwaad?

En klopt het dat de EGR alleen zijn werk doet boven een bepaalde temperatuur?
pi_175001359
Zojuist dus eventjes een stukje ermee gereden, olie niveau is hetzelfde gebleven. Wel opnieuw zwarte aanslag op het KVS reservoir en rond de EGR.
Lijkt me dus dat het uiteindelijk toch de EGR klep is.

Het geluid is overigens alleen hoorbaar als de auto ook daadwerkelijk rijd. Zodra hij stil staat en ik breng hem terug naar 2400RPM in zijn vrij, hoor ik helemaal niks. Trek ik weer op, in een willekeurige versnelling, wordt het geluid weer hoorbaar.

[ Bericht 19% gewijzigd door Carlos93 op 11-11-2017 17:34:15 ]
  zaterdag 11 november 2017 @ 21:43:24 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175008332
Vraag effe aan de garage.. Onsamenhangend verhaal, en een egr klep is altijd ranzig, plus dat hij geen kont met de binnenkant van je kvs reservoir te maken heeft...

Olie in het reservoir is niet goed.. Dat kan daar in de meeste gevallen alleen komen door een kapotte koppakking.

En nee, een lekke koppakking hoef je niet aan de buitenkant te kunnen spotten. Hij kan ook inwendig lekken tussen een olie- en koelkanaal, of de kop kan inwendig gescheurd zijn, dan kun je dit ook krijgen.. Olie die tussen je kop en blok uitloopt, komt duidelijk ook niet in je koelsysteem terecht.
Zijn allemaal testjes voor, en die kan de garage zo voor je uitvoeren..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175008403
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 21:43 schreef Sounddragon het volgende:
Vraag effe aan de garage.. Onsamenhangend verhaal, en een egr klep is altijd ranzig, plus dat hij geen kont met de binnenkant van je kvs reservoir te maken heeft...

Olie in het reservoir is niet goed.. Dat kan daar in de meeste gevallen alleen komen door een kapotte koppakking.

En nee, een lekke koppakking hoef je niet aan de buitenkant te kunnen spotten. Hij kan ook inwendig lekken tussen een olie- en koelkanaal, of de kop kan inwendig gescheurd zijn, dan kun je dit ook krijgen.. Olie die tussen je kop en blok uitloopt, komt duidelijk ook niet in je koelsysteem terecht.
Zijn allemaal testjes voor, en die kan de garage zo voor je uitvoeren..
Uh het zit OP zijn koelvloeistof reservoir zegt ie, niet erin.

Ik denk dat de EGR klep lek is geslagen. Die smurrie komt van je carterventielatie wat opbouwt
  zaterdag 11 november 2017 @ 21:56:41 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175008583
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 21:47 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Uh het zit OP zijn koelvloeistof reservoir zegt ie, niet erin.

Ik denk dat de EGR klep lek is geslagen. Die smurrie komt van je carterventielatie wat opbouwt
ah, verkeerd gelezen. Volgens mij is een egr klep lichte overdruk.. Slang kan ook gescheurd zijn.. Bij mij istie uit de software geschreven.. Nutteloze zooi die alleen maar ellende oplevert.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175013028
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 21:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ah, verkeerd gelezen. Volgens mij is een egr klep lichte overdruk.. Slang kan ook gescheurd zijn.. Bij mij istie uit de software geschreven.. Nutteloze zooi die alleen maar ellende oplevert.
Nou het is niet nutteloos maar je auto wordt er niet beter van
Ja ik ook tesamen met de DPF
pi_175013781
Hoe zit dat uiteindelijk met een apk kan? Wordt hij niet afgekeurd wegens teveel uitstoot als je hem eruit zou laten schrijven?

Kost zoiets overigens veel bij een auto uit 99?
  zondag 12 november 2017 @ 12:51:17 #21
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_175016302
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 09:36 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Nou het is niet nutteloos maar je auto wordt er niet beter van
Ja ik ook tesamen met de DPF
Ja dit inderdaad.

@Carlo. Ik voermoed dat er in de toekomst controles zullen plaats vinden tijdens een APK keuring. Maar op dit moment levert het geen problemen op.
Ligt er niet gewoon een pakking uit of is het ding gescheurd ofzo?
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_175027932
Hoor je hem bij hard of rustig optrekken?

Bij hard, lijkt het me turbodruk te zijn die weglekt.

De EGR gaat juist open als je rustig, met weinig gas rijdt. Beide gevallen zijn niet in orde lijkt me.
.
pi_175032398
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 20:00 schreef Fer het volgende:
Hoor je hem bij hard of rustig optrekken?

Bij hard, lijkt het me turbodruk te zijn die weglekt.

De EGR gaat juist open als je rustig, met weinig gas rijdt. Beide gevallen zijn niet in orde lijkt me.
Het gebeurd bij 2400 rpm tot max als ik aan het optrekken ben.
Als ik vervolgens het gas 'loslaat' tot het een constante snelheid van bijv 120km/h aanhoudt hoor ik het geluid niet meer onder mijn motorkap. Versnel ik vervolgens weer, komt het geluid terug.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het luider klinkt als ik het gas dieper intrap.

[ Bericht 4% gewijzigd door Carlos93 op 12-11-2017 22:34:30 ]
  maandag 13 november 2017 @ 05:33:58 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175036102

Intercoolerslang/pijp sist ook als hij gescheurd is, klopt ook nog een beetje met de RPMs waarbij je het hoort..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175037594
Trek het vaccuum slangetje van de EGR klep er eens af en stop die dicht. Bv door goed afplakken of er een schroef in te draaien en ga dan weer rijden.

Je hebt dan je EGR klep afgeschakeld en werkt hij niet meer. Als je dan nog gesis hoort is er een slang lek.
pi_175042382
Ik ga het proberen, de nieuwe EGR klep is inmiddels aangekomen, zal hem er binnenkort opzetten, gezien ik er even voor een weekje vandoor ben. Ik hou jullie op de hoogte :)
pi_175044822
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:21 schreef Carlos93 het volgende:
Ik ga het proberen, de nieuwe EGR klep is inmiddels aangekomen, zal hem er binnenkort opzetten, gezien ik er even voor een weekje vandoor ben. Ik hou jullie op de hoogte :)
Waarom zou je in godsnaam een nieuwe EGR klep willen. Dat ding vervuilt je motor alleen maar.
pi_175044914
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:53 schreef Salvad0R het volgende:
half life 3 confirmed
_O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')