abonnement Unibet Coolblue
pi_174912249
Hey!

Ik ben een zelfbouwprojectje begonnen voor een longboard/cruiser. Ik hoor vaak dat je een deck kan versterken met glasvezel tussen je multiplex, echter kan ik op internet moeilijk vinden welke soort glasvezel geschikt is om tussen hout aan te brengen en hoe je dat precies aanbrengt.

Op enkele webshops zie ik telkens 225 gr/m2, 300 gr/m2 en 450 gr/m2 terugkomen, maar ik heb geen idee naar wat voor dichtheid je het beste kan kijken :P Ik ben van plan twee lagen aan te brengen, en voor een longboard is het belangrijk om een goede balans tussen stevigheid en flexibiliteit (veerkracht) te vinden.

Is er iemand die ervaring heeft met het maken van composietmaterialen die tips voor me heeft welke dichtheid hier waarschijnlijk geschikt voor is en waarmee ik het het beste aan kan brengen tussen het hout? Bijvoorbeeld gewoon aanbrengen tussen twee lagen die verlijmd worden met houtlijm, of beter eerst harsen ergens mee en daarna het hout erop lijmen? etc.

Cheers

[ Bericht 0% gewijzigd door Mitch-Cookie op 06-11-2017 22:46:03 ]
pi_174912820
Voor zover ik weet worden surfplanken in elk geval enkel op de toplaag afgewerkt met polyester. Nadat het board uit hout (of iets anders) is gemaakt wordt er vervolgens een glasmat opgelegd. Met een spaan kan je dan de epoxyhars gieten en uitstrijken. Vervolgens gaat het even een IR 'oven' in. Waarschijnlijk kan je met het laagste gewicht prima uit, het gaat er enkel om dat het hout geen vocht kan opnemen en dat het beschermt is tegen indeuken. Op zich is dit wel een klusje waar je wat knowhow voor moet hebben of in elk geval een boodschappenlijstje met wat experimenteren. Bij polyservice.nl kunnen ze je vast en zeker verder helpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2017 22:25:09 ]
pi_174913468
Haha ik bedoelde een longboard als skateboard, sorry voor de verwarring. Is gebruik van epoxyhars ook geschikt voor tussen hout? Schematisch is dit hoe het eruit komt te zien [linkje]. Het is hierbij dan ook bedoeld om stevigheid te bieden, in tegenstelling tot vocht buiten te houden. Daarvoor worden longboards namelijk met polyurethaan gelakt.

Ik had Polyservice idd al gevonden, die site zag er wel netjes uit. Zal ze eens om advies vragen, dankjewel!
pi_174913593
Het kan, maar dan moet je die stapel waarschijnlijk wel op elkaar geperst laten uitharden. Niet echt een doe het zelf methode denk ik. Of je moet toevallig een persbank hebben staan. Stuk goedkoper om gewoon een kant en klaar deck te kopen. Materiaal is ook niet heel goedkoop.
pi_174914187
Ik ga ze inderdaad op elkaar geperst laten uitharden. Materiaalkosten vallen heel erg mee, ik ga totaal ca. ¤70,- kwijt zijn aan het deck zelf :)

Daarna moet er nog hardware op en dan ben ik totaal rond de ¤150,- kwijt, afhankelijk van hoe bont ik het ga maken met lagers en wielen enzo.
pi_174918549
Als je geen kant-en-klaar ontwerp kan vinden is het een kwestie van experimenteren denk ik. Zoals je zelf al zegt wil je de juiste verhouding tussen structurele stevigheid en flexibiliteit. Deze parameters bepalen het weggedrag van je board. Te stijf en je glijdt de bocht uit, te flexibel en je zwabbert de weg af.

Je trucks maken een vrij scherpe stuurbeweging zodra je het gewicht verplaatst. De flexibiliteit van je board dempt dit gedrag en maakt het sturen daarmee eenvoudiger en stabieler. Te weinig flex en sturen wordt moeilijk of zelfs onmogelijk. Ook je trucks hebben invloed op dit gedrag.

Je kan bijvoorbeeld beginnen met een dunne plaat hout en een laagje glas en daarvan de stabiliteit en integriteit testen. Als hij stijver moet worden breng je nogmaals een laagje hout met glas aan. Zo bouw je jouw deck totdat je het gewenste stuurgedrag hebt. Let op, het stuurgedrag is ook afhankelijk van snelheid. Een board op lage snelheid kan veel, heel veel stabieler zijn dan op hoge snelheid.

Niet alleen het type hout (en de lengte daarvan) bepaalt je flex, maar ook het type glasvezel. Glaswevel is in meerdere weefpatronen verkrijgbaar (kerper, etc). Vermoedelijk is dat een belangrijkere factor dan het gewicht van het weefsel. Het weggedrag kan je eventueel met wat natte vingerwerk berekenen of simuleren als je daar de achtergrond voor hebt.

Polyservice kan je zeker wat vertellen over het gedrag en de verwerking van het materiaal (stijver, minder stijf, etc). Maar het weggedrag is een kwestie van simuleren of simpelweg testen. Leuk project, veel werk en ik hoop dat je snel een goede leidraad en combinatie vindt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2017 11:25:17 ]
pi_174923150
Dankjewel! Ik heb Polyservice vanmiddag gemaild en een half uurtje later had ik al reactie. Ze vertelden me dat UD (unidirectional) weefsel hiervoor de beste optie is, dus die ga ik binnenkort bestellen. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')