FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Ikea fiets?
#ANONIEMzaterdag 7 oktober 2017 @ 11:09
Ik ben op zoek naar een simpele maar degelijke fiets, onderhoudsarm.

Nu werd ik geattendeerd op een ikea-fiets. Ik wist niet eens dat ze fietsen maakten.
Ze maken een fiets met een riem i.p.v. een ketting. Dat lijkt me wel wat.

Ik heb echter wat reserves m.b.t. de kwaliteit, want Ikea... Ik heb wel eens een Ikea keuken gehad, en die was kwalitatief echt matig. Ik heb echter ook op een ikea matras geslapen, en dat sliep prima, zeker voor de prijs. Wisselende ervaringen met Ikea dus.

Iemand ervaringen met Ikea fietsen?
RolStaart-Beerzaterdag 7 oktober 2017 @ 11:19
Liever koop je voor dezelfde prijs een degelijke basis Gazelle.
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-esprit-c-heren
borbitzaterdag 7 oktober 2017 @ 11:26
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 11:09 schreef Hamzoef het volgende:
Nu werd ik geattendeerd op een ikea-fiets. Ik wist niet eens dat ze fietsen maakten.
Dat is een beetje het punt van de IKEA. Ze maken geen fietsen. Je krijgt enkel de onderdelen. De fiets moet je dan zelf in elkaar zetten.
#ANONIEMzaterdag 7 oktober 2017 @ 11:30
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 11:19 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Liever koop je voor dezelfde prijs een degelijke basis Gazelle.
https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-esprit-c-heren
Maar de specs van de IKEA fiets zijn echt beter, alsmede hun garantie. Gazelle is toch ook niet meer wat het geweest is?
#ANONIEMzaterdag 7 oktober 2017 @ 11:31
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 11:26 schreef borbit het volgende:

[..]

Dat is een beetje het punt van de IKEA. Ze maken geen fietsen. Je krijgt enkel de onderdelen. De fiets moet je dan zelf in elkaar zetten.
Ja, maar dat zal wel niet zo ingewikkeld zijn toch? Ik denk alleen dat je in geval van reparatie wellicht op onwelwillende fietsenmakers stuit.
borbitzaterdag 7 oktober 2017 @ 11:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 11:31 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, maar dat zal wel niet zo ingewikkeld zijn toch? Ik denk alleen dat je in geval van reparatie wellicht op onwelwillende fietsenmakers stuit.
Er zal wel een boekje bijzitten. En als je nieuwe onderdelen kan kopen bij IKEA zou je het in theorie zelf moeten kunnen fiksen aangezien je hem zelf in elkaar hebt gezet. Maar of dat ook echt zo werkt weet ik niet.
Juup©zaterdag 7 oktober 2017 @ 11:40
http://www.ikea.com/nl/nl(...)mily_products/35775/

Ik kan nergens vinden dat je de fiets geheel zelf in elkaar moet zetten zoals bij sommige van hun andere producten.
halfwayzaterdag 7 oktober 2017 @ 12:38
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 11:40 schreef Juup© het volgende:
http://www.ikea.com/nl/nl(...)mily_products/35775/

Ik kan nergens vinden dat je de fiets geheel zelf in elkaar moet zetten zoals bij sommige van hun andere producten.
Google Kaput?
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/ikea-sladda-in-elkaar-zetten/
Juup©zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:39
quote:
Nee, maar ik kon op de IKEA website niets vinden van een handleiding.
nogeenoudebekendezaterdag 7 oktober 2017 @ 12:57
Ik zou hem alleen aanschaffen als je de Family-prijs kan krijgen. Anders is hij te duur. Geen slechte fiets verder.
Farenjizaterdag 7 oktober 2017 @ 13:00
Die fiets kan best goed zijn, een riem is wel onderhoudsarm, heeft geen smering nodig en rekt ook niet zoals een ketting. Maar zonder er op te fietsen kun je weinig over de kwaliteit zeggen. Hoe sterk is het frame bijv, en de kwaliteit van alle onderdelen. Voor je het weet zit je met een slap rammelframe en roestende moeren bouten. Maar nogmaals het kan ook best goed uitpakken.

Als je echt op zeker wil spelen zou ik voor een goede Nederlandse fiets gaan, bijv Batavus of Gazelle. Die hebben heel wat meer ervaring met fietsen bouwen dan Ikea en voor dezelfde prijs heb je daar ook een prima en degelijke fiets voor, eentje die je niet zelf inelkaar hoeft te sleutelen, en waar je in het hele land fietsenmakers voor hebt die alle reserveonderdelen in huis hebben. Dat zal met die ikea fiets anders zijn, misschien verdwijnt die na korte tijd weer uit het assortiment.
#ANONIEMzaterdag 7 oktober 2017 @ 13:22
Ik zie trouwens dat ze geen mannen of vrouwen model hebben.

Zou dit een bewuste keuze zijn ivm de genderneutrale hype die nu gaande is?
nogeenoudebekendezaterdag 7 oktober 2017 @ 13:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 13:22 schreef Hamzoef het volgende:
Ik zie trouwens dat ze geen mannen of vrouwen model hebben.

Zou dit een bewuste keuze zijn ivm de genderneutrale hype die nu gaande is?
Productietechnisch ook het meest efficiënte en dat kun je dan ook claimen inderdaad.
embedguyzaterdag 7 oktober 2017 @ 13:57
2 automatische versnellingen zou mijn ding niet zijn, ziet er verder wel aardig eruit.

Heb het idee dat een ketting niet gek veel onderhoud vergt, of dat de moeite is vraag ik me af. Lampjes op batterij (waar de meeste fietsen batterijloos zijn afaik) zullen meer onderhoud vergen lijkt me.

Wat betreft het unisex frame; hij was er al voordat de genderneutraliteit hype er was (als mijn gevoel voor tijd een beetje klopt). Puur besparing op productie- vervoer- en opslagkosten lijkt me.

[ Bericht 12% gewijzigd door embedguy op 07-10-2017 16:48:01 ]
Andyyzaterdag 7 oktober 2017 @ 14:25
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 13:57 schreef embedguy het volgende:
2 automatische versnellingen zou mijn ding niet zijn, ziet er verder wel aardig eruit.

Heb het idee dat een ketting niet gek veel onderhoud vergt, of dat de moeite is vraag ik me af. Lampjes op batterij (waar de meeste fietsen batterijloos zijn afaik) zullen meer onderhoud vergen lijkt me. Verder gok ik dat die voorschrijfrem op den duur gaat aanlopen. Maar dat is puur een gok/gevoel.

Wat betreft het unisex frame; hij was er al voordat de genderneutraliteit hype er was (als mijn gevoel voor tijd een beetje klopt). Puur besparing op productie- vervoer- en opslagkosten lijkt me.
Schijfremmen zijn makkelijk af te stellen.
Ringozaterdag 7 oktober 2017 @ 14:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 13:00 schreef Farenji het volgende:
Als je echt op zeker wil spelen zou ik voor een goede Nederlandse fiets gaan, bijv Batavus of Gazelle.
Azor.
embedguyzaterdag 7 oktober 2017 @ 16:43
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 14:25 schreef Andyy het volgende:

[..]

Schijfremmen zijn makkelijk af te stellen.
Edit, nvm.
Andyyzaterdag 7 oktober 2017 @ 16:45
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 16:43 schreef embedguy het volgende:

[..]

Maar als de zuiger niet goed teruggaat, heb je daar niets aan.

Ik heb het dan over de lange duur. Over 10 jaar ofzo, als de afdichtingen ed poreus beginnen te raken, er lucht in het systeem komt en/of er aanslag komt te zitten bij de zuiger. Mja, geen idee hoe realistisch dat dit is maar ik kan me voorstellen dat het dat wel is.
Kijk nog eens naar die plaatjes, het is geen hydraulische schijfrem maar een mechanische
embedguyzaterdag 7 oktober 2017 @ 16:46
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 16:45 schreef Andyy het volgende:

[..]

Kijk nog eens naar die plaatjes, het is geen hydraulische schijfrem maar een mechanische
Oh verrot :D, nvm.
Meesternadimvrijdag 29 december 2017 @ 20:05
Welke is het geworden TS¿
#ANONIEMvrijdag 29 december 2017 @ 20:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:05 schreef Meesternadim het volgende:
Welke is het geworden TS¿
Een Batavus zonder versnellinen en met terugtrap-rem. Ikea heb uiteindelijk toch maar niet gedaan. (gezien eerdere ervaringen mbt IKEA-kwaliteit)
Sigaartjevrijdag 29 december 2017 @ 20:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Een Batavus zonder versnellinen en met terugtrap-rem. Ikea heb uiteindelijk toch maar niet gedaan. (gezien eerdere ervaringen mbt IKEA-kwaliteit)
Is dat die met dat rek voorop?

[ Bericht 11% gewijzigd door Sigaartje op 29-12-2017 20:47:43 ]
#ANONIEMvrijdag 29 december 2017 @ 21:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 20:41 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Is dat die met dat rek voorop?
Met drager voor rek inderdaad.
Sigaartjevrijdag 29 december 2017 @ 22:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 21:26 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met drager voor rek inderdaad.
Die van jou heeft geen versnellingen, schreef je. Die van mij wel (3), ik heb hem ooit een keer gewonnen. Fantastische fiets, zeer solide, maar je moet er geen 20 kilometer mee rijden.
Ding is niet kapot te krijgen. Ideaal voor boodschappen en tegen weer en wind. Zo'n terugtrap is onderhoudsvrij, geen gezeur met glijdende handremmen.
Meesternadimvrijdag 29 december 2017 @ 23:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 22:09 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Die van jou heeft geen versnellingen, schreef je. Die van mij wel (3), ik heb hem ooit een keer gewonnen. Fantastische fiets, zeer solide, maar je moet er geen 20 kilometer mee rijden.
Ding is niet kapot te krijgen. Ideaal voor boodschappen en tegen weer en wind. Zo'n terugtrap is onderhoudsvrij, geen gezeur met glijdende handremmen.
Waarom niet 20 km mee rijden?
#ANONIEMvrijdag 29 december 2017 @ 23:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 23:21 schreef Meesternadim het volgende:

[..]

Waarom niet 20 km mee rijden?
Je hebt heel veel weerstand. Fietst veel zwaarder dan een lichte hybride fiets. Daar fiets je makkelijk 20-25km/uur mee. Als je dat met deze fiets ook doet, ben je kapot.
Sigaartjevrijdag 29 december 2017 @ 23:31
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2017 23:21 schreef Meesternadim het volgende:

[..]

Waarom niet 20 km mee rijden?
Hij is een beetje zwaar.
Maar ligt ook aan mij natuurlijk. Mijn conditie kan beter. :)

Ik heb deze:

DSC00232.jpg
(foto gejat van internet)

Heerlijke fiets

Hij is echt stevig. Kan alle wegen aan. Hier in de buurt zijn de wegen niet best en hier en daar en daar een kuiltje, maar geen probleem hoor, Alleen als je een tas op het rek zet met een beetje tegenwind heb je spierkracht nodig. Minpunt is de bel...

[ Bericht 6% gewijzigd door Sigaartje op 29-12-2017 23:38:34 ]
Sounddragonzaterdag 30 december 2017 @ 00:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 23:31 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Hij is een beetje zwaar.
Maar ligt ook aan mij natuurlijk. Mijn conditie kan beter. :)

Ik heb deze:

[ afbeelding ]
(foto gejat van internet)

Heerlijke fiets

Hij is echt stevig. Kan alle wegen aan. Hier in de buurt zijn de wegen niet best en hier en daar en daar een kuiltje, maar geen probleem hoor, Alleen als je een tas op het rek zet met een beetje tegenwind heb je spierkracht nodig. Minpunt is de bel...
die vind ik wel héél erg ehhh... Female.. :+
Salvad0Rzaterdag 30 december 2017 @ 00:27
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 00:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

die vind ik wel héél erg ehhh... Female.. :+
ik cruise tegenwoordig rond op een elektrische fiets, vrouwenmodel. boeit mij nou hoe dat eruit ziet. je bent net een brommer maar dan zonder geluid.
Sounddragonzaterdag 30 december 2017 @ 00:40
quote:
6s.gif Op zaterdag 30 december 2017 00:27 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

ik cruise tegenwoordig rond op een elektrische fiets, vrouwenmodel. boeit mij nou hoe dat eruit ziet. je bent net een brommer maar dan zonder geluid.
ik doe het allemaal niet; niet brommeren, niet pedaleren en ook niet op een elektrisch ding. Ik héb niet eens een fiets.
Salvad0Rzaterdag 30 december 2017 @ 00:48
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 00:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik doe het allemaal niet; niet brommeren, niet pedaleren en ook niet op een elektrisch ding. Ik héb niet eens een fiets.
ik heb juist geen auto vooralsnog. Dat balanceert dan weer mooi uit allemaal he.
Graf..Coudenhove..Kalergizaterdag 30 december 2017 @ 10:16
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 14:30 schreef Ringo het volgende:

[..]

Azor.
Dat is wel vet ^O^ _O_

Zelf samenstellen van je fiets 8-)
Sigaartjezaterdag 30 december 2017 @ 12:12
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 00:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

die vind ik wel héél erg ehhh... Female.. :+
Ja, dat kan, maar ik had hem gewonnen. :)
Holenbeerzondag 31 december 2017 @ 01:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2017 22:09 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zo'n terugtrap is onderhoudsvrij
Niet helemaal, je moet er wel voor zorgen dat je ketting op spanning blijft. Doe je dit niet en je ketting valt eraf, is het verdomd vervelend wanneer je net op een kruising aanrijdt...
Wellicht zijn dit wel studentenfiets problemen (daar had ik het mee)
Farenjizondag 31 december 2017 @ 10:16
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 01:27 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Niet helemaal, je moet er wel voor zorgen dat je ketting op spanning blijft. Doe je dit niet en je ketting valt eraf, is het verdomd vervelend wanneer je net op een kruising aanrijdt...
Wellicht zijn dit wel studentenfiets problemen (daar had ik het mee)
Kettingspannen hoort er wel bij ja, kettingen slijten nou eenmaal, maar dat is op zich een klusje van een paar minuten. Alsnog veel minder onderhoud dan een derailleur die je vaak moet smeren en waar de ketting en cassettes regelmatig vervangen moeten worden.
De ikeafiets waar het hier over ging had een riem ipv ketting en die slijt/rekt niet of veel minder, dus dat is als het goed is wel onderhoudsvrij.
Holenbeerzondag 31 december 2017 @ 13:09
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 10:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kettingspannen hoort er wel bij ja, kettingen slijten nou eenmaal, maar dat is op zich een klusje van een paar minuten. Alsnog veel minder onderhoud dan een derailleur die je vaak moet smeren en waar de ketting en cassettes regelmatig vervangen moeten worden.
De ikeafiets waar het hier over ging had een riem ipv ketting en die slijt/rekt niet of veel minder, dus dat is als het goed is wel onderhoudsvrij.
nouja, het is natuurlijk niet alleen spannen, maar ook tijdig vervangen, evenals de kransen. Moet ik wel bijzeggen dat alles bij mij helemaal open lag en altijd buiten stond.
-Richard-zondag 31 december 2017 @ 13:16
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 10:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kettingspannen hoort er wel bij ja, kettingen slijten nou eenmaal, maar dat is op zich een klusje van een paar minuten. Alsnog veel minder onderhoud dan een derailleur die je vaak moet smeren en waar de ketting en cassettes regelmatig vervangen moeten worden.
De ikeafiets waar het hier over ging had een riem ipv ketting en die slijt/rekt niet of veel minder, dus dat is als het goed is wel onderhoudsvrij.
Ik dat je beter onderhoudsarm kan zeggen. Een riem aandrijving heeft meer verlies wat betreft wrijving, een ketting heeft het meest hoge rendement, dat draagt bij of een fiets lekker fietst. Ik kan me dan dus prima voorstellen dat deze fiets 'zwaar' fietst alleen al om de riem aandrijving.
mrPaneraizondag 31 december 2017 @ 13:40
Goeie fiets is toch wel een z'n geld waard.
Dan neem je'm toch ff sneller... Doe niks meer onder de 6km met de auto

120374.jpg
Meesternadimzondag 31 december 2017 @ 14:26
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 13:40 schreef mrPanerai het volgende:
Goeie fiets is toch wel een z'n geld waard.
Dan neem je'm toch ff sneller... Doe niks meer onder de 6km met de auto

[ afbeelding ]
Welke fiets is dat
Farenjizondag 31 december 2017 @ 16:07
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 13:16 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Ik dat je beter onderhoudsarm kan zeggen. Een riem aandrijving heeft meer verlies wat betreft wrijving, een ketting heeft het meest hoge rendement, dat draagt bij of een fiets lekker fietst. Ik kan me dan dus prima voorstellen dat deze fiets 'zwaar' fietst alleen al om de riem aandrijving.
Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.
mrPaneraizondag 31 december 2017 @ 17:25
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 14:26 schreef Meesternadim het volgende:

[..]

Welke fiets is dat
Sparta Marathon 8.0
Farenjizondag 31 december 2017 @ 18:43
Ik vind de Batavus Dinsdag Exclusive een mooie fiets. Met nexus alfine 8 naafversnelling en mooie magura hydraulische velgremmen. En riemaandrijving.

BC500431_H_C.tif?height=600&width=800
Palomardinsdag 2 januari 2018 @ 15:01
Qua techniek zou ik die Ikea-fiets best eens willen proberen. Riemaandrijving en automatische versnelling zie je niet zo vaak en ben ook heel benieuwd hoe het fietst. Al kun je er gezien de prijs niet al te hoge verwachtingen van hebben.

Ben zelf ook al een tijdje aan het orienteren op een nieuwe fiets. Heb nog altijd een soort van studentenbarrel en ga altijd met de auto naar het werk (snel en goedkoop, want lease). Wil komend jaar toch wat meer gaan fietsen (met name omdat er grote wegwerkzaamheden zijn gepland waardoor de fiets denk ik sneller wordt dan de auto), maar het is een kilometertje of 7, dus moet dan wel een nieuwe fiets hebben die lekker licht fietst. Neig dan toch eerder naar een goedkopere Gazelle met 3 of meer versnellingen, trommelremmen (ik haat terugtraprem) en liefst ook nog wat luxere opties zoals naafdynamo. Had de Gazelle Esprit C7 op het oog.
fathankwoensdag 3 januari 2018 @ 11:33
Als je onderhoudsarm wil. Een Beixo met cardanas ipv ketting/riem aandrijving.
-Richard-woensdag 3 januari 2018 @ 15:11
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 16:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.
Ik heb het even snel na gezocht. Ik denk dat ik zelf in de war ben met een cardan-overbrenging. De riem heeft welliswaar een minder hoog rendement dan een ketting, maar het is niet veel. In tegenstelling tot een cardan waar je al snel richting de 10% verlies gaat.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=18728

http://www.bikeradar.com/(...)ich-is-faster-36074/

Als ik zou kunnen kiezen, dan spreekt mij een riem ook meer aan.
Farenjiwoensdag 3 januari 2018 @ 15:45
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:11 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Ik heb het even snel na gezocht. Ik denk dat ik zelf in de war ben met een cardan-overbrenging. De riem heeft welliswaar een minder hoog rendement dan een ketting, maar het is niet veel. In tegenstelling tot een cardan waar je al snel richting de 10% verlies gaat.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=18728

http://www.bikeradar.com/(...)ich-is-faster-36074/

Als ik zou kunnen kiezen, dan spreekt mij een riem ook meer aan.
Ja, in combinatie met zo'n 14 speed Rohloff naafversnelling, ik zou het wel weten hoor, jammer dat die dingen zo stervensduur zijn. Je mag er zo ruim 1000 euro voor bijtellen...
Erasmowoensdag 3 januari 2018 @ 15:57
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 16:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.
Joh ik heb het zelfs op de motor, ideaal. Geen gezeik met smeren en roest meer.
-Richard-woensdag 3 januari 2018 @ 17:24
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 15:57 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Joh ik heb het zelfs op de motor, ideaal. Geen gezeik met smeren en roest meer.
_O_ _O_
Het lijkt me super, maar de motoren waar dit op zit spreken me niet aan. Ik heb nu dus een ketting overbrenging en heb echt irritatie van hoeveel werk eraan vast hangt. Ik zing mijn tijd nu nog even uit tot ik hem verkoop. Op mijn volgende (vol A rbw) motorfiets zal ik in elk geval een oliesmeer systeem monteren. Al wordt dit ook een modernere motor.
Metro2005woensdag 10 januari 2018 @ 16:59
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 16:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Riemaandrijving zie je steeds vaker, zeker in het echt hoge segment (bijv wereldreisfietsen van 4k+ euro). Ik hoor daar heel enthousiaste verhalen over van mensen met verstand en ervaring. Kan me niet voorstellen dat die concessies willen doen wb traprendement.
Dat doe je uiteindelijk wel met een riem, het is een afweging tussen onderhoudsvrij en meer efficiency. Al is het verschil niet heel groot meer, vroeger scheelde het nog wel 10% maar nu ligt het eerder op 5% minder efficient. Je merkt het wel maar het is geen dealbreaker. Als ik ooit een andere fiets koop wordt het er denk ik ook een met riemaandrijving (als de riemen tenminste net zo goed verkrijgbaar blijven als de extreem universele ketting).

quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:24 schreef -Richard- het volgende:

[..]

_O_ _O_
Het lijkt me super, maar de motoren waar dit op zit spreken me niet aan. Ik heb nu dus een ketting overbrenging en heb echt irritatie van hoeveel werk eraan vast hangt. Ik zing mijn tijd nu nog even uit tot ik hem verkoop. Op mijn volgende (vol A rbw) motorfiets zal ik in elk geval een oliesmeer systeem monteren. Al wordt dit ook een modernere motor.
Motofietsen met cardan of riemaandrijving zijn helaas nog altijd niet de norm. Dé reden dat ik momenteel geen motorfiets heb, ik kan hem in de berging niet kwijt en een motorfiets met ketting in weer en wind buiten laten staan gaat hem niet worden.