abonnement Unibet Coolblue
pi_174430056
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 08:21 schreef Murdera het volgende:

[..]

Dat is dus volledig dom gelul. "vervolgens moeten ze in de regering gaan bedenken waarom mensen ja/nee stemmen" ongelofelijk dat er mensen voor deze achterlijke onzin gevallen zijn. :')
Nee. Luister er naar, of niet. Maar dat domme gelul over interpreteren van de keuze van de burger. :')
Je leest maar half en denkt veel te zwart-wit. Dit is de huidige situatie en het is een raadgevend referendum. Van te voren was al duidelijk dat dat verdrag gewoon door zou gaan, dus het enige wat een referendum kan toevoegen is zorgen dat een aantal bezwaren worden weggenomen. Dat lukt niet met een ja of nee.

Wat jij dus eigenlijk zegt is dat je beter helemaal geen referenda kunt houden, omdat je alleen de keuze wel/niet hebt en die is al lang gemaakt.
Eerst denken, dan typen
pi_174431301
Dat gert de patatbakker die de rest van zn niet patat bakkende dag voor sbs6 zit met een blik bier ook mag stemmen op referenda is natuurlijk een pepernoot in het fietswiel te noemen maar je moet je ook bedenken dat de meeste mensen die geen snars weten over het onderwerp waar ze over kunnen stemmen meest waarschijnlijk ook uberhaupt niet KOMEN stemmen.

Daarom werkt democratie in de referenda dus juist WEL.

Als het relevant voor je is kom je namelijk veel sneller opdagen, en lees je je al dan niet al met ervaring ook in.

/thread.
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_174444463
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 13:54 schreef Peachbird het volgende:
Dat gert de patatbakker die de rest van zn niet patat bakkende dag voor sbs6 zit met een blik bier ook mag stemmen op referenda is natuurlijk een pepernoot in het fietswiel te noemen maar je moet je ook bedenken dat de meeste mensen die geen snars weten over het onderwerp waar ze over kunnen stemmen meest waarschijnlijk ook uberhaupt niet KOMEN stemmen.

Daarom werkt democratie in de referenda dus juist WEL.

Als het relevant voor je is kom je namelijk veel sneller opdagen, en lees je je al dan niet al met ervaring ook in.

/thread.
Ik durf er vergif op in te nemen dat minimaal 50% van de nee-stemmers bij het oekraine referendum geen idee had waarom ze nou precies nee stemden. Waarschijnlijk een beetje meepraten met de kernbezwaren die geenpeil uitdroeg, maar meer ook niet.
People assume too much.
pi_174445458
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 01:17 schreef very het volgende:
Ik vind het best kut dat de wet op raadgevende referenda nu gewoon maar eventjes in zijn totaal zal worden geschrapt. Uiteraard snap ik waarom ze er problemen mee hebben, want een hoop ongefundeerde meningen moeten aanhoren tijdens besluitvorming over moeilijke en belangrijke zaken is ook gewoon kut.

Maar...dat is wel een beetje de basis van een democratie. Een democratie zou inhouden dat iedereen, dom of intelligent, betrokken of ongeïnteresseerd, zijn stem mag laten gelden, en dat men daarnaar handelt. Ik denk dan ook dat democratie in deze pure vorm gewoon niet werkt in de enorme samenleving anno nu.

Maar in plaats van het dan maar helemaal af te schaffen heb ik een beter idee;
Richt een soort van raadgevend burger-orgaan op waar een ieder het recht heeft zich er op aan te sluiten. Maar, bij aansluiting ga je dan wel akkoord met de verwachting dat jij je interesseert en inleest in de onderwerpen. Dit zou, vind ik, dan ook getoetst moeten worden en degene die de toetsing doorkomen en dus aangetoond weten waar ze over praten, DIE mensen mogen hun mening geven tijdens een referendum. Op die manier hou je de ongeïnteresseerde sensatiestemmers af en laat je de domme, ongefundeerde schreeuwers buiten beschouwing.
Wie weet is het zelfs mogelijk om verschillende toetsen te hebben voor verschillende mate van invloed. Bij de redelijk basale toetsing mag je meedoen aan een raadgevend referendum en bij een heel diepgaande toets kun je jezelf kwalificeren mee te mogen doen aan een bindend referendum.

Ik vind referendum namelijk wel een essentieel onderdeel voor een democratie. Eens in de vier jaar op een partij stemmen die het vervolgens niet meer zo heel nauw neemt met verkiezingsbeloftes, is gewoon te weinig. We moeten wel beseffen dat de overheid er voor ons is, niet andersom.

Dus teken allen de petitie voor een referendum over de afschaf van referenda (link), maar bedenk wel dat wanneer je je stem wilt laten horen, dat je stem wel enige kennis van zaken heeft.
Wat een kut link staat niet eens bij hoeveel mensen al getekend hebben.
pi_174450582
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 08:42 schreef Argo het volgende:

[..]

Wat een kut link staat niet eens bij hoeveel mensen al getekend hebben.
Laat je het daar vanaf hangen dan?
People assume too much.
pi_174450875
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 13:39 schreef very het volgende:

[..]

Laat je het daar vanaf hangen dan?
Die van de sleepwet was mooier omgezet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')