abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:56:19 #1
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_174251382
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:11:01 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_174254430
quote:
Leuk topic. Zal erop terug komen. Wat is het met je voorbeelden?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:34:24 #3
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_174254749
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 14:11 schreef tong80 het volgende:

[..]

Leuk topic. Zal erop terug komen. Wat is het met je voorbeelden?

:P
Nou, dit zijn de rauwe sessies (zoals staat aangegeven). Toen niet wetende dat deze nummers tot op de dag van vandaag nog steeds mateloos populair zijn. En leuk om de verschillen te horen :) Freddie was geweldig _O_
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:16:36 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_174255611
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 14:34 schreef SonicVolcano het volgende:

[..]

Nou, dit zijn de rauwe sessies (zoals staat aangegeven). Toen niet wetende dat deze nummers tot op de dag van vandaag nog steeds mateloos populair zijn. En leuk om de verschillen te horen :) Freddie was geweldig _O_
Wat ik al zei.Leuk om er straks in te duiken en met andere voorbeelden te komen. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_174415292
Leuk. Die van We Are The Champions had ik al gehoord. Ik zou best meer voorbeelden willen horen van vroege versies van nummers.

Een leuke is deze van A-ha; een demo van "Lesson Number One", dat uiteindelijk "Take On Me" werd. Deze demo heeft een compleet ander refrein...


En aan de uiteindelijke hitversie ging ook nog een vroegere singleversie vooraf:


De hit:



[ Bericht 39% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2017 15:25:44 ]
pi_174448670
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 15:21 schreef Elfletterig het volgende:
Een leuke is deze van A-ha; een demo van "Lesson Number One", dat uiteindelijk "Take On Me" werd. Deze demo heeft een compleet ander refrein...

haha wat afschuwelijk zeg. 0:41 _O-
Respect dat iemand van een platenmaatschappij hier een hit in kon zien.
nee, jij dan!
pi_174452423
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:51 schreef Gehenna het volgende:

[..]

haha wat afschuwelijk zeg. 0:41 _O-
Respect dat iemand van een platenmaatschappij hier een hit in kon zien.
Nou ja, dat hele bijschaven en herstructureren is het werk van een producer. En hier een hit in horen is niet het allermoeilijkste. De melodie en enkele delen liggen zo voor het oprapen.

OP Bleach van Nirvana stonden bv wel wat aardige elementen maar een producer heeft vervolgens samen met de band meer vorm aan de structuur van de sound gegeven waardoor uiteindelijk Nevermind onstond.

Vooral bij bandjes heb je vaak wel iemand nodig die de regie neemt. Soms wil de drummer of de bassist zich er bv nogal lui vanaf maken met eenvoudige patronen of heb je een zanger die ook meent de tweede stem erachteraan te kunnen doen.

Daarnaast vermoed ik dat aha het eerste keyboardmelodietje had behouden als er geen producer was geweest die had gezegd dat het met een andere setting en een scherpere melodielijn beter had geklonken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 16-10-2017 15:26:00 ]
pi_174452491
En dat waren geen misselijke producers die aan de Take On Me's hebben gewerkt. Eerst Tony Mansfield, daarna Alan Tarney.
pi_174452517
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 15:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Nou ja, dat hele bijschaven en herstructureren is het werk van een producer.
ohja klopt

quote:
En hier een hit in horen is niet het allermoeilijkste. De melodie en enkele delen liggen zo voor het oprapen.

OP Bleach van Nirvana stonden bv wel wat aardige elementen maar een producer heeft vervolgens samen met de band meer vorm aan de structuur van de sound gegeven waardoor uiteindelijk Nevermind onstond.
Bleach vind ik dan ook een prima album :Y

Maar die eerste versie van 'Take on Me' had ik zo in de prullenbak gesmeten :P
nee, jij dan!
pi_174452566
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 15:23 schreef Gehenna het volgende:

[..]

ohja klopt

[..]

Bleach vind ik dan ook een prima album :Y

Maar die eerste versie van 'Take on Me' had ik zo in de prullenbak gesmeten :P
Nirvana was dan ook een zwaar getalenteerde band. Maar ze haalden niet alles uit de kast met Bleach. De opname is wat ik me ervan herinner bv bijzonder slecht van kwaliteit en de gelaagdheid is wat minder.
pi_174452972
Een producer kan ook zelf trainingen geven of een geschoolde muzikant inhuren die muzikanten traint om meer uit hun instrumenten te halen.

Het Jazzy bassloopje uit "Good vibrations" was er bv niet gekomen zonder deze dame. Dan had de bassist waarschijnlijk voor de makkelijkste weg gekozen en was het deels een nummer geweest die erg als de eerste demo van Aha had geklonken.


abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')