abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:08:35 #1
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_174484535
hallo.

ik heb in een impulsieve bui een dell fx160 HTPC gekocht via marktplaats.

hier staat linux (puppy) op.
ik heb het systeem aangeschaft om te gebruiken op de slaapkamer televisie.

nu is het zo dat ik kodi heb geinstalleerd, maar deze draait zeer traag. en dan bedoel ik niet qua bufferen e.d. maar het programma draait traag, de muis beweegt traag etc. ook you tube filmpjes spelen traag af.

de pc heeft 1 gb ddr2 geheugen. dat zou genoeg moeten zijn icm linux toch?

ik verdenk dus het geheugen of de onboard gpu. óf linux icm met de gpu chipset. (sis huppelepup)

wie kan me helpen?

specs: intel atom 230 @ 1.6ghz
1gig ddr 2 ram
2gig flash hd
pi_174486475
Tja, ik denk dat het geheel toch net iets te oud is, dit is een singlecore Atom die is gelanceerd in 2008, en het niet hebben van een NVIDIA chipset maakt in Linux wel wat uit als het gaat om driver support.

Ik heb zelf een Asrock ION 3D bak staan met Atom D525 CPU (uit 2010, dual core), 2 GB DDR2 RAM en een NVIDIA ION chip, maar de enige reden dat het grafische gedeelte daar wél vloeiend op draait en het ding full HD content kan afspelen is omdat NVIDIA ook drivers met fatsoenlijke hardware acceleratie uitbrengt voor non-Windows platformen. Als ik die niet gebruik trekt ook dat ding het niet zoals jij beschrijft, zeker niet wat betreft het afspelen van media.
pi_174487379
Heb je al geprobeerd om LibreELEC te draaien? Dat werkt ook op een RasPi, dus zou niet weten waarom op deze HTPC niet.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 08:21:08 #4
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_174487637
Integrated graphics: Mirage 3 Graphics, 256MB Max Video Memory and support for DirectX 9.01

Deze gpu ("grafische kaart") ondersteund geen moderne codecs in hardware, dus alles moet door de veel te oude en trage processor gedaan worden, met als resultaat wat jij beschrijft.
Een RasPi heeft wel hardware ondersteuning voor de meeste moderne codecs en kan daarom wel films afspelen.

En omdat de hardware niet te upgraden is, gaat dat ook nooit lukken.
pi_174490337
Ik vermoed dat je hier heel veel tijd en wat hardware in moet steken. Dit gaat nooit echt prima werken.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_174490629
Wat hierboven gezegd wordt, het is een verouderde machine die ten eerste al traag van zichzelf is ook toen hij nieuw was. Daarnaast heeft het geen hardware ondersteuning voor moderne video codecs, dus alles moet via de cpu berekend worden die al traag van zichzelf is. Al met al dus geen ideale combinatie. Ik hoop dat je er niet al te veel aan besteed hebt, je was goedkoper en beter uitgeweest met een raspberry pi3 met alle toeters en bellen erbij.
Powered by Janetje®
pi_174490674
Vergissing 1: een FX160 is géén HTPC maar een thin client. Ik heb meerdere, en die 'videokaart' is erg ongeschikt behalve voor een Linux text terminal. Je kan er wel prima een firewall, Unify Controller of stille NAS van maken met OpenMediaVault, daar gebruik ik ze ook voor.

Raspberry Pi is voor 1080P content de beste KODI mediacenter.
url
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')